doodgeboorte of miskraam

mama van een engeltje

doodgeboorte of miskraam

Berichtdoor mama van een engeltje » 22 okt 2007, 11:58

Een kind moeten afgeven, het is verschrikkelijk, in welk stadium van zijn leven het dan ook is.
Ik vind dat een doodgeboorte en een miskraam hier vaak door elkaar vernoemd worden, hoewel het voor mij een heel andere betekenis heeft. Ik heb een kindje verloren na een voldragen zwangerschap, totaal onverwacht. En heb ook enkele vroege miskramen gehad.
Een miskraam gebeurt in de eerste periode van een zwangerschap. Een op de vier zwangerschappen eindigt in een miskraam.
Een doodgeboorte is vanaf dat het kind levensvatbaar is. Dat is 25 weken. Bij 8 op 1000 zwangerschappen overlijdt je kindje dan nog net voor na of tijdens de geboorte.
Verdriet bij verlies is voor iedereen anders, dus ik wil dit niet voor jullie vergelijken, maar, ik zou te leuk vinden als we hier, bij zappy, de juiste benaming gebruiken, zodat hier geen misvertanden over ontstaan.

Veel liefs en sterkte aan alle engeltjesmama's en papa's

Gast

RE: doodgeboorte of miskraam

Berichtdoor Gast » 22 okt 2007, 12:19

Mogen we ons zelf dan nog engeltjes mama of papa noemen?
Ik heb een kindje moeten afgeven op 23 weken. ....

Gast

Berichtdoor Gast » 22 okt 2007, 12:33

Hallo,
Ik heb ook een baby verloren op 36 weken en heb het er nog alle dagen moeilijk mee
Ik vind ook dat er wel duidelijk een onderscheid gemaakt moet worden tussen en miskraam en een doodgeboorte , van een voldragen baby.
Het stoort me enorm dat men dit te sorry voor het woord :"mekkeren " over een miskraam van enkele weken
Dat is erg , ik geef dat grif toe maar zoiets valt echt niet te vergelijken met een doodgeboorte
Kan hard klinken voor diegene die een miskraam gehad hebben maar ook ik weet waarover ik dan spreek

Gast

Berichtdoor Gast » 22 okt 2007, 13:26

je mag geen verdriet vergelijken.

Gast

Berichtdoor Gast » 22 okt 2007, 13:37

Dus je kind verliezen op vijf maand zwangerschap moet je zomaar vergeten?

Gast

Berichtdoor Gast » 22 okt 2007, 14:30

dit vind ik ronduit grof.

Als je zelf weet wat het is om verdriet te hebben om het verlies van een kind, zou je op zijn minst kunnen proberen om andermans verdriet te respecteren.

Mijn dochter was geen 25 weken bij de geboorte en valt voor jou dus onder de noemer miskraam. Maar, mijn dochter heeft wel geleefd... ook na de bevalling, ook al waren het maar enkele minuutjes

jody

Berichtdoor jody » 22 okt 2007, 15:36

hallo

ik ben een zoontje verloren met 20wk. alles erop en eraan alleen de longetjes zijn met deze leeftijd een grote boosdoener en daarom overleven ze het niet. maar een kind is een kind he? zodra alles erop en eraan zit is het gewoon een kind. een miskraam schijnt voor de 16wk te zijn een een vroeggeboorte of doodgeboorte is dus vanaf 16 wk. het is allemaal heel erg. vroeg in de zwangerschap of laat in de zwangerschap.zodra je je kindje maar moet begraven terwijl je het hartje hebt zien kloppen zakt de grond onder je weg. dus degene met een miskraam zijn heel verdrietig maar moeten aan de andere kant toch wel blij zijn dat het vroeg in de zwangerschap gebeurt om alles wat erbij komt kijken niet te hoeven meemaken. het is gewoon heel erg dat dit gebeurt in de wereld.

www.jeremiahbeumer.vlindersite.nl

xx jody

Gast

Berichtdoor Gast » 22 okt 2007, 15:57

ik ben akkoord met Jody. Ik vind dit heel grof dat onze kindjes aan 20 of 23 weken niet worden bekeken als kindjes.
Waarom ligt mijn dochter dan begraven?

Gast

Berichtdoor Gast » 22 okt 2007, 16:08

Inderdaad ja, beter vroeger in de zwangerschap mis dan een voldragen baby te moete afgeven
De waarheid kwets soms , het is hard maar zo is het leven

Gast

Berichtdoor Gast » 22 okt 2007, 16:15

Nu zal ik eens grof zijn: 36 weken is ook nog niet voldragen.
Voldragen is 40 weken.
Mensen die het niet meemaken kunnen hier niet over oordelen.
Mijn dochter is een engeltje. Ze is geboren op 24 weken. Neen geen 25.
Ze was prefect alles erop en eraan.

bianca mama van Larrisa*,Fleur* en Tessa*

Berichtdoor bianca mama van Larrisa*,Fleur* en Tessa* » 22 okt 2007, 16:17

dit vind ik dus ook grof
ik heb een 2ling verloren op 5maanden zwangerschap
dus zou dit willen zeggen dat ik eigenlijk geen verdriet over mijn kindjes mag hebben omdat ze nog niet levensvatbaar waren
komaan ze hebben wel 5 maanden geleefd in mijn buik, hadden alles erop en eraan behalven de longen nog niet
Tessa* is geboren op 24weken en 4 dagen dus als ik de opstarter van deze onderwerp zou moeten geloven mag ik ook geen verdriet hebben over haar
sorry hoor maar dit vind ik gewoon grof
ik denk dat iedere vrouw en man zelf oordeeld over hoe ze zo'n verlies verwerken
en dat jezelf bepaald hoeveel je verdriet hebt enzo
ik kan mij best inbeelden dat het verdriet mss een beetje meer is als je je kind op 36 a 38 weken verliest
maar geloof mij als je je kind op 12 weken of op 25 weken zwangerschap moet verliezen is het verdriet ook heel groot
het zijn tenslote u kindjes ze hebben geleefd al is het maar alleen in de buik, maar ze hebben geleefd
sorry maar dit is een onderwerp die normaal hier niet geplaatst heeft moeten zijn
je weet niet hoeveel je andere mensen op deze manier kwetst

de mensen die het bericht lezen van de opstarster laat het niet aan jullie hart komen jullie bepalen over het hoe en wat van het verlies van je kind en daar heeft en zou ook niemand zich mee moeten moeien

Gast

Berichtdoor Gast » 22 okt 2007, 16:59

Voldragen: tussen de 36 en 41 weken
Dit is algemeen geweten en door dokters ook zo gehanteerd

Gast

Berichtdoor Gast » 22 okt 2007, 17:19

Jullie kunnen misschien gelijk hebben over de medische termen, wat heel belangrijk is voor medici maar voor gewone leken is het het verdriet dat telt en als je het verdriet van een kind te verliezen maar mag beginnen tellen vanaf je 36 weken, wat doe je dan met de weken ervoor, gewoon wissen, awel sorry maar dat kan ik niet en dat zal ik nooit kunnen ook.

b.

Berichtdoor b. » 22 okt 2007, 17:24

Ik denk dat de opstartster gewoon wil zeggen dat een miskraam in het begin van een zwangerschap heel erg is maar wel niet totaal onverwacht (behalve door de mama in kwestie dan misschien) vermits 1 op 4 zwangerschappen zo eindigen blijkbaar. Men spreekt niet voor niets over de eerste kritieke 12 weken en dokters waarschuwen daar ook vaak voor.

Een kind na deze eerste 3 maanden verliezen, is voor haar blijkbaar erger (als er dan al gradaties in verdriet bestaan).

Ik snap haar eigenlijk wel een beetje. De eerste maanden wordt het kindje gevormd, je hebt het nog niet voelen bewegen (wel een hartje zien kloppen) maar het kindje is nog niet "af". Iedereen weet dat er dan nog ergens iets mis kan lopen. Natuurlijk is dat erg !

Eenmaal het kindje volledig gevormd is, je het hebt voelen bewegen, enz. verwacht je je echter niet meer aan problemen en concentreer je je op een levend babytje. Als er dan toch iets misloopt, is het helemaal een donderslag bij heldere hemel (ah ja want je bent de kritieke weken toch door). Ik snap wel dat zij dat als erger aanvoelt.

Ik heb m'n zoontje verloren op 29 weken en ook ik heb het soms moeilijk als mensen die een prille miskraam hebben zich vergelijken met mijn verdriet. Zij hebben ook recht op verdriet, uiteraard, maar helemaal hetzelfde is het naar mijn gevoel ook niet ...

Els

Berichtdoor Els » 22 okt 2007, 17:49

Mijn kindje is geboren op 26 weken en heeft het gehaald.
't Is dus wel een 'echt' kindje, hoor, hoewel hier volgens jou getallen niet 'voldragen'.
Mogen mama's die hun kindje dan verloren dit niet meetellen of wat ?
Verdriet is verschrikkelijk , maar onvergelijkbaar !

Gast

Berichtdoor Gast » 22 okt 2007, 18:53

Ik kan me volledig vinden in wat b. schrijft
Ik heb mijn baby verloren toen ik 36 weken was
De miskraam , gehad met 10 weken was echt niets hoor , hierbij vergeleken, hoewel je daar natuurlijk ook verdriet van hebt
Het verdriet is echter in de verste verte niet te vergelijken

akoos

Berichtdoor akoos » 22 okt 2007, 20:26

Hey,

Ik heb mijn zoontje verloren na 22 weken zwangerschap en idd in theorie is dat een miskraam, in theorie, want aan iedereen vertel ik en maak ik duidelijk dat dit voor mij géén miskraam maar een vroeggeboorte heb gehad, . Ik heb weeën gehad, , mijn water is gebroken en heb een echte bevalling gehad, ons zoontje heeft nog even geleefd, en hoort vanaf nu ook bij ons gezin, we zijn nu met z'n drietjes en niet meer met z'n tweeën. . ik vind het dan ook grote onzin dat wij omdat "onze engeltjes" nog niet voldragen woren zogezegd minder verdriet zouden moeten hebben. ik denk dat er heel veel mama's en papa's enorm gekwetst door zijn. Elk verdriet is erg en elk verlies is erg, iedereen zijn verdriet is anders, en iedereen gaat anders met z'n verdriet om. Eigenlijk is dit dan toch een ook een volledig overbodige discussie.

bianca mama van Larrisa*,Fleur* en Tessa*

Berichtdoor bianca mama van Larrisa*,Fleur* en Tessa* » 22 okt 2007, 20:42

hey akoos,

ben het met je volledig eens
wij hebben ook pijn gevoeld en dan niet alleen van de weeën en de bevalling maar tegelijkertijd ook pijn in ons hart te denken dat we onze kindjes gingen verliezen of mss moesten gaan verliezen
toen ik dit onderwerp las begon ik te koken vanbinnen
dit schrijf je gewoon niet en zeker niet bij een forum 'overlijden'
we hebben al genoeg verdriet te verwerken en dan iemand die dat verdriet nog eens goe dik aanwakkerd
nu ja vindt het spijtig dat er mensen zijn die dit niet kunnen begrijpen hoe zwaar ons verlies en verdriet om onze kindjes is al hebben wij hun niet kunnen voldragen

Gast

Berichtdoor Gast » 22 okt 2007, 20:50

22 weken zou ik nu ook geen miskraam meer noemen
10 weken is een duidelijke miskraam , niet?

b.

Berichtdoor b. » 22 okt 2007, 22:19

Mensen kunnen we stoppen met over aantal weken te praten aub???? Zij die een kindje verloren hebben in het begin van de zwangerschap hebben verdriet, zij die een kindje verloren hebben tijdens een later stadium van de zwangerschap hebben verdriet, zij die een kindje verloren net voor of na de bevalling hebben verdriet ...

Bodemlijn is volgens mij dat wij allemaal verdriet hebben om een kindje dat geen kans kreeg, om een vervlogen droom, om iets wezenlijks in ons bestaan dat we niet mochten leren kennen! Hoe je het ook noemt, we zitten allemaal hetzelfde schuitje. Heb aub respect voor elkaar, de buitenwereld heeft vaak al weinig genoeg respect voor ons verdriet. Als je nu ook nog onder elkaar gaat bekvechten ...

ikke

Berichtdoor ikke » 22 okt 2007, 23:12

hallo allemaal,

Ik heb mijn zwangerschap twee jaar geleden moeten laten onderbreken toen ik 22 weken zwanger was en weet je wat het ergste is en wat ik hier bij nemand heb gelezen? Het feit dat je moet bevallen of het leven schenken.......maar het leven schenken is heel misplaatst omdat het babytje dood ter wereld komt en geen overlevingskansen heeft..
Wat ik zeker niet wil stellen is dat mensen met een miskreaam geen verdriet hebben...maar als je verder bent in je zwangerschap wekken ze de weeen op en moet je alles doorstaan wat een normale zwangere vrouw moet doorstaan om een kind ter wereld te brengen....het grote verschil is dat zij haar baby mag houden maar jij al onmiddellijk afscheid moet nemen...
Hiet is iets wat ik elke dag van mijn leven zal meedragen....
Ondertussen ben ik pas de trotse mama geworden van een dochtertje....

opstartster

Berichtdoor opstartster » 23 okt 2007, 11:13

Ik wil hier niemand kwetsen, en weet dat een kind van enkele weken verliezen verschrikkelijk is. Ik had totaal zo geen hevige reacties verwacht. Mijn bedoeling is niet om verdriet te minimaliseren. Als je mijn eerste zin goed leest weet je dat.

Maar, er is voor mijzelf toch een verschil in beleving (lees niet in grootheid van verdriet, want verdriet kan je niet meten !), de eerste weken, ik heb het dan over een vroeg miskraam, weet je dat de kans groter is dat er iets misloopt. Daarom dat vele mensen pas na drie maand vertellen dat ze zwanger zijn. Maar dat maakt het niet minder erg !
Later in de zwangerschap, als al de suikerbonen gekocht zijn, de naam vastligt, de kamer ingericht is, peter en meter gevraagd hebt, je naar het ziekenhuis vertrekt met leuke babykleertjes, je een bevalling moet doorstaan, en dan plots onverwacht een begrafenis moet regelen...tja, ik vond dit toch anders, dan een vroeg miskraam. Ook de omgeving reageert helemaal anders.

Ik wil echt geen verdriet vergelijken, en heb dit ook niet gedaan. Een kind verliezen, ik welk stadium ook, op hoeveel weken, het is en blijft verschrikkelijk. Jullie zijn allemaal een kindje, en toekomstdromen kwijt. Ik weet dat de maatschappij de impact van een miskraam nogal snel banaliseert, totaal onterecht. Maar je moet niet van mij zeggen dat ik dat doe. Ik plakte alleen een naam ergens op. En dat ligt (door de houding van de maatschappij? Die de impact van een miskraam onderschat), heel gevoelig.

Iemand zegt dat dit topic hier niet hoort en totaal misplaatst is. Ik vind van niet. Het feit dat jullie verdriet niet erkend wordt, wat verschrikkelijk moet zijn, door het anders benoemen van een kindje dat sterft erg naar boven. En dat is hier zeker de moeite als topic.

HET HEEFT GEEN ZIN OM DE LEVENSVERWACHTING OF HET AANTAL WEKEN VAN JE KINDJE ALS NORM VOOR VERDRIET TE NEMEN !

Aan iedereen veel sterkte,

Mama van een engeltje

opstarster

Berichtdoor opstarster » 23 okt 2007, 11:21

- Als ik bij het openen van de topic schreef veel sterkte aan alle mama's en papa's van een engeltje, bedoelde ik ook wel aan iedereen die een kindje verloren is, of het nu op acht weken of 41 weken is.

Gast

Berichtdoor Gast » 23 okt 2007, 11:25

Voldragen is medisch gezien tussen 37 en 42 weken...

Gast

Berichtdoor Gast » 23 okt 2007, 14:58

hallo,
Ik vind dat er ook degelijk verschil is tussen een miskraam en een (dood) geboren baby.
heb beide moeten mee maken, op het moment dat je het ene meemaakt ga je kapot van verdriet bij het andere gaat er een stukje van jezelf dood.

Terug naar “Andere onderwerpen”