wat op de nieuwjaarskaart?

*me*

wat op de nieuwjaarskaart?

Berichtdoor *me* » 25 dec 2007, 22:31

Onze buurvrouw is 2 jaar geleden rond de kerstperiode gestorven; het was een vrij plots overlijden.
De buurman heeft het erg moeilijk met het overlijden, wat zeer begrijpbaar is. Dit jaar willen we hem natuurlijk ook het beste wensen... maar nu vraag ik mij af wat ik het best op een kaartje kan schrijven, de gedichten op t internet zijn meestal zo cliché en een liedje tja dat is een beetje onpersoonlijk niet?

Bedankt!
En mag 2008 alle goeds brengen!

Sterre

RE: wat op de nieuwjaarskaart?

Berichtdoor Sterre » 27 dec 2007, 22:02

Hallo,

het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat je op het kaartje schrijft hoor, als je al gewoon verwijst naar je buurvrouw en je buurman laat zien dat je vaak aan haar denkt (uit wat ik kan opmaken, doe je dat ook wel), ga je hem heel blij maken.
Mijn man is gestorven in een auto-ongeluk en ik ben altijd zo blij als een gek als iemand tegen mij zegt dat ze vaak aan hem moeten denken of dat ze hem in de kinderen herkennen.

Liefs, Sterre

Gast

Berichtdoor Gast » 28 dec 2007, 10:04

We wensen je veel licht in deze donkere dagen

*me*

Berichtdoor *me* » 28 dec 2007, 22:37

Hallo Sterre,
Mijn vraag is dan... hoe verwijs ik naar die persoon? Ik wil hem ook niet onnodig kwetsen of verdrietig maken.
Bedankt voor het lieve antwoord allezins!
*me*

Sterre

Berichtdoor Sterre » 01 jan 2008, 20:42

Hallo *me*,

Heel gewoon, noem haar bij naam, noem haar zoals je haar altijd genoemd hebt.
Ik begrijp je hoor, voor de dood van mijn man wist ik ook niet hoe ik zulke zaken moest aanpakken. Aan de ene kant vind je het erg wat er gebeurd is en denk je wel vaak aan je buurvrouw, maar aan de andere kant durf je dit niet uitspreken omdat je bang bent dat je zo je buurman opnieuw in het verdriet duwt.
Zo dacht ik vroeger althans dat het werkte, maar nu weet ik dat het zo niet is. Het is niet zo dat je buurman een hele dag probeert niet aan zijn vrouw en het verdriet te denken, en dat als jij hem tegenkomt en over haar begint, hij ineens weer heel verdrietig wordt omdat jij hem aan haar hebt doen denken.
Je buurman denkt elke minuut, elke seconde aan haar. Bij alles wat hij doet, neemt hij haar mee. En ja, misschien functioneert hij best goed, ziet hij er goed en vrolijk uit en misschien lijkt het of hij 'erover' is en het wat heeft kunnen 'verwerken'. Maar zo gaat het niet. Wij geraken nu eenmaal niet 'over' geliefden, wij nemen mee en proberen er het beste van te maken omdat er nu eenmaal geen andere keuze is. En als jij de naam van je buurvrouw vernoemt, zal je buurman blij zijn, omdat hij dan ziet dat hij niet de enige is die haar niet kan vergeten...

Als je nog twijfelt of dit voor je buurman zo is, kan je hem misschien gewoon vragen of hij graag heeft dat je over zijn vrouw praat. De mensen uit mijn omgeving weten dat ik graag over mijn man praat en dat ik het ook graag heb dat ze heel gewoon over hem doen. Ik kan natuurlijk zijn ongeluk en dood niet ontkennen, dat doe ik ook niet, maar ik kan zijn leven ook niet ontkennen. Voor je buurvrouw is dat net hetzelfde. Je kan haar dood niet ontkennen, maar ontken haar leven ook niet...

Liefs, Sterre

Buurke

Berichtdoor Buurke » 02 jan 2008, 14:35

Mijn buurvrouw is vorig jaar overleden. Ik stuur mijn buurman geen kaartje, ik breng hem persoonlijk mijn wensen.
Over zijn vrouw praten we nog dagelijks, ik weet dat hij daar veel behoefte aan heeft.
Misschien is dat ook een optie voor u.

*me*

Berichtdoor *me* » 06 jan 2008, 14:25

bedankt sterre,

bedankt voor je goede raad! Ik heb ze ook toegepast! Ik ben er zelf blij mee... misschien moet ik me nu nog maar even moet inpraten om het er de volgende keer met hem over te hebben. Want zomaar zonder aanleiding beginnen is wat moeilijk.

Fijn dat ook je je ervaringen wil delen want het is vast niet makkelijk!
Goede moed en dat 2008 heel mooi mag worden!

me

Sterre

Berichtdoor Sterre » 06 jan 2008, 21:13

Graag gedaan, bedankt voor de lieve wensen, voor jou ook het beste voor het nieuwe jaar...

groetjes!

Terug naar “Andere onderwerpen”