Uitspraak v. Dorien Chamon op radio en in de krant

Gast

RE: Uitspraak v. Dorien Chamon op radio en in de krant

Berichtdoor Gast » 24 apr 2007, 15:55

Herhaling van een van de bovenstaande berichtjes:

het grote verschil is dat je bij een adoptie wetens en willens zou moeten KIEZEN voor een handicap, om de simpele reden dat het kind in kwestie gewoonweg al geboren is, en dat doen is toch wel iets heel anders dan een biokind dat met een handicap geboren zou worden aanvaarden zoals het is

als je gezond geadopteerd kindje een 'verborgen gebrek' zou hebben dat pas later tot uiting komt, dan stuur je het uiteraard ook niet terug, maar dat is nog een groot verschil met bewust kiezen voor een handicap

c

Berichtdoor c » 24 apr 2007, 19:23

Awel Inge das straf. Mij uitkafferen dat ik niet mag oordelen over iemand anders maar jij hebt van mij anders wel hetzelfde gedaan. Dus zet u aub niet op een troontje.

Kijk ik dacht eerst niet meer te reageren maar bij deze doe ik het dan toch maar tegen beter weten in.

Ik moet u misschien teleurstellen maar ik heb wel positief advies. En heb in de familie ook iemand met een zwaar gehandicapt kindje en zie wat dit met hun leven doet. Ik heb een paar miskramen gehad en toen ik dat nieuws kreeg was dit telkens een zware slag en weet ik zeker dat moest ik op dat ogenblik mijn miskraam kunnen verhelpen hebben door een gehandicapt kindje op de wereld te zetten dat ik dat zou gedaan hebben zonder daar ook maar moeten over na te denken.

Maar zoals ze hierboven al een paar keer gezegd hebben er is een groot verschil tussen een gehandicapt kindje op de wereld zetten en er zelf voor kiezen bij adoptie.

Dat iedereen een mening heeft is hier blijkbaar heel moeilijk te aanvaarden en men mag hier blijkbaar ook geen gevoelens hebben want daar wordt je onmiddellijk bij afgestraft.

Ik had misschien eerst moeten denken voordat ik schreef maar dat kan van u zeker ook gezegd worden.

Verder heb ik mijn les wel geleerd en blijf ik weg bij zappy baby want steun moet je hier toch niet verwachten. Sorry voor de mensen die iedere keer terug moeite doen om de sfeer te verbeteren

Mama van een gehandicapt kindje

Berichtdoor Mama van een gehandicapt kindje » 24 apr 2007, 20:30

Dat is inderdaad het grote verschil tussen een biokindje en adoptiekindje, maar vergelijk hier dan ook niet met een biokindje. Waar slaat het nu echt op om te zeggen dat bio-ouders welopenlijk mogen hopen op een gezond kindje en dat adoptie-ouders dat niet zouden mogen?
Deze vergelijking slaat nergens op, en nogmaals, ik reageer enkel hierop!
Ik zou als adoptie-ouder ook een gezond kind preferen. Het is een normaal gevoel, maar laat hier aub de vergelijkingen met biokindjes...

Wij hebben geen keuze gehad.

Katrien

Berichtdoor Katrien » 25 apr 2007, 10:31

Het belang van het kind moet steeds voorop staan bij een adoptiekind , akkoord , maar mogen wij als adoptieouders onze mond niet roeren en moeten wij steeds maar ja knikken ? Wij mogen wel veel centjes neerleggen voor onze adoptie , maar verder mogen we geen eisen stellen ! Door de nieuwe wetgeving doe je vanaf je aanvraag tot je je kindje in je armen mag sluiten er minstens 3 jaar over ! Moest alles een beetje vlugger en correcter gaan , dan zaten er nu minder oudere kindjes te wachten om geadopteerd te worden. Verder wordt er nergens vermeld dat je als Vlaams adoptiekoppel niet naar de Walen of naar Brussel mag, dus de keuze van adoptiebureau en landen zijn hier al zeer beperkt . Ook door bepaalde eisen van herkomstland kan je als adoptieouder niet overal terecht ( leeftijd , al of niet voor de kerk gehuwd , aantal huwelijksjaren...)

jaareevi

Berichtdoor jaareevi » 25 apr 2007, 10:42

Telkens als dit onderwerp ivm 'keuzes maken' door adoptieouders ter sprake komt, merk ik dat hier een vloot reakties opkomen. Vooral adoptieouders die zich verdedigen met hun keuze...
Zou het niet kunnen dat er toch wat zout in hun zere wonde gestrooid wordt?
Ik ben zelf geadopteerd, ben mannelijk en donker en ik was er 4...Nu zou ik waarschijnlijk niet meer aan de bak komen....Jammer voor alle 'jaareevi's' die daar nog zijn...

vervolg v. Katrien

Berichtdoor vervolg v. Katrien » 25 apr 2007, 10:53

Dat men alleen voor een blank kindje zou kiezen vind ik een beetje overdreven
de wachtlijst v ROH staat momenteel op nr. 99, of ondertussen meer. Dit zijn geen blanke Afrikaantjes hoor! Waarom werd er zo vaak voor China gekozen: dit was tot voor 1 mei 2007 het gemakkelijkste adoptieland , ook de wachttijd speelde hier duidelijk een rol ( vroeger 6 m.) ondertussen loopt dit op tot 3j. en heeft China zijn eisen verstrengd . De mensen die voor China op het ogenblik kiezen daalt enorm. Van de mensen v onze cursusgroep zijn de keuzes voor landen zeer uiteenlopend : 2 koppels zijn ingeschreven voor Z-Afrika, 2 koppels voor Kazachstan ( ook daar heb je donkere huidskleur en niet alleen blank, in het verleden zijn hier meer donkere kindjes geadopteerd dan blanke), 1 koppel voor Thailand , 4 voor Etiopie en een alleenstaande heeft tijdens de cursus afgehaakt.

vervolg v. Katrien

Berichtdoor vervolg v. Katrien » 25 apr 2007, 11:09

Soms ligt de oorzaak ook bij het herkomstland : China wil zijn dochters niet houden want daar zijn jongens belangrijker , in andere landen is het net andersom...Is het nodig om alle adoptieouders over ééndezelfde kam te scheren?? Er zijn ook heel veel goede adoptieouders met het hart op de juiste plaats maar hier wordt door D. Chamon niet over gesproken, alleen maar steeds negatieve kritiek. Kan het ook eens positiever ?
Dat er plots zoveel adoptieouders zijn hadden ze perfect kunnen inschatten met de nieuwe wet, de rechters waren niet op de hoogte en kregen plots een nieuwe taak toeverdeeld , de vrije adoptanten v vroeger zijn er nu bijgekomen en de CAW's waren onderbemand. Wij weten ve jeugdrechter dat van bovenhand de opdracht is opgelegd om maar een aantal adoptieouders er door te laten en dat de rechters het advies vh CAW zouden moeten volgen.

vervolg v. Katrien

Berichtdoor vervolg v. Katrien » 25 apr 2007, 11:19

Vele rechters pikken dit niet om op de vingers getikt te worden, want uiteindelijk zijn zij aangesteld en bevoegd om een vonnis te vellen.Op het ogenblik werken zij hieraan.Ook het verslag vh CAW mag niet naar het herkomstland gestuurd worden, maar gebeurt toch. Enkel het vonnis vd rechter en het herschreven verslag vd procureur mag naar het land. Zo zie je maar dat heel de nieuwe wetgeving en zijn aanhang héél wat mankementen vertoont en niet alleen de adoptieouders. Ze willen gewoon hun fouten in de adoptieouders hun schoenen schuiven , en zo zal het altijd blijven...
Waarom wordt hier eens geen reportage over intervieuw over gemaakt? Neen het is interessanter en gemakkelijker om de adoptieouders de schuld v alles te geven en ze zwart af te schilderen.

Gast

Berichtdoor Gast » 25 apr 2007, 11:21

misschien iets om over na te denken?
waarom staat de wachtlijst bij ROH op 99 en deze bij FIAC op 5?
Misschien iets te maken met voorkeur?

aan katrien

Berichtdoor aan katrien » 25 apr 2007, 11:22

weet je, katiren, je moet niet steeds 'ja' knikken als adoptieouder, en je mag je mond roeren

maar, wat ik een vreselijke gedachtenkronkel van je vind is dat je dit 'recht' meent te hebben omdat je voor een adoptie betààld

het is inderdaad zo dat een adoptie niet kosteloos is, maar zover ik weet betààl je je kindje niet, je betaald voor een heleboel administratieve rompslomp eromheen maar NIET voor je kind, en zeker niet voor een kind zus of zo

daarom vind ik de stelling 'ik betaal er toch voor dus ik mag toch wel iets hebben (eisen) voor mijn geld' echt niet kunnen

en is het soms niet een beetje over die (wetserse, consumptiegerichte, rechteneisende in plaats van rechtenverdienende,...) ingesteldhied die bij een aantal hedendaagse adoptie ouders heerst dat ook Mevr. chamon het heeft.

Adoptie heeft vooral ook te maken met nederigheid, omgaan met beperkingen en inschikkelijk zijn tav een aantal mogelijk-of onmogelijkheden. En als je je daar niet kan in vinden, dan haal je jezelf en je omgeving een heel aantal frustraties op de hals.

Als een bepaald land vraagt dat je kerkelijk gehuwd of gehuwd bent, dan doe je dat of dan zoek je een ander land

als een bepaald land vraagt dat je jonger of ouder bent dan een bepaalde leeftijd, dan zij het zo

als een bepaald land vraagt dat je een paar weken ter plaats verblijft, dan kom je daaraan tegemoet

als adoptie vraagt dat je geduld hebt, dan zorg je dat je er hebt

vervolg v. Katrien

Berichtdoor vervolg v. Katrien » 25 apr 2007, 11:26

In sommige landen kan je zelfs geen ouder kindje adopteren , tot voor kort was dit in China zelf onmogelijk.

En neen wij zijn niet afgekeurd en hebben zelf geen leeftijd of geslacht opgegeven , maar wij gaan wel voor een donker kindje !

Groetjes , Katrien

Gast

Berichtdoor Gast » 25 apr 2007, 11:36

Mooie woorden van Katrien.

Ergens hierboven staat dat adoptie met nederigheid te maken heeft, maar dan toch alleen van de kandidaat-adoptieouders. Want de teams die de evaluaties doen die zijn allesbehalve nederig, zij weten het immers en hun advies - dat niet meer of minder is dan een advies - moet en zal gevolgd worden door de jeugdrechter. Gelukkig denken niet alle jeugdrechters of hoven van beroep er zo over.

Katrien

Berichtdoor Katrien » 25 apr 2007, 11:39

Er is toch ook een zekere concurentie tussen de verschillende adoptiebureau's.
Fiac wordt de laatste tijd toch ook niet zo positief afgeschilderd, misschien ook een beetje minder vertrouwen van adoptieouders?
Met die centjes heb ik mij misschien verkeerd uitgedrukt , maar wij weten allemaal dat iedereen er wel een centje aan verdiend en dat mag toch ook vermeld worden, niet? Adoptie kost toch veel geld en ik ken een koppel die graag een kindje zouden adopteren , maar die er eerlijk voor uitkomen dat ze de centjes niet hebben.

Elke

Berichtdoor Elke » 25 apr 2007, 11:53

Voor ons bleven er inderdaad ook maar een land over door bep. eisen
Wij hadden voor Sri-Lanka willen gaan maar dit is 2 jaar niet meer mogelijk . Voor de overige landen kwamen we ook niet in aanmerking. Dus is er maar één land dat overschiet en dat is Kazachstan , maar daar moet je 2 maand naar toe en alles draait nog op proef... Dus hier staan we dan met ons mooi papierke ! Over voorkeur en keuzes gesproken......................

L.

Berichtdoor L. » 25 apr 2007, 16:15

Ethiopie stelt toch ook weinig eisen, waarom komen jullie niet voor dit land in aanmerking?
2 maand naar Kazachstan is misschien wel een moeilijke practische werkregeling...maar het zal je wel lukken hoor...en achteraf hoor ik van veel mensen dat de inleefmaanden die je daar beleeft eigenlijk wel van onschatbare waarde zijn...ook al is het niet altijd makkelijk...
Begrijp niet goed dat je zegt: nu staan we hier met ons mooi papierke: jullie hebben toch kansen...en mogelijkheden...hoe moeilijk ook, maar er is toch een uitkomst!
Als homokoppel met een grote kinderwens is die uitkomst voor ons bijna nihil...ik kan alleen maar jaloers zijn op jullie mogelijkheden....
sorry hoor...

Terug naar “Andere onderwerpen”