verkleinen je kansen na 2 miskramen?

Zoefke

verkleinen je kansen na 2 miskramen?

Berichtdoor Zoefke » 02 feb 2006, 08:32

Hallo,
momenteel heb ik voor de tweede keer een miskraam. Deze keer is het een spontane miskraam op 6.5 weken, het vruchtzakje was leeg. In september had ik een curretage op 9 weken, het vruchtje was op 6 weken2d gestopt met leven.
Ik heb al twee gezonde kindjes van zes en acht, waarvan ik telkens van de eerste maand zwanger werd en alles verliep probleemloos.
De angst om een derde miskraam wordt groter en groter. We hebben al twee leuke kids, maar die wens om een derde zet je zomaar niet opzij.
Is het realistisch om deze 2 MK te zien als een 'foutje van de natuur' en weer vol goeie moed te gaan voor een gezonde zwangerschap?
En wat denken jullie van het al of niet een rustpauze inlassen na een MK?
Alvast bedankt

Miranda

RE: verkleinen je kansen na 2 miskramen?

Berichtdoor Miranda » 02 feb 2006, 10:26

Hoi Soufke,

Wat naar dat je al twee miskramen hebt gehad.
In principe is de kans op een gezonde zwangerschap niet erg veel verkleind na twee miskramen. de kans dat er een volgende miskraam optreedt is 5 a 10 % verhoogd, als ik het goed heb. Iig is er nog steeds een kans van ongeveer 75% dat de volgende zwangerschap wél goedgaat.

Na twee miskramen is het mogelijk een chromosomen onderzoek te verrichten.
Na 3 miskramen worden er veel meer onderzoeken verricht.

Ikzelf heb zeven miskramen gehad, sommigen heel vroeg, anderen rond 10 weken. Nu ben ik voor de 8e keer zwanger, en alles lijkt goed te gaan. voor mij bleef zelfs de kans om ooit een zw. uit te dragen 60% (een kans die je na 3 miskramen hebt, en nooit afneemt vreemd genoeg)

Wanneer je ouder bent dan 35 jaar, is de kans op een miskraam sowieso behoorlijk verhoogd, dan is het niet meer zo uitzonderlijk om twee miskramen op rij te krijgen (wat het niet minder verdrietig maakt he)

Of je wil wachten met opnieuw zwanger worden heeft denk ik te maken met je leeftijd, maar vooral met hoe jij je daaronder voelt. Ik heb na sommige miskramen een aantal maanden gewacht, puur omdat ik daar zelf behoefte aan had. Niet omdat dat medisch gezien wenselijk is.

sterkte,
Miranda

Zoefke

Berichtdoor Zoefke » 02 feb 2006, 10:57

hoi Miranda,
bedankt voor je reactie!
En een welgemeende proficiat met je zwangerschap!! Hoe ver ben je intussen?
Jij hebt blijkbaar je portie ellende al veel te veel moeten doorstaan, ik krijg er kippevel van.
Weet je ook wat dan precies het verschil is tussen de onderzoeken na een tweede en na een derde MK?
Werd er bij jou ooit iets gevonden? (sorry als dit te indiscreet is)
Zelf ben ik nu 33, dat kan dus ermee te maken hebben dat een goeie zwangerschap niet zo evident is als enkele jaren terug.
Bij mijn eerste MK met curretage zei mijn gyne dat er geen reden was om een rustpauze in te lassen, als we er zelf geen nood aan hadden. Dat hebben we dan ook niet gedaan, de vierde cyclus erna was ik zwanger, jammer genoeg nu weer mis.
Emotioneel ben ik er deze keer precies beter tegen bestand, maar intussen zijn we sinds juli bezig zwanger te raken. En ik weet dat dit heus niet zo lang is, er zijn mensen die al veel langer wachten. Maar , en ik denk door de MK, het is iets dat toch wel elke minuut van de dag wel es door mijn gedachten gaat; alsof m'n leven gesplitst is in twee delen . Deel1 : zwanger willen worden; deel 2 : het gewone leven dat natuurlijk lustig doorgaat.
Maakt je soms zo moe.
Maar toch gaan we weer met volle moed verdergaan. Jammer genoeg is het nog steeds koffiedik kijken.
Groetjes!

Liselot

Berichtdoor Liselot » 02 feb 2006, 17:47

Hé zoefke,

het lijkt wel een beetje of ik mijn eigen verhaal zonet heb gelezen

Ook wij hebben al 2 kindjes die wat groter zijn en hadden er nu graag nog een derde bij gehad. en ja een jaar geleden besloten we om er weer voor te gaan.

in mei was ik dan zwanger net zoals bij de 2 vorige snel en zonder problemen, alleen na 9 weken stelde men bij de echo vast dat het vruchte al een week of 4 was gestopt met groeien. hup de volgende dag in het ziekenhuis voor een curretage de ingreep zelf was niet zo erg , en achteraf ging het allemaal redelijk goed een week later vetrokken we op verlof dus ontspanning genoeg .

Ik moest toen 1 maand aan de pil en daarna konden we weer proberen om zwanger te worden, dat deden we dan ook en na 3 maand was ik weer zwanger , bij de controle van 9 weken was alles prima dus ik in de zevende hemel. iedereen op de hoogte gebracht (alle de fam)
de slagkwam 3weken later want toen zagmen op de echo dat het kindje geen hartslag meer had het was gestorven , opnieuw moest ik binnen voor een curretage, allen die nacht begon de miskraam (na medicatie) ik had enorm veel bloedverlies. een curretage was nu niet meer nodig.

een week later moest ik op nacontrole er zat toch nog wat in de baarmoesder dus toch nog een curretage.

nu ben ik op dit moment aan het wachten op mijn maandstonden ik heb maandag men laatste pilleke genomen .

Nu moet ik zeggen dat ik het de laatste dagen nogal moeilijk heb emotioneel dan want op 30 januari had onze 3de spruit ùoeten geboren worden , nu is die dag zommar gepasseert en er was niets en volgens mij ook niemand die dit nog wist.

Ik probeer me nu vast te klampen aan het idee dat we binnen enkele dagen opnieuw kunnen werk maken van een derde kindje

hopelijk gaat het dan wel goed, ik vrees dat als het weer mis zou gaan mijn ventje niet opnieuw zal willen proberen, maar eerst gaan we er weer voor.

oja ik vergat nog te zeggen dat 34 ben

Veel sterkte en geluk knuffel liselot

Zoefke

Berichtdoor Zoefke » 02 feb 2006, 22:06

Hoi Liselot!
Leuk dat je reageert!
Hetgeen ik hier een beetje zoek is (h)erkenning en dat vind ik wel heel erg in je verhaal..
Het doet gewoon deugd om met mensen te babbelen die begrijpen wat je meemaakt. De omgeving doet ook wel z'n best, maar ik heb er toch wel altijd een gevoel bij van "k zal maar niet te veel zagen..;)" snap je dat?
Toen ik zelf nog geen miskraam had meegemaakt, vond ik het altijd wel heel erg als dit bij iemand gebeurde, maar heel lang stond ik er niet bij stil, ik voelde mij er vaak ook 'ongemakkelijk' bij. Als ik daar nu aan denk, schaam ik mij wel een beetje dat ik toen niet 'beter' heb gereageerd. Nu, dat maakt ook dat ik mij niet te druk maak als mensen nu onhandig reageren, ik snap dat wel.
Maar de behoefte is er toch wel om erover te praten en het is goed dat dat hier kan.
Mijn man vindt het ook wel heel erg wat er allemaal gebeurd is, hij legt mij extra in de watten en is bezorgd. Maar er echt over doorpraten lukt bij hem niet. Volgens mij is't allemaal wat te 'abstract' voor hem ;).
D'r zijn momenten dat ik tegen mezelf zeg : je hebt twee leuke kids, waarom nog meer pijn riskeren? Maar al snel duikt dan dat verlangen naar een derde kindje op. Herken je dat?
Hebben ze bij jou iets onderzocht na je tweede MK?
Het is zo raar allemaal...twee kindjes die snel en probleemloos kwamen, en nu dit. Kan jij het genoeg loslaten of ben je er ook zoveel mee bezig?
Ik lees dat je telkens een maand de pil nam na je MK. Was dat op aanraden van je gyne? De mijne zei dat dit niet nodig was, dat het enkel handig was om een evt. nieuwe zwangerschap te berekenen. Blijkbaar verschilt de visie van gyne tot gyne.
Enfin , ik ga stilletjes slapen, 'k heb net de hele avond staan strijken 8).
Heel veel goede moed en succes!

Zoefke

Berichtdoor Zoefke » 02 feb 2006, 22:14

Ben nog iets vergeten...
Je zegt dat 30/01 de uitgerekende datum was. Dat lijkt mij inderdaad wel een hele moeilijke periode. Bij mij is dat 6/04. Ik heb na mijn eerste MK zo bijna als zekerheid genomen van : tegen dan zal ik wel opnieuw zwanger zijn. Ik hoopte dat dat die dag een beetje lichter zou maken. Intussen ben ik er allang niet meer zo zeker van dat dat nog lukt. Kan het goed begrijpen dat je daarmee terug een dipje krijgt.
Bij ons op't werk moeten we onmliddelijk stoppen als we weten dat we zwanger zijn. Dat maakt dat iedereen het ook weet als het misloopt. Twee collega's van mij zijn in dezelfde week uitgerekend als ik toen. Dat zal toch wel extra moeilijk zijn vrees..
Ach ja, we overleven het wel allemaal, maar het verdriet is toch niet te onderschatten hé.
Allé, kga nu echt slapen.
Veel liefs

Anneke

Berichtdoor Anneke » 03 feb 2006, 09:52

Hoi allemaal,

Ik word volgende maand 32 en in maart vorig jaar ben ik bevallen van een pracht van een zoon.
In november ben ik voor de eerste keer terug ongesteld geworden,omdat ik BV gaf (en nog steeds geef). Omdat we vlug een tweede kindje willen, hebben we er dadelijk weer werk van gemaakt en het was van de 1e keer raak.
De week voor kerstmis is het misgelopen. Ik was 5 weken ver. Alles is spontaan afgekomen; ik ben niet gecuretteerd moeten worden.
Twee weken na die miskraam, voelde ik terug mijn eisprong en zijn we er weer voor gegaan. En hup, weeral direct raak.
Omdat ik deze morgen wat bloed begon te verliezen, ben ik dadelijk naar mijn gyn gegaan. En op de echo was er weeral niets meer te zien in mijn baarmoeder. De gyn wil nu, adhv. bloedcontrole, wel nazien dat het zeker geen buitenbaarmoederlijke zwangerschap is. Maandag moet ik hem bellen om de uitslag te weten.

De vorige miskraam kon ik een plaatsje geven en heb ik er niet van in de put gezeten. Maar nu ben ik er kapot van.
Ik ben bang dat het bij een volgende poging weer zal mislopen.
Ik denk wel dat we nu even gaan wachten, want nu heb ik echt tijd nodig om dit te verwerken.

Ik heb net naar mijn man gebeld en die vind het ook superspijtig. Hij praat er ook niet over door. Voor hem is het allemaal heel onwezenlijk. Hij heeft er eigenlijk helemaal niets van gemerkt dat ik zwanger was, om het zo maar te zeggen. Het was niet tastbaar voor hem. Daarom kan hij dit ook vlugger van zich af zetten en lijkt het voor mij net alsof hij het helemaal niet zo erg vindt.

Buiten een vriendin was er momenteel nog niemand op de hoogte. Ik denk ook niet dat ik het aan mijn ouders en schoonouders ga vertellen dat het opnieuw is misgelopen. Mijn schoonmoeder komt dan af met verhalen die ze van anderen heeft gehoord over waarom het weer is misgelopen. Precies dat het allemaal experten zijn als het over een miskraam gaat en dat moet ik nu echt niet horen.

Groetjes van een heel verdrietige mama

Zoefke

Berichtdoor Zoefke » 03 feb 2006, 10:19

hoi Anneke,
ik kan je heel goed begrijpen. Wat je emotioneel doormaakt is gewoon niet te vatten, laat staan dat de buitenwereld er iets van snapt.
Ben je zeker dat het deze keer ook mis is? Want je bent toch nog vroeg in je zwangerschap hé. Misschien gewoon nog te vroeg om al veel te kunnen zien? Ik hoop het in elk geval voor jou.
Ik vond het ook telkens heel dubbel om het veel rond te vertellen. Aan de ene kant heb je wel behoefte aan steun en begrip, maar anderzijds kan je de vervelende goedbedoelde opmerkingen missen als kiespijn.
Ik wens je enorm veel sterkte en neem zeker de tijd om alles een mooi plekje te geven. Ik heb zelf ook ervaren dat het helpt om hier met anderen te babbelen, ik hoop dat't jou ook goed kan doen.
Knuffel

Anneke

Berichtdoor Anneke » 03 feb 2006, 10:39

Hoi Zoefke,

Ik denk dat ik nu 7 weken ver was (ik heb 2 weken na de 1e miskraam mijn eisprong gevoeld, vandaar mijn berekening).
Normaal gezien hadden we nu dan toch echt al wel een vruchtje met een kloppend hartje moeten zien. Maar er was helemaal niets; zelfs geen vruchtzakje.
En ook al klopt mijn berekening niet en zou ik minder ver zijn; ik verlies bloed en dat is toch geen goed teken!

Ik heb aan mijn gyn gevraagd wat de oorzaak zou kunnen zijn van die 2 miskramen en wat ik nu moet doen. Het is moeilijk te achterhalen bij een spontane miskraam wat precies de oorzaak is.
Van hem mogen we dadelijk terug opnieuw aan de slag.

Ik geef momenteel nog wel BV aan mijn zoontje van 10,5maand. Op het voedingforum heb ik na mijn 1e miskraam al eens nagevraagd of BV geven en zwangerschap wel samenkunnen en daar kreeg ik als antwoord dat dit allemaal geen probleem is. Nu begin ik daar precies aan te twijfelen. De gyn zei het ook dat het in principe geen probleem is, maar dat het eigenlijk wel een beetje tegenstrijdig is op hormonaal vlak.
Ik denk dat ik toch nog BV ga blijven geven tot mijn zoontje 1 jaar wordt (da's dus niet meer zo lang) en dat we daarna terug proberen om zwanger te geraken.

Zoefke

Berichtdoor Zoefke » 03 feb 2006, 13:09

hoi anneke,
tja, volgens mij moeten ze toch wel al kunnen zien dat je baarmoeder zich 'klaarmaakt' voor en nieuwe zwangerschap. Dat kon de gyne bij mij toch zien op vier weken. Een soort grote witte wolk op de echo was er te zien.
Ik hoop dat je snel wat zekerheid hebt, want die onzekerheid is ook niet bepaald plezant hé.
Ik wens je in elk geval heeel veel sterkte!!
We vertrekken hier zodadelijk naar zee om een weekendje uit te waaien, dus ik ben hier pas ten vroegste zondagavond terug. Maandag moeten we naar de gyne om te zien of alles 'schoon' is, ik hoop in ieder geval dat er geen curretage nodig zal zijn. Waarschijnlijk niet, want het bloedverlies is zo goed als gestopt.
Heel veel groetjes en ik hoor nog van jullie ?
Enne, goeie moed proberen te houden, das belangrijk

Liselot

Berichtdoor Liselot » 03 feb 2006, 20:33

he zoefke,

om te zeggen dat ge er maar eens goed moet van profiteren ben ik waarschijnlijk veel te laat, dus ik hoop dat je toch wel zal doen.

Met je gezin leuke dingen geeft vaak wel wat rust en ontspanning, alé dat is bij mij toch zo.

Het was inderdaad oop aanraden van mijn gyn dat ik telkens een maand aan de pil moest, zo zou mijn baarmoeder meer kans hebben op te herstellen en zou het slijmvlies weer beter kunnen aangroeien.
enfin zo gaan de dagen traag voorbij hoor , je ziet de maand pilletje voor pilletje aftellen en dat gaat dan zeeeeeeeeeeeer traag

Ik hoop dat ik nu snel mijn duiveltjes op bezoek zal krijgen maar daar is voorloopig nog niets van te merken enfin we zien wel.

en hopelijk staat voor jou binnenkort ook het licht weer op groen om er tegenaan te gaan met een goede afloop als gevolg een pracht van een baby

Nog even meegeven mijn dochtertjes zijn 7 en 8.

wazt doe jij ben huismoeder of werk je (hiermee nedoel ik dus niet dat huismoeder zijn niet werken is hoor)

Groetjes

joke

Berichtdoor joke » 04 feb 2006, 08:10

Inderdaad herkenbare verhalen.

De eerste zwangerschap bleek na 12 weken niet meer te evolueren. Curettage, met complicaties omdat er resten waren achtergebleven die voor ferme ontstekingen hebben gezorgd (14 dagen in 't ziekenhuis).

De tweede zwangerschap was na 10 weken gestopt. Met weeenstimulatie is alles afgekomen. Nadien nam ik geen pil, maar moest ik wachten op mijn regels. Uren en dagen en op den duur weken heb ik afgeteld naar 'dag 1', die 12 weken op zich heeft laten wachten!

En de derde zwangerschap? Een meisje! Alles erop en eraan, kerngezond!

De vierde zwangerschap is na 8 weken spontaan geëindigd in een miskraam en na 4.5 week waren mijn regels er: 'dag 1!'

Nu is het wachten op de 5e zwangerschap. Angstig, bang, ongeduldig en ongelovig, nogal pessimistisch ingesteld maar toch proberen, toch hoop koesteren.
Geen idee wat er nu anders was in de derde zwangerschap (die wel goed liep), geen idee wat er nu zal gebeuren met de volgende vrucht.
Maar toch een tweede kindje willen en liefst nu-nu-nu-nu.

Mijn man begrijpt me heel goed en is zelf heel ongelukkig. Blijkbaar wel een groot verschil met jullie.
Verder weet mijn familie het en de meesten van onze vrienden. Mij doet het deugd te horen dat ook anderen met je inzitten, mee duimen voor je en dat ze weten dat ook wij een tweede kindje willen.

Ik wens voor iedereen zorgeloze zwangerschappen toe, kindjes zoveel je hartje er begeert. En voor mezelf hetzelfde natuurlijk.

Er is het pijnlijke antwoord dat alleen tijd raad brengt of we ooit nog een kindje zullen hebben. Maar na die tweede miskraam was ik heel ongelukkig. Een vriend zei me toen: 'we praten hier terug over op deze dag, maar volgend jaar'. En geloof het of niet, maar die dag, het jaar erop, had ik een dochter van 7 weken in mijn armen toen ik hem eraan herinnerde dat hij dat had gezegd. Met miskraam-problemen en zwangerschapswens tel je in weken, maanden en meestal dagen. Maar als je het in jaren bekijkt, valt alles wel mee hoor!

Joke

Sara

Berichtdoor Sara » 04 feb 2006, 12:50

Ik was 33 toen wij aan de kinderen begonnen. Ik was in de tweede cyclus al zwanger, maar na 12 weken geen hartslag meer. Wij waren alletwee heel verdrietig, maar zijn dan na een maand opnieuw begonnen. Pas een jaar later was ik weer zwanger en na 10 weken liep het weer mis. Dan hebben wij gevraagd om onderzoeken te mogen doen en tegen de tijd dat wij de resultaten hadden (bij mij alles in orde, bij mijn man sperma van slechtere kwaliteit), was ik weer zwanger. Deze keer is het goed gegaan en wij zijn de trotse ouders van een prachtige zoon die ondertussen al 5 maanden is. Ik ben al die ellendige maanden en jaren vergeten. Toen ik er middenin zat, had ik ook weinig begrip van de omgeving en ik had het opgegeven om steun te zoeken. Mensen denken dat het beter is als jij er niet over praat. Ik dacht dat ik gek aan het worden was: iedereen leek zwanger te zijn in mijn omgeving of had kleine kindjes, alleen ik kon het niet. Verschrikkelijk.
Nu begin ik stilaan te hopen op nog een kindje. Ik weet nu al dat ik evenveel kans heb op een miskraam als op een goede zwangerschap, maar ik weet niet hoe ik er nu op zou reageren. Ik denk niet dat het verdriet slijt, het komt altijd even hevig terug. Wij zijn nog niet begonnen met proberen, maar mijn klokje tikt genadeloos (ik word dit jaar 37). En zelfs als ik er niet aan wil denken, het blijft in mijn achterhoofd dat ik nu misschien weer voor een paar jaar vertrokken ben....
Er zijn geen garanties en beloftes, wij moeten er allemaal op eigen krachten door. Het is toch goed om te weten dat er mensen zijn die dezelfde meegemaakt hebben.

Zoefke

Berichtdoor Zoefke » 06 feb 2006, 14:20

Hoi iedereen,
we zijn zojuist terug gekomen van een zalig ontspannend weekendje zee. Het heeft ons allemaal enorm veel deugd gedaan.
Om 11u vandaag moesten we terug op controle bij de gyne. Op de echo bleek alles 'schoon', curretage is gelukkig niet nodig. De gyne heeft bloed genomen van mijn man en mij. Dat wordt dan wat uitgebreider onderzocht o a chromosomaal, de stolling... in ieder geval nen heleboel buisjes ... Pas binnen een 2-tal maand hebben we alle uitslagen. Ben benieuwd. Intussen mogen we gewoon opnieuw proberen zwanger worden. De gyne zag op de echo al rijpende follikels...?! Alles begint dus terug te werken, maar nu heb ik er geen enkel idee van hoe ver ik ben in de cyclus...en dat ben ik natuurlijk vergeten vragen. Ach ja, we zien wel. We gaan in ieder geval niet te hard 'timen', terug effe rustigaan. Ik voel me er nu ook rustiger bij dan de afgelopen maanden, ik hoop dat dat effe zo blijft;).

Anneke,
jij had vandaag ook een uitslag bij de arts? Viel't mee?

Strakjes ga ik hier effe teruglezen, ik heb er nu de tijd niet voor (genomen).

Groetjes!
Zoefke

Anneke

Berichtdoor Anneke » 06 feb 2006, 18:31

Hoi Zoefke,

Zo'n weekendje weg zal inderdaad wel veel deugd gedaan hebben.
Wij gaan over 4 weken een midweek naar De Lommerbergen, da's een park van Landal Greenparcs in Nederland (da's zoiets als Centerparcs). Ik ben echt aan het aftellen, want ik heb ook behoefte aan een andere omgeving.

Toch wel goed dat je geen curretage moet ondergaan! Mij lijkt dit echt heel raar en ben blij (raar dat ik dat zo zeg!) dat mijn miskramen ook spontaan zijn gekomen.
Ik ben eens benieuwd of ze een eventuele oorzaak van je miskramen kunnen vinden bij jullie bloedonderzoek.

Ik heb vandaag inderdaad naar mijn gyn gebeld, maar die had de bloeduitslag nog niet binnen. Ik moet morgen terugbellen.
Ik voel me echter al helemaal niet meer zwanger en heb het voorbije weekend veel bloed verloren.

Ik ben er wel over aan het nadenken wat we nu het beste doen: er direct weer voor gaan of toch maar even afwachten. Mijn hart zegt dadelijk terug proberen, maar mijn verstand zegt even wachten. Wat als het een derde keer misgaat? Deze 2 miskramen vlak na elkaar zijn al enorm zwaar.

Zaterdag op het werk heb ik het aan een verpleegkundige verteld dat ik weeral een miskraam had gehad. Ze vond het erg, maar na even praten, begon zij over "schijnzwangerschap". Dit heeft me enorm onzeker gemaakt. Kan het zijn dat ik me die zwangerschap helemaal ingebeeld heb? Dan is het toch wel raar dat mijn bloedtest bij de huisarts positief was.
Wat ik ook heel raar vind, is dat toen ik vrijdag bij mijn gyn was, ik bijna nog geen bloed had verloren, maar dat er toch geen vruchtje meer te zien was! Wanneer is dit dan verdwenen? Of heeft hij toch niet goed gekeken?

Ik vind het ook moeilijk om deze miskraam te verwerken omdat ik niemand heb om er over te praten. Zaterdag heb ik het tegen mijn moeder aan de telefoon gezegd. Ze vond het supererg. Gisteren was ze hier met mijn pa, maar dan werd er helemaal niets over gezegd. Het wordt precies doodgezwegen. Waarschijnlijk omdat ze niet goed weten hoe ze erover moeten praten.
Maar ik heb het juist nodig om erover te praten en om nog eens wat te huilen.
Gelukkig bestaan er forums zoals deze, zodat ik hier met vrouwen die weten hoe het voelt om een miskraam te hebben, wat kan praten.

Zoefke

Berichtdoor Zoefke » 06 feb 2006, 19:39

Hoi Anneke,
jammer dat je nog niets weet van je arts. Dat wachten altijd...tis er soms echt te veel aan eh.
Wat betreft schijnzwangerschap...Ik heb me dit ook afgevraagd bij deze miskraam. Er was bij mij dus enkel een leeg vruchtzakje te zien, en ik had toen nog niets verloren. Ik vroeg mij ook af : ben ik dan nu schijnzwanger? Ik vertelde dat tegen een vriendin, en zij zei me dat, als je schijnzwanger bent, je lichaam niet reageert met hCG of een vruchtzakje aanmaken, dat je dan alleen de typische "kwaaltjes" voelt zoals misselijk, gespannen borsten,..., maar geen echte fysieke veranderingen.
Het lijkt mij vreselijk om te denken dat je schijnzwanger bent/was. Het leek mij in elk geval een vreselijk idee. Ik heb juist wat zitten opzoeken op babybrabbel wat je misschien gerust kan stellen : "schijnzwanger is dat je wel de verschijnselen hebt van een zwangerschap, maar dat er geen kindje in je buik zit. Het is bij mensen een zeldzaam fenomeen." en "Het zou op een schijnzwangerschap lijken als je testen allemaal negatief blijken te zijn."
Verder lijkt dit vooral bij dieren voor te komen als ik zo zoek (ik hoop dat ik hiermee niemand kwets).
Dus zet die idee maar snel uit je hoofdje Anneke, je hebt nu al genoeg te verwerken!
Het zal je trouwens echt wel deugd doen als je er binnenkort op uit trekt. Ben je zelf ook van Nederland?
Wat betreft opnieuw proberen; ik weet niet of ik't al verteld had maar wij mogen er van de gyne dus gelijk weer aan beginnen. Das iets dat je gevoelsmatig moet beslissen volgens mij. Als je er een beter gevoel bij hebt om even te rusten , dan moet je dat doen. Wil je dat niet, dan ga er weer voor.
Volgens mijn gyne zijn er twee redenen om te wachten : 1 is emotioneel en 2 is dat je na 1 menstruatie beter kan uitrekenen waar je staat. En het eerste kan een heel belangrijke reden zijn.
(hoor mij hier de slimme es uithangen;))
Weet je wat ik mij afvraag (bij de gyne zat ik weer met mond vol tanden..)?
Op de echo wees hij 2 rijpende follikels aan. Maar je hebt normaalgezien toch maar 1 follikel per cyclus, tenzij bij een 2-eiige tweeling??
Enfin, kga het hierbij laten.
Groetjes & tot de volgende.

Liselot

Berichtdoor Liselot » 07 feb 2006, 10:15

Hallo allemaal (spijtig genoeg komen er hier steeds meer bij)

Zoefke leuk dat je een leuke tijd had aan zee.

wij gaan ook binnenkort nog een paar weekendjes weg en hopelijk kunnen we ons dan ook lekker ontspannen.

Zaterdag zijn mijn duiveltjes erdoor gekomen en nu is het afwchten hoe men cyclus zal gaan verlopen.

Ik heb nog een vraagje (wel een beetje genant) bij het inbrengen van een tampon is het binnen allemaal nogal gevoelig. wat zou dit kunnen zijn?
Ik had wel een beetje een onsteking vlak voor men curretage zou die dan nog niet genezen , ik nam wel antibiotica om dit te genezen.

Als ik "rollebol" met mijn man heb ik daar dus geen hinder van mischien heeft het iets te maken met vocht ofzo.

Ik zal het best ook eens aan de gyn vragen , daar moet ik op 17.02 weer op nacontrole.
Hopelijk is alles OK ik ga eens navragen of zij kan zien hoever ik ben in men cyclus.

Zo en we gaan ervoor zijn er al die hun NOD kennen?

Ik ga maar weer werken voor men collega in de gaten heeft dat ik echt niet werk.

Maar ja ik kan dit dan ook niet uit meijn kopje krijgen , ik wi zo graag weer zwanger worden en nog 1 keer een gezonde baby krijgen. ( maar dat wil vast iedereen hier)

Veel geluk en een dikke knuffel Liselot

Zoefke

Berichtdoor Zoefke » 07 feb 2006, 11:11

Hey Liselot,
't is raar wat k ga zeggen maar toch : "fijn" dat je regels zijn doorgekomen. Nu weet je waar je aan toe bent en wanneer de beste rollebolledagen zijn. (trouwens, rollebollen is toch een veel leuker woord dan klussen;))
Wat je vertelt over het gevoel bij het inbrengen van je tampon, misschien toch best es vragen aan je gyne. Kan je hem niet effe telefonisch je vraag stellen? Dan ben je misschien gerust of weet je wat je kan doen. Ik heb er in elk geval geen last van gehad, niet bij de curretage en nu ook niet. Maar ieder lichaam reageert natuurlijk anders en ik wil je niet nog ongeruster maken hoor.
Bij mij is't vrij onduidelijk waar ik precies in m'n cyclus zit, maar ik heb zo wat zitten zoeken hier op't net. De laatste dag bloedverlies van je miskraam zou de eerste zijn van de nieuwe cyclus. Bij mij was dat zondag, al had ik sinds vrijdag nog maar heel erg weinig.
Hebben jullie zin om met een lijstje te starten? Dat geeft ons misschien weer een flinke portie goeie moed om er tegenaan te gaan?
We hebben wel nog niet veel zicht op onze eerstkomende NOD, maar zo is't toch ook makkelijker om met elkaar mee te leven, en mee te supporteren.

Zoefke, 33j., 3e kindje, 1ste ronde na 2e MK, NOD 5/03 ??

Groetjes!

Liselot

Berichtdoor Liselot » 07 feb 2006, 12:30

Leuk zo een lijste maken dan weten we ook beter wie hier allemaal meeleest en schrijft.

oei dat is hier veranderd vroeger kon je gaan kijken naar het bericht waar je op reageerde , dat gaat dus niet meer. dus eerst kopieren en dan antwoorden.

enfin dan maar zo.

mijn NOD die ik hier schrijf is een gok rekening houdend met een cyclus van 30 dagen zoals het vroeger bij mij was.

Liselot, 34, 3e kindje, 1 ste ronde na 2e MK, NOD 6/03 ??

zodus wij rollebollen samen

Liselot

Liselot

Berichtdoor Liselot » 07 feb 2006, 18:58

oei als ik mijn berischtje zo even terug lees, merk ik op dat "wij" niet echt samen rollebollen maar wel in de zelfde periode

groetjes liselot

Anneke

Berichtdoor Anneke » 07 feb 2006, 19:32

Hoi Zoefke en Liselot,

Ik heb net naar mijn gyn gebeld en vrijdag stond mijn HCG op 406 (of was het nu 460). Ik moet as. vrijdag terug tot bij hem komen om een echo te laten nemen.
Ofwel was ik dus toch nog niet zo ver dan ik dacht (ik dacht dat ik 7 weken was), ofwel is het een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. De kans op een BMS wordt wel groter zei de gyn.
Dus nog even afwachten geblazen. Ik maak me wel geen illusies door te denken dat alles dik in orde is. Bloed verliezen is meestal niet goed, denk ik!

Zoefke, ik heb ergens op internet gelezen dat je cyclus begint vanaf de eerste dag dat je bloed begint te verliezen bij een miskraam! En dus niet de laatste dag zoals jij dacht. Ik weet niet wat juist is.
Als je echt zeker wil zijn wanneer je vruchtbaar bent, kan je natuurlijk zo'n ovulatietesten gaan gebruiken. Ik heb daar zelf helemaal geen ervaring mee; dus ik weet ook helemaal niet hoe dit werkt.

Veel rollebolplezier allebei en hopelijk werpt het zijn vruchten af (haha, da's een leuke woordspeling!).

Liselot, 34, 3e kindje, 1 ste ronde na 2e MK, NOD 6/03 ??
Anneke, 31, 2e kindje, nog even afwachtend hoe dit nu afloopt!

Zoefke

Berichtdoor Zoefke » 07 feb 2006, 22:03

Hoi Liselot en Anneke,

het is me hier ne plezante boel aan't worden met al die rollebollende woordspelingen!
Ik stuur gelijk een berichtje naar de van Dale zodat ze het woord er officieel opnemen, dan kunnen onze uit het rollebollen voortgesproten spruiten in de toekomst de vervoegingen leren : ik bol rol, jij rolt bol , wij hebben bol gerold...
Alle gekheid effe op een bolletje :
Anneke, ik begrijp er eerlijk gezegd niks meer van. Wat een toestand voor jou. Je geduld wordt echt wel op de proef gesteld eh. Ik hoop echt dat het uitdraait op het meest gunstige scenario. Gaat het een beetje met je? Want je klinkt wel dapper. Kan je niet morgen ofzo bij je huisarts nog es je hCG laten bepalen, dan weet je misschien al iets meer en hoef je niet tot volgende week te wachten? Bij mijn laatste zwangerschap heeft de huisarts vier keer bloed getrokken om hCG te bepalen.
En wat betekent BMS eigenlijk?
In elk geval heel veel goeie moed en ik duim voor je!
Denk je dat ik dan al moet rekenen vanaf de eerste dag van de bloedingen? Misschien kan ik beste met de twee datums rekening houden...dat betekent dan een extra lange rollebolperiode...hm...k kan dus beter mijn beddeke in duiken.
Heel veel groetjes iedereen en tot de volgende!

Liselot

Berichtdoor Liselot » 08 feb 2006, 07:17

He Zoefke en Anneke

Goedemorgen,

Ik kom heel even een kort berichtje zetten

Ik hoop echt dat het goed zal gaan hoor A want ,...... dat zou dan wel vreselijk zijn.

Enfin heeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeel STERKTE EN HOPELIJK ALLES OK

en zoefke ik weet ook niet hoe je moet tellen hoor, maar als je graag rollebolt is er vast geen probleem om wat langer door te gaan en met valentijn in het vooruitzicht lukt dat wel zou ik denken .

Liselot

Anneke

Berichtdoor Anneke » 08 feb 2006, 13:23

Hoi meiden,

Inderdaad een hele toestand voor mij. Die onzekerheid is vreselijk!
Morgen nog eens bloed laten trekken bij de huisarts is wel een goed idee. De uitslag weet ik dan 's avonds al. En dan kan ik dat vrijdag dadelijk aan mijn gyn melden.

BMS is mijn afkorting voor buitenbaarmoederlijke zwangerschap, trouwens. Of is daar een andere afkorting voor. 't Is zo lang om telkens te typen!

Ik moet gaan, want er zit hier een klein hummeltje aan mijn broek te trekken. De lieve schat. Ik ben zo blij dat ik hem heb. Hij is altijd goed gezind, waardoor ik mijn zorgen gemakkelijker aan de kant kan schuiven.

Groetjes

Zoefke

Berichtdoor Zoefke » 09 feb 2006, 16:26

Hoi dames,

hier was't gisteren een bende van jewelste...de jongste gaf een verjaardagsfeestje, met als gevolg dat we hier tien zes-jarige ukjes over de vloer hadden, een clown als surprise en veeeel ballonnen, taart, snoep, muziek, cadootjes, schmink en....decibels!
Maar het was heel erg leuk, en ik ontdekte bij mezelf iets dat ik niet eerder wist... Dat ik vooral verzot was op de jongetjes... We hebben zelf twee meisjes, en ik zei tot nu toe altijd dat ik liefst nog een derde meisje wou. Eigenlijk, en da gaat raar klinken, had ik ook zo 'n beetje 't gevoel van 'ik ga da nie kunnen, 'n zoontje'. Mijn man maakt er geen geheim van dat hij nu toch wel liefst een zoon wil, al blijft een gezonde baby 't belangrijkst als wens!
Hm...ben 'n beetje aan't zaaaagen geloof ik..

En Anneke, weet je intussen al iets meer? I keep my fingers crossed my dear! Laat ons hier maar es wat goei nieuws horen!

Wat't rollebollen betreft,
de romantiek zit het hier weer helemaal in sinds ons weekendje, dus voorlopig zit dat zeker snor!
Zolang de stress van't werk niet te fel op hem gaat wegen tenminste! Want poeh, ze kunnen er daar wat van, als ie 'n dagje verlof neemt, hangt ie gegarandeerd de halve dag aan telefoon omdat ze hem niet gerust laten. Privacy of een privé-leven bestaat daar precies niet. Maar soit.
Love is in the air.
Liselot, hoe is't nu eigenlijk met jou? Heb je nog zo'n last of is't al gebeterd intussen?

Groetjes en dikke knuf,
Zoefke

Terug naar “Andere onderwerpen”