Mooncup of eco-keeper? Ervaringen?

Gast

Mooncup of eco-keeper? Ervaringen?

Berichtdoor Gast » 10 jan 2008, 13:22

Door in een foldertje van Kiddy-bips te kijken, gestoten op de eco-keeper.
Eigenlijk lijkt me dat wel wat. een ecologische 'tampon'. Niet meer telkens tampons kopen. Nu, 'k zou er dus graag een aanschaffen, maar heb ondertussen gezien dat er meerdere merken en soorten bestaan.
Naast de keeper, bestaat er ook een mooncup, ongeveer hetzelfde principe.
Zijn er die ervaring hebben met een van deze?

Evy

RE: Mooncup of eco-keeper? Ervaringen?

Berichtdoor Evy » 10 jan 2008, 14:14

Ewel, dat moet lukken! 'k Ben ook aan het kijken om een aan te schaffen.

Meer info vond ik op:
http://home.tiscali.nl/cupper/wat/wat.html

'k Denk voor de Keeper te gaan omdat ze die in België verkopen.
(zie bij 'links')

Gast

Berichtdoor Gast » 10 jan 2008, 19:56

Hey allebei,

Hier een tevreden mooncupgebruikster.

De mooncup is ook verkrijgbaar in Belgie, oa bij 'maman-nature' in Brussel en 'Doekjes en Broekjes' in Leuven.

Als jullie vragen hebben stel ze maar, ik kom hier zeker nog eens kijken.

mvg

opstartster

Berichtdoor opstartster » 10 jan 2008, 22:07

Er zijn blijkbaar ook twee soorten Mooncups (zag ik op die website die Evy opgaf). Mooncup US en Mooncup UK. Waarschijnlijk heb je dan die van de US?
Heb je dat steeltje nog moeten afknippen of zat het meteen goed?
En duurde het een tijdje vooraleer je het gewoon was te dragen, zoals ze schrijven?
Bedankt!

Gast

Berichtdoor Gast » 11 jan 2008, 17:47

Hey,

Ik heb de UK versie denk ik.
Let wel op, er bestaan 2 maten, 1 voor vrouwen die wel al vaginaal bevallen zijn en 1 voor vrouwen die nog niet bevallen zijn.

Ik heb het steeltje er bijna volledig afgeknipt omdat dat je dat echt wel voelt zitten anders.
In het begin was het ff wennen, maar nu gaat het echt heel vlot.
Ik voel hem niet zitten ofzo.

Een toilet met pompbakje is echt wel een must vind ik.
Ik spoel hem de eerste 3 dagen 3x per dag uit (smorgends smiddags en savonds)
de laatste 2 dagen 2x per dag (smorgends en savonds)

mvg

embee

Berichtdoor embee » 11 jan 2008, 18:24

hier ook erg tevreden keeper-gebruikster! in het begin is het even wennen (beetje thuis oefenen), maar na een tijdje voel je hem amper zitten. ik gebruik wel altijd nog een (flanellen) inlegkruisje erbij.

wat wel belangrijk is: je hebt altijd een toilet nodig waar je je handen kan wassen (ik bedoel in dezelfde ruimte). het lijkt me wat raar om na het 'verversen' je handen te staan wassen tussen je collega's ;-)

ik spoel uit om de paar uren, onder de douche wordt ie grondig schoon geschrobt, en na mijn maandstonden gaat hij in een badje van water en azijn.

wat het verschil is met de mooncup weet ik niet.

embee

Berichtdoor embee » 11 jan 2008, 18:24

o ja, ik kocht mijn keeper via de-kangoeroe.be

Gast

Berichtdoor Gast » 11 jan 2008, 21:39

Ik wil dat ook al een tijdje proberen, maar ik heb schrik dat je het er niet meer uit krijgt.

Gast

Berichtdoor Gast » 11 jan 2008, 22:16

Je hebt toch dat steeltje? Zelfde principe als het koordje van je tampon, alleen moet je de wand wat induwen om het vaciuum te verbreken.
In het begin is dat zeker een handige hulp, na een tijdje heb je het niet meer nodig en knip je het er gewoon af zoals ik.

Een tip : De eerste nacht, als ik echt veel bloed verloren heb, gaat het soms wat moeilijk. Dan moet je even persen zoals bij de bevalling, dan zakt hij een beetje en gaat hij er vlot uit.

mvg

Gast

Berichtdoor Gast » 11 jan 2008, 22:17

Maar dat steeltje zit er toch helemaal in?

opstartster

Berichtdoor opstartster » 11 jan 2008, 22:49

Bedankt allemaal voor de info!
'k Heb er eentje besteld, de Mooncup UK.
Na nog wat op het net gelezen te hebben, lijkt me dat de gemakkelijkste.
Heb het rechtstreeks via de Britse website van Mooncup UK besteld: 26 euro.
'k Ben benieuwd! 't Zou binnen een week al moeten toekomen.
Door mijn bevalling is mijn lichaam al zodanig 'binnenstebuiten' gekeerd, dat ik best wel wil experimenteren.

Evy

Berichtdoor Evy » 12 jan 2008, 13:05

Het zoeken naar een toilet met wasbakje ben ik al gewoon (voor het afkolven), dus dat gaat wel gaan. Gelukkig is er zo'n WC op ons werk.
Maar ik vraag me af of je kan voelen wanneer hij vol is (net zoals bij tampons)?

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2008, 22:41

Het steeltje zit er niet helemaal in, dat komt eruit zoals het koordje van je tampon. (als je het er laat aanzitten tenminste)

Als hij echt vol zit, voel ik hem gewoon duidelijker zitten.
Maar dit komt enkel voor de eerste 2 nachten hoor, er kan echt veel meer in als in een tampon.
Op mijn ergste dagen, waar ik vroeger om de 2u een superplus! moest gebruiken, kan ik nu zonder problemen een hele voormiddag verder en zit hij nog maar max halfvol.

mvg

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 10:31

Ik heb een Keeper gekocht (sillicone) maar er staat Mooncup op (en keeper op de verpakking). Ik probeer het nu al 4 maanden en het lukt nog altijd niet.
Ik krijg dat ding er dus gewoon niet meer uit! Het zit veel te diep, als ik pers doet het pijn en dat steeltje duwt altijd maar tegen mijn knip. (ik ben al een jaar geleden bevallen, maar die knip doet nog altijd pijn).
Ik heb het steeltje al ingekort, doet nog altijd evenveel pijn. Ik durf het niet verder afknippen omdat ik hem er dan zeker niet meer uitkrijg.
Ik vind het heel erg jammer want ik zou dit zo graag kunnen gebruiken, het is zo handig. Maar voorlopig moet ik dus nog altijd met tampax op stap.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 20:13

Hey,

Normaal moet je hem zonder problemen kunnen verwijderen, zelfs zonder steel.
Duw je de wand wat in zodat het vaccium breekt?

Ofwel steek je hem te diep?
Bij mij steekt hij maar max 1 cm diep. Na een hevige nacht steekt hij wel soms iets dieper, maar dat kan niet meer als 2-3cm zijn.

mvg

ikke

Berichtdoor ikke » 15 jan 2008, 12:02

ik zit hier ook met een probleem, bij mij blijft hij lekken! Ik heb al verschillende keren geprobeerd maar telkens heb ik een lek, hoewel het kupje nog lang niet vol is of zo... Het zit ook vacuum want als ik hem moet verwijderen is dat ook nog niet zo simpel, maar dat zal wel oefening zijn denk ik. Maar dat lekken vind ik toch vervelend iemand raad? (ik kan wel pas binnen enkele maanden proberen want ben op de moment nog zwanger...)

Terug naar “Andere onderwerpen”