baby verloren door fout vroedvrouw

saskia en filip billiet

Berichtdoor saskia en filip billiet » 05 feb 2005, 15:24

we zijn onze kleine ruben kwijt door een fout van de vroedvrouw.tijdens de bevalling viel de hartslag kort na het breken van de vliezen weg,in plaats van onmiddelijk de gyneacoloog te verwittigen probeert ze 3 verschillende monitoren. daardoor heeft onze ruben zwaar aan zuurstofgebrek geleden,ze hebben ruben nog gereanimeerd en hij is nog 4dagen bij ons mogen zijn. we hebben zelf moeten beslissen om het tubetje te verwijderen in samen spraak met de kinderartsen,dat was nog het enige wat we konden doen voor ruben.door het tekort aan zuurstof bij zijn geboorte kon hij niets zelf doen hij kon niet slikken,hij ging nooit kunnen gaan,hij ging niets zelf kunnen hij had niets om naar uit te zien.het was de zwaarste beslissing dat we ooit hebben moeten nemen maar we weten dat het de juiste beslissing was.we willen nu ook zo snel mogelijk terug zwanger worden,ik wil ruben niet vervangen maar ik wil ook het risico niet lopen dat we te lang wachten en dan problemen zouden krijgen om zwanger te geraken.ruben zijn we kwijt maar we dragen hem altijd in ons hart,we hebben hem ook mogen mee nemen naar huis.zijn urne staat bij ons thuis en voor mij is dat een hele troost zo heb ik altijd het gevoel dat hij thuis is bij ons en hij hoort er ook echt bij.we missen hem heel hard.was het niet van die vroedvrouw dan hadden wij nu misschien onze ruben bij ons in onze armen en was er niets gebeurd.ik ben al terug bij de gyneacoloog geweest,we moeten 4weken wachten en dan mogen we terug proberen om zwanger te raken,we hebben ook al besloten dat het onmiddelijk op 38weken een keizersnede word.dus nu hopen dat het niet te lang gaat duren om een broertje of een zusje voor ruben te krijgen,we proberen er mee te leven maar het is zo moeilijk weten dat we ruben nooit nog een knuffel kunnen geven hem nooit gaan kunnen troosten,maar we moeten er altijd aan blijven denken we hebben alles gadaan wat mogelijk was voor onze ruben!

V.

Berichtdoor V. » 05 feb 2005, 19:50

Vooreerst mijn innige deelneming bij het overlijden van jullie zoontje.

Als ik me niet vergis was er hier elders op het forum al een discussie over.

Mijn zoontje stierf , ondertussen drie jaar geleden, ook door fout van een ander, door de traagheid, zelfzekerheid van de kinderarts. Hij ging er van uit dat alles in orde was,wel vanzelf zou opgelost raken, deed geen verdere onderzoeken, er kwamen complicaties met de dood als gevolg.

De laatste dagen van mijn zoontjes leven, lag hij ook aan de machine, zonder veel vooruitzichten, met zware hersenletsels; wij dienden ook zelf te beslissen de machine af te leggen...hartverscheurende keuze die me blijft achtervolgen.

Het feit dat mijn kindje gestorven is mede door fout van een ander blijft me echt pijn doen, maakt het zoveel moeilijker om te verwerken. het had zo anders gekund mochten ze hun werk naar behoren gedaan hebben. Dit gevoel kennen jullie wellicht ook.

Jullie hebben nog een hele lange weg af te leggen, zal niet altijd gemakkelijk zijn, één stap vooruit en twee achteruit.
Gun je zelf de tijd dit alles te verwerken.

Een tweede kindje zal inderdaad je zoontje Ruben niet vervangen, maar het zal veel goed maken, neem dit van me aan.
Ruben zal steeds verder leven in jullie hart.

Veel sterkte.
Groetjes,Veerle, mama van twee bengeltjes en één engeltje

Veroniek

Berichtdoor Veroniek » 06 feb 2005, 09:10

Hallo Saskia en Filip,

Ik herken jullie verhaal, heeft het niet in de krant gestaan?
Zo schrijnend, te weten dat een gezond kindje sterft door een fout van iemand anders. Wij hebben ook de beslissing moeten nemen om Jitse* te laten sterven, omdat zij geen menswaardig leven voor de boeg had. Maar bij haar lag het probleem in een genetische afwijking.

Wij zijn lid van 'met lege handen', een zelfhulpgroep voor ouders die hun baby voor, rond of kort na de geboorte verloren. Daar hebben we heel veel aan. Neem maar eens een kijkje op www.metlegehanden.be
Wat dat vlug terug zwanger willen worden betreft, dat had ik ook al heel snel. Maar door de keizersnede moesten we eerst zes maanden wachten en toen heeft het nog acht maanden geduurd en toen is het weer mis gegaan. Ik hoop echt dat jullie meer geluk hebben!

ik wens jullie heel veel goede moed en sterkte.
Veroniek, mama van Robbe, Jitse* en Rune*

Sigrid

Berichtdoor Sigrid » 06 feb 2005, 09:57

Saskia en Filip,

Heel veel sterkte met het verwerken van je verlies. Het is een vreselijke schande dat zoiets moet gebeuren in deze moderne tijden. Ik bewonder jullie kracht en moed om zo'n moeilijke, maar volgens mij de juiste beslissing te nemen. Ruben* (prachtige naam trouwens) kan zich geen betere ouders wensen.
Ik hoop dat Ruben zo snel mogelijk een jonger broertje of zusje gaat krijgen.
Wij hebben ook een moeilijke beslissing moeten nemen over het leven van ons kindje. Bij Mirte* werden op 22weken zwangerschap verschillende afwijkingen vastgesteld. Hoewel wij wisten dat de kans op overleven miniem was, is het toch moeilijk om een keuze te maken. Wij hebben de juiste keuze gemaakt en weten zeker dat Mirte* geen pijn meer lijdt. Ik weet het, ons verhaal is niet te vergelijken met dat van jullie, maar wou het gewoon laten weten...
Dat snel terug zwanger worden heb ik ook. Mirte* is geboren op 30 november 2004. Wij hebben eerst 2 maand moeten wachten, oa om fysiek terug in orde te zijn, maar ook om te wachten op alle resultaten van het onderzoek. Nu hebben we dus groen licht gekregen. Het is zoals bij jou: ik hoor nu ook de biologische klok tikken.
Nogmaals veel sterkte en ik hoop dat je veel steun vindt bij lotgenoten.

Sigrid

Nijntje

Berichtdoor Nijntje » 06 feb 2005, 16:01

Saskia en Filip,

Heb jullie verhaal in de krant gelezen...
Heel veel sterkte bij het verwerken van dit verlies. Zoiets vergeet je nooit, ik hoop alleen dat het ooit wat minder pijn gaat doen...

Liefs,

Sarah

Berichtdoor Sarah » 06 feb 2005, 21:28

Beste Saskia en Filip,

Ik herken jullie verhaal, heb het gelezen in de krant.
Het greep me ernorm aan omdat ik zelf kort geleden mijn dochtertje verloren had.

Ook wij hebben moeten beslissen om de tube te verwijderen waarop Freya kort nadien op mijn borst gestorven is. Die beslissing is verschrikkelijk, moeten beslissen over het leven van je kindje, zelf de sterfdatum uitkiezen.
Maar je hebt gewoon geen keuze, je wilt niet dat je kindje afziet.
Wij hebben haar 5 intense weken bij ons gehad.
Maar nooit ga ik haar gezichtje vergeten op het moment dat ze stierf.

Het schrijnende aan jullie verhaal is echter dat Ruben in tegenstelling tot Freya een gezond kind was indien ze op tijd hadden ingegrepen.

Niet te geloven dat zoiets nu nog mogelijk is.

Ik leef ernorm met jullie mee maar vind helaas de woorden niet om me uit te drukken.

Woorden zijn ook maar woorden, niets kan jullie pijn verzachten.

Ook ik herken het gevoel om zo snel mogelijk terug zwanger te willen worden. Is heel normaal denk ik, 9 maanden kijk je uit naar de geboorte van je kindje.
Maar nu blijf je achter met lege armen.
Verschrikkelijk gewoon, zeker als het je eerste kindje is.

Ik wens jullie veel succes met terug zwanger te worden. Gelukkig mogen jullie er al snel aan beginnen, ik had immers begrepen dat het een spoedkeizersnee was geworden.
Mij hebben ze aangeraden om 6 maand te wachten maar helaas zit er voor de directe toekomst voor mij geen tweede kindje in omdat mijn vriend besloten heeft om de relatie te beêindigen.

Veel sterkte alletwee!

groeten,

Sarah

Sandra

Berichtdoor Sandra » 08 feb 2005, 09:20

Lieve Saskia en Filip,

Ik wil jullie ook m'n innige deelneming betuigen met het overlijden van jullie zoontje!

Ik begrijp maar al te goed wat jullie nu doormaken want ik heb zelf ook m'n eerste kindje verloren door de laksheid van de gyn. Ook hij was kerngezond, alleen had hij het niet langer naar z'n zin in m'n buik. Als de gyn. had ingegrepen, had m'n zoontje een kans gehad maar dat heeft hij dus niet gedaan ...

Ik heb zelf veel steun gehad aan contact met lotgenoten omdat zij als geen ander weten waar je door moet. Kennen jullie de site www.lieve-engeltjes.nl? Het is wel een Nederlandse site maar er mailen ook veel belgen (waaronder ikzelf) want het verdriet om een kind is universeel.

Misschien kan deze site ook een steun zijn voor jullie? Mochten jullie graag een infobrochure hebben, mogen jullie me trouwens mailen op s_vanhofstraeten@hotmail.com en dan bezorg ik er jullie eentje. Dit geldt trouwens voor iedereen die hier leest en kennis wil maken met Lieve Engeltjes.

Wendy

Berichtdoor Wendy » 08 feb 2005, 18:51

Lieve Saskia en Filip ,
Innige Deelneming met het verlies van jullie kleintje , Ruben .
Ik heb jullie verhaal met tranen in mijn ogen in de krant gelezen en nu weer kreeg ik een krop in mijn keel . Ik begrijp niet dat zoiets nog kan gebeuren anno jaar 2005 . Ik vind het zo erg voor jullie . Als je wil praten mag je me gerust mailen op adres ; Lauraken2001@hotmail.com.
PS; Ik ben een oude klasvriendin van in het Sint- Vincentius te Menen .
Veel sterkte gewenst .

Elke

Berichtdoor Elke » 09 feb 2005, 13:53

Dag Saskia en Filip,

mijn innige deelneming met het verlies van jullie zoontje.

Ik ken jullie verhaal ook van in de krant.Dat zoiets nu deze tijd nog kan gebeuren,en dan ben je al in het moederehuis.

wij zijn ons zoontje verloren op 34 weken zwangerschap,en wij wilden ook direct voor een derde kindje gaan.Wij hebben nog wel gewacht op de testresultaten en ons bezoek aan de gynecoloog.4 maand na het overlijden van onze Arne* was ik terug zwanger.Het was een zwangerschap vol schrik maar wat je ervoor terug krijgt dat maakt het allemaal goed.

Wij zijn nu al bijna 2 jaar verder en nog denk ik elke dag aan mijn klein ventje,hij was perfect,maar ik kan nu weer terug genieten en gelukkig zijn.De felste pijn is weg,maar het gemis blijft.

wij hebben ook veel steun gevonden hier op het forum en op het forum "met lege handen ".Het doet deugd om je gevoelens te delen met mensen die je begrijpen.

Nog veel sterkte!

Elke,mama van Aksel,Arne*& Bjarne.

Gast

Berichtdoor Gast » 12 feb 2005, 16:50

veerle,eerst en vooral bedankt voor het berichtje.Het heeft ons wat moed om te horen dat we niet alleen zijn.En je hebt gelijk door dat het door iemand anders onoplettendheid is gebeurd kan je het moeilijk aanvaarden,wij zeggen ook als ruben een ziekte zou hebben gehad of als hij op 6maand zou geboren zijn zouden we het misschien beter kunnen aanvaarden.Maar er was niets mis met onze engel dat maakt het zo moeilijk.Je blijft denken normaal zou ruben nu moeten thuis zijn bij ons,zouden we altijd met ons drietjes moeten zijn,zouden we leven moeten hebben in huis.Maar nu hebben we alleen die stilte in huis die stilte waar ik vroeger van geniete is nu bijna ondraaglijk geworden.Ik hoop echt dat we snel terug zwanger gaan worden en hopelijk kan onze ruben dan toch een beetje verder leven in zijn broertje of zusje.En hebben ook wij een engeltje en een bengeltje.Dus ook aan jou nog veel goede moed en nogmaals bedankt voor het berichtje en de steun!

Gast

Berichtdoor Gast » 12 feb 2005, 17:15

Veroniek,eerst en vooral bedankt voor jou berichtje.Het is inderdaad de moeilijkste beslissing ooit om te moeten beslissen over het leven van je kindje.Of het nu zoals van bij jou om een genetische afwijking gaat of zoals bij ons over een fout door een ander.Het is altijd moeilijk en je vraagt je altijd af hebben we wel de juiste beslissing genomen maar als je dan terug denkt aan de resultaten van de test dan weten we dat we het beste hebben gedaan voor onze ruben net zoals jullie voor jullie jitse hebben gedaan.Al begrijpt niet iedereen dat,ik denk dat je eerst zelf zo iets moet meemaken voor je dat begrijpt. En van die keizersnede ik ben al terug geweest naar de gynaecoloog en voor hem is het geen probleem om terug zwanger te worden,ik moest gewoon 4weken wachten na de bevalling.Nu maar hopen dat we snel een broertje of zusje krijgen voor ruben,dan hebben we een engeltje en een bengeltje Dus Veroniek bedankt voor de steun en ook voor jou hou de moed erin. We moeten doorgaan met ons leven al is het zo moeilijk onze engeltjes zouden het zo gewild hebben!

Gast

Berichtdoor Gast » 12 feb 2005, 17:41

Sigrid,bedankt voor jou berichtje. Ik hoop dat ook jij snel terug zwanger gaat zijn en dat alles nu goed mag verlopen.Ik heb niet moeten wachten op resultaten omdat alles normaal was met mijn zwangerschap en met ruben.Ik kan mij voorstellen dat je als je zwanger gaat zijn je bezorgd gaat zijn,ik heb al afgesproken met de gyneacoloog dat als ik terug zwanger ben we een geplande keizersnede gaan uitvoeren op 38weken dan ligt alles in de gyneacoloog zijn handen en komt er geen vroedvrouw aan te pas.Ik hoop uit de grond van mijn hart dat je snel zwanger word en dat elk bezoek aan jou gyneacoloog goed mag verlopen en je een perfect gezonde baby mag krijgen! Dus sigrid hou de moed erin en wie weet worden we wel samen zwanger en kunnen we binnen een paar maanden vertellen dat alles verlopen is zoals het moest en hebben we een pracht van een baby en een pracht van een engel! Groetjes van saskia en filip.

Gast

Berichtdoor Gast » 12 feb 2005, 17:53

Nijntje,bedankt voor je berichtje. Het doet ons goed te weten dat de mensen ons artikel heeft gelezen. Het zal ons altijd verdriet doen om terug te denken maar we moeten ons altijd blijven herinneren dat we alles hebben gedaan wat we konden voor onze engel ruben. We gaan dat nooit verwerken denk ik het enige wat we kunnen is ermee proberen mee te leven ook al is het zo moeilijk. Groetjes van saskia en filip en bedankt voor de steun!

Gast

Berichtdoor Gast » 12 feb 2005, 18:19

Beste sarah, bedankt voor jou berichtje! Het spijt me dat ook jij jou dochtertje freya hebt moeten afgeven het zou niet mogen gebeuren. Ik heb nog het "geluk" dat ik er met filip goed kan over spreken we helpen elkaar enorm, ook al hebben we elk onze eigen manier om het te verwerken, op zo een momenten moet je je echt aan elkaar kunnen op trekken ik kan me niet voorstellen wat ik zou moeten doen zonder filip. Ik hoop dan ook uit de grond van mijn hart dat je de kracht vind om door te gaan met jou leven en vind je ooit en wie weet sneller dan je verwacht een nieuwe vriend waarmee het wel lukt om een gezinnetje te stichten, doe niets over haast en laat het gewoon op je afkomen dan lukt het wel! Ik heb al gesproken met de gyneacoloog en wij moesten gewoon 4 weken wachten na de geboorte van ruben,ook al heb ik een spoedkeizersnede gehad.We hebben zijn zege gekregen hij zegt ook dat het het beste is voor ons om zo snel mogelijk terug zwanger te worden aangezien de manier waarop het is mis gelopen bij ruben zijn geboorte. We gaan wel een geplande keizersnede aan 38 weken doen,geen vroedvrouw meer voor mij daar heb ik toch geen vertrouwen meer in! Dus Sarah hou de moed erin en hopelijk krijg ook jij ooit jou gezinnetje met de juiste persoon voor jou! Groetjes van saskia en filip en heel veel steun toe gewenst!

Gast

Berichtdoor Gast » 12 feb 2005, 18:36

Sandra,bedankt voor je berichtje! Het doet ons deugd te weten dat er mensen zijn die weten hoe we ons voelen. Het doet pijn om je kindje te verliezen en zeker als het door de fout is van iemand anders. Wij mogen in tegenstelling tot bij jou onze gyneacoloog dankbaar zijn, door zijn snelle reactie hebben we onze ruben nog 4 dagen bij ons gehad. Had die vroedvrouw maar de gyneacoloog erbij geroepen dan was er niets gebeurd ook de gyneacoloog zelf begrijpt niet wat de vroedvrouw bezielde hij liep daar rond ze moest gewoon maar roepen achter hem. Niemand begrijpt het! Maar we moeten altijd geloven dat we alles hebben gedaan wat we konden voor onze ruben, nu heeft hij geen pijn meer, hij heeft genoeg afgezien. Nog eens bedankt voor de steun en vele groetjes van saskia en filip!

saskia en filip

Berichtdoor saskia en filip » 12 feb 2005, 19:17

Dag elke, bedankt voor jou berichtje. Het doet deugd om met mensen te spreken die ook hun kindje verloren hebben, die weten waar we door moeten. Ook al zeggen de mensen dat ze ons begrijpen als ze het niet zelf meegemaakt hebben kunnen ze het niet begrijpen er zijn geen woorden die kunnen beschrijven hoe het voelt, hoeveel pijn het doet! Ik hoop dat ik snel terug zwanger word. Het zal niet gemakkelijk zijn om te genieten ik denk dat ik voor alles bang ga zijn dat het terug verkeerd zal gaan, maar toch neem ik zonder aarzelen de beslissing om terug zwanger te worden. In samen spraak met onze gyneacoloog hebben we wel al beslist als het terug zo ver is we een keizersnede gaan doen op 38 weken! Ik heb wel vertrouwen in onze gyneacoloog, hij heeft dan ook alles gedaan wat hij nog kon doen voor onze ruben. Had de vroedvrouw maar eerder hem erbij geroepen dan was er niets gebeurd en hadden we ruben nu in onze armen, het heeft niet mogen zijn. Hopelijk komt er een broertje of een zusje voor ruben en kan hij een beetje verder leven in hen. Elke nogmaals bedankt voor de steun! Vele groetjes van saskia en filip.

saskia en filip

Berichtdoor saskia en filip » 12 feb 2005, 19:31

beste wendy, bedankt voor jou berichtje! het doet ons goed om te weten dat de mensen ermee bezig zijn. We hebben het in de kranten gezet met de boodschap om iedereen te laten inzien dat zelfs nu nog zo een fouten gebeuren. Het zou allemaal niet meer mogen, niet meer in deze tijd! Zo iets mag niet in de doofpot gestoken worden. wendy nogmaal bedankt voor de steun en vele groetjes van saskia en filip!

Sigrid

Berichtdoor Sigrid » 12 feb 2005, 22:39

Bedankt voor jullie lief persoonlijk antwoord. Nogmaals veel sterkte en succes!

Sigrid

S.

Berichtdoor S. » 16 feb 2005, 07:03

Beste Saskia en Flip,

Eerst en vooral wil ik mijn medeleven betuigen.
Ik zat huilend voor de tv toen ik het overlijden van Ruben op tv vernam.
Ik kan me idd niet voorstellen hoe pijn jullie verlies moet zijn, omdat ik dit idd niet zelf heb meegemaakt. Maar ik probeer het me wel voor te stellen, Was zelf maar een paar maand bevallen, en het moet zeer pijnlijk en ondragelijk zijn.
bij deze wil ik jullie nog veel sterkte toe wensen.....

veel liefs S.

Kim,mama van Tibo* en Jonas

Berichtdoor Kim,mama van Tibo* en Jonas » 18 feb 2005, 22:34

Saskia en filip,

Ik wens jullie veel sterkte na het verlies van Ruben*.
Ik heb het ook vernomen via de media.
Ik werd er zo woedend van!

Gaan jullie verder gaan?
Of gaan jullie het zo laten?
En wat met de vroedvrouw?
Heeft deze haar schuld bekent of sanctie gehad?

Groetjes,Kim,mama van Tibo* en Jonas

saskia en filip

Berichtdoor saskia en filip » 19 feb 2005, 14:02

BESTE S.
Het is inderdaad onbeschrijfelijk hoeveel pijn het doet. Ik mis Ruben elk moment van de dag.
Als ik het moeilijk krijg leg ik de cd van clouseau op "vanbinnen" de tekst van het liedje "ik denk aan jou" komt perfect overeen met hoe wij ons voelen. Ik heb er wel steun van.
Bedankt voor jou berichtje s.
Groetjes van saskia en filip.

saskia en filip billiet

Berichtdoor saskia en filip billiet » 19 feb 2005, 14:25

Beste Kim,

Om antwoord te geven op jou vragen,
er is al uitspraak geweest in kort geding het ziekenhuis heeft onmiddelijk hun fout toegegeven!
We konden dat niet zomaar laten,we moesten gewoon ermee naar buiten komen,het mag niet meer gebeuren. We hebben naar de media geweest omdat idereen er zich van bewust zou worden dat er toch nog altijd fouten gebeuren en ook al heb je een normale zwangerschap het nog altijd fout kan gaan bij de geboorte. Jammer genoeg.
Eindelijk hebben ze toch eens onmiddelijk hun fout toegegeven,dat op zich is al een mirakel. Het is bijna nog nooit gebeurd. Misschien dat het zo ook een kleine troost mag zijn voor idereen dat zo iets heeft meegemaakt voor ons!
Van de vroedvrouw hebben we niets meer gehoord,we hebben haar niet meer gezien,geen exuus niets. Ik weet ook niet of het veel zou uithalen als ze iets zou laten weten,ik ben nog veel te kwaad en weet niet hoe ik zou reageren.
Er komt normaal nog een vergoeding maar daar is de advocate mee bezig. Ook al geven ze nog zoveel daarmee krijgen wij onze Ruben niet terug. Maar alles wat ze geven gaat zijn voor het broertje of zusje van Ruben!
Bedankt voor de steun en vele groetjes van saskia en filip.

Gast

Berichtdoor Gast » 21 feb 2005, 07:46

ja de vroedvrouw was zeker in fout.

maar ik hoop wel dat jullie beseffen dat was er zelfs onmiddelijk,na het wegvallen van de harttoontjes, een spoedkeizersnede gebeurt de uitslag ook negatief had kunnen zijn.dood of zwaar gehandicapt.

medici zijn ook mensen en geen wonderverrichters.

van een mama die ook haar kind is verloren en dit toch ook wel eens wou aanhalen.

Niekske

Berichtdoor Niekske » 21 feb 2005, 11:53

aan de anoniem hierboven,

Medici zijn idd ook maar mensen, maar haar excuus aanbieden is wel het minste wat de vroedvrouw had kunnen doen. En als ze van in het begin hadden ingegrepen, i.p.v. meerdere machines te gaan proberen dan had Ruben waarschijnlijk nu nog wel geleefd. Draai het hoe je wil, de fout van die vroedvrouw valt gewoon niet goed te praten.

Gast

Berichtdoor Gast » 21 feb 2005, 19:07

nee, da's waar, maar denk eens in, hoe moet die vroedvrouw zich nu voelen?!? Hebben jullie nog NOOIT een fout gemaakt op het werk? Een routinewerk dat elke dag gebeurt, en dan na jaaaaaren één keer een fout maken, en hup... heel Belgie staat op z'n kop!

Terug naar “Andere onderwerpen”