functioneel rekenen

juf

functioneel rekenen

Berichtdoor juf » 12 sep 2007, 15:58

hallo,

mijn eerste schooljaar op niveau 3de leerjaar (buitengewoon onderwijs), en nu wil ik zoveel mogelijk functioneel rekenen toepassen.

Wie heeft dit al gedaan, en kan me voorbeelden en tips geven?

ik dacht al bv. aan
- leren rekenen met een rekenmachine
- een recept (bv. voor pannenkoeken) volgen, alles afmeten, en dan natuurlijk ook bakken
- tv-boekje : programma's
- uurrooster van treinen
- naar de winkel gaan, inkopen doen

wie kan me helpen?

Alvast bedankt!

Gast

RE: functioneel rekenen

Berichtdoor Gast » 12 sep 2007, 16:06

Dit heb ik al gedaan met mijn tweede graad, maar wel niet in het buitengewoon onderwijs.

- wafels bakken (voorzie per groepje een mama of oma of papa ... die het proces mee begeleidt)

-Ik heb ze naar verschillende fruitboeren laten bellen om de prijzen van de aardbeien te laten vergelijken. (We hadden er toen veel nodig voor een project.) Ze hebben dan eerst telefoonnummers moeten opzoeken, dan het telefoongesprek voeren en dan prijzen vergelijken.

-Geboortekaartjes laten meebrengen naar de klas om dan te kijken hoeveel iedereen als baby woog. Wij hebben toen ook het gemiddelde berekend (maar dat was meer met het vierde leerjaar). Ook laten rangschikken van weinig naar meer.

lies

Berichtdoor lies » 12 sep 2007, 16:39

Ik geef les in het type 2. (volledig functioneel).
Alle voorbeelden die je opnoemt zijn goed. Wij gaan bvb. wekelijks naar de winkel. De leerlingen moeten een boodschappenlijstje en geld meebrengen. Tevens nemen ze hun rekenmachine mee naar de winkel. Alle prijzen worden opgeteld, zo weten ze reeds voor ze aan de kassa staan hoeveel ze zullen moeten betalen (en of ze toekomen met hun budget).
Koken gebeurt ook wekelijks. Recepten worden schematisch voorgesteld, zij moeten zelf ingrediënten afwegen en samenvoegen.
Een tv-gids (digitaal kloklezen), doe ik pas wanneer de leerling tot op het kwartier een analoog uurwerk kan lezen (tot op de minuut mag natuurlijk ook).
Dit doe ik, omdat er in onze maatschappij toch nog heel veel met analoge uurwerken gewerkt wordt, dus moeten ze toch ook wat kunnen kloklezen. Tenzij natuurlijk blijkt dat de leerling hier niet toe in staat is, dan begin ik onmiddellijk met digitaal kloklezen.
Wat kun je nog doen:
houtbewerking: meten.
Bewegingslesjes: chronometer.
Kindermonopolie spelen.
...
Nu, ik denk dat het nog een groot verschil is tussen jouw klas en mijn klas, want ook taallessen zijn bij mij volledig functioneel. Dat geeft een groot verschil.

juf

Berichtdoor juf » 12 sep 2007, 21:36

bedankt voor jullie ervaringen en tips!
Mijn ideeën zijn onmiddellijk weer wat ruimer geworden!

@16:06 : die geboortekaartjes zijn wel een tof idee! daar zou ik zelf nooit aan gedacht hebben!

@ lies : ja, ik denk wel dat er nog een heel groot verschil is. Mijn leerlingen zijn gemiddeld 10-13 jaar, maar staan op een niveau 3de leerjaar. Dat wil zeggen dat ze toch echt ook leren lezen, schrijven, rekenen (dit jaar tot 1000), enz.
Met dat verschil dat wij niet alle items aanbrengen (bv. puntoefeningen worden niet gegeven, omdat onze type 1 leerlingen die denkwijze niet aan kunnen).

Als er nog mensen zijn die toffe activiteiten kennen... laat maar komen! Een schooljaar duurt 10 maanden! (als dat geen functioneel rekenen is ;) !)

Alvast bedankt!

Gast

Berichtdoor Gast » 14 sep 2007, 21:32

je kan hen eventueel leren prijzen inschatten van courante producten, bijvoorbeeld: een brood, flesje frisdrank, cd, strip... wat meer waarde-besef bijbrengen

juf

Berichtdoor juf » 16 sep 2007, 14:23

inderdaad! goed idee!
bedankt!

nog tips?

MArie-Pierre_Gris

Re: functioneel rekenen

Berichtdoor MArie-Pierre_Gris » 07 jan 2021, 09:28

Uitnodigingen huwelijk, verjaardagsfeestjes laten meebrengen en dan zelf eentje laten maken. Voor metend rekenen, figuren: heel concreet vb raam, deur (vierkant, rechthoek), bloem (rond), etc...

Terug naar “Andere onderwerpen”