steinerschool

vanessa

steinerschool

Berichtdoor vanessa » 10 feb 2007, 15:40

Wie kan mij wat vertellen over een Steinerschool?

Alvast bedankt!

mam

RE: steinerschool

Berichtdoor mam » 10 feb 2007, 16:01

Ik kan je heel wat vertellen. Maar ik weet niet goed waar te beginnen. Wat had je zoal graag geweten. Wij hebben 4 kinderen in de steinerschool. De oudste zit in de 6de klas.
Stel maar een paar concrete vragen dan heb ik iets om me aan te houden, want over steiner zijn al veel boeken vol geschreven. En als ik begin.....

mama van 2

Berichtdoor mama van 2 » 10 feb 2007, 17:19

ik volg alle onderwerpen over steinerscholen omdat wij onze kinderen er graag naartoe willen laten gaan.
wat mij vooral doet twijfelen is of het onderwijs daar echt anders is dan in een pakweg katholieke school want de leerkrachten zijn toch ook maar gewone mensen?!?
zijn de leerlingen echt zo vrij?
daar komt dan ook nog de financiele kant bij : is het zoveel duurder?

mam

Berichtdoor mam » 10 feb 2007, 20:34

Ja, het is helemaal anders dan in een 'gewone' school. Je merkt dat al gewoon als je een klas binnenstapt. (zeker eens naar een opendeurdag gaan).

Het is net dat 'helemaal' wat nogal omslachtig is om zo eventjes te verwoorden. Het gaat over binnenkomen in de klas, de aankleding van de klas, eten, activiteiten, methode van onderwijs, werken met periodes, de vertelstof in elk jaar, de juf die meegaat (4 jaar kleuter en een andere 6 jaar lager), het lichamelijke bij rekenen, de overlegmomenten met ouders, evaluaties, diepgang tijdens de lessen, de individuele aanpak per kind, ..... zo veel.

Dat lkr in een steinerschool ook maar gewone mensen zijn is zeker een feit. Het is natuurlijk zo dat zij een kind heel de periode volgen en het dus ook door en door kennen. Ze kunnen een kind niet links laten liggen want ze moeten er ook mee verder. Als er echt een ernstig probleem is moet er gepraat worden. De leerkrachten hebben ook veel hulp aan elkaar, ze steunen elkaar tijdens een wekelijks overlegmoment.

Wat mij opvalt is dat een kind nooit zomaar afgewezen wordt. Er is heel veel respect voor het kind. Men blijft zoeken naar manieren om het beste uit het kind te halen. Dit staat echter niet gelijk aan 'vrijheid'. Ik persoonlijk vind dat er heel weinig vrijheid is voor de kinderen. Er is heel veel structuur, de lesinhoud ligt duidelijk vast en wordt gekozen door de leerkracht en wordt zelfs voor een stuk beschreven volgens leeftijd door Steiner zelf.
Men gaat ervan uit dat opvoeden naar vrije mensen inhoud dat ze zeker tot 12 jaar heel veel houvast krijgen en dat hun vrijheid zich afspeelt binnen een strikt afgebakend gegeven. Ze moeten eerst een stevig fundament krijgen, vooraleer ze zelfstandig kunnen beginnen beslissingen nemen.

Financiele bijdrage is afhankelijk van je inkomen. Men gaat ervan uit dat je dat voor jezelf eerlijk bepaalt. Het varieert bij ons op school tussen 20 en 200 euro per gezin per maand. Hierin zit dan wel al het materiaal dat ze nodig hebben op school. schriften, vulpen, inkt, bijenwas, papier, verf, potloden, thee, .....

muis

Berichtdoor muis » 10 feb 2007, 23:35

dat de leerkrachten 6 jaar meegaan, is lang niet altijd het geval. Mijn oudste dochter (nu 5e klas) zit al aan haar 3e leerkracht; de tweede (3e klas) aan haar tweede. Binnen deze steinerschool hebben ze ook niet meer de intentie om 6 jaar mee te lopen, maar 4 jaar.
Onderwijssysteem is inderdaad helemaal anders, en je moet zelf ondervinden of het je ligt of niet. Ik begin er eerlijk gezegd wat van terug te komen... Ik merk dat mijn beide dochters vanaf hun derde leerjaar enorm veel moeite krijgen met wiskunde, dit doordat de rekenmethode individueel door de leerkracht kan gekozen worden (was in ons geval "rekenrobot" en telraam). Daarenboven begint het "opgeheven vingertje" me steeds meer te storen. Wij zijn een nieuw samengesteld gezin, en de kinderen mogen op hun nieuwjaarsbrieven bv. niet de nieuwe partner van hun mama of papa vermelden. Er wordt ook best wel geoordeeld over hoe je je leven als gezin inricht (van hoeveel de kinderen TV kijken, over welke spelletjes ze wel en niet spelen, tot wat er op de boterham ligt).
Het lastige is: eenmaal je gestart bent in dit type onderwijs, kan je er onderweg niet zomaar eventjes uitstappen. Daarvoor is het ritme te anders. Zorg er dus voor dat je heel goed weet wat je doet, en alle voors en tegens hebt afgewogen. Voor mezelf weet ik dat ik het niet meer zou herdoen, alhoewel ik ook veel moeite heb met hoe het er in het traditionele onderwijs aan toe gaat.
Succes met je zoektocht!

Gast

Berichtdoor Gast » 11 feb 2007, 10:01

als het een school is die de echte steinerfilosofie aanhoudt, dan mag je je kind in thuissituaties ook niet blootstellen aan zaken zoals computer, DVD, CD speler, plastic speelgoed, ...

Je moet als ouder actief participeren op een heel doorgedreven manier, ze hebben er nogal extreme meningen (zoals bvb nieuwe partner van gescheiden koppels niet erkennen zoals ook hierbovn werd aangehaald, ...)

Heb een nichtje dat Steiner doet. En zij mag van de school niets hebben qua speelgoed dat uit niet-natuurlijke materialen is gemaakt. Als ze horen dat ze de avond tevoor TV heeft gekeken, dan wordt ze daarop aangesproken (en de ouders ook) dat dit ontoelaatbaar is, ...

En wat betreft respect voor het kind ... Mijn neef (broer van meisje hierboven) moest dan plots in zijn zesde jaar testen afleggen en presteerde hierop niet goed genoeg om in die Steinersschool te mogen verdergaan. Ze hebben hem op basis van die testen gewoon geweigerd voor het volgende schooljaar. Hij is toen overgestapt naar een "gewone" school en kon daar totaal niet mee.

Ook andere kinderen die ik ken die in Steiner zitten hebben dat probleem: ze kunnen wel mandenvlechten bij wijze van spreken, maar als ik hen een kattenbelletje zie schrijven, dan staat dat vol fouten (dt fouten, korte ei/lange ij fouten, ...)

Heb voor mijn GPB studie een analyse gemaakt van het Steineronderwijs, en ik weet dat ik mijn kinderen er NOOIT heen zal sturen.

mam

Berichtdoor mam » 11 feb 2007, 10:16

Ja, dat opgestoken vingertje !!
Bij ons op school zijn er nogal wat ouders die niet echt 'bewust' voor steiner gekozen hebben. Die mensen merken zelfs niets van dat opgestoken vingertje. Komen niet naar ouderavonden enz. Een ander deel trekt er zich gewoon niets van aan, zij hebben daar geen last van.
Ik heb wel last van dat vingertje omdat het mij als moeder een heel onbehaaglijk gevoel geeft. Alsof ik bijna kindermishandeling doe als ons kids tv kijken.
Gelukkig zijn er dus bij ons op school veel 'anderen' (Tv op de kamer, computer op de kamer, gsm,....) zodat de lkr hun pijlen daar op verschieten.

Er is inderdaad een heel sterk fundamentalisme. En dat is er in elke steinerschool in vlaanderen. Wij hadden een probleem met 1 van onze kinderen en wou eens weten hoe men daar in andere steinerscholen mee opging. Overal dezelfde rigiditeit, overal.

Toch zijn wij nog steeds overtuigd van het onderwijs. De manier waarop de leerstof benaderd wordt, vind ik onwaarschijnlijk. Wij hebben er voor gekozen om thuis het westerse tegenwicht te geven van tv en gameboy. Andersom vonden we veel moeilijker. Kinderen thuis terughouden van die dingen als daar op school wel veel ruimte voor is, is heel moeilijk. Nu komt er heel weinig van school mee, de school steunt ons ook in het aanbrengen van gezonde voeding. En tegen sommige dingen zeggen we gewoon foert.

Wij zijn in de familie en de vriendenkring de enige die in de steinerschool zitten en als ik merk hoe het er in een 'gewone' school aan toe gaat, draait mijn maag om. Ik kan mijn kinderen daar niet naartoe doen, die nietszeggende punten, dat koude, die invulblaadjes, toetsen over 'de boom', het inspelen op de 'leefwereld van het kind' (K3, pokemon, spring,..), de stress van het programma, allé te veel om op te noemen.

Alles valt of staat natuurlijk met de lkr. Bekwame lkr vinden is niet gemakkelijk, daar vecht elke school in Vlaanderen mee, denk ik. Er is geen opleiding hier. Hoeveel scholen zijn er in Vlaanderen ocharme. Als je dat vergelijkt met Duitsland of Nederland of Oostenrijk.

mam

Berichtdoor mam » 11 feb 2007, 10:37

Kijk die opmerking van 11.11. Daar kan ik mij moeilijk in vinden. Die ongenuanceerdheid is moordend.

Al die regels moeten gekaderd worden en kunnen niet zomaar gesteld worden.

Dat van het niet erkennen van een 2de partner is ronduit belachelijk. Dan zou er bij ons op school 70 % met de vinger gewezen worden. Daar wordt net heel goed voor gezorgd : dat beide ouders post krijgen, oudercontact kunnen hebben,...

Ivm die nieuwjaarsbrief, dat kan ik mij bij ons op school niet voorstellen. Ik kan het mij wel voorstellen, maar dan zou ik toch eens een deftig woordje gaan praten. Ik wordt er zelfs nu boos van. Onnozelaars.

Nog ivm die opmerking van 11.11. Het is de bedoeling dat een kind op het einde van de lagere school staat waar het kind kan staan. Ik heb het gevoel dat dat bij ons op school zo is. Niet iedereen uit een gewone lagere school kan naar de humaniora, hé. Het middelbaar bij steiner is enkel humaniora. Het is gek dat jou familie hun eigen kind niet heeft kunnen inschatten. Ze weten toch of hun kind humaniora aankan of niet. Na 6 jaar kunnen ze toch niet zomaar uit de lucht vallen. Ik heb ook een kind dat de humaniora niet aankan, awel die zal naar technisch gaan en ik heb een ander kind dat in de humaniora graag latijn wil gaan doen, awel die zal latijn gaan doen en die zal dat aankunnen.

Ik ben heel benieuwd naar jouw onderzoek ! Wij hebben ook een oom in de familie die inspecteur is en steinerscholen heeft moeten inspecteren en daar ook altijd met wilde cowboyverhalen over kan vertellen. Tot hij nu bij onze kinderen ondekt wat ze eigenlijk met zijn vak doen. Ik kan je verzekeren dat ik geniet bij elke frons in zijn voorhoofd.

Gast

Berichtdoor Gast » 11 feb 2007, 12:05

ik word met d aub

mam

Berichtdoor mam » 11 feb 2007, 14:02

oeps, een dt-fout... en ik heb 12 jaar kath meisjesschool achter de rug. Latijn-wiskunde tijdens de humaniora.
Ik dacht dat enkel mensen met een steinerverleden schrijffouten maakten.

Gast

Berichtdoor Gast » 12 feb 2007, 10:26

Ik ben diegene wiens neefje ineens aan zijn lot werd overgelaten op het einde van de lagers school Steiner ...

En neen, zijn ouders (die heel betrokken waren, hebben zelfs hun huis aangepast aan de Steinerfilosofie !!) waren neit op e hoogte gebracht dat er problemen waren, want die waren er ook nooit. Enkel in het zesde leerjaar begon mijn neefje zich te gedragen als een echte puber (wat normaal is) en aan die testen heeft hij toen zijn voeten geveegd. Hij mocht ze niet opnieuw doen, die resultaten leken wel heilig. de "testafleggers" hadden ook totaal geen begeleiding gehad in de aanloop naar die testen (testen zijn nauwelijks voorkomend op Steiner, dus als je dat nooit doet, kan faalangst wel ineens de kop opsteken hé).

Ze zijn dan naar andere Steinerscholen gaan informeren, maar de resultaten van zijn eenmalige tests bleken heilig te zijn. Overal een njet om verder te mogen in de Steiner humaniora. Waar is dan de vrijheid van onderwijskeuze ?? Sinds wanneer moet je voor een humaniora toelatingsproeven doen ??

Hij is toen naar het gewone onderwijs gegaan, en de reden waarom hij het eerste jaar niet meekon was omdat het systeem zo anders is. Toen hij zijn draai had gevonden kon hij wel mee (wel veel inhaalwerk gehad in de vakanties omdat zijn kennis beneden alle peil was). En nu doet hij het uitstekend in het gewone onderwijs (gewoon ASO, mens-wetenschappen).

En bij de mensen die "foert" zeggen tegen bepaalde delen van de Steinerfilosofie en (ongeacht of de school het niet toelaat) hun kinderen toch laten genieten van de moderne geneugten van de moderne tijd. Goed dat uw kind er geen last van heeft op de school. Maar er zijn Steinerscholen waar deze kinderen (en hun ouders) serieus geviseerd worden hoor. Net zoals er katholieke scholen zijn die neerkijken op kindjes die niet gedoopt zijn en hun communies niet doen. Ze zijn misschien in de minderheid, maar ze zijn er wel.

Anouck

Berichtdoor Anouck » 12 feb 2007, 10:50

Als je twijfelt over steiner, heb je dan nog niet gedacht aan freinet ?

mam

Berichtdoor mam » 12 feb 2007, 12:52

aan 11.26

Dat is inderdaad dat rigide. Dat heb ik met mijn vraag ook ondervonden in alle steinerscholen van Vlaanderen.
Ik begrijp dat niet goed, ik kan dat moeilijk verbinden met een zo ruimdenkend mens als Steiner.
Ze varen natuurlijk sterk tegenstroom, vandaar misschien dat kalimerogedrag. Ik kan mij daar enorm over opwinden. Ze hebben een prachtige pedagodie in handen die zeer waardevol is in deze tijd. Maar ze maken zichzelf kapot door hun extremisme.

Spijtig !
Toch blijven onze kinderen daar op school gaan, het is, vrees ik het beste van het slechtste.

Gast

Berichtdoor Gast » 12 feb 2007, 14:17

Steiner, ruimdenkend?????

Iemand die openlijk racisme toejuicht kan ik niet ruimdenkend noemen!

Gast

Berichtdoor Gast » 12 feb 2007, 14:20

Wat een zwartkijkers :hoho

Gast

Berichtdoor Gast » 12 feb 2007, 15:57

Freinet of een leefschool bieden ook onderwijs 'op een andere manier'.
Ik zou me niet kunnen vinden in het steineronderwijs.

mam

Berichtdoor mam » 12 feb 2007, 16:09

Ja, dat ivm racisme is juist. Daar wordt veel over gezegd. Daarom is het belangrijk, denk ik, om steiner te zien als een mens, die duidelijk foute gedachten kon hebben, maar wel een schitterende pedagogie heeft uitgedacht. En mogen van hem geen goeroe maken die blind gevolgd moet worden.

Gast

Berichtdoor Gast » 12 feb 2007, 17:18

tof dat je er zo over denkt mam, teveel mensen zien anderen altijd zwart-wit en als iemand dan één fout kantje heeft, verwerpen ze ook de goede dingen

*M*

Berichtdoor *M* » 12 feb 2007, 19:01

Hier nog een wat oudere discussie over Steiner:
http://forum.zappybaby.be/nl/topic.cfm?fid=940&tid=3373389

Gast

Berichtdoor Gast » 12 feb 2007, 21:52

MONTESORI is véél beter,
toch voor slimme kinderen

Gast

Berichtdoor Gast » 13 feb 2007, 08:23

hallo,

Volgens mij kan je maar voor een steinerschool kiezen als je zelf overtuigd bent van het comunisme hoor! dit moet je zelf uitmaken he.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 feb 2007, 20:35

Wij hebben na lang twijfelen uiteindelijk niet gekozen voor steiner om de volgende redenen:
- te weinig aandacht voor het multi-culturele / het is een vrij elitaire school die geen correct beeld geeft van de werkelijke samenleving. Soms kom je er wel eens een verdwaald afrikaantje tegen, wat dan moet aantonen dat ze zeker openstaan voor andere culturen
- ouderparticipatie wordt nogal breed opgevat. ik wel graag betrokken worden bij de scholing van mijn kinderen maar ik wil niet wekelijks klassen gaan poetsen of gaan schilderen in mijn vakantie
- wat is er mis met computers? Ik zeg niet dat mijn kinderen alle dagen uren TV kijken of op computer spelletjes spelen maar ik vind computervaardigheden wel belangrijk
- op werkende moeders wordt neergekeken. Er wordt verwacht dat je altijd om half 4 aan de schoolpoort kan zijn. Wij hebben beide heel flexibele uren en zijn veel thuis voor de kinderen maar niet altijd.
- de positieve punten van Steiner vind je ook terug in andere onderwijsvormen zoals Freinet
- weinig inspraak als het puntje bij paaltje komt

S

Gast

Berichtdoor Gast » 17 feb 2007, 10:55

Ikzelf ken onvoldoende van de steinerscholen en hun filosofie, om daar veel over te zeggen. De enige ervaring met steiner die ik heb is via 3 neefjes (uit hetzelfde gezin) die op de steinerschool hebben gezeten.
Nu, zijn zij volwassen twintigers, zonder diploma (zelfs geen middelbaar), op de dool, zweverig, zonder stabiliteit, zonder deftig werk, ...
Ene heeft nog geprobeerd via de middenjury zijn middelbaar diploma te halen, maar dat is niet gelukt.
Neen, voor mij geen 'experimenteel' onderwijs voor onze kinderen.

@ mam

Berichtdoor @ mam » 16 apr 2007, 16:11

Ik vind het wel jammer dat er weer veralgemeend wordt over het "klassiek" onderwijs ("die nietszeggende punten, dat koude, die invulblaadjes, toetsen over 'de boom', het inspelen op de 'leefwereld van het kind' (K3, pokemon, spring,..), de stress van het programma, allé te veel om op te noemen").

Mijn dochter gaat naar een "klassieke" school en het valt mij juist op hoe ontspannen het daar aan toe gaat, hoeveel zij leren door ervaring, door op "onderzoek" uit te gaan, enz. En nee, geen K3, Pokemon, Spring, ... Mijn dochter kent dat niet of spreekt er in ieder geval nooit over.

Er zijn ook scholen die een goed evenwicht gevonden hebben tussen de methodescholen (freinet, steiner, ...) die ook hun nadelen hebben en het klassieke onderwijs.

Gast

Berichtdoor Gast » 17 apr 2007, 07:44

eerste school in vlaanderen DALTON onderwijs. Zomaar ineens veranderd en mijn kinderen gaan er sindsdien niet graag meer naar toe . Leerstof veel minder dan op een gewone school. Gewoon heel anders nu. i.p.v. 4de leerjaar is het ineens leefgroep 2. Afkomstig van Nederland. Ik ken kinderen die de andere scholen gedaan hebben en inderdaad die kunnen op een gewone school qua leerstof niet mee. grt

Terug naar “Andere onderwerpen”