als kindje sterven zal

Sar

als kindje sterven zal

Berichtdoor Sar » 20 dec 2006, 15:41

vol goede moed en motiverende woorden ging ik vandaag op bezoek bij mijn kleine nichtje. Maar al toen ik de deur opende sloeg mijn moed in de schoenen.
Mama en kindje klein op bed, beren en kaartjes, familie en vrienden eromheen.
Niets aan de hand zou je bijna zeggen, was het niet van een onmeetbaar verdriet voelbaar tot in het kleinste van je wezen. Mijn kleine nichtje, een bejoux van een meisje, alles uiterlijk perfect in orde, heeft een afwijking, ze zal niet kunnen groeien, spelen en leven. Haar hartje klopt zachtjes, en ademen vraagt veel van haar krachten. Eten kan ze zo goed als niet.
De papa en mama vertellen, de tranen prikken ons in de ogen, wat zou ik hun graag bemoedigende, warme woorden spreken, maar ik geraak niet verder dan te luisteren of eens een vraagje te stellen. Mijn kleine nichtje zal vermoedelijk nooit haar wiegje zien, haar speciale babykamertje. Haar papa en mama hebben zoveel liefde te geven, waar moeten ze dat straks allemaal laten, we nemen stilletjes afscheid, we zeggen ga maar kleine meid slaap maar zachtjes in, maar dan slaat het alarmpje ons hard in de oren, kom kleine meid, geef nog niet op, kom meid nog eventjes. Ons hart staat even stil, en opgelucht zien we dat het weer in orde komt,
Hoelang mogen ze nog dit kindje wiegen, zoenen en zachtjes toefluisteren.
we zijn boos voor deze "oneerlijkheid" en 'onmacht' maar ook tevreden dat we haar even hebben mogen leren kennen, dat ook zij deel uitmaakt van ons leven. Nee, gezondheid is niet vanzelfsprekend, maar toch is ook deze kleine meid een wondertje.

Lie

RE: als kindje sterven zal

Berichtdoor Lie » 20 dec 2006, 19:06

Sar, wat droevig voor je en je familie.

Het leven is absoluut niet eerlijk. De natuur is meedogenloos. Waarom gebeuren er zo een dingen? Niemand weet het, hier zijn geen antwoorden, enkel vragen.

Ik wens u en je naasten heel veel moed en sterkte, zeker in deze donkere dagen.

Gast

Berichtdoor Gast » 21 dec 2006, 05:58

Lieve Sar,

Wij hebben precies hetzelfde meegemaakt, twee keer zelfs. Mocht je ons relaas eens willen lezen, of delen met de ouders, surf dan eens naar
www.bouvry-valcke.be
Op de website www.metlegehanden.be kun je info vinden over hoe je afscheid kunt nemen, en heel veel andere info. Ze hebben ook een brochure, die je misschien kunt bestellen en hen bezorgen.

Heel veel sterkte...
Veroniek, mama van Robbe, Jitse° en Senne°

Gast

Berichtdoor Gast » 21 dec 2006, 11:25

dank je veroniek dank je, ben naar je site geweest en ook naar die andere, zal de info zeker doorgeven.
Hoe je alles omschrijft, moest vaak een traantje wegpinken, hoe sterk jij bent en hoe mooi jullie daarmee omgaan, sereen, diep en erg liefdevol en warm.
wij wensen jullie warme liefdevolle eindejaarsdagen en alle dagen erna.

sar.

sar

Berichtdoor sar » 22 dec 2006, 19:08

vandaag is kleine meid stilletjes gegaan, als een engeltje zal ze verder bestaan.
Ik kan precies maar aan een ding denken, de hele dag zie ik beelden van verdriet en verlies, en hoe ik daar niets aan kan doen veranderen. Ik denk dat het goed is om je volledig in het verdriet te storten, alles te benoemen, te haten, lief te hebben, na een tijdje krijgen al deze gevoelens een eigen plaats en komt er ruimte om te verwerken. Sommigen zeggen, ho net tijdens de kerstdagen, ik denk net goed, dan vergeten we het niet (niet dat je zoiets ooit kunt vergeten, maar als ik deze site doorlees, vergeten we het dus blijkbaar wel) en zijn we ons er bewuster van dat niets in het leven zomaar een cadeau is, dat we er moeten en kunnen zijn voor elkaar. Niet enkel met deze dagen maar alle dagen, kerst is een goede alarm bel om ons er attend op te maken. Mijn kleine nichtje, engeltje, ik weet dat het je nu goed gaat, ik maak me zorgen om je papa en mama, nooit zal ik hun pijnen kunnen vatten maar ik kan ze wel helpen dragen.

Gast

Berichtdoor Gast » 22 dec 2006, 19:20

Veel sterkte aan jou en de hele familie.
Ik zal een kaarsje voor jullie allen branden;
Cathy

Gast

Berichtdoor Gast » 23 dec 2006, 20:54

Sar,

Dat eerste dat je schreef over dat bezoek... ik zou dat afgeven aan de ouders op een mooie kaart. Wij hebben hetzelfde meegemaakt en wat ik vooral mis zijn die dingen van toen hij nog leefde. Moest ik die tekst over dat bezoek krijgen van iemand zou ik echt een streling over mijn hart vinden. Niemand van de bezoekers rept nog een woord over dat bezoek en dat doet pijn. Bezoek maakt het echter en niet dood. Het kindje was ons kindje en elke herinnering koesteren we. Geef het aan de ouders! echt waar!

Sandra

Berichtdoor Sandra » 24 dec 2006, 12:21

Hallo,

Ik wil jou en je familie heel veel sterkte toewensen met dit onmenselijk verdriet! Vanaf nu zal niets nog hetzelfde zijn ...

Verwacht van de ouders niet dat ze dit verlies zullen verwerken want dat kan niet. Ze zullen wel leren om het verdriet een plaatsje te geven maar dat zal tijd vragen en het zal gepaard gaan met vallen en opstaan.

Sandra, mama van Glenn*, Nicky en Niels

sar

Berichtdoor sar » 24 dec 2006, 12:50

dank je voor jullie inleving.
Ik zal de tekst schrijven op een kaart, als je denkt dat dit goed is dan doe ik dat.
aan alle verloren mamas, papas en hun engeltjes: geen kerstwens zal ooit warm genoeg zijn om dat ene speciale plaatsje te verwarmen maar ik wens jullie er toch een van vrede warmte en nieuwe energie.
s.

sar

Berichtdoor sar » 27 dec 2006, 15:13

klein wit kistje, kaarsjes, veel teddybeertjes en een prachtige foto van papa mama en kindje, dit was vandaag het altaar, onze laatste blik op wat had kunnen zijn, de kerk zat afgeladen vol, ieder sprak woorden van verdriet, liefde en steun.
Afscheid nemen van dit prachtig meisje, doet pijn, maar een blik op de ouders, hun voelbaar verdriet, hun gebroken zijn, dat doet nog veel meer pijn.
Het kistje verdween in de aarde, het was zo koud, ik dacht kom we halen het er terug uit. Hoe kan zo'n mensje nu hier al moeten liggen, bij de mama en papa daar moet het zijn.

Elle,
kleine meid
mooi meisje fijn

ik mocht je heel kort leren kennen
daar ben ik dankbaar voor

Elle
je was speciaal
je was een parel, prachtig

nu ben je engel
fonkel ster erg ver weg

maar ook zo ontsettend dichtbij
we dragen je in ons hart voor altijd
en spreken je naam in liefde en pijn

s.

sar

Berichtdoor sar » 02 jan 2007, 15:28

het nieuwejaar is ingezet, normaal ga ik feesten en stuur ik tientallen berichtjes, nu bleef ik thuis en niemand kreeg een berichtje.
Het is er de moment niet voor zelfs al gaat het leven verder.Ik had er ook geen zin in, al dat opgefokte geluk ik kon er deze keer echt niet tegen. Elle* bracht ons zo sterk terug naar het echte gevoel, zo klein als ze was, ze bracht ons iets bij, waarschijnlijk meer dan wat we nu denken of weten.

ik heb geen woorden, veel gedachten

karo

Berichtdoor karo » 02 jan 2007, 18:21

lieve sar,
eerst en vooral innige deelneming met dit zware verlies!
toevallig hoorde ik gisteren dit verhaal vertellen bij mijn schoonbroer .
nu ik dit verhaal lees van elle° herken ik het en gaat het waarschijnlijk over hetzelfde kindje.mijn schoonzus was ook behoorlijk aangedaan door dit verlies . daar dit hier anoniem is wil ik niet teveel gegevens hier opzetten ,wel kan ik zeggen dat ze elkaar kennen door de basket. kan dat?
ik vind het zo erg voor de ouders en familie dat zoiets gebeurd en wens hen dan ook heel véél sterkte toe om deze zware slag te verwerken (als dat al te verwerken valt!)
véél liefs, karo

sar

Berichtdoor sar » 03 jan 2007, 15:18

Dag Karo,
Dank je.
Het is inderdaad hetzelfde kindje haar ouder zijn beiden in de basket.
het is inderdaad een zware slag.
gr.s

sar

Berichtdoor sar » 23 jan 2007, 18:07

even een vraag,

de moeder van de mama van dt kindje zegt dat we haar beter niet contacteren, want het gaat niet goed met haar.
Als ik hier alle verhalen lees, dan lees ik eigenlijk steeds dat jullie het zo op prijs stelden dat mensen van zich lieten horen, dat ze niet alleen thuis in hun verdriet zitten maar deze kunnen vertellen en verltellen en vertellen.
Ik wil er echt wel helpen zijn voor hun, maar ik weet nu niet echt of ik nu beter wel of juist niet contact opneem of langsga.
wat denken jullie?

caro

Berichtdoor caro » 23 jan 2007, 20:09

tja , dat is niet makkelijk natuurlijk,hé!!
ik heb het zelf niet meegemaakt maar het moet echt verschrikkeliijk zijn om een kind te verliezen! ik denk dat ik dat ook nooit te boven zou komen!
en de één wil daar over praten en de andere sluit zich af van de mensen.
ik ben waarschijnlijk niet de juiste persoon om je raad te geven en kunnen lotgenoten daar beter over oordelen, maar zeg haar dat je er wilt zijn voor haar als ze je nodig hebt, dat ze altijd mag bellen zelfs midden in de nacht maar dat je ook respecteerd dat ze voorlopig geen behoefte heeft te praten.
pff, is een vreselijke moeilijke situatie....

Gast

Berichtdoor Gast » 24 jan 2007, 14:27

Ik ben eind december bevallen van een meisje, haar hartje is gestopt met kloppen toen ik 26 weken zwanger was. Een hele zware slag, maar we moeten verder...
Ik kan je zeggen dat ik het heel erg apprecieer als vrienden en familie langskomen, al is het maar even. Als je alleen zit (of alleen met je man) gaan je gedachten toch alleen maar naar ons engeltje. En dan wordt het allemaal maar erger. Het is dus beter dat er mensen om je heen zijn. Dan wordt er ook gepraat over wat er gebeurd is, maar ook over andere dingen. En hoe moeilijk het ook is, het leven moet nu eenmaal verder gaan.
Ook een kaartje, of een smsje, of een mailtje, kan heel veel deugd doen!

Er zijn veel mensen die geen contact durven nemen. Omdat ze schrik hebben om iets verkeerds te zeggen. Maar dat is eigenlijk niet nodig. Het is al goed dat ze er zijn!

Gast

Berichtdoor Gast » 29 jan 2007, 12:57

moeilijk, ik ben er steeds mee bezig, ik denk dat alles goed is als de intentie goed is

Gast

Berichtdoor Gast » 31 jan 2007, 16:10

Er kan wel een verschil zijn in wat de moeder zelf wil en wat haar moeder rondvertelt aan anderen. Natuurlijk gaat het niet goed met haar, ze heeft net haar kind verloren ! Dat het niet goed gaat, wil niet zeggen dat ze geen mensen wil zien en/of horen. Ga niet af op wat de moeder vertelt, contacteer haar zelf en dan merl je vanzelf wat ze wil.

Wees echter niet teleurgesteld of boos als ze niet zo vriendelijk is zoals je gewend bent of als ze je afwijst ... zij heeft het nu al moeilijk genoeg met zichzelf dus is het extra moeilijk om dan ook nog rekening te houden met de gevoelens van een ander. In dat geval, geef haar tijd en laat haar weten dat je altijd klaarstaat als ze dat wil. Informeer na een tijdje dan nog eens uit eigen beweging, zij zal die eerste stap nooit zetten want ze zal zich dan schuldig voelen (of laten aanpraten) dat ze eerst niet zo toegankelijk was.

Gast

Berichtdoor Gast » 31 jan 2007, 20:03

Een half jaar geleden is onze zoon Daan* overleden. Wij vonden het fijn om bezoek te krijgen, vooral als mensen aanvoelden hoe lang ze konden blijven. Sommige mensen bleven maar zitten en dat was erg vervelend. Er waren ook veel mensen die eten brachten of boodschappen ofzo. Het was heerlijk om even niet bij die dagelijkse dingen stil te staan.

Heel veel sterkte met afwegen en als je het niet weet bel dan even en vraag het aan de ouders

Terug naar “Andere onderwerpen”