Overleden papa op kerstkaartjes vermelden

ano

Overleden papa op kerstkaartjes vermelden

Berichtdoor ano » 04 nov 2007, 11:37

Hallo,

Ik stel mijn vraag hier omdat ik bij diversen een antwoord kreeg van iemand die de situatie niet begrijpt volgens mij.

Ik weet niet goed wat te doen. De feestdagen komen eraan en mijn man is dit jaar overleden. Ik weet niet goed of ik hem op het kerstkaartje moet vermelden. Zit met een dilemma. Hem niet vermelden komt over alsof we hem vergeten zijn, wat helemaal niet zo is!!, Hem wel vermelden komt voor sommige misschien raar over.
Hebben jullie een idee?

Ik was al aant denken om helemaal geen kerstkaartjes te sturen, maar ja...

Groetjes en alvast bedankt!

Annick

RE: Overleden papa op kerstkaartjes vermelden

Berichtdoor Annick » 04 nov 2007, 12:21

Je kan zijn naam vermelden met een sterretje of een kruisje erbij.

isiske

Berichtdoor isiske » 04 nov 2007, 12:25

ik zou doen waar je jezelf het beste bij voelt, zet jij zijn naam er nog graag bij doe het dan ,waarom zou dat raar overkomen ? mij zou dat niet storen integendeel!
het vind het zelfs een mooi gebaar, mocht ik een kaart naar jou toesturen dan zou ik hem daar toch zeker ook in vernoemen.
veel sterkte en toch fijne feestdagen voor jou en je familie.

ano

Berichtdoor ano » 04 nov 2007, 13:37

Alvast bedank voor de reacties.
Hij is misschien wel overleden, maar blijft toch deel uitmaken van het gezin, dat zal voor altijd zo blijven.
De meningen zijn blijkbaar verdeeld. Misschien dat de mensen die zelf iemand naast verloren hebben eerder verkiezen om hem wel te vermelden. Ik weet het niet.

In ieder geval bedankt! Ook voor de steun!

x

D

Berichtdoor D » 05 nov 2007, 07:30

Dat komt helemaal niet raar over Ano.
Ik zou het gewoon doen.

Gast

Berichtdoor Gast » 05 nov 2007, 10:38

hey ano,

mijn vriend is 2 jaar geleden ook gestorven. in de eerste plaats moet jij doen waar jij je het beste bij voelt !!! ik zet zijn naam er niet meer bij op omdat dat voor sommige mensen (ouders, close vrienden) nog eens extra confronterend kan zijn want ik weet dat zij mijn ventje, net als ik, nog elke dag enorm hard missen.

sterkte nog !!!

Gast

Berichtdoor Gast » 05 nov 2007, 11:13

Ik heb een dochtertje verloren 3jaar geleden (ze was 3.5jaar en was ziek) ik ben nu terug mama van een meisje sinds 14weken , maar ieder kaartje of wat dan ook dat we schrijven staat haar naam op en dat zal ook altijd zo blijven, zo hoort bij ons gezin voor eeuwig en alijd.
We zetten dan gewoon een kruisje achter haar naam.

Een vriendin van mij is haar man ook verloren en heeft intussen een nieuwe vriend en zij schrijft ook nog altijd de naam van haar overleden man erop en de naam van haar nieuwe vriend, en iedereen begrijpt dat, onbekende mensen zouden vreemd opkijken, maar iedereen die haar kent, kent de situatie en heeft er alle begrip voor, zo blijft haar man er ook nog steeds bijhoren.

Veel Sterkte

Gast

Berichtdoor Gast » 05 nov 2007, 13:00

Ik zit in hetzelfde geval, maar ik schrijf zijn naam er niet bij.
Hij hoort nog steeds bij mij en ik koester zijn nabijheid, maar voel geen nood om aan anderen te laten zien dat ik me nog zo verbonden voel met hem.
Diegenen die mij kennen, weten dat hij in gedachten nog bij mij is. Ik wil ook niet iedereen opnieuw confronteren met het verlies en misschien medelijden opwekken.

Gast

Berichtdoor Gast » 05 nov 2007, 13:51

Mijn zoontje dat 2.5 jaar geleden overleden is wordt nog steeds op alle kaartjes vermeld. Doen waar je je goed bij voelt.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 nov 2007, 14:05

Wat wij soms doen om de 'harde' confrontatie te vermijden is steeds een stempeltje of een symbooltje te vermelden. Of bv z'n troetelnaampje. Ik weet dat ik vaak kaarten kreeg met oa de naam en een kruisje erbij, en doet voelde 'koel' aan. Maar vooral jij moet doen waar je je goed bij voelt.

Kim

Berichtdoor Kim » 08 nov 2007, 20:24

hey,

mijn man is gestorven in december 2005, nu dus bijna twee jaar geleden...

Dat jaar heb ik uiteraard geen kerstkaarten gestuurd, en vorig jaar ook niet...

dit jaar ga k dat wel doen, maar persoonlijk heb ik geen nood om zijn naam op de kaartjes te vermelden. ten eerste vind ik het een beetje een raar gevoel om zijn naam op kerstwensen te schrijven terwijl hij gestorven is, ten tweede weet ik dat ik een hoop mensen hun verdriet weer bovenhaal door dat te doen.

ikzelf denk nog elk uur van de dag aan hem en vertel veel over hem tegen ons zoontje, maar ik heb niet de behoefte om dat ook zo naar buiten te brengen....

wat jou betreft, als het je een goed gevoel geeft, moet je zeker zijn naam erbij zetten!! Je moet je niet laten tegenhouden door mensen die er anders over denken...

groetjes

Kim

Gast

Berichtdoor Gast » 14 nov 2007, 12:15

hai ik zet op de kerstkaart de naam van mijn zoontj niet direct op ,maar wel indirect met een stempeltje ,afbeelding van een sterretje en iedereen die het weet ,weet ook dat dat voor mijn zoontje staat ,
sterkte verder ,maar 1 ding ,doe idd waar jij je goed bij voelt ,zeker de mensen die je na staan zullen het zeker begrijpen .

opstartster

Berichtdoor opstartster » 17 nov 2007, 14:42

Hey iedereen,

Mijn kaartjes zijn af... ik heb beslist om gewoon naam van de familie te vermelden, dus zo staat hij er toch nog op, zonder dat het iemand mss zal kwetsen. Dus gewoon: FAM. XXX - XXX

Groetjes en bedankt voor jullie reacties!!!

Terug naar “Andere onderwerpen”