steinerschool

Sofie

RE: steinerschool

Berichtdoor Sofie » 16 mei 2007, 11:19

Ik lees deze discussie met veel interesse. Twee weken geleden zijn wij naar de opendeurdag van de steinerschool in Lier geweest. Ik vond het een enorm aangename school, maar twijfel enorm. De manier waarop ze met kleuters omgaan, het periode-onderwijs, dicht bij de natuur staan enzoverder, zijn allemaal dingen die mij enorm aanspreken. Maar ik ben zelf absoluut niet-gelovig, dus ik vraag me af hoe ik al die feesten zal beleven, hoe ik dat naar mijn zoontje zal vertalen. Ook het feit dat ze je inderdaad een intakegesprek laten doen, boezemt mij wat angst in. Wij zijn zelf waarschijnlijk wel wat alternatief, maar toch lijkt het me erg dat zij beslissen of je wel of niet in steiner past. Ah, het zal een moeilijke keuze worden.

mam

Berichtdoor mam » 16 mei 2007, 19:37

Wij zijn ook niet zo gelovig hoor. In elk geval is geen enkel van onze kinderen gedoopt, wordt er bij ons geen communie gedaan en zo. Bij ons op school is het een beetje afhankelijk van klas tot klas. In de ene klas veel gedoopt in de andere slechts 1.

Ik heb in elk geval nog nergens iets gevoeld dat te maken heeft met gelovig zijn. De jaarfeesten gaan terug tot voor het kristendom. Uiteindelijk heeft het kristendom een aantal 'heidense' feesten 'gestolen',hé. Een feest dat de mensen toch al vieren kan je inpikken en zieltjes winnen. Er wordt altijd uitleg gegeven bij de feesten en dat gaat naar mijn gevoel meer terug naar de natuur dan naar het Christendom.

En zo'n intake... zeggen ze dat zij moeten beslissen of jullie binnenmogen ? Vreemd,hé. Ik dacht altijd dat het meer te maken had met duidelijk uitleggen waar het pedagogisch project voor staat, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

In elk geval succes bij jullie beslissing.

Sofie

Berichtdoor Sofie » 16 mei 2007, 20:07

Ik weet niet of zij effectief beslissen, maar bij het topic 'juridisch' is iets in die zin te lezen. Nu, momenteel is ons zoontje nog wat jong, maar volgend jaar gaan we toch zo'n gesprek vragen. Dan zijn we nog tot niets verplicht :)

Floor

Berichtdoor Floor » 18 mei 2007, 15:49

Als je niet-gelovig bent, dan is je kind naar de Steinerschool doen toch iets wat indruist tegen je principes. Inderdaad, vele van die feesten vinden hun oorsprong in Germaanse feesten en tradities, maar ze dragen wel de naam van christelijke heiligen en dat wordt ook erg benadrukt. Ook werken de kinderen in de lagere school (ik denk in de derde klas) een heel jaar in het kader van de bijbel.
Ook wij zijn vorige week naar de open dag geweest, omdat mijn stiefzoontje er volgend jaar naar de eerste klas gaat. En mam, ik heb na deze discussies echt mijn best gedaan om er zo onbevooroordeeld mogelijk naartoe te gaan. Inderdaad, veel van hun methodes zijn goed en motiverend voor de kinderen. Qua leerstof zijn er eigenlijk niet zo veel verschillen met het gewone onderwijs, alleen de aanpak verschilt van leerkracht tot leerkracht. Maar ik blijf het moeilijk hebben met de 'alternatieve' sfeer die er hangt, met het christelijk geïnspireerde en met het feit dat de leerkracht als het mogelijk is zes jaar lang met de kinderen meegaat.

Floor

Berichtdoor Floor » 18 mei 2007, 15:52

O ja, wat ik nog het prachtigste vind aan de Steinerscholen is hun ligging te midden van het groen en de materialen waarmee gewerkt wordt. Dat is dan wel het voordeel als je elke maand 75 euro (=veel geld!) moet bijdragen en op poets- en klusdagen verwacht wordt...

Sofie

Berichtdoor Sofie » 18 mei 2007, 16:05

Moet iedereen 75 euro betalen? Ik heb er bewust voor gekozen om thuis te blijven voor mijn kindjes, met het gevolg dat wij maar één loon hebben? 75 euro per maand aan de lagere school besteden, is niet niks.

Sofie

Berichtdoor Sofie » 18 mei 2007, 16:09

"Als je niet-gelovig bent, dan is je kind naar de Steinerschool doen toch iets wat indruist tegen je principes."

Ik heb heel mijn schoolcarrière in katholieke scholen doorgebracht, terwijl mijn ouders helemaal niet gelovig waren. Mijn neefje en nichtje gaan naar een katholieke school, doen hun communie, maar hun ouders zijn niet-gelovig. En zo ken ik veel voorbeelden. Indruisen tegen mijn principes? Misschien wel. Ik heb het daar best moeilijk mee, maar ik probeer hierin pragmatisch te zijn. Ik wil kiezen voor de school waar wij ons het beste bij voelen en als dit toevallig een katholieke of christelijke school is, het zij zo!

Floor

Berichtdoor Floor » 20 mei 2007, 09:00

Ik ben ook naar een katholieke school geweest, mijn hele leven, tot aan de unief toen ik zelf kon beslissen en iets principiëler geworden ben. Maar Steiner is nog iets anders dan een katholieke school. De katholieke scholen onderling verschillen ook nogal. Misschien ben jij naar een gematigde katholieke school geweest, maar mijn school was nogal strikt op dat gebied (eucharistie enz). Doordat ik mijn vormsel niet had gedaan, mocht ik niet ter communie gaan. In het begin werd ik aangegaapt door mijn medeleerlingen, maar tegen het 6de jaar bleven de helft van mijn klasgenoten zitten doordat ze zelf vonden, als ik niet geloof, doe ik ook niet mee aan dat schijnheilige gedoe. Hoeveel Belgen zijn werkelijk gelovigen? En hoeveel onder hen doen nog steeds mee met het circus van communie, vormsel en huwelijk? Dit leidt me hier misschien wel af van de werkelijke discussie, maar ik vind het persoonlijk wel belangrijk dat ik voor mijn kindjes zélf een levensbeschouwelijke richting kan kiezen (in ons geval dan zedenleer). Dan worden je kinderen tenminste tot kritische geesten opgevoed, en als ze er later voor kiezen om toch te geloven, dan zal ik ze evengoed steunen!
In het Steineronderwijs is het christelijke aspect wel heel belangrijk en ze benadrukken dit telkens opnieuw. Op een dag kwam mijn stiefzoontje hier thuis en tijdens een gesprek over ons (toekomstige) gezin zei hij: Ik heb al een broer, Jezus is mijn broer!' Wel, dat vonden wij niet zo leuk om te horen...

Floor

Berichtdoor Floor » 20 mei 2007, 09:05

Ja, in de Steinerschool waar mijn stiefzoontje naartoe gaat, betaalt iedereen 75 euro per maand + elke maand een poetsdag + af en toe klusdagen. Zijn papa betaalt hier via het onderhoudsgeld elke maand aan mee, ook al staat hij niet achter de keuze van de school door de mama. (Maar dit is weer een andere discussie...)

mama van 3

Berichtdoor mama van 3 » 20 mei 2007, 15:23

Ik heb 3 kindjes in het Steineronderwijs. De maandelijkse bijdrage hangt af van je inkomen en is steeds bespreekbaar (toch daar waar mijn kinderen gaan). Ik ben alleenstaande mama en betaal voor mijn 3 kinderen samen 65¿/maand.

De kinderen werken in de lagere school inderdaad ook een jaar rond het Christendom, maar in andere jaren gaat het dan over Boeddhisme, Islam, ...

Mijn oudste zoontje zat in 3de kleuterklasje op een katholieke school, door gehoorproblemen kreeg hij een achterstand en moest hij naar het zorgklasje, ook stond hij ingeschreven voor een revalidatiecentrum omdat zijn achterstand vrij groot was. Zijn gehoorprobleem was vrij snel opgelost met "buisjes", er zat immers vocht achter het trommelvlies waardoor hij dus niet goed hoorde. Maar hij begon meer en meer te beseffen dat hij niet meekon op school, kreeg dikwijls drifbuien ... Ik had al veel gehoord over het steineronderwijs via familie en vrienden en na enkele gesprekken op die school heb ik mijn kinderen veranderd.
Het is de beste beslissing die ik ooit genomen heb! Mijn zoontje is helemaal opengebloeid, terwijl hij ervoor nooit iets over school vertelde doet hij dat nu wel, hij zingt, speelt mooi samen met zijn broer en zus ... kortweg: de sfeer hier thuis is enorm veranderd! En wat nog beter is: op school doet hij het prima, aangezien hij in september geboren is gaat hij nog een jaartje extra in de kleuterklas blijven. Dit vinden wij absoluut niet erg omdat hij niet de enige is, ze zitten namelijk samen van 2,5 tot 6j.
Had mijn zoontje die problemen niet gehad dan was hij zeker op de "gewone" school gebleven aangezien ik ervoor wel heel tevreden was van die school! (nu nog maar het was gewoon niet wat mijn zoontje nodig had)

Of mijn kinderen nu later kassierster, metser of hersenchirurg worden kan mij absoluut niet schelen: ik zie dat ze nu gelukkig zijn, ik wil dat ze dit gedurende hun schooltijd blijven en dat is wat ik wil dat ze later ook zijn!

@ Floor en mama van 3

Berichtdoor @ Floor en mama van 3 » 20 mei 2007, 18:29

Naar welke steinerschool gaan jullie kindjes, als ik dat mag weten?

mama van 3

Berichtdoor mama van 3 » 21 mei 2007, 10:34

mijn kinderen gaan naar Aalst

Floor

Berichtdoor Floor » 21 mei 2007, 17:12

Brasschaat.

Ellen

Berichtdoor Ellen » 22 mei 2007, 19:33

Hoi,

ik lees al een tijdje mee en vraag me af of er hier ouders zijn die ervaring hebben met de steinerschool van Geel. We zijn er gaan kijken en het ziet er goed uit, maar het is zo,n kleine school...veel twijfel...wat ervaringen zouden ons kunnen helpen...

dank!

Floor

Berichtdoor Floor » 25 mei 2007, 11:42

Nog even een reactie op de opmerkingen die er gekomen zijn ivm het beroep kassierster.
Natuurlijk heb ik niks tegen kassiersters, en als mijn kinderen daar later voor kiezen dan zal ik ze ook steunen. Het ging er mij echter om dat als je kind naar het middelbare steineronderwijs gaat dat zichzelf een ASO-niveau aanmeet, dat je dan verwacht dat je kind daarna kan verder studeren. Als een kind verdere studies niet aankan, dan kiezen de ouders beter voor een TSO of BSO-richting, zodat het beter voorbereid wordt op een beroepsleven. Of dan moet de betreffende Steinerschool krediet inleveren en zich geen ASO-school noemen...

Sofie@ Floor

Berichtdoor Sofie@ Floor » 25 mei 2007, 12:33

Wij hebben degelijk veel info opgezocht in verband met middelbaar steiner onderwijs en verder studeren. Het blijkt dat een groot deel verder studeert en zonder problemen afstudeert (het moet wel gezegd dat de meeste voor sociale richtingen kiezen). E zijn heel wat jongeren die aan hogere studies kiezen, maar niet bekwaam genoeg zijn of door omstandigheden hun studies niet afmaken (ook mensen uit het reguliere ASO-onderwijs). Hadden die mensen dan beter TSO of BSO gevolgd in het middelbaar? Tja, wie zal het zeggen.

Floor

Berichtdoor Floor » 25 mei 2007, 13:10

Natuurlijk hadden die ook beter TSO gevolgd! Helaas vinden veel ouders het TSO of BSO nog beneden hun stand, terwijl deze richtingen vaak veel beter zijn voor de kinderen. Na veel TSO-richtingen kan men trouwens ook nog perfect verderstuderen. Maar neen, de gedachte is nog steeds: 'We beginnen in ASO en als dat niet lukt, dan kunnen we nog zakken.' Met het beruchte watervaleffect als gevolg. Hetzelfde vooroordeel bestaat ook nog steeds tussen de verschillende netten, dat het 'katholiek' onderwijs van een beter niveau zou zijn dan het gemeenschapsonderwijs... Jammer genoeg bestaan er nog heel veel vooroordelen over het onderwijs, vooral bij mensen die er eigenlijk te weinig van af weten...

Op de discussie op het intelliforum over het Steineronderwijs vind je trouwens nog getuigenissen van mensen die meer bij mijn gedachten aansluiten... (verwijzing zie p.1 van dit topic). En dan verwijs ik niet naar de mensen die de discussie over rassenhaat voeren, maar over afgestudeerden.

mam

Berichtdoor mam » 26 mei 2007, 12:20

vanuit TSO mag je kassierster worden en vanuit ASO mag je dat niet. Voilà, zoveel is duidelijk.

Ik lach er maar mee !
Ik wou echt dat ik het allemaal zo mooi op een rijtje had (eigenlijk wil ik dat niet).

Welke conclussie lees ik :

Iemand die kassierster wordt, is eigenlijk iemand die niet zo verstandig is dat ze een ASO richting aan zou kunnen tijdens de humaniora.

Is dat toch het geval geweest dan zijn er 2 mogelijkheden :

1. De kassierster in kwestie is mislukt in haar studie, en gaat maar ergens aan een kassa zitten omdat er verder toch niet veel meer in zit voor haar.

2. De ASO-richting waar ze uitkomt is niet echt een volwaardige ASO-richting

Ik weet het niet, maar ergens heb ik een flauw vermoeden dat er nog heel veel water door de zee zal vloeien vóór onze kinderen 20 jaar zullen zijn. Er kan veel gebeuren in een mensenleven, zo veel. Ik wou echt dat het allemaal zo eenvoudig was...

Die kassierter is natuurlijk een overtrokken voorbeeld, maar het zegt wel iets over hoe we tegen het leven aankijken.

Ik heb gewoon heel veel respect voor mijn poetsvrouw en mijn strijkster. Want ik haat dat werk en zij doen het graag en beter. Maar omdat ik ervoor kies om op die momenten met mijn kinderen bezig te zijn of boeken te lezen maakt mij zeker geen beter mens !!! En of ze nu uit ASO of TSO komen dat is toch echt relatief.
Sommigen hebben een fijne jeugd gehad, anderen hebben veel zelf moeten uitzoeken. Ieder mens heeft zijn verhaal, niet. En waarom mensen bepaalde studiekeuzes of beroepskeuzes maken is toch zo moeilijk uit te maken, vind ik. Laat staan om daar over te oordelen.

Gast

Berichtdoor Gast » 26 mei 2007, 20:24

In het ASO wordt je aangeleerd leerstof te verwerken als voorbereiding op verdere studies.
In het BSO wordt je een beroep aangeleerd.
In het TSO krijg je een theoretische opleiding met praktijkgerichte vakken.
Wat bereidt je dan het beste voor op je toekomst?
Feit is dat jongeren uit het Steineronderwijs het heel erg moeilijk hebben om grotere pakken leerstof te verwerken. In veel sociale richtingen zijn die pakken niet zo dik...

Luc

Berichtdoor Luc » 29 mei 2007, 21:38

Ik heb zelf ook lang getwijfeld en uiteindelijk voor het regulier onderwijs gekozen en besloten zelf thuis een inspanning te leveren en voor het ervaringsgerichte accent te zorgen. Ik zeg niet dat het dé oplossing is en het kost echt wel moeite, maar op die manier probeer, met de nadruk op 'probeer', ik mijn dochter the best of both worlds aan te bieden.

Want hoe je het ook draait of keert, veel hangt van de ouders en omgeving af en van de specifieke ASO-school. Ik heb zelf ASO gelopen, ben nooit een blokbeest geweest, ben heus wel mondig, scoorde inderdaad beter op mondelinge examens en mijn college heeft wel degelijk mijn 'sociale kant' helpen vormen (zonder mijn leraar geschiedenis bijvoorbeeld was ik nooit gaan lesgeven in een Sandinistenschooltje na mijn studie).

Enfin, eigenlijk bedoel ik dat de 'onderwijsverantwoordelijkheid' van de ouders niet ophoudt bij de keuze van het type onderwijs, het net of de school. Maar ik neem aan dat jullie dat wel wisten.

mam

Berichtdoor mam » 30 mei 2007, 10:03

Dat is zeker zo !
Ouders kiezen een school die bij hun opvoedingssysteem past of proberen thuis dingen bij te sturen die ze tekort komen op school.
En er zijn inderdaad leerkrachten die een onuitwisbare indruk maken op kinderen, waar ze veel van meenemen. 'Goede' leerkrachten zijn onbetaalbaar !!!

Floor

Berichtdoor Floor » 30 mei 2007, 16:10

Dank u!
Het doet inderdaad erg veel deugd als leerlingen het volgende schooljaar wat komen praten en zeggen dat ze je missen!!!

muis

Berichtdoor muis » 01 jun 2007, 17:21

Ik was eerst niet van plan om hier verder nog te reageren, maar dit moet me echt van het hart. 7 jaar geleden zijn wij met onze kinderen met heel ons hart in het Steineronderwijs gestapt. Nu echter moeten wij merken dat het project waar wij met veel enthousiasme en engagement aan begonnen, helemaal niet is geworden wat wij ervan hebben verwacht. Hoewel ons oudste kind het in de vijfde klas zeer goed stelt, zijn wij zeer ontgoocheld over hoe met onze tweede wordt (en werd) omgesprongen. In de eerste en tweede klas kreeg zij les van een kleuteronderwijzeres die, hoewel zij heel lief was, absoluut geen kaas had gegeten van o.a. wiskundedidactiek. Gevolg: in het derde leerjaar haalde onze dochter bij tests een niveau dat je zou verwachten van een kind midden eerste leerjaar. Nee, zij heeft geen leerproblemen en is normaal begaafd. Ze is enkel slachtoffer van een verkeerd aangeleerd rekensysteem, en velen met haar in haar klas.
Nu zou je denken: de school zal wel haar verantwoordelijkheid nemen voor wat misgelopen is door bv. het zorgteam in te schakelen, maar niks daarvan. Het zorgteam komt niet tussen. Reden: de uren voor het zorgteam worden voor een groot stuk opgesoupeerd door euritmielessen (soort bewegingspedagogiek). Wij zijn dan maar naar een logopedist gestapt, en mogen nu ook nog dit betalen, bovenop de ouderbijdrage voor de school (118 euro/m). Ik voel me ontgoocheld en in de steek gelaten door een school waarvan ik verwachtte dat ze met zorg en omhulling met de kinderen om zou gaan. Na een half jaar ploeteren hebben we besloten een school voor ons kind te zoeken dat haar wel de nodige ondersteuning kan bieden, en dat hebben we gevonden in een doodgewoon klein gemeenschapsschooltje. Daar moet ze wel haar jaartje dubbelen, en zal daardoor 2 jaar achteruit zitten, want ze mocht in de Steinerschool ook pas aan de eerste klas beginnen als ze ten volle 6 geweest was.
Wees gewaarschuwd: onder alle rozengeur en maneschijn gaat soms ook puur geldgewin schuil, zo heb ik tot mijn schande mogen ondervinden. Men wordt als ouder verwacht zich voluit te engageren, zowel wat tijd als wat geld betreft, maar o wee als het engagement eens vanuit de kant van de school moet komen. Ik hoop dat het slechts in onze school zo loopt, want met mij zijn hier heel wat ontgoochelde ouders, die op zoek zijn om zonder te veel kleerscheuren weg te geraken met hun kinderen. Ik mag niet dromen dat deze situaties zich in Steinerscholen over heel het land voordoen.

mam

Berichtdoor mam » 01 jun 2007, 18:35

Ik vrees dat dat in nog andere steinerscholen het geval is. Dat heeft te maken met het tekort aan lkr die de pedagogie kennen, hé.

Wij hebben hetzelfde meegemaakt in de freinetschool die we mee opgestart hebben. Geen methode en alles zelf moeten uitvinden (verplicht vanuit de pedagogie van freinet dan weer met het natuurlijk lezen en rekenen) is inderdaad moordend vooral voor beginnende lkr en kleuterleidsters in de eerste graad. In de freinet hebben ze toen wij daar weggingen wel beslist om voor het 1ste en 2de een reken-en taal-methode te gebruiken.

Onze oudste zoon heeft ook in steiner gebroddeld. 2 jaar echt geen vaste lkr gehad. In de vierde klas zelfs 5 of 6 lkr. Bij ons zijn er toen ook kinderen weggegaan, maar naar een andere steinerschool verder weg. Wij zijn niet weggegaan omdat je kind dan per definitie weer een jaar verliest, hé, als je niet binnen steiner blijft. Uiteindelijk is alles naar de zesde klas toe in orde gekomen en heeft de school zijn verantwoordelijkheid wel opgenomen.

Er is gewoon een heel groot tekort aan goede lkr binnen steiner. Ik vrees dat dat vooral voor de kleine scholen een probleem is.

Ik wens je in elk geval het allerbeste met je keuze. Ik hoop dat je dochtertje een beetje haar weg zal vinden.
Verdorie, 't is toch een miserie, hé. Ik weet hoe moeilijk het als ouder is, omdat er altijd ergens..... maar het kan soms zo tegenzitten. Verdorie toch !

Gast

Berichtdoor Gast » 01 jun 2007, 19:39

De keus was om ze nog 3 jaar zo verder te laten aanmodderen of een stapje terug te zetten. Gelukkig zal ze in haar nieuwe school terechtkomen in een graadsklas waar klasoverschrijdend kan gewerkt worden, en ze niet al te veel het gevoel zal krijgen de vreemde eend in de bijt te zijn. In een Steinerschool hangt m.i. te veel af van de individuele leerkracht. Is het een goede, dan kan het fantastisch zijn, zoals mijn oudste dochter nu meemaakt in haar 5e klas. Ik denk er dan ook niet over om haar weg te halen. In het andere geval worden helaas te veel slachtoffers gemaakt, zodat ik het nu niet meer aandurf om mijn jongste er naartoe te brengen. Daarenboven probeert men alles zoveel mogelijk in de doofpot te stoppen. Ik (en mijn dochter) zal veel missen, en ik doe het met pijn in het hart, maar ik ben een groot stuk vertrouwen kwijt.

Terug naar “Andere onderwerpen”