hoe help ik mijn zoontje dit te verwerken?

Elke

hoe help ik mijn zoontje dit te verwerken?

Berichtdoor Elke » 09 feb 2007, 11:03

Hey,

Ik weet dat wat ik ga vragen hier niet echt thuishoort,maar ik weet echt geen raad.
Eind december 2005 is mijn grootvader overleden. Voor mij kwam dit heel hard aan omdat ik opgevoed ben bji mij grootouders. Mijn kids van 6 en 4 jaar hebben hun opa altijd gekend als opa die in zijn zetel zat,niet kon praten wegens herseninfract en ook heel moeilijk kon stappen.
Ik ben dit nog altijd aan het verwerken en mis hem iedere dag meer en meer. Maar nu: Nu loopt mijn zoontje van 6 al gans de week te huilen, hij mist opa ,hij wil hem terug. Terwijl de band toch niet echt sterk was merk ik dat hij het momenteel heel moeilijk heeft. Deze morgen heb ik hem verteld dat we na school tijd een tekening gaan maken ,ik lamineer die en dan gaan we opa bezoeken op het kerkhof. We hebben hier in huis ook een grote foto waar zelfs ik heel vaak sta tegen te babbelen, heb tegen mijn zoontje gezegd dat als hij dit ook wil doen dit gerust mag. En als hij dit liever alleen doet hij gerust die foto eventjes mag meenemen naar zijn kamer of zo.
Ben ik nu goed bezig? Wat kan ik nog meer doen? Ik ben er het hart van in,heb het er zelf nog zo moeilijk mee.

Gast

RE: hoe help ik mijn zoontje dit te verwerken?

Berichtdoor Gast » 09 feb 2007, 11:56

Elke, ik heb hier geen ervaring mee, maar als ik dit zo lees denk ik echt wel dat je goed bezig bent. Het is belangrijk dat je zoontje weet dat hij over zijn gevoelens en gedachten kan praten, of dat met jou is of tegen de foto van zijn grootvader, dat maakt niet veel uit.
Chapeau voor de manier waarop je het aanpakt !

Misschien kan je tegen zijn juf of meester op school de situatie uitleggen en vragen dat ze hem extra in het oog houden om te zien of hij zicht niet afzonderd op de speelplaats of misschien kunnen ze het in de klas eens hebben over de dood. Dit kan hem misschien ook helpen om er met de klasgenootjes over te praten, want zo kinderen kunnen dat toch op een heel andere manier benaderen dan volwassenen en zeker iemand die er ook heel nauw bij betrokken is als jij.

Veel sterkte !

Terug naar “Andere onderwerpen”