Uitspraak v. Dorien Chamon op radio en in de krant

Gast

Uitspraak v. Dorien Chamon op radio en in de krant

Berichtdoor Gast » 23 apr 2007, 17:34

Ik vind het verschrikkelijk dat Dorien Chamon ( nieuw adoptie-ambtenaar)
alle adoptieouders over ééndezelfde kam scheert . Haar uitspraken getuigen van weinig respect tov alle adoptieouders . Waar baseert zij zich op ?
Weet iemand wat haar vorige functie was ???

Gast

RE: Uitspraak v. Dorien Chamon op radio en in de krant

Berichtdoor Gast » 23 apr 2007, 18:11

Werkte blijkbaar in de Mutsaard, begeleidde vrouwen die hun kind afstonden ter adoptie.

Gast

Berichtdoor Gast » 23 apr 2007, 19:14

Over welke uitspraak gaat het hier?
Bedankt.

c

Berichtdoor c » 23 apr 2007, 19:32

over een artikel van vrijdag. KA zouden volgens haar veel te veel de ideale baby willen en hierdoor worden de wachttijden zo lang.

Dat we eerst al een jaar moeten wachten eer we verder kunnen daar wordt niet over gesproken. Ah nee want daar werkt madam en daar verloopt alles "vlekkeloos"

Wij zouden allen maar babies willen en als ze al 13m zijn ipv 12m weigeren wij dat volgens haar.

Ik zou eens graag weten of ze zelf al geadopteerd heeft. Want kritiek op een ander geven is altijd gemakkelijk.

Een bio ouder die mag tijdens zijn zwangerschap openlijk hopen op een gezonde baby. Dat is normaal. Maar als een KA durft zeggen dat ze een gezonde baby willen adopteren dan steigerd K&G en nog vele anderen. Heeft iedereen niet deze wens?

Ik heb oprecht bewondering voor de mensen die een SN kindje adopteren maar zie het mezelf niet doen. En ik vind dat ieder dit voor zich moet uitmaken zonder dat we hiervoor scheef bekeken worden.

Ik moet zeggen moest ik die madam tegen gekomen zijn vrijdag dan had ik graag eens een hartig woordje met haar gepraat. Want als zij het is die ons moet vertegenwoordigen dan staan we er schoon voor.

Gast

Berichtdoor Gast » 23 apr 2007, 20:17

tja er zit toch een beetje waarheid in vind ik. Bij mijn weten staan de meeste bio-ouders een kind met handicap niet af/abooeteren ze niet, tenzij het echt heel erge handicaps zijn. Waarom zouden KA dan geen kinderen met (lichte) hanidcaps adopteren?

aan c

Berichtdoor aan c » 23 apr 2007, 20:36

awel beste C
Ik ken die madam persoonlijk en neem van mij aan dat ze wel een goed hart heeft op de juiste plaats.
Daar boven op jaren lang ervaring met ka en afstandmoeders.
Wij zelf hebben haar gehad en hebben 3 kinderen geadopteerd en telkens was zei er bij betrokken.
Zeg jij maar wat je wil jij bent zelf geen haar beter jij kent haar niet eens en jij zal het haar eens even gaan zeggen met je grote mond gemakkelijk he op zappy.
Wat is het ben jij afgekeurd of wat?
ik ben zelf al jaren betrokken bij vele dingen die met adoptie te maken hebben.
En weet uit ervaring dat de meeste ka inderdaad volmaaktheid eisen.
dorien liegt er niet over heeft het zelf meegemaakt.
Waarom zou het zo niet zijn? was jij er bij of wat?
Zelf hebben wij 3 kinderen met een zware handicap geadopteerd.
Maar er zijn inderdaad vele kinderen die om de reden van een hazelipje of klompvoetje geweigert worden.
En ik vind dat ze gelijk heeft dat de leeftijd van het kind dat bij een koppel geplaats wordt aangepast moet worden naargelang de leeftijd van het koppel.
in verband met bescherming van kind dat niet moet opgroeien met een opa en oma als ouders.
Als jij niets weet van die madam die ik trouwens super vind moet je stillekes zwijgen.
En mooi wachten tot je in aanmerking komt voor een kindje als je al in aanmerking komt.
kinderen zijn geen eigendom ze hebben het recht op de beste een waterdichte garantie.Ouders hebben een voorrecht meer niet.
Een voorrecht om hun onvoorwaarlijke liefde aan een kind te mogen schenken zonder voorwaarden zonder regeltjes.
Beste c ik hoop dat je wat menselijker met je adoptie kindje omgaat.
mensen kennis heb je duidelijk niet alleen een grote mond.
Dorien is een vrouw die jaren lang haar zelf gegeven heeft zonder tijds klok.
weekeinde betaaldefeestdag nacht dat telde niet voor haar.
Nood aan hulp dat was belangrijk ze stond er.
nadien stelde ze alles in het werk om een kindje zo goed mogelijk te plaatsen.
Oordeel AUB niet zo snel.
gegroet inge de beer

mam

Berichtdoor mam » 23 apr 2007, 21:04

Ik heb het artikel gelezen in 'de morgen'.
Verwachte hier al een reactie van mensen die moeite hebben om nuances in artikels te ontdekken.
Haar uitleg was heel genuanceerd en klopte wel voor het grootste deel denk ik.
Zij sprak eigenlijk pas van een probleem voor kinderen vanaf 6 jaar, voor hen is het hopeloos om geadopteerd te worden.
Ze hield volgens mij absoluut geen pleidooi voor het adopteren van gehandicapte kinderen. Wat heeft zo'n kind eraan om ergens terecht te komen waar ze de problematiek niet aankunnen ?
En ik begrijp niet goed waarom mensen het er moeilijk mee hebben als er gezegd wordt dat adoptieouders mondiger, veeleisender zijn geworden, dat is toch gewoon zo, waarom moet dat ontkent worden.
Ik ben zelf ook adoptieouder, hé. Ik heb er ondertussen al 11 jaar lang velen ontmoet en ik kan je verzekeren er zit wat tussen, zelle (en dat zullen er van mij ook veel zeggen).
Ik heb altijd gezegd dat ik blij ben dat ik niet moet oordelen, want objectiviteit bewaren in deze materie is niet simpel, denk ik.

Ik ken het mens niet, maar ik herkende wat ze zei. Mea culpa !

Gast

Berichtdoor Gast » 23 apr 2007, 21:07

Volgens mij gaf ze ook duidelijk aan dat de herkomstlanden een serieuse impact hebben op de wachttijden en niet zo zeer de wensen van de ouders.....

Gast

Berichtdoor Gast » 23 apr 2007, 21:44

Inge De beer .... straffe taal die jij spreekt hoor!
Voed u drie kinderen (adoptie) op?
Oeps, wordt vervolgd !!!!!

inge

Berichtdoor inge » 23 apr 2007, 22:50

Nee ik ben veel te lomp om kinderen groot te brengen ik kan immers niet zonder fouten schrijven ik weet het.
En omdat ik niet zonder fouten kan schrijven heb ik ook geen recht op een mening toch!!!!! is dat wat je bedoelt anoniem?levens ervaring tja daar moet je voor kunnen schrijven liefst zonder fouten toch!!!
Maakt niet uit het raakt mijn koude kleren niet ik ben wie ik ben simpel een niemand mooi toch!!!
Fijn dat mijn moeder niet zo kieskeurig was als ze zwanger was van mij anders waren er nu 3 extra in een instelling .
Niet belangrijk genoeg omdat ze anders zijn.
En weet je het doet geen zeer schrijven met fouten fijn toch!!! al maar goed voor mij hé.
waar heb jij last van anoniem? aaaaa een knobbel zou het een talenknobbel kunnen zijn?
veel succes anoniem
groetjes inge de beer

Gast

Berichtdoor Gast » 23 apr 2007, 22:56

Inderdaad straffe taal van mevr.De Beer .En maar weer eens insinueren dat het afgewezen KA zijn die zo reageren!

U kan geen kritiek verdragen op Mevr.Chamon, die voor u waarschijnlijk een steunpilaar is geweest in u procedures maar scheld wel op mensen die het moeilijk hebben met de uitspraken van Mevr.Chamon.Het zal inderdaad wel zo zijn dat de meeste mensen een blank meisje van max.12 maanden willen ,maar er bestaan ook héél véél uitzonderingen op hoor , hoeveel kindjes komen er tegenwoordig niet uit Ethiopie??? Hoeveel kindjes komen er elk jaar niet uit Azie??? Het zullen misschien in hoofdzaak meisjes zijn maar geloof niet dat daar blanke kindjes van komen!?!

Heel fijn van u dat u SN kindjes heeft geadopteerd , Chapeau !
U moet alleen beseffen dat niet iedereen die keuze kan of wil maken .KA zijn heel vaak mensen die al een hele lijdensweg achter de rug hebben , medische mallemolen , adoptieprocedure die niet altijd makkelijk verloopt enz...
Voor de meeste mensen blijft het misschien ook maar bij één adoptiekindje (omwille van financiele en andere redenen) en dan kan ik heel goed begrijpen dat je het liefst een gezond kindje hebt !

inge

Berichtdoor inge » 24 apr 2007, 07:07

beste anoniem.
Het is zeker niet de bedoeling om sn kindjes te promoten.
Het zou erg triestig zijn als die kindjes zouden gedropt worden in gezinnen waar ze er niet voor 200% voor achter staan.
En inderdaad ik mag mijn eccuus wel aan bieden aan C is niet mooi van mij om te schelden.
Maar snap niet dat ze zo uit haalt naar Dorien terwijl ze ze niet eens kent .
niet weet wat ze allemaal al gedaan geeft en haar in de grond boort.
En hier wel verkondigt dat ze het haar eens zal zeggen als ze ze tegen komt.
Wel slaap toch maar op jullie 2 oren want dat dorien daar nu zit is wel degenlijk ten voordelen van heel die nieuwe adoptie rommel.
Dorien is iemand die vecht voor alles wat met adoptie kinderen te maken heeft.
Ze heeft wel degelijk jaren lang ervaring met KA en met afstandsmoeders.
Dorien is iemand die vecht tegen onrechtvaardigheid en ze doet dit met een gouden hart.
Zo en dit van iemand die mechien niet zonder fouten kan schrijven maar wel op de hoogte is van MVR CAMON.
KA zijn er inderdaad in verschillende maten maar dit op zich heeft niks te maken met het kind dat afgestaan wordt.
Belangrijk is dat zoals Dorien heel duidelijk zegt dat het kind kan opgroeien in een warm nestje waar het gepaste respeckt krijgt.
Niet waar met maten wordt gemeten en men een kind alleen maar wil om in de maatschappij te horen of om zo als ze zegt het hun grootste wens is.
ik ken vele ouders die zelf bio kinderen hebben ook omdat dit hun vurigste wens was.
maar eenmaal geboren waren ze een zware last op hun vrijheid toch smachten die ooit naar een kind.
kinderen zijn geen bezit zoals ik al zei.
Men zoekt geen kind voor een ouder maar men zoekt een ouder voor een kind.
Dit is een groot verschil de ouder moet dus op de rooster en in belang van het kindje mag men best streng zijn en heel diep graven.
Het kind is hier wel het slachtoffer als het fout loopt toch!!!!
En slachtoffers lopen er al genoeg rond op deze wereld neem dat van mij aan adoptie of pleegkinderen of gewoon thuis opgegroeit.
nog veel succes met jullie wachttijd of met jullie al geplaats kindje.
maar verdoe jullie inergie AUB niet om dorien naar beneden te duwen.
Er rust een zware taak op haar en ik heb er 200% vertrouwen in dat ze dat heel goed gaat doen.
gr inge

k.

Berichtdoor k. » 24 apr 2007, 08:53

Ik vond het ook niet kunnen, de laatste berichtgevingen in het nieuws.
Meteen vroeg ik me af "Hoe moeten alle "bruine" adoptiekindjes die op oudere leeftijd naar Belgie zijn gekomen en dit horen zich nu voelen"? Tweede keus?

Maar ik wil dit ook wel even relativeren. Wij krijgen hier niet alle informatie door. Er zijn ook koppels die nog niet echt doorhebben waar adoptie om draait maar het is inderdaad zeer verkeerd om dit te gaan veralgemenen.

Toen wij op intake gingen bij een adoptiedienst waren er toewijzingen geweest.
De bemiddelaar gaf aan dat ze een koppel opbelden met de blijde mededeling dat ze een voorstel van een babytje voor hen hadden van 11 maanden. Ipv euforie kreeg ze botweg te horen dat dit koppel in de veronderstelling was dat het een babytje zou zijn van rond de 3 maanden (en het moest dan ook een meisje zijn natuurlijk). De dienst zelf vond dit erover en dit vind ik niet meer dan begrijpelijk. Dit babytje werd intussen toegewezen aan een ander koppel.
En de adoptiedienst heeft alle KA' erop gewezen dat 6 maanden OOK 1 jaar kan zijn.
Dit is echt niet waar adoptie om draait!!!
Deze verhalen raken ook bij de adoptieambtenaar en zijn geen uitzondering.
Maar nogmaals, het zou geen veralgemening mogen zijn.

Gast

Berichtdoor Gast » 24 apr 2007, 10:17

"Een bio ouder die mag tijdens zijn zwangerschap openlijk hopen op een gezonde baby. "

daar heb je gelijk in, maar hopen en krijgen zijn nog twee verschillende dingen.

mama van een gehandicapt kindje.

Gast

Berichtdoor Gast » 24 apr 2007, 11:06

Waarom wil iedereen een meisje - en dan nog zo jong mogelijk - adopteren? Daar ging het terecht over in het betoog van de adoptieambtenaar.
Zelf vind ik de mogelijkheid dat je het geslacht van je adoptiekind kan kiezen geen goede zaak, het lijkt me 'gezonder' die weg te laten.

Groetjes,
Nathalie

Gast

Berichtdoor Gast » 24 apr 2007, 11:16

ja dat blijft de ellelange discussie natuurlijk.
Persoonlijk heb ik er geen moeite mee zolang alle kindjes geplaatst kunnen worden.
Het is toch ook moeilijk voor een adoptiedienst, als er geen voorkeur mag gegeven worden, om te weten welk kindje het beste in een familie zou passen bij de matching.
Als je bekijkt dat ROH voor alle kindjes tot 6 jaar kandidaten heeft op de wachtlijst, dan is het verder toch geen probleem? De kindjes worden toch geplaatst. Enkel de ouders die hun lat vrij hoog leggen wachten maar wat langer, vind dit niet meer dan normaal.
De dag dat er voor een kindje geen kandidaten op de lijst staan vind ik het wel meer dan normaal dat een adoptiedienst toch dit kindje zal toewijzen en ik ben er zeker van dat er altijd kandidaten zijn die dit voorstel wel aanvaarden.

S.

Berichtdoor S. » 24 apr 2007, 11:16

mama van een gehandicapt kindje, je slaat de nagel op de kop !

Adoptiemeisje uit India

Berichtdoor Adoptiemeisje uit India » 24 apr 2007, 12:01

Kinderen en ouders moeten ook bij mekaar passen, vandaar dat ik een voorkeur wel een goede zaak vind.
En het is ieders recht om al dan niet te kiezen voor een kindje met een handicap of een ouder kindje. Zo'n kinderen vergen veel meer inspanning van de ouders en het is belangrijk dat de ouders ook echt bereid zijn om die inspanning daarvoor te doen, want anders is het kindje daar toch maar de dupe van.

mama van een gehandicapt kindje

Berichtdoor mama van een gehandicapt kindje » 24 apr 2007, 12:19

ik snap wel dat mensen een voorkeur hebben en liever geen gehandicapt kind hebben, maar ik vond de vergelijking met de bioouders nogal naast de kwestie. natuurlijk hoop iedereen op een gezond en normaal kindje. Niemand wil graag een gehandicapt kindje, maar wij hebben nu eenmaal eentje, en hier moeten we ook voor zorgen, of we het nu graag willen of niet. Als dan toch altijd zo graag vergeleken wordt met biokindjes, dan vind ik het raar dat je kindjes zou weigeren omwille van geslacht, leeftijd, handicap...

Gast

Berichtdoor Gast » 24 apr 2007, 14:56

het grote verschil is dat je bij een adoptie wetens en willens zou moeten KIEZEN voor een handicap, om de simpele reden dat het kind in kwestie gewoonweg al geboren is, en dat doen is toch wel iets heel anders dan een biokind dat met een handicap geboren zou worden aanvaarden zoals het is

als je gezond geadopteerd kindje een 'verborgen gebrek' zou hebben dat pas later tot uiting komt, dan stuur je het uiteraard ook niet terug, maar dat is nog een groot verschil met bewust kiezen voor een handicap

Adoptiemeisje uit India

Berichtdoor Adoptiemeisje uit India » 24 apr 2007, 15:26

Ik sluit mij aan bij bovenstaande persoon.

inge

Berichtdoor inge » 24 apr 2007, 15:35

ja da waar wat je zegt je moet voor een gehandicapt kind kiezen helemaal mee eens.
wij hebben daar ook heel goed over nagedacht .
vooral omdat een kind met een zware handicap levenslang je verandwoording blijft.
ze blijven zorgen nodig hebben.
maar wat is een handicap?
een haze lipje een klompvoetje? een beentje dat wat korter is als het ander?
dit zijn eigenlijk in deze tijd perfekt te corigeren kleine handicaps.
mentaal en lichaamlijk kunnen die kinderen gewone burgers worden van onze maatschappij.
zijn er ouders die voor zo een kindje open staan?
gr inge

Adoptiemeisje uit India

Berichtdoor Adoptiemeisje uit India » 24 apr 2007, 15:37

Trouwens bij een biokindje wordt er ook gekozen. Je kiest sowieso voor een baby en als er in een vroeg stadium een handicap wordt opgemerkt kiezen mensen al dan niet voor abortus.

Ik persoonlijk zou dat niet aankunnen om een ouder kindje dat al vanalles heeft meegemaakt op te voeden. Een heel jong kindje heeft misschien ook heel wat meegemaakt, maar die invloed is niet zo groot. Ik herinner mij persoonlijk niets meer van mijn eerste levensjaar in India, die gebeurtenissen hebben dus ook geen grote invloed nagelaten op mij.
Maar ik heb wel heel veel bewondering voor mensen die dat wel kunnen. Ik vind het alleen niet kunnen dat men doet alsof dat allemaal hetzelfde is (ouder-jonger, gehandicapt-niet gehandicapt), want dat is niet zo. Niet iedereen heeft nu eenmaal dezelfde draagkracht.

mama van een gehandicapt kindje

Berichtdoor mama van een gehandicapt kindje » 24 apr 2007, 15:41

ik trek niet in de eerste plaats de vergelijking met biokindjes.
Ik vind het alleen raar iemand dit wel doet 'een ouder met een biokindje mag openlijk hopen dat het geen gehandicapt kindje is'. Ik reageerde op deze zin.
Natuurlijk hoopt iedereen op een gezond kindje, maar daarom krijg je het niet. Ik vraag me dus af of de persoon die deze vergelijking wou maken, dan ook zou aanvaarden dat ze haar een gehandicapt kindje toch zouden geven en of ze dan op dat vlak ook de vergelijking met biokindjes wil trekken en dus het kindje zou aanvaarden zoals bij biokindjes

Gast

Berichtdoor Gast » 24 apr 2007, 15:51

al diegenen die een babytje adopteren dat in de eerste levensmaanden toegewezen worden weten toch ook niet of deze kindjes gezond zijn.
Het is toch niet zo omdat ze lichamelijk gezond zijn dat ze dit mentaal ook zijn?
Er bestaan ook afwijkingen die pas later in een meer ontwikkeld land als Belgie ontdekt worden, en vb autisme?

Terug naar “Andere onderwerpen”