katoenen luiers

s.

katoenen luiers

Berichtdoor s. » 03 jan 2008, 21:08

heeft iemand hier ervaring mee??
ik ben nog "maar" 3maand zwanger en vroeg me af of katoenen luiers nog veel gebruikt worden? en wat de ervaring er mee is?

groetjes s.

Gast

RE: katoenen luiers

Berichtdoor Gast » 04 jan 2008, 10:20

Ga eens naar Doekjes en Broekjes in Diest. Daar krijg je de hele uitleg. Ikzelf ben er niet voor gegaan maar wel voor katoenen maandverband en ik ben daar erg tevreden over.

Stefanie

Berichtdoor Stefanie » 04 jan 2008, 11:37

Er zijn hier al een paar heel levendige discussielijnen geweest over katoenen luiers, als je de zoekfunctie gebruikt kan je al heel wat vinden. Doekjes en Broekjes heeft niet alleen een winkel, maar ook een informatieve website, van waaruit je weer verder kan surfen. Ook de website van Stof en Aarde is heel informatief.

Ikzelf gebruik nu al ruim 17 maanden twee soorten katoenen luiers: overdag Bambino Mio en 's nachts Disana strikluiers met een molton doek als inlegger en overbroekjes van Popolini, het model 'Vento'. Het voordeel van deze beide systemen is dat ze erg goedkoop zijn (volgens mij zo ongeveer de goedkoopste op de markt), gemakkelijk in onderhoud, en ik heb met geen van beide lekken. Bij Bambino Mio worden de overbroekjes redelijk rap vuil bij een ontlastingluier, maar ze zijn rap gewassen.

Strikluiers groeien mee van geboorte tot potje en zijn dus ook erg goedkoop in aanschaf: ongeveer 3,5 euro per luier, en die molton doeken kosten in de hema 7 euro per drie stuks. Nu ons dochtertje wat ouder wordt (bijna 18 maanden) moet ik twee molton doeken in plaats van 1 gebruiken in de luier, maar dan komt ze er mee toe van 19.00 tot 7.00, zonder lekken!

Per 24 uur heb ik dus nodig: 1 strikluier, 2 molton doeken als inlegger, ongeveer vier a vijf Bambino Mio luiers. De waterdichte overbroekjes moeten niet bij elke luierwissel in de was en gaan dus soms een paar dagen mee.

Mijn totale voorraad bestaat uit: 24 Bambino Mio doeken, 4 Bambino Mio overbroekjes, 12 Disana strikluiers, een 12-tal molton doeken en 2 Popolini Vento overbroekjes voor bij de strikluiers. Daarmee kom ik ruim toe en ik was ongeveer twee keer per week, maar ik steek ook andere spullen bij de luiers.

Zowel Bambino Mio als Disana hebben een eigen website.

Omdat ik zulke goedkope luiers gebruik en omdat ik was met regenwater ipv stadswater, ben ik een stuk goedkoper uit met katoen dan met wegwerp. Het werk valt me goed mee. Je hebt weinig geurhinder, omdat je de ontlasting door de WC spoelt (o wee als ik toch eens een papieren pamper vol ontlasting in de vuilbak op mijn dochter haar slaapkamer gooi, zelfs in een plastic zakje!). Vuile luiers bewaar ik in een simpele luieremmer met deksel van de Blokker, die heeft mij ongeveer 8 euro gekost. Als ik de luiers in de wasmachine stop, spoel ik de luieremmer even uit met wat koud water met een scheut azijn erbij. De luiers was ik met gewoon waspoeder en als wasverzachter gebruik ik gewone azijn, om het absorbtievermogen niet te verminderen en de luiers toch wat zachter te maken.

De papieren inlegdoekjes kan je ook wassen en hergebruiken, en ik hergebruik zelfs de vochtige doekjes waarmee ik de billetjes schoonmaak: gewoon meewassen met de luiers in een waszakje, en ze kunnen dienen als inlegvelletje voor de luier!

Ik heb even de tijd moeten nemen om mijn draai te vinden met de luiers, maar tegenwoordig gebruik ik ze altijd, ook als we op stap gaan. Voor mij niets anders meer!

Gast

Berichtdoor Gast » 04 jan 2008, 13:15

jip, hier nog iemand met katoenen luiers. En we hebben enkel goede ervaringen. Als we al eens een lekje hebben, dan is het meestal met een wegwerppamper. Mijn dochtertje krijgt ook een beetje uitslag van wegwerppampers, maar niet van katoenen luiers.

Wij hebben wel allerlei merken: kiddybips, lotties, totsbots (cottontots, bamboozles en fluffle), nature babies (diddy diaper en de lovable) en popolini (bravo). Ik ben het minst tevreden van de kiddybips en de lotties, maar ben er ook niet echt "on"tevreden over hoor, ik vind de andere luiers gewoon beter of gemakkelijker. Overbroekjes hebben we van popolini en die zijn echt wel goed.
De inlegvelletjes was ik ontelbare keren mee (als er enkel pipi inzit).
Ik heb er nu 30 in totaal, meer dan voldoende. Ik ben begonnen met 20, maar toen ik terug ging werken heb ik er wat bijgekocht voor het gemak, ook omdat de lotties te klein begonnen te worden en omdat ik het leuk vind om verschillende soorten te hebben. ;)

Hier worden ze ook gewassen met gewoon wasmiddel en azijn als wasverzachter (gewone wasverzachter mag niet omdat dat het absorptievermogen vermindert). Ik droog ze meestal op de verwarming, ik leg ze daar 's avonds na het wassen op en 's morgens zijn ze droog en dan kunnen ze zo mee in de tas voor de crèche. In het weekend steek ik de badstofluiers wel altijd een tijdje in de droogkast want ze worden anders wel hard (we hebben hier heel hard water). In de zomer kunnen ze lekker buiten.

Onze luiers komen van bij doekjes en broekjes en van bij mister mirko. Bij allebei een website met veel uitleg (www.doekjes-en-broekjes.be of www.mistermirko.be)!

Gast

Berichtdoor Gast » 04 jan 2008, 21:04

Ook bij ons strikluiers, een paar voorgevormde luiers die ik tweedehands kocht om een beetje uit te proberen, en 's nachts toch wel wegwerp omdat we rode billetjes hadden na een paar nachten stof. 't Verschilt blijkbaar per kindje, maar voor ons meisje lijkt het niet zo dat katoen per se beter is voor de billetjes.
Ik haalde heel wat info hier van zappy en op websites die hier ook al genoemd zijn, en ging naar een info-avond van Doekjes en Broekjes (liggen trouwens in Leuven en niet in Diest, tenzij er twee zouden zijn). Die info-avond was voor mij echt een openbaring van wat er zoal bestaat: heel wat merken, soorten, modellen,... terwijl je in babywinkels - als ze al katoen hebben - meestal maar 1 soort vindt.
Verder is er ook een e-mail-list bij yahoogroups.

Ik ben in elk geval tevreden dat we het probeerden (en nog gebruiken). Ik zal nog even op een rij zetten wat voor ons de voordelen van de strikluiers zijn:
- goedkoop, ook al omdat ze niet per maat gaan en dus een hele luierperiode meegaan
- drogen vrij snel
- doordat je niet voor elke maat opnieuw luiers moet kopen, voel ik me vrijer ze al dan niet te gebruiken, of toen we een tijdje stilgevallen waren, kon ik makkelijk heropstarten (terwijl de drempel hoger zou zijn als we dan bv net aan een neiuwe maat toe zouden zijn - nu ja, dat gebeurt ook niet zo aak.
- in 't begin wel even oefenen, maar lukt nu echt best.

Ik ga nu vlug even naar ons meisje kijken, want ze heeft een mama (of mamaborst in elk geval) nodig

Succes ermee!
Lyn

anne

Berichtdoor anne » 06 jan 2008, 12:27

Een goede tip : koop maar enkele katoenen luiers om het te proberen en kijk of het je bevalt. Ik had een hele reeks luiers en voelde me daarom wel verplicht om ze te gebruiken (viel dikwijls wel mee maar ook vaak tegen : bij buikloop, veel kaka, rode poep,...) Het moet jou (en je man) en je kindje wel liggen. Ben er nu al een tijdje mee gestopt en eerlijk gezegd zou ik het niet meer opnieuw doen moest ik het kunnen overdoen.

Gast

Berichtdoor Gast » 06 jan 2008, 13:56

Bij diarree gebruik ik ook wegwerp hoor.

Mijn kindjes hebben sneller een rode poep met wegwerp, dan met katoen hoor.

En als ze een rode poep hadden, bij het tandjes krijgen.
Zette ik hen gewoon in hun blootje in hun park, weliswaar met een grote handdoek eronder.
Een rode poep heeft zuurstof nodig om te genezen.
Op een halve dag was het altijd beter.

Gast

Berichtdoor Gast » 06 jan 2008, 17:27

Ik gebruik nu voor mijn tweede kindje katoen. Ik heb NOOIT lekken bij buikloop met katoen, wél met wegwerp!

Ik gebruik strikluiers, motherease met drukknopen, overbroekjes van motherease, fuzzy bunz, bamboozles.

Alleen mijn strikluiers vertonen al slijtage, de rest nog niet en alles gaat hier steeds in de droogkast.

anne

Berichtdoor anne » 08 jan 2008, 11:38

Dit is echt wel een voordeel van goede katoenen luiers maar vooral ook goede overbroekjes (vb. popolino en motherease vind ik heel goed) : ik had zelden of nooit lekken bij bv-stoelgang,...bij wegwerp inderdaad wel sneller lekken. Ik begon gewoon een hekel te krijgen aan het telkens uitspoelen van de luiers bij kaka (en mijn zoontje deed 3à4 keer kaka/dag) en vroeg me dan af of het nog zo "ecologisch" was, ook de inlegvelletjes kosten wel wat... Rode poep "genas" altijd direct bij wegwerp, wel moltex of nature baby, ecologische luiertjes, hij kon gewoon dikwijls niet tegen de natte pippi (wat ik eigenlijk ook niet verwonderlijk vind), moest ook dubbel zo snel een luier vervangen dan.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 jan 2008, 12:36

Hier nog een tevreden gebruiker van Bambino Mio luiers. Als je ze eens wil proberen kan je via de Dreambaby-site een proefpaketje kopen, daar zit dan een overbroekje, luier en inlegdoekje in.

Wij zijn er echt heel tevreden van, nooit lekken gehad en ons meisje heeft zelfs bij diarree nog geen rode poep gehad.

Je kan ook een kijken op je gemeente want sommige gemeenten betalen de helft van de aankoopprijs terug.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 jan 2008, 12:40

Uitspoelen van kakaluiers doe ik nooit! Ik ben nu mijn tweede kindje aant verluieren in de katoen.

Als er echt veel vuile luiers bij zijn, een voorwas met de machine en alles komt er netjes proper uit.

Als luieremmer heb ik een meelton bij de bakker gevraagd, is heel ruim, kan goed worden afgesloten en kostte mij niets.

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2008, 13:39

Ik spoel de kakaluiers ook nooit uit hoor! Gewoon inlegvelletje en ontlasting wegwerpen, luier in de emmer en klaar. Sommige van mijn luiers blijven wat bruine vlekken hebben, maar dat vind ik echt geen probleem.

anne

Berichtdoor anne » 10 jan 2008, 19:35

Meestal "plakte" er ook kaka naast het inlegdoekje. Dit kon ik toch niet gewoon in de wasmachine steken dan ?

Gast

Berichtdoor Gast » 11 jan 2008, 08:44

En waarom niet? Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. Als ik elke luier apart moet gaan uitwassen ... amaai, dan had ik er alang de brui aan gegeven.

Gast

Berichtdoor Gast » 11 jan 2008, 09:39

Als er ontlasting aan de luier plakt, veeg ik die weg met een WC-papiertje, dat spoel ik mee door met de rest van de ontlasting in het papieren inlagvelletje.

Gast

Berichtdoor Gast » 11 jan 2008, 09:43

Brrrrr, luiers uitspoelen heb ik ook nooit gedaan hoor, zoveel werk! Ik heb ook gehoord dat sommige mensen hun vuile luiers bewaren in een emmer vol water, om ze al te laten weken. Ook dat heb ik gauw opgegeven. Als je gaat wassen moet je de luiers steeds uit die emmer koud, vuil water vol pipi en kaka vissen. Nee bedankt! Ik doe zoals hierboven al gezegd is: bewaren in een luieremmer met deksel, zonder water erin. Als de luiers gewassen worden, spoel ik de emmer uit met koud water met een flinke scheut azijn en ik droog hem achteraf niet af. Er blijft dus wat azijn inzitten, en dat neutraliseert eventuele geurtjes...

Gast

Berichtdoor Gast » 11 jan 2008, 22:09

Ik denk dat het ook wel interessant is om eens te horen bij mensen die wel begonnen zijn met katoenen luiers, maar er dan mee gestopt zijn. Ik heb nooit katoenen luiers gebruikt, maar ken twee mensen die de eerste maanden heel enthousiast waren en er toch mee gestopt zijn na enkele maanden.
Reden? Te veel lekken, veel rode billetjes en na een tijdje weegt het extra werk toch wel door. Bij beiden weigerde de creche na enkel maanden om ze nog te gebruiken omdat er te veel lekken waren en het verschonen toch veel meer tijd vroeg.

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2008, 08:02

En ik verluier reeds 3 jaar met katoen, zelden lekken, je moet gewoon ineens goeie luiers kopen, dat heb je met wegwerp ook.

Ons kindjes gaan niet naar de creche, dus dat is al geen probleem.

En na een tijdje neemt het verluieren zeker niet meer tijd in beslag dan bij wegwerp.

anne

Berichtdoor anne » 12 jan 2008, 13:25

Ik wou ook mijn verhaal doen omdat vaak alleen de enthousiaste mensen reageren en dit geeft dan geen realistisch beeld. Ik ken nog mensen die er mee begonnen zijn en er later mee gestopt zijn. In mijn geval is dit dus financieel nadelig geweest, was ik goedkoper geweest met direct wegwerp (want ik had al 2 maten luiers, ruim voorzien)Ik geef toe dat je met goede luiers zelden lekken hebt. Ik had ook echt wel hele goede luiers. Bovendien zijn ze ook mooier, schattiger dan wegwerp (vb. Tots bots bamboozle in kleurtjes) Maar het blijft een feit dat je er meer werkt mee hebt, dat bij mijn kindje er sneller rode billetjes waren. En zoals hierboven, een kakaluier, zo in de luieremmer (na wat geknoei met wc-papier, kaka van het inlegdoekje schudden, want onze wc zou snel verstopt geraken, doekje bij het groenafval (dus weer stinken)) dat moet na 2 à 3 dagen echt stinken, moet je de luiers echt met handschoenen in de machine doen. En ja ik heb alle trucjes : azijn in de emmer, etherische olie,...geprobeerd maar ik ben er gewoon de juiste persoon niet voor en ben blij dat ik dat voor mezelf toegegeven heb. Toch wel veel repect voor de mensen die hier geen problemen van maken.

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2008, 13:34

Ik heb ook enkel meegroeiluiers in huis, slechts enkele maatluiers.

Mijn motherease luiers groeien mee en de strikluiers ook.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 10:38

Hier de eerste 8 maanden alleen katoen gebruikt (Kiddy bips) en zeer tevreden. Af en toe lekjes maar dat was dan bij grote hoeveelheden pipi of stoelgang. Toen m'n zoontje 8 maanden was, heeft hij een week in het ziekenhuis gelegen, waar hij Pampers kreeg. Toen we weer thuis waren kon hij ineens niet meer tegen katoen! Vuurrode billetjes, tot ver op z'n buik en rug, pijn, jeuk, bloed... En met wegwerp niet. Hij is intussen bijna een jaar en het lukt nog altijd niet om terug katoen aan te doen. Heel erg jammer van de investering en nu opnieuw geld kwijt aan wegwerpluiers en vuilzakken! Die wegwerpluiers zijn zo belastend voor het milieu, we hebben per week een extra vuilzak nodig voor alle pampers!

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 08:13

Dat van die rode billetjes is echt wel pech! Mijn zoontje, die normaal katoen draagt, heeft een maand pampers gedragen vanwege een operatie. Nadien zonder problemen weer overgeschakeld op katoen. En inderdaad, in die maand hebben we flink gevoeld dat onze vuilzakken erdoor vlogen, en elke keer als ik zo'n pamper in de vuilbak gooide dacht ik 'weer 27 cent weggesmeten'! ;)

Misschien een tip: Je hebt in biowinkels ook milieuvriendelijke wegwerpluiers, van Moltex en Nature Care. Nature Care vind ik ook redelijk goed, Moltex vind ik wat stug en dik. Nature Care verkopen ze in Nederland ook gewoon bij de Etos.

Terug naar “Andere onderwerpen”