Wanneer toewijzingen bij RoH

Adoptiemama

Wanneer toewijzingen bij RoH

Berichtdoor Adoptiemama » 05 apr 2007, 19:35

Weet er iemand of er toewijzingen op komst zijn?

Gast

RE: Wanneer toewijzingen bij RoH

Berichtdoor Gast » 05 apr 2007, 21:11

enkel ROH weet dat,
het heeft geen zin om hier de spanning weer op te drijven.
Bel eens naar ROH

Gast

Berichtdoor Gast » 06 apr 2007, 08:42

bij Fiac blijven de toewijzingen binnendruppelen. Eind deze maand vertrekt er een groep van 8 koppels en ondertussen is er alweer een nieuwe groep gevormd van 5 koppels.

Gast

Berichtdoor Gast » 06 apr 2007, 09:54

Je kan inderdaad het beste bij ROH zelf terecht.
Ze zijn steeds heel vriendelijk en via mail of telefoon geven ze je graag een antwoord op je vragen !
Heb vorige week ook mail verstuurd met een vraagje ...
maar toen wisten ze nog niks van de nieuwe toewijzingen ! Misschien nu meer geluk ...?! Laat ons hopen ... !
Laat het maar toewijzingen regenen !

Gast

Berichtdoor Gast » 06 apr 2007, 10:28

een tijdje terug werd ons verteld april/mei dus het kan nog wel even duren maar ze komen er heus wel aan en als het er dan weer zoveel zijn als verleden keer dan schuiven we allen toch weer een heel aantal plaatsen op.

Gast

Berichtdoor Gast » 07 apr 2007, 12:21

bij FIAC weeral een toewijzing.
Na amper 2 maanden op de wachtlijst.
Baal ik effe van. Bij ROH staan nog+10 wachtenden voor ons.
hopelijk volgen er weer snel wat toewijzingen.

Gast

Berichtdoor Gast » 07 apr 2007, 13:57

Aan hier net boven ...
Maar hebben die 10 wachtenden voor jullie dezelfde voorkeur opgegeven qua geslacht of leeftijd ? Wat ik bedoel is dat je bijvoorbeeld ergens op nummer 40 kan staan op de wachtlijst, maar dat je in de realiteit toch op nummer 9 staant met je precieze voorkeur !!!
We hopen allemaal dat het snel gaat, maar ons laten opjagen door het idee dat het bij FIAC veel sneller gaat levert niks op ... dus probeer niet steeds te vergelijken ! Ik weet het hoor ... ik heb ook momenten da'k echt ongeduldig ben en dat ik mij erger aan het lange wachten. Maar we moeten erdoor en kunnen nu alleen maar positief denken en blijven verlangen en dromen !
Dus stop met balen ... en denk dat jullie straks ook wel aan de beurt komen.
Zoals eerder gezegd laat het maar toewijzingen regenen !!!

Gast

Berichtdoor Gast » 07 apr 2007, 17:56

ach ik weet het wel maar soms helpt het als je het even van je af kan schrijven.
we staan wel degelijk met onze voorkeur, een babytje nog niet in de top 10 en onze intake is al even voor diegenen die een toewijzing kregen bij FIAC.
Ik gun het hen van harte hoor. echt waar.
maar het wachten weegt soms zwaar door en het is gewoon omdat we indertijd niet echt konden kiezen tussen beide diensten omdat ze beiden goed aanvoelden. Hebben gekozen voor de ervaring van ROH.
Maar als ik nu denk dat het nog ongeveer 1 jaar zal duren voor de toewijzing heb ik soms een gedachte om nog over te schakelen naar FIAC.

Gast

Berichtdoor Gast » 07 apr 2007, 18:35

wat ik wel afvraag is al het bij fiac zoveel vlugger gaat mensen toch voor roh kiezen ?

ROH wachtertje

Berichtdoor ROH wachtertje » 07 apr 2007, 19:02

Wij hebben lang getwijfeld tussen beiden. En uiteindelijk voor ROH gekozen omdat FIAC niet echt duidelijk was over wachttijden en de KA die toen wachtende waren gek werden van de weinig info die ze kregen.

Anne

Berichtdoor Anne » 07 apr 2007, 19:05

Om dat je geen adoptiedienst kiest enkel en alleen om snelheid

Gast

Berichtdoor Gast » 08 apr 2007, 08:24

omdat Fiac overal afgebroken wordt.
Hier op zappy, vroeger op het algemene ethiopië forum...

Wij staan op het punt om naar Addis te vertrekken (nog 6 keer slapen!!!!)

Wij hebben de info van beide diensten vergeleken en voelde ons het best bij Fiac door hun principes rond adoptie, het bestaan van het transithuis etc....
Dat ROH professioneler aanvoelde was wel zo.

Wij kregen van Fiac te horen dat onze wachttijd 3 tot 6 maanden zou zijn vanaf het moment dat ons dossier naar ET vertrok.
Wij hadden onze intake begin augustus, dossier af begin september en vertrokken naar ET begin oktober. Midden januari hadden we onze toewijzing. Een viertal maanden dus.

Dan begint het lange wachten naar de afreisdatum. Fiac zou aan de mensen die nu om info komen vragen duidelijker zeggen dat dit tot 3,5 maanden kan duren. Wij wisten dit niet en waren dus geschrokken dat we nog zo lang moesten wachten.

Dus, samengevat, wij hebben van intake tot afreis bijna 9 maanden gewacht. Vrienden die ongeveer tegelijkertijd met ons op intake gingen bij ROH hebben ondertussen ook een toewijzing. Dus minder dan een jaar geleden ging het ongeveer gelijk op.

Maar met alle klachten die je her en der hoort over Fiac, komt er daar bijna niemand bij op de wachtlijst. Die mensen met een snelle toewijzing waarvan sprake hebben wij overtuigd om toch met Fiac te werken, rekening houdend dat je zeker een paar grijze haren rijker bent vooraleer je een toewijzing krijgt ;-)

Waarom met Fiac? Omdat de wachtlijst niet oneindig lang is (wat dat koppel kan bevestigen, ze hebben hun dossier nog maar een tweetal weken geleden afgewerkt)
Omdat wij in onze wachttijd tussen toewijzing en afreis via verschillende kanalen nieuws over ons kindje kregen. Via Fiac zelf kregen we nieuwe foto's na hun bezoek aan het weeshuis, maar ook van de groep adoptieouders voor ons kregen we foto's en een filmpje van onze schat. We vertrekken volgende week en hebben al een heel foto-album van ons kindje. Ook het filmpje is al grijsgedraaid. Het doet toch iets om je kindje gelukkig te zien spelen in zijn maxi cosi.
Omdat je tijdens je verblijf in Addis 3x naar het weeshuis gaat, waarvan 1x een gesprek met de verzorgster van je kindje voorzien is en 1x een gesprek met de directrice van het weeshuis. Het staat je vrij om foto's te maken zoveel als je wil (ook van de kindjes die na ons toegewezen zijn zodat we de ouders na ons even gelukkig kunnen maken als onze voorgangers ons gelukkig maakten)

Waarom grijze haren? Omdat ze niet echt efficiënt en constructief zijn. Omdat ze van alles 150% zeker moeten zijn vooraleer ze stappen ondernemen. Omdat ze altijd van de slechtste situatie uitgaan en dus steeds enorme marges rekenen tussen bepaalde stappen.
Omdat ze dinosaurussen zijn wat betreft internet en email.
Maar he! Als je dat op voorhand weet, jaag je daar veel minder in op.

En, wie weet leren ze wel van hun fouten. Wij gaan ze alleszins een klein nazorgrapportje bezorgen "hoe het allemaal beter zou kunnen".
Voor de rest geloofde ik nooit "dat je dat allemaal vergeet als je je kindje hebt". maar toch ....

Succes allemaal

Gast

Berichtdoor Gast » 08 apr 2007, 11:22

Hallo,

Ik heb niet echt de indruk dat FIAC hier nu zwart werd gemaakt !
Wij zijn met ROH in zee gegaan ... maar hadden helemaal geen slecht gevoel bij FIAC ook ! We hebben gewoon ons gevoel gevolgd en dat bracht ons uiteindelijk bij ROH . Ik zei nog tegen mijn ventje ... misschien moeten ze ons niet laten kiezen ...vanwaar ( herkomstlland ) of via welk bureau onze kleine spruit ooit bij ons beland is niet echt van belang ... wat voor ons echt van belang is dat hij/zij zeker komt ! En dat gevoel ( dat adoptie-zwanger zijn ) vinden wij héérlijk ! Wat niet wegneemt dat we ook soms ongeduldig zijn en echt aftellen naar dat grote moment ! ( net als iedereen ! )
Liefs

Gast

Berichtdoor Gast » 08 apr 2007, 13:33

ach ja, eens we ons kindje hebben weten we waarom we zo lang hebben moeten wachten. Omdat dit bepaalde kindje was voortbestemd om in ons gezin terecht ze zijn gekomen.
Allez, met deze woorden troost ik me elke keer het even moeilijk wordt.
Hopelijk heeft iedereen volgend jaar met Pasen meer nieuws

Gast

Berichtdoor Gast » 08 apr 2007, 14:31

Toen wij op intake gingen werd ons duidelijk gezegd wanneer we op een toewijzing mochten hopen. Dat was even slikken, want ze gaven al aan dat we moesten rekenen op 12 maanden voor we een toewijzing zouden krijgen. Maar eens je het weet, heb je toch wel iets om je op te zetten.

Kan er wel inkomen dat eens je 'top of the list' staan je ongeduldig begint te worden, maar voor de anderen is het gewoon een feit dat er nog vele maandjes moet gewacht worden.

Wij proberen gewoon creatief met deze periode om te gaan, nog wat verbouwen, uitstapjes, straks is het zomer en is er ook weer veel te beleven, we lezen verder over Ethiopië en ontmoeten mensen.

Allé mensen, hoe lang het ook lijkt, er komt een kindje en aan alles is een reden, ook aan het wachten.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 apr 2007, 17:56

Aan hierboven ...
Wij mogen volgende week op intake bij ROH.
Is het al lang geleden dat jullie op intake gingen ? Is het bij ROH of bij FIAC ?
Zijn dat de wachttijden voor een baby'tje of kiezen jullie een ouder kindje ?
12 maanden ... ja, dat lijkt wel nog even ...
groetjes,
nieuwsgierig trezeke

14:31

Berichtdoor 14:31 » 08 apr 2007, 18:20

Ons intake dateert van februari (ROH). Leeftijdsvoorkeur 0-2 jaar geen geslachtsvoorkeur. Er werd ons toen ook duidelijk gezegd dat indien we geen geslachtsvoorkeur uitspraken we een zoontje zouden krijgen en dat we moesten rekenen op een afreis ergens rond pasen volgend jaar.

Nu ja het is nog best lang, wij hadden nog gehoopt op een afreis rond Kerst dit jaar, maar goed zal dus zo niet zijn, uiteindelijk is 3 maand meer ook niet onoverkomelijk en mocht het sneller gaan dan is dit zeker een mooie verrassing. Ik moet toegeven dat hier al kinderen rondlopen, wat het wachten misschien net makkelijker maakt.

Maar ik denk inderdaad dat de mensen die nu echt uit zijn op snel inderdaad beter voor FIAC kiezen. Maar ik zou het zonden vinden moest dit het enige cirteria zijn, want beide diensten hebben +++ en ---. Misschien kwestie van alles in balans te brengen

aan 08 apr 2007 08:24

Berichtdoor aan 08 apr 2007 08:24 » 08 apr 2007, 19:08

wat bedoel je met principes rond adoptie ?

en apropos, bij fiac ga het niet vlug(ger) voor oudere kindjes.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 apr 2007, 19:45

Die principes zou ik dan ook wel eens willen weten.

D.

Berichtdoor D. » 08 apr 2007, 21:09

Zoveel mogelijk achtergrondinformatie verschaffen aan de adoptieouders is 1 vd belangrijkste principes waar men bij Fiac naar streeft. Foto's, bezoeken aan het weeshuis à volonté, enz. Dit wordt bij RoH door mr. Bruk niet als allerbelangrijkste beschouwd. Eens het kindje is toegewezen aan zijn adoptieouders is de kous vaak af ... . Recente wijzigingen zijn hiervan het bewijs (geen weeshuisbezoekjes meer, enkel om het kindje -snel- af te halen, zeer weinig achtergrondinfo - ook al is die gekend ... ).
Maar ook dit weet je op voorhand als je met een van beide diensten in zee gaat. Het is dus echt een persoonlijke keuze die je baseert op dingen die jijzelf belangrijk vindt.

sandra

Berichtdoor sandra » 08 apr 2007, 21:41

Zoals FIAC als ROH werken met het MOC. Het MOC verbiedt foto's van kindjes voor het kindje echt op naam van de ouders staat en het MOC is tegen het vrijgeven van achtergrondinformatie omdat volgens hen (helaas) enkel de toekomst telt.
Mr Bruk respecteert dit en trekt de lijn gelijk voor alle kindjes uit alle weeshuizen om het fair te houden.
FIAC (en SDF) tracht dit te omzijlen door de kindjes te laten verblijven in het AMBA huis en heeft ENKEL info over te tijd dat de kindjes in het AMBA verblijven.

FIAC wilt een eigen visie volgen en daardoor niet enkel op de vraag van de adoptanten ingaan (vb geslachtskeuze) omdat de grootste nood er zou zijn voor oudere kindjes en vooral jongetjes maar helaas kan je deze kindjes wel niet via hen adopteren

Gast

Berichtdoor Gast » 08 apr 2007, 21:57

Fiac bemiddelt wel degelijk voor oudere kinderen hoor. Er is al zeker 1 ouder jongetje in België.

Wat die achtergrondinformatie betreft is het inderdaad vaak enkel maar over de tijd dat het kind in het transittehuis verbleef. Over het verleden is vaak zo goed als niks gekend, toch zeker niet als het een vondeling betreft.

Over de mogelijkheid tot geslachtskeuze. Ja daar kan je over discussieren natuurlijk. Is het ethisch verantwoord om een voorkeur op te geven? Maar aan de andere kant: wanneer mensen een meisje wensen en alsnog een jongen toegewezen krijgen, gaat dat kind dan even welkom zijn?

Vooralleer iemand nu begint te roepen; 'tuuurlijk, een kind is een kind..." voor jou misschien wel maar blijkbaar niet voor iedereen anders gaven mensen niet zo vaak een voorkeur op....

Gast

Berichtdoor Gast » 09 apr 2007, 08:43

Wij hebben voor Ray of Hope gekozen omdat we het wat moeilijk hadden bij de gedachte dat de Fiac kindjes nog eens een afscheid moeten meemaken en opnieuw wennen aan het transittehuis voor korte tijd en dan terug afscheid om mee te gaan met hun ouders. Het leek ons van het goede teveel om het zo te stellen.
Wat wij dan zullen missen is het fotootje die je op voorhand van Fiac krijgt en daar ben je als ouder toch wel razend nieuwsgierig naar hoe je zoon of dochter er uitziet.

Gast

Berichtdoor Gast » 09 apr 2007, 09:02

Niet alle kindjes uit het amba transithuis komen uit andere weeshuizen hoor. Onze zoon is rechtstreeks vanuit het ziekenhuis waar hij geboren is naar het amba gebracht.

@ Sandra

Berichtdoor @ Sandra » 09 apr 2007, 13:03

Toch wil ik eens wat zeggen over oudere jongetjes waar er hoge nood aan KA is!
Wij staan al 6 maanden op een wachtlijst RoH) voor een ouder jongentje en we zijn gestart op nr.2 met onze voorkeur, waar we de dag van vandaag nog steeds vertoeven!
Ik denk dat het sneller met babytjes gaat!
Dit is maar info die ik verstrek, zodat aanstaande KA geen verkeerde info zouden krijgen!

Voor iedereen nog veel succes..

Terug naar “Andere onderwerpen”