steinerschool

Gast

RE: steinerschool

Berichtdoor Gast » 17 apr 2007, 08:52

mijn nicht heeft ook onderwijs gevolgd in de steinerschool (Brugge) en zit momenteel in haar laatstejaar psychologie aan de vub.
Zo zie je maar, het hoeft niet altijd negatief te zijn.

Gast

Berichtdoor Gast » 17 apr 2007, 19:03

Montessori is inderdaad heel interessant!!!

Gast

Berichtdoor Gast » 30 apr 2007, 11:05

Zie artikel Het Laatste Nieuws van maandag 30 maart.

@ 16 april

Berichtdoor @ 16 april » 30 apr 2007, 16:45

Dat is zeker zo !!!! Er zijn hele goeie "klassieke scholen" en er zijn ook hele goeie leerkrachten in het "klassiek onderwijs".
Alleen kan je de scholen, vrees ik, op één hand tellen en die individuele leerkrachten zijn dikwijls heel eenzaam als ze "er alleen voor staan met hun idee" in een school.

Maar ik vind het voor jullie fantastisch als jullie kind op een ontspannen manier kan leren.

@ hierboven

Berichtdoor @ hierboven » 30 apr 2007, 20:16

Overdrijf jij niet een beetje?
Tuurlijk zijn er nog scholen waar de nadruk nog veel te veel ligt op presteren. Maar, er zijn nog veel meer scholen die een gulden middenweg hebben gevonden in 'presteren' en 'welbevinden'.
Wees nu eens nuchter en eerlijk. Hoeveel mensen kent u die negatief terugkijken op hun kindertijd/schooltijd.
Ik ken er eerlijk gezegd maar weinig.
Ook nu. Ik ken heel veel kinderen (familie, vrienden, mijn kinderen,...)
en allemaal zitten ze in het traditioneel onderwijs.
Van al die kinderen die ik ken zijn er 2 die niet graag naar school gaan.
Al de rest spreekt vol lof over hun juf/meester en de avonturen die ze beleven op school.
De leerstof en de huistaken nemen ze er blijkbaar zeer graag bij.
Ik kan best geloven dat u persoonlijk slechte ervaringen hebt, maar ga nu aub niet gaan overdramatiseren.

moeilijke discussie

Berichtdoor moeilijke discussie » 30 apr 2007, 22:52

Ik heb helemaal niet zo'n negatieve ervaringen in het onderwijs gehad. Altijd de eerste van de klas in't lager en dan Latijnse. Geen plaats voor mijn creativiteit maar veel gelachen en daarna hoge school.
Mijn man 12 jezuieten en daarna 2 universitaire diploma's.

En toch hebben wij beslist om onze kinderen niet naar "zo'n" scholen te doen.

Onze dochter moet nu naar het middelbaar en ik heb waarschijnlijk 50 brochures binnengekregen.... Het is gewoon niet voor ons.

Ik dramatiseer helemaal niets, waarom zou ik.

Iedereen is vrij om zijn kind naar de school van zijn keuze te doen. Meestal ligt de keuze van school in de lijn van de opvoeding.

Wij hebben geen vrienden (tenzij de ouders van school natuurlijk) die hun kinderen naar het alternatief onderwijs doen.

Ik laat iedereen doen...

Voor ons is de norm niet mijn kind gaat graag naar school of mijn kind voelt zich gelukkig op school. Allicht is dat zo, stel je voor dat het niet zo is. Dan wordt het gewoon ziek.

Wat ik merk bij de kinderen van mijn broer is schoolmoeheid vanaf het 2de (eigenlijk vanaf het eerste maar ik wou niet overdrijven) leerjaar. Huiswerk is stom (is ook stom), dan hebben ze een stickersysteem met groen en rood voor hun inzet en zo, blijkbaar is daar ook iets mee aan de hand, stomme toetsen (en daar had ik in mijn tijd ook al last van) : noem 2 nachtdieren, mijn neefje schrijft : uil, maar dat hadden ze niet geleerd dus dat was fout enz.

Waarschijnlijk ligt daar het grote verschil tss u en mij. Ik til aan deze dingen heel zwaar (ik bedoel dat ik het uiterst lachwekkend vind) en jij vindt waarschijnlijk dat ik dramatiseer.

Ik kan nog vele andere voorbeelden geven die mij opvallen bij kinderen van vrienden en familie maar ik bespaar het je.

Ik hoop voor jou dat je gelukkig bent met de keuze van school voor jouw kinderen en dat het mooie mensen mogen worden. Want daar gaat het om !

sam

Berichtdoor sam » 01 mei 2007, 11:21

"Alleen kan je de scholen, vrees ik, op één hand tellen en die individuele leerkrachten zijn dikwijls heel eenzaam als ze "er alleen voor staan met hun idee" in een school."

Als u vindt dat deze uitspraak niet dramatiseren is, dan vraag ik me af wat u zegt wanneer u wel dramatiseert!

sam

Berichtdoor sam » 01 mei 2007, 11:25

" noem 2 nachtdieren, mijn neefje schrijft : uil, maar dat hadden ze niet geleerd dus dat was fout enz."

Als leerkracht zou ik dit antwoord niet fout rekenen, maar ik zou er ook zeker niet het maximum van de punten voor geven.
Uiteraard is het antwoord correct en de leerkracht van uw neefje weet dat ongetwijfeld ook.
Echter, wat is het doel van een toets: leerstof verwerken. Het bewijs leveren dat je de geziene leerstof tegen een bepaalde tijd kunt verwerken.
Heeft jouw neefje dat bewijs geleverd? Neen, hij heeft getoond dat hij over een goede parate kennis bezit.
Voor jou kan dit zeer lachwekkend overkomen, voor een kind is het wel het signaal dat het de leerstof van de klas moet instuderen!
In de hogere klassen zal jouw neefje er niet meer komen met zijn parate kennis. En als hij tegen dan niet kan studeren...

Gast

Berichtdoor Gast » 01 mei 2007, 20:07

Ik ken nogal veel mensen die in't onderwijs staan. (en allemaal gewoon onderwijs. Van kleuter tot hoger onderwijs (zijn de enige die niet zeuren))
Heb zelf 10 jaar les gegeven.
Dit is gewoon hoe IK het hoor... en het is voor jou fijn dat jij veel vertrouwen hebt in het onderwijs !! En dit meen ik.

Ik hoor veel klagen door leerkrachten. Dat de druk heel groot is om de leerstof verwerkt te krijgen, dat de ouders veel eisen, dat de directie niet mee wil, dat collega's niet geïnteresseerd zijn in verslagen van een bijscholingscursus die een andere collega gevolgd heeft, dat het moeilijk is om dit er door te krijgen, dat het vervelend is dat dat geëist wordt.

En er zijn veel mensen die hier en daar hun wenkbrauwen fronsen, 'maar ochot', denken ze daar onmiddellijk achter, 'het was in onze tijd ook iets zeker'. En zoals ergens hierboven : de leerstof en het huiswerk nemen ze er dan maar bij.....

Iedereen mag van mij doen wat hij wil !!!!

En sorry, van mij zou dat kind een extra punt gekregen hebben voor zijn uil, het is maar hoe je de dingen bekijkt,hé !

Gast

Berichtdoor Gast » 02 mei 2007, 09:42

Wat betreft het feit dat dat kind geen punten krijgt omdat hij uil als nachtdier opschrijft.
Dat is nu net wat ik tegen de typische "burgerlijke leerkrachtenmentaliteit" heb. Uil is een nachtdier en daar worden natuurlijk geen punten voor afgetrokken! Hoe dom kan zo een juf toch zijn?????

Als het enkel de bedoeling is om enkel en alleen de leerstof uit de klas te verwerken kan je ze ook een telefoonboek geven en laat ze de eerste 100 nummers vanbuiten leren....

(voor alle duidelijkheid : ik weet waarover ik praat. Ik sta al 16 jaar in het onderwijs als licentiaat en geef informatica.)
Ik apprecieer het enorm als kinderen wel iets weten dat niet in de les gezien is. Parate kennis is ook kennis. Of is volgens jullie alleen maar van "buiten geleerde kennis uit een boekje" echte kennis?????????

sam

Berichtdoor sam » 02 mei 2007, 13:35

Uiteraard niet.
Je ziet het gewoon veel te wit-zwart.
Maar, ik vind wel dat je als leerkracht mag vragen om de antwoorden te geven die in de cursussen staan.
Met andere woorden: waar je les over hebt gegeven.
Ik zou dergelijke antwoorden ook niet fout rekenen, maar ik zou echt niet het maximum van de punten geven.
Nogmaals: een van de belangrijkste doelen van toetsen geven is echt wel "nagaan of de leerling de leerstof kan verwerken".

xxx

Berichtdoor xxx » 02 mei 2007, 13:41

"Ik apprecieer het enorm als kinderen wel iets weten dat niet in de les gezien is. Parate kennis is ook kennis. Of is volgens jullie alleen maar van "buiten geleerde kennis uit een boekje" echte kennis????????? "

Ik ga akkoord met Sam.
Trouwens, ik zie echt wel een zeer groot verschil tussen lesgeven in het hoger middelbaar en de lagere school.
In de lagere school moeten kinderen bepaalde attitudes aangeleerd worden. Een lesje instuderen is daar 1 van.
Ik kan niet begrijpen hoe jij als licenciaat het verschil niet ziet.
Cliché antwoord, ik weet het en ik zal ongetwijfeld veel boze reacties uitlokken maar:
er falen heel wat meer kinderen in het middelbaar en hoger onderwijs die uit de Steinerscholen komen, dan kinderen die uit het regulier onderwijs komen.
Misschien is dit wel 1 van de redenen?

Gast

Berichtdoor Gast » 02 mei 2007, 13:52

Vind ik ook.
Vergelijk het hiermee:
als je een examen moet afleggen voor de unief/hogeschool, dan maakt het geen barst uit hoeveel parate kennis je hebt.
Dan wil men enkel bewijzen dat je de leerstof beheerst en dat je de cursus kent.
Als je in de lagere school niet geleerd hebt om iets vanbuiten te blokken, dan weet ik niet waar men het wel zou moeten geleerd hebben.
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet, dat jij als licenciaat zoiets zegt.
Je zou toch moeten weten dat studeren ook iets is wat men moet leren?
En als een juf altijd dergelijke antwoorden (die correct zijn, maar niet degene die men geleerd heeft), goed rekent, dan geeft men gewoon een verkeerd signaal aan die leerling.
Bekend met het fenomeen 'slimme kindjes die falen in het middelbaar, omdat ze niet kunnen studeren'?
Zo kweekt men ze...

Gast

Berichtdoor Gast » 02 mei 2007, 19:21

héhé,

Positief Vlaanderen viert weer hoogtij.

Waar haalt xxx cijfers ivm slagingspercentages van Steinerstudenten overal ten lande.

Kan ik ook wel een paar dooddoeners lanceren van mensen die het ontzettend ver geschopt hebben en die een jeugd op steinerscholen achter de rug hebben. Bondskanselier Kolh vb.

Waar zijn we dan mee bezig.

Wedden dat het percentage zelfmoorden lager ligt binnen de steinerscholen ? Wedden dat het percentage jongeren die in de criminaliteit belanden lager ligt binnen de steinerscholen ?
Wedden dat...

Dit is gewoon onzin ! Met dit soort dingen bewijs je alles en niks.

En dan nog eens ons nachtdier boven halen...

Kinderen moeten in de lagere school leren studeren, alé het woord blokken is zelfs gevallen. Help !
Kinderen leren in de lagere school dat er zoiets bestaat als kennis.
En dat je die kan verwerven.
En dat je met die kennis ook ontzettend veel kan doen in het dagelijkse leven. Dus dat je die kennis moet beheersen.
Dat je veel leert door nieuwsgierig te zijn.
Dat het leuk is om dingen te onthouden.
Maar dat het geen zin heeft om stomweg dingen uit het hoofd te leren die je na de toets zomaar weer vergeet.
Dat je fris en niet schoolmoe aan de humaniora begint. (en daar zijn waarschijnlijk ook cijfers over)

Trouwens de universiteiten werken ook helemaal anders dat 20 jaar geleden. Het blokken is er natuurlijk nog bij maar de nadruk komt hoe langer hoe meer op de creativiteit. Wat doe je met verworven kennis ?

En ik geloof echt dat een humaniora genoeg tijd geeft om studenten te leren leerstof te verwerken. De echte voorbereiding voor het hoger onderwijs begint in het 5de en 6de middelbaar.

En die betweterige ettertjes zijn meer een zorg voor de ouders en voor zichzelf dan dat ze 'gelukkig' zijn met hun situatie. Kan het iets genuanceerder aub ?

Gast

Berichtdoor Gast » 02 mei 2007, 19:28

"En ik geloof echt dat een humaniora genoeg tijd geeft om studenten te leren leerstof te verwerken. De echte voorbereiding voor het hoger onderwijs begint in het 5de en 6de middelbaar."

Tiens,
ik geef les in het buitengewoon onderwijs (type 2!!!) en zelfs wij hebben ontwikkelingsdoelen "leren leren".
Ik ben er dus zeker van dat dit onderdeel ook in de eindtermen van het gewoon lager onderwijs zit.
Maar ach, ook hier zult u wel weer een antwoord op weten.

Kijk, dat mensen voorstander zijn van het Steineronderwijs, is hun goed recht.
Absoluut.
Maar, om zo ongenuanceerd het regulier onderwijs als waardeloos te omschrijven, is er gewoon over.
Als je dit hier moet geloven, is elk kind dat in het regulier onderwijs zit, een zwaar depressief, schoolmoe kind.
Terwijl die kinderen inderdaad bestaan, maar een absolute minderheid zijn.

Gast

Berichtdoor Gast » 03 mei 2007, 10:24

Ik ben diegene die hierboven een betoog voerde tegen de "typische leerkrachtenmentaliteit". Zelf sta ik 16 jaar in het onderwijs en ben echt niet dom of zo... Ik heb zelf unief gedaan en ik heb inderdaad moeten BLOKKEN (= vanbuiten leren!!!) maar wat ik ook daar heb ervaren is dat het enorm op prijs gesteld werd als blijkt dat je dingen weet die niet gezien werden in de les.

Ik begrijp dan ook niet waarom dat jullie er zo de nadruk op leggen dat kinderen alleen de antwoorden uit de cursus geven???

Als het alleen over "leren leren" gaat moet je me toch eens vertellen waarom we dan niet het systeem van telefoonboeken vanbuiten leren gebruiken?
Leren leren is ook leren informatie vergaren.

Graag wat argumenten waarom we geen telefoonboeken vanbuiten moeten leren?

Gast

Berichtdoor Gast » 03 mei 2007, 10:50

Ik heb ASO gevolgd en daarna universiteit. In het ASO dacht men ons te moeten 'voorbereiden' op latere studies door ons veel te doen blokken (in de ouderwetse zin van het woord).
Wel, aan het univ was kritisch info verzamelen en verwerken, een eigen mening kunnen vormen, verwoorden en beargumenteren eigenlijk véél belangrijker. Op het mondeling won je punten door aan te tonen dat je meer wist dan in de cursus stond, dat je de theorie echt kon linken aan praktijkvraagstukken.
Men vergeet dat aan de hogeschool en univ er minder hoorcolleges worden gegeven en de nadruk meer ligt op actief leren waarbij bepaalde vaardigheden essentieel zijn. Ik zeg niet dat parate kennis opbouwen niet belangrijk is, hoor, maar de vaardigheden (probleemoplossende vaardigheden, communicatieve vaardigheden, ICT vaardigheden, ...) zijn dit zeker ook. En die laatste kwamen bij ons in het secundair onderwijs echt te weinig aan bod.

Gast

Berichtdoor Gast » 03 mei 2007, 12:14

In heb van mezelf helemaal niet het gevoel dat ik ongenuanceerd ben. Ik probeer alle kleuren tussen wit en zwart te zien.

Het is alleen moeilijk om tegen dooddoeners als niet slagen in hoger onderwijs enz in te gaan.

Iemand vraagt info over steiner, mensen geven uitleg, blijkbaar zijn er verschillende manieren om kennis te verzamelen binnen het onderwijs in Vlaanderen.
Maar als het reguliere als enig zaligmakend gezien wordt, mag er toch een beetje tegenwind komen,hé.

Ik heb 10 jaar les gegeven in het reguliere, ken daar heel veel mensen en ik spreek niet over 'alle kinderen zwaar depressief' (van genuanceerdheid gesproken) ik spreek van een tendens.

De nadruk ligt op het cognitieve. Meer bepaald : meer en vroeger. En dat is een tendens die niet ok is. (volgens mij)
De minister neemt maatregelen tegen het watervalsysteem.
Van bovenaf worden de herexamens afgeschaft in 1,2,3 en 4 middelbaar.
Veel zittenblijvers !
Dit is niet allemaal en overal , maar een tendens die toch blijkbaar al tot in Brussel doorgedrongen is en waar ze naar mijn gevoel als oplossing voor het verkeerde kiezen, maar dat is persoonlijk.

Ik heb helemaal niets tegen leren leren. Jullie noemen het zo, ik noem het kennis verwerven en daar zinvolle zingen mee kunnen doen. En dat komt op hetzelfde neer.
Dat zinvolle ontbreekt in die telefoonboek ! En dat zinvolle ontbreekt als je een kind demotiveert door extra verworven kennis af te straffen.

Wie bepaalt wat er gekend moet worden ? De juf ! Hoeveel nachtdieren zijn er ? Hoeveel moeten er gekend zijn ? 2 of 3 of 5 (hoeveel laten ze er studeren in een tweede leerjaar ?) Is er erg als je er meer kent ?
Of moet je ze kennen als in een telefoonboek, op alfabetische volgorde. Dan zit de uil inderdaad ver achteraan.

Soit, ik heb geen zin om wie dan ook te overtuigen van mijn gelijk. Ik heb helemaal geen gelijk. Ik probeer gewoon te zoeken naar een soort onderwijs dat past bij mijn opvoedingssysteem.

Als we het dan toch over kennis hebben, vergeet niet dat de steinerpopulatie voor een groot deel (alweer niet allemaal, hé, voel je de nuance) bestaat uit kinderen van "hoop-opgeleide" ouders. Als ik dit zeg krijg ik de opmerking dat Steiner elitair is en geen beeld geeft van de doorsnee Vlaamse bevolking anno 2007.
Als je dan zegt dan er binnen Steiner ook kinderen zitten die het moeilijker hebben dan krijg je de opmerking dat het de voorbode is van bijz onderw. is Dat veel mensen niet kunnen aanvaarden dat hun kind naar het BO moet en eerst nog eens steiner proberen. Dus dat brengt het niveau van de klas weer omlaag.

En zo blijven we maar doorgaan....

Gast

Berichtdoor Gast » 03 mei 2007, 13:43

Willen we het erbij laten dat elk vrij is in de schoolkeuze voor zijn kind? En gelukkig maar.
We zullen het toch nooit eens worden.

Nog een laatste reactie.
"leren leren" betekent inderdaad niet: telefoonboeken vanbuiten blokken. Heeft iemand dat beweerd?
Echter, men moet wel iets kunnen vanbuiten leren: leerattitude ontwikkelen. En dat is iets wat moet aangeleerd worden.
Trouwens, men heeft hier geen pleidooi gehouden dat kinderen alleen maar antwoorden mogen geven die uit de cursus komen.
Men wil enkel aantonen dat het clichéverwijt "het antwoord is correct, maar wordt fout aangerekend omdat het niet uit de cursus komt", veel te ongenuanceerd is.
Als ouder of buitenstaander weet men niet wat de doelstelling van een bepaalde overhoring is.
Trouwens, de zin "geef 2 nachtdieren", zou ik dan niet gebruiken.
Ik zou dan gebruiken "geef 2 nachtdieren waar we over geleerd hebben".

Maar, ik wil er voor wedden, dat als een kind een dier noemt dat niet aangeleerd is (maar toch correct is), en de lk rekent het fout, dat er toch nog protest zou komen.

En sorry, (deze zin is al eens aangehaald) ik weet niet van wie deze zin komt, maar zo ongenuanceerd vind ik ze niet:
"Alleen kan je de scholen, vrees ik, op één hand tellen en die individuele leerkrachten zijn dikwijls heel eenzaam als ze "er alleen voor staan met hun idee" in een school."

Gast

Berichtdoor Gast » 03 mei 2007, 13:46

Sorry, ik bedoel uiteraard: genuanceerd...

Gast

Berichtdoor Gast » 03 mei 2007, 13:47

Inderdaad : hoogopgeleide mensen weten dat je niet alleen moet kunnen vanbuiten leren. Dit "goed vanbuiten kunnen leren " is volgens mij niet altijd een teken van intelligentie.
Conclusies kunnen trekken en bijzaken van hoofdzaken kunnen onderscheiden dat is belangrijk.
Maw : dingen snappen is volgens mij belangrijker dan dingen vanbuiten leren.

Als mijn kind het antwoord uil gaf en het werd niet goedgekeurd; zou ik het alleen maar ontzettend zielig van zijn juf vinden.
Maar ja, die juf is dan ook zelf niet naar de unief geweest en weet misschien niet dat er nog een wereld is buiten de lesjes die ze zelf heeft moeten vanbuiten leren in haar normaalschool....

Gast

Berichtdoor Gast » 03 mei 2007, 15:39

Inderdaad die zin is genuanceert.

'Vrees ik' is een afzwakking van wat gaat komen.
'Dikwijls' is niet altijd.

Gast

Berichtdoor Gast » 03 mei 2007, 15:49

[red]genuanceerd met d aub

muis

Berichtdoor muis » 03 mei 2007, 21:28

mag ik eens vragen wie onder jullie in deze verhitte welles-nietes discussie ook effectief kinderen heeft in het Steineronderwijs?
Makkelijk om allerlei opinies te spuien, maar ik had ze graag eens aan de realiteit getoetst gezien.
Realiteit: mijn dochter die in de vijfde klas zit in een Steinerschool krijgt sinds de paasvakantie zo goed als wekelijks twee toetsen per week : inhoud: woordenlijstjes Frans uit het hoofd leren. Memoriseren dus. Komt echt wel voor hoor bij Steiner.
De tafels worden er ook op die manier ingestampt: opdreunen die tafels tot je ze kent.
Of dit juist goed of slecht is, laat ik graag in het midden. Misschien toch goed om eerst eens de realiteit van het Steineronderwijs te leren kennen, want wat ik hier soms lees....

Gast

Berichtdoor Gast » 04 mei 2007, 09:22

"Maar ja, die juf is dan ook zelf niet naar de unief geweest en weet misschien niet dat er nog een wereld is buiten de lesjes die ze zelf heeft moeten vanbuiten leren in haar normaalschool...."

Vind je dit antwoord nu zelf niet ontzettend zielig?
Trouwens, is dat de boodschap die je meegeeft aan je kinderen? Neerkijken op mensen die geen universitair diploma hebben?

Terug naar “Andere onderwerpen”