opnieuw zwanger worden na MK

Kiki

RE: opnieuw zwanger worden na MK

Berichtdoor Kiki » 16 dec 2007, 08:32

Hey iedereen,

Ik ging jullie iets laten weten, maar heb inderdaad de genadeslag gekregen vrijdagavond en heb het gevoel dat de kou buiten mij vanbinnen helemaal heeft bevroren...
Het vruchtzakje was nog flink verdergegroeid (geen wonder dat ik me nog zo zwanger voel met nog zoveel HCG in mijn lijf), maar helaas was er binnenin echt alleen nog maar een piepklein dooierzakje te zien.
Maandag dus toch weer een curettage. Tot overmaat van ramp moet ik, bij gebrek aan bedden, binnen op de materniteit. Wat een hel! Pia, ik zag dat jij dat ook al hebt moeten meemaken... Ik zal eraan denken morgen, zo ben ik wat minder alleen...

Sorry, voor mijn vreselijk egoïstisch berichtje! Dinsdag zal ik wel terug zijn, hopelijk al een béétje beter...

Liefs,

Kiki

Pia

Berichtdoor Pia » 16 dec 2007, 19:26

Kiki,

Wat vreselijk voor je! Hopelijk is het snel voorbij morgen en misschien heb je er niet te veel last van dat je op de materniteit ligt. Ik zal aan je denken!
Het voordeel van een curretage is dat je onmiddellijk met een schone lei kan beginnen.

En het is niet erg om ego-berichtjes te posten. Er is altijd wel iemand die daar nood aan heeft, en ook iemand die naar je luistert.

Aan al de rest, veel moed, en we houden onze neuzen in de goede richting hé!

Liefs,

Pia

akela

Berichtdoor akela » 16 dec 2007, 21:24

Pfff dat vind ik nu dus eigenlijk zooo niet kunnen he. Word er zelfs boos van. Welke onmensen leggen vrouwen, die een curretage moeten ondergaan nu op de materniteit???!! Bij mij is de curretage beter meegevallen, dan ik had durven denken. Ik was bang emotioneel in te storten en ook wat pijn te hebben, maar geen van beiden zijn voorgevallen. Maar als je tussen allemaal pasbevallen vrouwen moet gaan liggen ja zeg pfff! Ik wens je heel veel goede moed morgen en waarschijnlijk ga je toch veel liggen slapen van de narcose ook nog hoor, dus hopelijk merk je er niet te veel van dat je daar ligt.

Veel groetjes en dikke knuffel voor morgen!!

Gast

Berichtdoor Gast » 16 dec 2007, 22:43

Voor een curettage hoef je toch helemaal niet lang binnen? Ik ben bekomen van een echt lichte narcose in de "ontwaakruimte" (collectief) en dan wakker naar de kamer gebracht. En dan wou ik daar zo snel mogelijk weg. Om halfdrie was ik buiten ofzo. Het is superklote, bij mij nu 3 maand geleden en ik denk nog elke dag aan die miskraam, maar trek je van dat ziekenhuisbed maar niet teveel aan. Uiteindelijk zijn de kamerdeuren toch doorgaans dicht en zoveel zal je er toch niet van merken???

bieke

Berichtdoor bieke » 17 dec 2007, 08:40

@kiki
Véél sterkte vandaag !!
Bij ons was het identiek, een zeer grote vruchtzak, stond zelfs op de papieren
en binnenin alleen een klein vruchtje...
En inderdaad, ik ben ook misselijk geweest tot de morgen van de curetage.

Liefs
Bieke

Anna

Berichtdoor Anna » 17 dec 2007, 13:04

Kiki, heel veel moed en sterkte gewenst in deze moeilijk dagen! We denken hier allemaal aan je...
Liefs,
Anna

akela

Berichtdoor akela » 17 dec 2007, 22:32

Ik ben de hele dag binnengemoeten, van 's ochtends tot 's avonds een uur of zeven. Ik moest wachten totdat de assistent van de gyn me nog wat uitleg kwam geven.
Ok, je ligt wel met de deuren toe enzo, maar je komt toe en passeert deuren met allemaal vrolijke geboortekaartjes, je hoort babies huilen, in de gang passeren pas bevallen vrouwen. Ik weet nog dat ik me de hele dag zooo flink had gehouden (en ik lag niet eens op de materniteit) en bij het buitengaan zoo fel ben beginnen huilen. Ik zei mijn vriend dat ik een volgende keer bij het buitengaan van die kliniek, wilde buitengaan met een kindje in mijn armen. Als je bij het buitengaan dan ook nog eens langs al die babiebezoekjes moet passeren, denk ik dat ik me nog slechter had gevoeld.
Enfin, ik vind het alleszins onmenselijk. Straks komen de kliniclowns nog bij je langs, dat zou het nog compleet maken.
Hahahaha stel je voor :D.

Neen maar alle gekheid op een stokje, ik wens je erg veel sterkte toe vandaag Kikki en laat maar snel weten hoe het is gegaan! Rust maar goed uit de volgende dagen en laat het verdriet vooral nog even toe ipv het meteen te willen opkroppen.

groetjes

trien

Berichtdoor trien » 18 dec 2007, 18:20

Dag allemaal,

Nog eens welkom aan de nieuwe mensen die er hier spijtig genoeg ondertussen zijn bijgekomen.
Ook al schrijf ik hier bijna niet meer, er gaan geen 2 dagen voorbij dat ik hier langs kom. Eerlijk gezegd voel ik mij hier nog steeds beter thuis dan op het forum van de zwangeren... Daar ga ik bijna nooit langs, net of ik daar niet goed thuishoor.
Ondertussen ben ik 17 weken zwanger en vandaag nog eens een echo gehad en alles is in orde.
Het was bijna 5 weken geleden sinds de laatste echo en het zijn verschrikkelijk lange weken geweest, zeker omdat ik nu al sinds een week of 3 niet meer misselijk ben en dat is voor mij heel verontrustend. het voelde veel veiliger als ik elke dag een paar keer moest kotsen, ik voelde mij dan tenminste zwanger. Nu voel ik al drie weken niets meer en ik kan jullie verzekeren dat ik bij het minste steekje in mijn buik naar het toilet holde om te kijken of ik geen bloedverlies had.
Ik hoop dat ik de volgende vier weken, tot de volgen echo, een beetje rustiger ben.
Hier was mijn tripple test gelukkig in orde 1/24812 voor het Down syndroom. Ook daarvoor had ik al hele scenarios zitten uitdenken... Een mens is toch af en toe een gek wezen hé !
Bloemme, hoe is het trouwens met die uitgebreide echo... heb je al meer nieuws ?
En kiki, hoe voel je je ? Ik hoop dat je je tenminste lichamelijk goed voelt...
Aan iedereen alvast prettige feestdagen, ik zal er zelf ook proberen van te genieten en ik hoop dat jullie hetzelfde doen...
Groetjes, trien

Bloemme

Berichtdoor Bloemme » 18 dec 2007, 19:15

Hallo allemaal,

Net als jullie allemaal stel ik mij de vraag hoe het nu met Kiki gaat, blijkbaar is ze nog niet langs geweest.........

@Kiki, hopelijk viel het allemaal een beetje mee?! Ik heb geen curretage gehad, maar eens ik mijn kleintje verloren was, had ik het gevoel dat ik aan rouwen toe kwam, dat er ruimte vrij kwam om weer vooruit te kijken. Ik hoop dat jij deze periode ook zo mag ervaren......maar ik weet ook dat dat met veel verdriet gepaard gaat........kom maar regelmatig langs......

@alle anderen,
Hoe gaat het met jullie? Hier met ups en downs :)
Zondag ben ik naar een baby gaan kijken. Die kleine is ongeveer 14 dagen ouder dan dat ons eerste kindje zou geweest zijn. Toen het kaartje in onze brievenbus viel, kwamen de tranen weer in overvloed! We zijn dan maar direct op kraambezoek gegaan, waren we er ineens van af. Mijn zwangerschap lijkt niet veel te veranderen aan dit gevoel.
Morgen die gedetaileerde echo, brrrrr, ben er niet gerust in.

Groetjes,
Bloemme

Kiki

Berichtdoor Kiki » 19 dec 2007, 10:11

Hey iedereen,

Bedankt allemaal voor het meeleven! Ik wou zeggen dat jullie je niet kunnen voorstellen hoeveel deugd dat doet, maar dat kunnen jullie natuurlijk wel... Echt merci!! Er zijn thuis ook wel mensen die meeleven, maar da's niet hetzelfde, ik voel goed genoeg dat ze me niet begrijpen, dat ze denken 'volgende keer beter' of 'da's de natuur' of zoveel andere jullie welbekende dingen. Allemaal niet slecht bedoeld, ik weet 't wel, maar ik heb er nu gewoon niks aan, integendeel zelfs, ik erger er mij te pletter aan. Ik kan gewoon niks verdragen eigenlijk...

Enfin, sorry dat 't zo lang geduurd heeft! Maandag was een te lange dag en eigenlijk zijn alle dagen dat momenteel. Ik wens voor onder de kerstboom dat het ineens mei 2008 is of zo... Ik heb ook fysiek meer last dan vorige keer, meer buikpijn. Enfin, ik voel me gewoon nog een wrak eigenlijk...

Trien, amai, zo ver al intussen! Ik herinner me nog dat je kwam schrijven dat je opnieuw zwanger was, dat lijkt helemààl geen 3 maanden geleden. Misschien zal de tijd dan toch sneller passeren dan ik nu denk...

Bloemme, misschien heb je je echo achter de rug intussen... Ik denk in ieder geval aan je. Laat je ook snel iets weten?
Over die rouwperiode: deze keer scheen ik te denken dat vorige week (het wachten op het effectieve verdict) de ergste was en ik me vanaf deze week, als alles achter de rug was, veel beter zou voelen, maar wat een dom idee weeral... Nu komt natuurlijk pas die ellendig lege periode. Jullie begrijpen zonder twijfel wat ik bedoel...

En dan, nog één ding, over de materniteit, voor degenen die dit (hopelijk niet, maar allez) misschien ooit ook moeten meemaken: ik ben daar hééééél goed opgevangen geweest, eigenlijk veel beter dan vorige keer in de dagkliniek. De vroevrouwen vonden het zelf verschrikkelijk dat ik bij hen was terechtgekomen en het leek wel of ze er alles aan hebben gedaan om mij niks te laten merken van waar ik lag.

Lieve meisjes, allemaal nog eens bedankt en tot heel binnenkort!

Kiki

scoopnik

Berichtdoor scoopnik » 19 dec 2007, 15:47

Hei dames,
ik kom hier al een tijdje nu en dan kijken, na mijn 1e miskraam met curettage in augustus. In november was ik weer zwanger maar vorige week dinsdag had ik weer een foute echo, dus vrijdag laatst heb ik curettage n°2 ondergaan :(
Kiki, we lijken dus helaas al het een en ander gemeen te hebben... Voor mij is het nu ook wachten op mijn eerste regels. De vorige keer hebben we die moeten opwekken met lutenyl, omdat ik na de curettage een cyste op mijn eierstok had gekregen waardoor ik geen eisprong meer kreeg. Ik hoop dat dat me nu bespaard blijft, want dat zou weer langer wachten betekenen (en laat geduld nu niet meteen mijn beste eigenschap zijn).
Ik weet niet of ik hier vaak zal langskomen, want ik heb me eigenlijk voorgenomen om even van zappy weg te blijven; maar ik wil wel zeggen dat jullie verhalen me steun geven.
Het is zoals iemand hierboven zei: de mensen proberen je te troosten met "het lukt nog wel, je hebt nog tijd" en "het is natuurlijke selectie" etc etc en je WEET dat allemaal wel, maar het is geen troost natuurlijk...

akela

Berichtdoor akela » 19 dec 2007, 17:15

Veel sterkte Kikki en Scoopnik (jeetje tweede keer op rij al wat vreselijk voor je!).

Hier zijn mijn maandstonden voor de eerste keer na mijn curretage op gang gekomen en ik ben er zelfs alweer vanaf. Zoals ik had gelezen, kwam er maar erg weinig bloed en gingen ze heel snel weer over (heb maar twee dagen echt bloedverlies gehad, maar wel met erge ongipijn). Nu kunnen we dus volop uitkijken naar onze volgende rondes! En dat doet deugd, we hangen niet langer stil. We staan niet langer in het ongewisse, we kunnen weer vooruit!

Ik hoop voor jullie, Kiki en Scoopnik, dat jullie ook niet te lang moeten wachten op die eerste maandstonden en dat jullie maar snel lekker weer zwanger geraken! Je moet nu een rouwproces door en je verdriet zal nooit helemaal over gaan, maar je komt er echt wel weer uit! Dat moet je blijven denken! Er komt een dag waarop je het nauwelijks doorhebt, maar plotseling beseft dat je pijn wat zachter aanvoelt en je moed om er opnieuw voor te gaan weer de kop opsteekt! Dikke knuffel voor jullie beiden!

groetjes

Pia

Berichtdoor Pia » 19 dec 2007, 19:12

Dag meiden,

Hier niets nieuws onder de zon. Ovu-testjes besteld en klaar om ervoor te gaan. Terug weer wat verdrietig, ik word gek van al die zwangeren in mijn omgeving. Ik loop de hele tijd te denken: "welke overgelukkige ziel gaat nu weer vertellen dat ze gezellig drie maanden zwanger is?".

Oh, ik weet hoe gemeen ik klink, maar soms kan ik mijn jaloezie en kwaadheid echt niet meer bedwingen. En ik weet dat dit de enige plaats is waar ik nog kan begrepen worden. De rest van de wereld denkt natuurlijk dat ik al lang alles verwerkt heb. En ik gun het jullie zwangeren echt wel hoor, meer dan de mensen irl. Klinkt misschien ook weer gek...

Akela, fijn dat je maandstonden er zijn. Voelde bij mij altijd als een nieuwe start. En ik lees tussen jouw regels hetzelfde. Veel succes meid!

Kiki en Scoopnik, veel sterkte en kom alsjeblieft schrijven als je er nood aan hebt. En veel wenen hé. Als er verdriet zit, moet het er op één of andere manier uit! Probeer jezelf te verwennen. En ja, dit was misschien natuurlijke selectie... Maar dit is vooral vreselijk rottig en onrechtvaardig. En daar mag je kwaad en ongelukkig voor zijn. Een dikke knuffel !

Veel liefs,

Pia

Kiki

Berichtdoor Kiki » 20 dec 2007, 07:05

Hey meisjes,

Scoopnik, welkom klinkt hier zo stom, want je zou hier natuurlijk liever niet zijn, maar toch... Zo vergelijkbaar, inderdaad! Ik hoop dat voor ons allebei de derde keer de goeie keer mag zijn... Jij bent aan 't wachten op je regels nu, lees ik. Wil dat zeggen dat je niet aan de pil bent dan? Ik moet, net zoals vorige keer, de pil nemen, 1 maand. Dik tegen mijn zin, natuurlijk, maar ik doe het maar omdat ik denk dat ik dan misschien niet eindeloos moet zitten wachten op mijn regels en mijn cyclus onmiddellijk weer normaal begint na mijn pilregels. Vorige keer was dat toch zo... Ik hoop in ieder geval voor jou dat je niet lang moet wachten. 't Is zoals Akela zegt: dat voelt als een nieuwe start hè!
Ik herken zo wat je zegt, 't is vooral dat wachten dat zo tegensteekt! Op mijn 80 hoop ik me glimlachend te kunnen bedenken wat nu die paar maanden waren op een mensenleven, maar nu is écht elk uur er te veel aan!

Ik las hier nu eigenlijk al maanden stil mee, en toch verwondert het me hoeveel ik eraan heb hier ook effectief iets te schrijven en jullie lieve antwoorden daarop te lezen... En al die herkenning!!
Pia, zoals jij zegt dat je jezelf zo gemeen vindt. Ik had ook nooit van mezelf gedacht dat ik zo'n gemeen, egoïstisch kreng zou worden! Kerstavond moet ik vieren bij mijn schoonzus, die is uitgerekend 3 weken voor mijn eerste uiterekeningsdatum. Zo om te rotten!! En het lijkt alsof ik haar haar zwangerschap niet gun, en zo wil ik helemaal niet zijn, maar 't is sterker dan mezelf. Als ik haar zie, voel ik de tranen in mijn ogen en kan ik alleen maar denken hoe onrechtvaardig en oneerlijk het leven is...

En inderdaad, ik heb 't gevoel dat ik met jullie veel meer meeleef dan met bekenden hier. 't Is net of jullie verdienen het allemaal meer omdat jullie ook al zo hebben afgezien...

Liefs,

Kiki

Bloemme

Berichtdoor Bloemme » 20 dec 2007, 13:01

Hallo iedereen,

@Scoopnick
Welkom, kom zo vaak langs als je er zelf behoefte aan hebt........hier vind je altijd wel iemand die kan luisteren, troosten en of gewoon kletsen.

@Kiki,
Fijn te horen dat je zo goed bent opgevangen! De materniteit geeft wel een dubbel gevoel, maar de vroedvrouwen zijn er effectief beter voor opgeleid. Ik heb heel wat vroedvrouwen in mijn vriendenkring en zijn sturen constand smsjes om te horen hoe het gaat, ze leven echt met me mee.....dat doet gewoon deugd.
't Is natuurlijk niet omdat die "wachtperiode" voorbij is dat het verdriet geleden is. Die leegte is effectief niet te onderschatten! Ik weet ook niet of dat ooit helemaal voorbij gaat. Hoewel ik nu weer zwanger ben, komen er nog steeds tranen als er iemand deze periode bevalt. Ik heb nog altijd het gevoel dat we een kindje verloren zijn, toch was ik toen pas 8 weken zwanger, maar ik had dat hartje gezien en dat beeld blijft mij echt bij. Vergeten doen we het zeker niet, maar ik vrees zelfs dat de pijn ook nooit helemaal zal overgaan.
De echo was gisteren gelukkig goed, eens alles was nagemeten bleek de kans op een kindje met downsyndroom nu gedaald tot 1 op 400 ipv 1 op 100.
Ik ben er nog niet helemaal gerust in, maar het ziet er toch veel beter uit.

@Pia,
Zo gemeen is dat nu ook weer niet hoor, het is eerder een stuk van de verwerking denk ik.......een manier om om te gaan met de stress en frustratie die op ons af komt. Maar achteraf had ik ook wel eens het gevoel dat ik wat vriendelijker had kunnen zijn, als ik er aan terug denk hoe ik in het rond schopte! Hier onder ons kan je dat toch gewoon doen, zonder je er voor te moeten excuseren?!

Groetjes,
Bloemme

akela

Berichtdoor akela » 20 dec 2007, 18:04

JA idd zo voelt het aan Pia, die regels, als een nieuwe start!! Je neemt me de woorden uit mijn mond.

Hadden jullie ook maar zo kort jullie regels na een curretage? Ik heb ze eigenlijk maar twee dagen echt fel gehad.

Goh ik vind dit zo vreselijk om toe te moeten geven, maar ik ken ook dat jaloerse gevoel en ik probeer het weg te stoppen en niemand zal het opmerken, maar toen mijn vriendin me kwam vertellen dat ze in verwachting was, knaagde er iets in mij. Al gun ik haar uiteraard wel het beste. Morgen bijvoorbeeld gaat ze voor de eerste keer naar de gyn, langs de ene kant ben ik erg bezorgd dat ze hetzelfde zal meemaken als ik (precies of ik ben in geen enkele 'eerste echo' meer gerust, zelfs niet bij anderen), maar langs de andere kant weet ik dat ik echt jaloers ga zijn, als ze thuiskomt met verhalen over een hartje dat klopte etc. Enfin, zoals ik al zei het doet pijn, omdat je weet dat jij dit ook zou kunnen meegemaakt hebben, maar ik gun het haar zeker wel en kijk zelfs mee uit naar de geboorte van dat lieve nieuwe mensje!

Groetjes

sofie

Berichtdoor sofie » 21 dec 2007, 07:14

Mag ik me ook bij jullie aansluiten? Ik ben Sofie, 30j en had in augustus een miskraam. Er was bij de eerste echo op 8 weken geen hartactiviteit. Ik heb toen een curretage gehad. Ondertussen is zwanger worden een echte obsessie geworden. Elke maand ben ik ontgoocheld en ik ben heel vaak aan het wenen. Nochtans zou ik gelukkig moeten zijn. Ik heb een erg lieve man, we zijn half september verhuisd naar onze nieuwbouwwoning en volgens de gyn zou alles in orde zijn. Mijn man is getest en bij mij zou ook alles in orde zijn. Ik heb mij voor mijn eerste zwangerscahp laten testen omdat het toen ook wel lang duurde vooraleer ik zwanger was (nl 9 maanden). Ondertussen zijn heel wat mensen zwanger in mijn omgeving. Ik geef les en er is een echte babyboom. Bovendien vraagt heel wat collega's mij of ik zwanger ben... zo met de kerstdagen voor de deur voel ik mij echt triestig; Familie zal weer polsen waneer wij er aan beginnen... Enkel mijn ouders, schoonouders, zus, broer en één goede collega zijn op de hoogte. Ik wil niet dat iedereen het weet.
Volgens de huisarts is het niet goed als je er te veel aan denkt, dat zou hormonaal een invloed hebben... Is makkelijk gezegd als je al zo lang bezig bent.
De gyn heeft mij in november gezegd dat we nog 6 maanden moeten proberen en dat ze dan eens zal checken of mijn eileiders niet verstopt zijn.Ik ben boos op mezelf dat ik toen niet assertiever ben geweest en heb gevraagd of ze dat niet meteen kon checken..
Ik wou eventjes mijn hart luchten.
Sofie

scoopnik

Berichtdoor scoopnik » 21 dec 2007, 10:18

@ Kiki: nee, ik moet de pil niet nemen. De gynaecoloog heeft me gewoon aangeraden om de 1e maand na de curettage niet te proberen zwanger te worden, omdat het baarmoederslijmvlies soms niet genoeg hersteld is. Neem nu dat je zwanger zou worden en het wordt weer een miskraam, kan het net zo goed door te weinig baarmoederslijmvlies zijn. Door niet zwanger te worden in de 1e maand, sluit je die reden dan alvast uit.
Dus worden het rubbers (als we zin hebben...).

De vorige keer heb ik trouwens toch redelijk goed mijn regels gehad hoor. Ik had lutenyl moeten nemen omdat ik mijn regels niet kreeg (ik had wel constant licht bruinverlies en rozige slierten in mijn afscheiding - mijn excuses voor de details trouwens); op de controle bleek een cyste op mijn eierstok een eisprong te verhinderen, dus kreeg ik lutenyl om de cyste te doen verschrompelen en mijn regels op te wekken. En de gyn had gezegd dat die licht zouden zijn... Nou ja, de 1e 3 dagen waren ze heel licht, en daarna heb ik ze nog 6 dagen redelijk normaal gekregen.

Na mijn 1e miskraam waren er ook heel weinig mensen op de hoogte, omdat ik toen geen behoefte had om er veel over te spreken. Maar nu vertel ik het gewoon als iemand ernaar vraagt of als het over kindjes krijgen gaat. Zeker met nieuwjaar die eraan komt, wil ik vermijden dat iedereen naar dat broertje of zusje voor ons zoontje gaat vragen, dat zou momenteel echt te pijnlijk zijn. En ik voel dat dat toch oplucht, het kunnen vertellen. Zelfs al zijn de reacties niet altijd zo attent...

@ Bloemme: ik ben blij dat die echo nu toch goed was! Maar ik begrijp ook dat je zegt dat je nooit meer helemaal op je gemak zou zijn. Daarvoor ben ik nog het meest kwaad denk ik: dat ik nooit meer zo onbezorgd zwanger zal zijn als van mijn zoontje. En dan spijt het mij dat ik niet meer van die zwangerschap heb genoten (die helemaal volgens de boekjes is verlopen, trouwens). Begrijp me niet verkeerd: ik was graag zwanger, maar met wat ik nu weet, zou ik er nog veel meer bij stilgestaan hebben...

nina

Berichtdoor nina » 21 dec 2007, 17:23

hoi allemaal,

't is lang geleden dat ik hier nog geschreven heb, maar een aantal namen herken ik zeker nog van toen ik hier frequenter schreef (eind juli - augustus).

En nu ik de laatste pagina nog eens overlees staan de tranen al weer in mijn ogen. Nochtans ik heb redenen om blij te zijn. Deze week heb ik ontdekt dat ik opnieuw zwanger ben, maar het is zo anders dan de eerste keer...
Ik kan er niet supergelukkig om zijn, ik zit niet met binnenpretjes. Neen, ik maak me eerder continu zorgen: eet ik wel goed, zou ik niet een beetje rusten, waarom heb ik zo'n steken in mijn buik? Relax is anders...

Aan de 'opnieuw-zwangeren': hoe hebben jullie die eerste 16 weken overbrugd?

Liefs,

nina.

Kiki

Berichtdoor Kiki » 22 dec 2007, 09:16

Hey!

Nina, eerste en vooral, proficiat!! Helaas kan ik je geen raad geven mbt die eerste 16 weken, maar ik weet wel dat het bang afwachten is nu... Ik duim met je mee dat alles deze keer goed gaat en dat je eind augustus (of begin september?) en prachtige, gezonde baby op de wereld mag zetten!

En Bloemme, da's toch een beetje een geruststelling hè? Ik hoop met heel mijn hart dat er vanaf nu alleen nog maar geruststellende dingen komen!!

Inderdaad verschrikkelijk hè, dat bovenop al de miserie ons dat zalige gevoel wordt afgenomen van onbezorgd zwanger te zijn. Ik heb de laatste dagen (met al het respect van de wereld voor andere mensen, want ik wil zeker niemand kwetsen) al zo vaak gedacht dat ik liever een jaar vruchteloos had geprobeerd zwanger te raken om dan uiteindelijk wel van de eerste keer 'goed' zwanger te zijn en er alleen maar van te genieten... Ik mag dat misschien niet zeggen... Enfin, Scoopnik, ik begrijp in ieder geval héél goed wat je bedoelt!

Sofie, jij ook, welkom... Je kan je niet voorstellen hoe vaak inderdaad ik ook al heb gehoord dat je er zoveel niet mag mee bezig zijn. Echt, dat kunnen toch alleen mensen zijn die wij wijze van spreken ongepland zijn zwanger geworden? Als je hier een beetje troost kan vinden, tel ik graag elke maand met jou mee af! Dat verlicht misschien het wachten en maakt de dip(jes) misschien minder hard...

Scoopnik, hier zijn er toch ook wel wat mensen die 't weten zene, zelfs op 't werk. Ik ben tenslotte de ganse week niet gaan werken (buiten woensdag een paar uren, maar 't ging echt niet) en ik wil precies ook niet dat ze denken dat ik thuisblijf voor de eerste de beste verkoudheid, of om te gaan kerstshoppen...

Intussen zit ik me toch weer wat zorgen te maken. Vorige keer had ik na mijn curettage helemaal geen bloedverlies meer. Nu verlies ik, 5 dagen na de curettage, nog redelijk wat helderrood bloed (met klonters zelfs, sorry!). Wat is jullie ervaring, dames? Is elke curettage verschillend? Of zou ik toch even bellen naar de kliniek?

Liefs,

Kiki

nina

Berichtdoor nina » 23 dec 2007, 08:42

Hey Kiki,

Bedankt voor je wensen, ik hoor dat het bij jou weer niet zo goed gaat. Wat vreselijk zeg, en zeker in deze dagen. Krijg je beetje hulp van je omgeving toch? Ik weet dat niemand, hoe hard ze ook proberen, kan begrijpen wat je meemaakt en wat je voelt als ze het nooit zelf hebben meegemaakt (en zelfs dan).
't Blijft iets immens persoonlijks wat je zelf moet aanvaarden en bovenop geraken. En dat vraagt tijd...

Ik heb niet lang doorgebloed na mijn curettage, maar da's echt verschillend van persoon tot persoon en allicht ook van curettage tot curettage. Ik herinner me wel dat de gyn me druppeltjes had meegegeven om hevige bloedingen te voorkomen. Ik heb die uiteindelijk zelfs helemaal niet gebruikt, maar misschien zou jij die best wel even proberen.
Op zich kan die bloeding niet veel kwaad denk ik. Je lichaam is aan het opruimen he. Maar 't is natuurlijk wel heel vervelend en je loopt er allicht ook wel wat zwak van. Bellen kan geen kwaad.

Sterk dat je toch geprobeerd hebt te gaan werken! Maar begrijp heel goed dat dat niet gepakt heeft. Ik ben zelf 3 weken thuis geweest na mijn miskraam deze zomer. (deel was al geplande vakantie, maar 't heeft mij enorm deugd gedaan). Als je vindt dat je tijd nodig hebt, ga gewoon naar je huisdokter en vraag nog wat verlof bij. Dat is niet profiteren, dat is voor jezelf zorgen.
Mijn collega's waren ook op de hoogte. ze wisten nog niet dat ik zwanger was, maar na die miskraam heb ik dat wel gezegd, en achteraf ben ik daar heel blij om. Ik weet dat er met mijn gevoelens rekening wordt gehouden en niemand heeft me iets kwalijk genomen over die 3 weken thuis. Nu loopt er al weer een zwangere collega rond en ik heb echt de indruk dat ze sterk rekening met me houdt. Ze begint heel weinig zelf over haar zwangerschap (en als nieuwere collega's dat wel doen als ik in de buurt ben, verandert ze wel snel van onderwerp), ze heeft het gemeld op een dag dat ik er niet was, ze draagt geen allesonthullende kleren... enfin, ik apprecieer het wel.

Hopelijk kan ik haar snel laten weten dat alles terug in orde is bij mij en kunnen we ons er samen wat doorworstelen. Ja zwanger zijn is echt een opdracht geworden voor mij. Misschien kan ik er wat meer van gaan genieten als ik weet dat alles in orde is en ik een buikje begin te krijgen. Ik hoop het maar, want 't is echt zonde op deze manier.

Veel sterkte allemaal en blijf er in geloven he!

tot schrijfs.

nina

akela

Berichtdoor akela » 23 dec 2007, 11:31

Hey Kiki,

Geen zorgen maken hoor! Ik had enkele dagen na mijn curretage ook niets van bloedverlies en toen plots ineens wel. De ene keer veel, de andere keer wat minder. Ook bij mij waren er af en toe van die velletjes tussen het bloed te bespeuren. Allemaal heel normaal. Ongeveer een week (of was het al later) na de curretage had ik ook een ontzettend vreemd gevoel in mijn baarmoeder (niet echt pijn, eerder super gevoelig). Ik maakte me hier toen ook zorgen over en ging op alle forums lezen wat anderen hun ervaring was. Blijkbaar was die dezelfde en dat stelde me dan toch ook weeral gerust. Dat gevoel heeft zo'n twee dagen geduurd, dus moest je dat ook plots krijgen, weet je dat het erbij hoort en niets abnormaals is.

Wij vertrekken morgen voor een kleine week naar Duitsland (gaat ons deugd doen). Dus dit is mijn laatste berichtje voor mijn vertrek.

De beste kerstwensen voor iedereen hier en hopelijk mag ik wat goede nieuwtjes lezen als ik terug ben.

Groetjes,
akela

L

Berichtdoor L » 23 dec 2007, 12:12

Dag dames,

Mag ik erbij?
Ik heb op 13 dec een curettage gehad, had een leeg vruchtzakje. Daarvóór heb ik in juni een korte buitenbaarmoederlijke zw gehad die met een MTX-injectie weggewerkt is. Het is echter vooral van de tweede miskraam dat ik mijn "klop" gehad heb. De eerste keer wist ik vanaf de positieve test al dat het niet ok was, bij mijn tweede zwangerschap zijn we er pas bij de tweede echo op 7,5 weken achtergekomen dat het niets zou worden.
Ik begrijp ook nu pas hoe diep een miskraam door de ziel snijdt. Voordien begreep ik er zoals zoveel buitenstaanders eigenlijk niets van. Het is een echt rouwproces en ik ben er nog aan het doorspartelen. Ongelofelijk hoe het je wereld op z'n grondvesten kan doen daveren.
Ik lag voor de curettage ook op de dagkliniek van de materniteit, maar vond dit niet zo erg. De gyn en verpleegsters waren superlief en hebben goed voor me gezorgd, en ik voelde me die dag echt gesteund door het ganse team daar.
Raar genoeg gaf het me ook hoop om op die afdeling te liggen. Ik had iets van, volgende keer lig ik achter een deur met een geboortekaartje. De dag na de curettage ben ik opnieuw gaan werken, ik wou liever afleiding dan de hele dag thuis te zitten. Ik heb dit nog een paar dagen kunnen volhouden,tot al mijn energie op was (pijn en verdriet verdringen kosten veel moeite), en ik uiteindelijk niet meer kon en thuisgebleven ben. Nu moet ik dus recht door de pijn heen, in plaats van er omheen te dansen.

Ik heb ondertussen geen bloedverlies meer. Mijn gyn zei me dat ik niet moest wachten om opnieuw te proberen zwanger te worden, maar ik twijfel een beetje als ik hier lees dat je toch best een cyclus wacht. Misschien wacht ik best toch een cyclus.

Ik hoop dat jullie allemaal vroeg of laat een gezonde baby mogen verwelkomen!

Inge

Berichtdoor Inge » 27 dec 2007, 01:52

Hoi allemaal,

Het is weer een hele tijd geleden dat ik nog geschreven heb maar herken jullie nog aan jullie verhalen en namen.

Spijtig genoeg zijn zoveel verhalen herkenbaar ... Zo las ik onder andere dat jullie op materniteit terecht kwamen na een curettage. Moet zeggen dat ik na de miskraam (kindje verloren op 19 weken) ook op materniteit terecht ben gekomen maar dat de gynaecologen en de vroedvrouwen inderdaad supervriendelijk, behulpzaam en bezorgd waren maar ook in de dagkliniek waar ik 2 keer verbleef owv een operatieve hysteroscopie ben ik altijd wel goed opgevangen.

Ik herken hetgeen Kikki zegt ivm haar omgeving. Mijn schoonouders, collega's, ... zeiden ook: volgende keer beter, de natuur heeft het zo gewild, brute pech gehad maar daar ben je op dat moment vet mee hé ... ik had er op het laatste ook zo genoeg van.

Een ander item dat ik spijtig genoeg herkende was hetgeen Pia zei ivm dat ze gek wordt van zwangeren. Je denkt dat heel je omgeving zwanger is hé en inderdaad bij mij steekt ook nog altijd de jaloezie de kop op. Denk dat dit een deel van het rouwproces is ... Zo denk ik nu dat mijn schoonzus zwanger is maar ik gun haar dat niet hé ... wil de eerste zijn die zwanger is van ons 2 want heb schrik dat ze haar zoon of dochter dan als oudste gaan zien en onze dochter gewoon gaan vergeten en gewoon gaan doen of er bij mij niks gebeurd is maar voor mij is en blijft dat mijn dochter en ik wil dat ze haar als hun kleindochter aanzien. Aan mijn kant van de familie is dat zo maar ik vrees aan de kant van mijn man dat ze onze dochter vergeten zijn.

Gelukkig mag ik na 5 maanden eindelijk terug zwanger worden. Ben momenteel aan het wachten op mijn eisprong. Deze zou maandag of zo moeten komen. Wel een vreselijke periode om je eisprong te krijgen hé ... maar ja beter dan die wachtperiode die ik achter de rug heb want tussen elke fase heb ik telkens 6 weken moeten wachten en dat was inderdaad zoals Kikki zegt ... 6 weken lijken op dat moment wel 6 maanden. Elk uur is er teveel aan.

Morgen moet ik terug naar de gynaecologe om te kijken of de follikels groeien. Ik heb namelijk tot en met zondag Clomid genomen en word nu goed opgevolgd. Spijtig genoeg vrees ik, zoals Sofie ook zegt, dat zwanger worden bij mij een obsessie gaat worden. Ik kan me geen leven zonder kinderen voorstellen. Hier moet en zal een kind in huis rondlopen en liefst zelfs 2 maar zoals Nina zegt ga ik zeker tot en met 19 weken ontzettend rusteloos zijn. Heb me voorgenomen om in het begin van mijn zwangerschap niet te veel van dat kindje te gaan houden, moest er mij weer zo iets overkomen, ik er niet te fel aan gehecht ben en het verdriet kleiner is. Ik had me, toen ik zwanger was, voorgenomen om dat kindje dat op komst was niet te fel te verwennen en haar een eigen zelfstandig leven te laten opbouwen maar door hetgeen er gebeurd is vrees ik dat het volgende een zeer verwend kind gaat worden. En soms word je echt met je neus op de feiten (cyclus) gedrukt zoals ik nu Clomid genomen heb en regelmatig op controle moet gaan bij de gynaecologe. Bij mij is het van moeten klussen op bepaalde momenten. Je staat er door die vele gynaecoloogbezoeken meer en bewuster bij stil en ook al is dit niet goed en heeft dit invloed op de hormonen, ik kan er iet onder uit :(

Nu moet ik wel zeggen dat een laattijdige miskraam, zoals ik in juli gehad heb, normaal gezien niet meer kan voorkomen omdat het septum (de oorzaak van de miskraam) verwijderd is tijdens een operatieve hysteroscopie maar de schrik om niet terug zwanger te kunnen worden of dat het te lang zou duren vooraleer ik terug zwanger ben, zit er enorm in.

Kikki, ik wou je, in verband met dat bloedverlies, even zeggen dat ik 3 potjes bio-ijzer uitgenomen heb (dus 3*50 pilletjes). Heb namelijk bloed bij gekregen na de miskraam en de gynaecolog had me bio-ijzer voorgeschreven maar kan je ook zonder voorschrift krijgen. Toen het eerste doosje uit was kwam er nog een tweede bij en zelfs een derde. Hierdoor voel je je ook minder slap.

Nina, ik vind het wel ontzettend knap van je collega dat ze haar zwangerschap voor hou verbergt want ik kan je wel andere verhalen vertellen ... ben er zelfs een vriendin door kwijtgeraakt. En wat thuis blijve betreft: ik ben in totaal 9 weken thuis geweest maar na die 9 weken was ik wel tevreden dat ik terug kon gaan werken en de afleiding heeft me inderdaad goed gedaan. In het begin kon ik me niet goed concentreren maar dat gaat als maar beter.

Ik heb vorige week dinsdag ook Flair voor & na laten doen. Had lange blonde haren en was deze zo beu en na hetgeen er allemaal gebeurd was wou ik eens iets compleet anders. Het was een unieke ervaring en mijn nieuw kapsel heeft me terug meer zelfvertrouwen gegeven. Het is dan ook wel iets compleet anders geworden. Ben mijn lange, blonde haren dus echt wel kwijt. Er is 20 cm van afgeknipt en het zijn nu halflange, opgeknipte, bruine haren geworden :) maar het is ontzettend goed meegevallen en heb al veel complimenten gekregen ...

Zo, ik ga proberen niet meer zo lang te wachten vooraleer ik terug iets van me laat horen (vb morgen om te zeggen hoe het bij de gynaecologe geweest is). Jullie mogen alvast duimen vanaf half 9 's morgens.

Groetjes en tot gauw
Inge

n(U)

Berichtdoor n(U) » 27 dec 2007, 11:44

hey allemaal,

heb ene tijdje zonder computer gezeten en blijkbaar heel wat gemist.. jammer van al die droevige verhalen die erbij gekomen zijn :( sterkte allemaal!

@Bloemme: heb vol spanning zitten zoeken of je meting nu in orde was en ben blij te horen dat de kans gedaald is tot 1/400. Tuurlijk zal je er nog wat onzeker over blijven, maar dit is toch al heel goed nieuws eh!!

Met mij alles in orde, voel ng altijd niet veel en twijfel soms zelfs of ik wel zwanger ben.. gezwolle borsten? Wat is dat voor een beestje? :-/ mja, het zal allemaal wel z'n tijd nodig hebben zeker? Gelukkig is't over een dikke 1.5 week zover: op naar de gynae!

groetjes

Terug naar “Andere onderwerpen”