percentage pos/neg adviezen caw

Gast

RE: percentage pos/neg adviezen caw

Berichtdoor Gast » 14 apr 2007, 12:46

En daar waren meerdere koppels bij met (bio)kinderen...

adoptiemama in spé

Berichtdoor adoptiemama in spé » 14 apr 2007, 13:17

Ik denk niet dat het aan het feit ligt of je al (bio/adoptie)kids hebt of niet.
Wij starten vorig jaar met 6 koppels aan het MO waarvan 2 met bio-kids, 4 zonder. Wijzelf (met 2 bio-kids) en een ander kinderloos koppel kregen positief. De 4 andere koppels negatief. Om belachelijke en vergezochte redenen.
Ik wil niemand schrik aanjagen maar weer voorbereid en geef de antwoorden die zij willen horen. Als je goed hebt opgelet tijdens de cursus en wat lectuur hebt verslonden weet je welke antwoorden dit zijn. Wees niet té eerlijk en open want ook dat kan tegen je gebruikt worden, dat hebben we zelf ondervonden ook al hebben we toch een positief advies gekregen.
En als die psy PB inderdaad geen deel meer uitmaakt van het evaluatieteam van Sonar is dat een goede zaak voor als KA die nu moeten starten aan het MO.

CAW Brussel

Berichtdoor CAW Brussel » 14 apr 2007, 13:48

Wij ons MO dateert van vorig jaar, hebben 3 eigen kinderen en hebben postief gekregen. Van de voorbereidingsgroep ben ik nog in contact met 3 andere koppels, 2 hiervan hebben ook positief gekregen, het andere moet nog beginnen met zijn MO.

Inga

Berichtdoor Inga » 14 apr 2007, 19:27

Ik probeer momenteel zwanger te worden via de medische wereld. Ik troost mij altijd met de gedachte dat ik nooit kinderloos zal zijn omdat Adoptie ook nog altijd een mogelijkheid is, (-> voor ons is dat evenwaardig, we zullen ons evenveel ouder voelen als ieder ander koppel over zijn bio-kinderen). Maar als ik dit hier allemaal lees, kan ik dat eigenlijk ook niet als troost gebruiken! We kunnen evengoed niet goed genoeg bevonden worden voor het opvoeden van een adoptie-kindje. Dit maakt mij echt wel triest.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 apr 2007, 19:48

Inga, het is niet de bedoeling om met een triest gevoel een adoptieprocedure te starten, want je zal nog een heel groot deel optimistisch moeten bekijken, het helpt om die lange weg door te spartelen en geloof me...elkeen wordt bij het MO objectief beoordeeld!! Diegenen die het niet haalden, daar zal vast en zeker een grondige rede of redenen voor zijn en ze zullen het hier niet open en bloot komen vertellen!

Veel succes

Gast

Berichtdoor Gast » 16 apr 2007, 01:37

"elkeen wordt objectief beoordeeld" -> wat een flauwekul !

Per definitie is een maatschappelijk onderzoek subjectief - zowel bij positieve als bij negatieve adviezen - want menswetenschappelijk en niet positiefwetenschappelijk. Het enige objectief vaststelbare feit is dat er op dit forum (verdacht) veel kandidaat-adoptanten zijn die onredelijk veroordeeld werden door psy PB van CAW Sonar. Zóveel dat het niet ad. kandidaat-adoptanten kan liggen, need I say more ?

Gast

Berichtdoor Gast » 16 apr 2007, 06:15

Ook wij vinden dat objectiviteit in een m.o. soms ver te zoeken is. In het verslag werd niet altijd alles weergegeven zoals het in het gesprek verteld werd. Veel interpretaties van het Caw die iemand in een goed of slecht daglicht kunnen stellen. Dit is zowel voor koppels die een negatief als een positief advies krijgen. Natuurlijk gaan koppels die een positief advies kregen er niet zo zwaar aan tillen.

Gast

Berichtdoor Gast » 16 apr 2007, 08:46

OK, jullie zitten hier allemaal maar te zagen over die 'PB' van CAW Sonar ... WAAROM doen jullie er dan niets aan als jullie het zo erg vinden???
WAAROM elke dag weer op die mens zitten kappen ... als hij werkelijk zo erg is dan kan je dat weerleggen. Als er, al zijn het maar 20 kandidaten, die werkelijk negatief gekregen hebben om de onnozele redenen die ze hier beweren, hun klachten bundelen dan kan iemand er iets aan gaan doen ....

Ofwel is het natuurlijk allemaal zwaar overdreven hier, die verhalen over PB ... en stel je gewoon eens voor dat je PB bent en dagelijks mensen over de vloer moet krijgen die argwanend tegenover je staan en zich niet durven openstellen omwille van al die roddels hier ... je zou voor minder het op je heupen krijgen ...

Toegegeven, een MO gebeurt door personen en van zodra mensen in het spel komen heb je altijd een kleuring van de realiteit.
Misschien is het een goed idee om een standaard vragenlijst (meer uitgebreid dan nu) op te stellen die de KA's op voorhand al invullen en meebrengen naar het MO. Aan de hand daarvan worden dan de gesrpekken gevoerd en er is steeds een hard-copie om achteraf foute interpretaties te weerleggen ... gelijk een mondeling examen hé.

Gast

Berichtdoor Gast » 16 apr 2007, 09:28

Wij kregen een positief advies maar het stuk dat in het verslag geschreven werd door deze PD klopt ook langs geen kanten.
En zelf konden we dit nog relativeren met "hij is nog onervaren" maar als we negatief hadden gekregen denk ik niet dat we zo diep hadden kunnen relativeren.
Inderdaad verdient iedereen een kans en een onervaren persoon kan enkel ervaring opdoen door de praktijk, maar helaas niet door een bijscholing. Ik moet er wel bijvertellen dat hij zeer geintresseerd was naar de lectuur die wij gelezen hadden en ik heb het dan niet over de opvoedkundige boeken van michielsen en wolfs etc maar de ervaringsverhalen die er in de handel zijn.
Toch is het niet fair dat vele koppels "afgerekend" werden op zijn onervarenheid.
Trouwens ik denk dat hij inmiddels niet meer bij Sonar werkt want er is iemand moeten vertrekken. En dit is toch wel heel erg dan. Want dan zijn die negatieve adviezen helemaal voor niets geweest.

Gast

Berichtdoor Gast » 16 apr 2007, 16:15

wij hadden een bepaalde Greet als psy en vonden haar ook niet objectief, zeker niet!!!!

iemand hier negatieve ervaringen mee?

Gast

Berichtdoor Gast » 16 apr 2007, 16:36

Wij hadden ook Greet en waren gematigd positief.

Gast

Berichtdoor Gast » 16 apr 2007, 19:54

en wat vond ge van zjeraar zijn haar?

Gast

Berichtdoor Gast » 16 apr 2007, 22:32

wie weet meer over een groep die zou opgericht zijn van mensen met negatief uit Beringen?

PB komt op bij de verkiezingen in VB (voor de groen)!
Eigenlijk kan dit niet, een psy met een kleur!
Of denken ik niet correct?

AUB niet schelden, gewoon jullie mening!

't kan simpel

Berichtdoor 't kan simpel » 17 apr 2007, 07:48

1. Specifieer in de wet het volledige verloop van het MO (ze werken nu toch allemaal anders)

2. Laat de JRB de instelling/organisatie kiezen die het MO afneemt.
Er zijn genoeg mensen die dagelijks voor een breed spectrum aan zaken werken voor JRB's.
De timing zal gerespecteerd worden en het zal zeker niet slechter gebeuren.

Gast

Berichtdoor Gast » 17 apr 2007, 09:12

Waarom zou een psy geen kleur mogen hebben? Iedereen mag in dit land vrij kiezen welke politieke partij hij steunt en iedereen mag opkomen voor een partij van zijn keuze ... Ik zie ook niet in waarom dit de beoordeling minder objectief zou maken ...

wim

Berichtdoor wim » 17 apr 2007, 09:17

Wat een onnozele opmerking inderdaad dat dat mens nu niet zou mogen opkomen bij een democratische politieke partij....zolang het maar geen Vlaams Belang is...

Gast

Berichtdoor Gast » 17 apr 2007, 10:05

Bah, heb ik toch mijn twijfels over!
Als ik nu eens opkom bij de Soc. hoe gaat hij mij dan behandelen of be- veroordelen?

Inderdaad, dat ze maar eens "spelregels" opstellen, zodat iedereen op dezelfde manier wordt verhoord, want daar begint het op te lijken.

Weet je, binnen dit en vijf jaar kan je in België niet meer adopteren (als ze verder doen zoals ze bezig zijn)
Geloof me!

stijn

Berichtdoor stijn » 17 apr 2007, 10:16

ondanks je laatste bevel geloof ik je niet hoor!

Gast

Berichtdoor Gast » 17 apr 2007, 17:32

Ook wij hadden Greet als psy. en denk dat ook zij nog heeel onervaren was, resultaat, negatief advies. Als je die redenen dan ziet waarom ze een negatief advies geven???? ONGELOOFLIJK alleen maar muggenzifterij die nog niet eens gegrond is, allemaal gissingen en veronderstellingen. Zo kan ik het ook hoor, ik kan toch ook zeggen, die mensen mogen niet adopteren, want het kan zijn dat ze volgend jaar een ongeval met hun auto hebben en niet meer zullen leven. Op een dergelijke basis is ons negatief advies gegeven hoor. We hopen dat de rechter wel een beetje menselijker is en hier rekening mee zal houden, de uitslag zullen we eind deze maand laten weten.

karel

Berichtdoor karel » 17 apr 2007, 17:37

met een negatief advies bij je gezinsrapport, ook al is dit omgezet tot een positief vonnis door de jeugdrechter (want bijna niet meer gebeurt), blijf je toch bijna onbemiddelbaar voor adoptie, daar geen enkel herkomstland een kind zal toewijzen aan mensen met een negatief rapport....
Ik wil je hoop niet in de grond boren, maar je moet realistisch zijn vrees ik en niet blij zijn met een dode mus!

à karel

Berichtdoor à karel » 17 apr 2007, 17:41

maak de mensen toch geen blaasjes wijs, het verslag wordt herschreven als je een negatief advies hebt en een positief vonnis.

@ 17.32

Berichtdoor @ 17.32 » 17 apr 2007, 18:31

wij hadden ook Greet en hebben dezelfde gedacht over haar :(
wij beoordelen niemand, maar zijn echt teleurgesteld over haar 'visie'

mensen met een negatief advies worden hier precies bestempeld op zappy en dat vind ik heel erg :hoho

ik ga één voorbeeld geven, eerlijk zeggen waarom wij negatief kregen: volgens hun zijn wij niet in staat om een adoptiekind op te vangen, omdat wij geen werkpunten meer hebben, omdat wij niet positief met elkaar omgaan (ik weet niet waarvan dat ze het halen, in verslag zelf staat erin dat wij heel veel praten...enz, maar hun conclusie is dus dat dit 'negatief met elkaar omgaan is' :hoho), omdat sarcasme in onze relatie HEERST (dit omdat wij zeiden dat als wij ruzie hebben, niet schelden, maar lichtjes sarcastisch worden - maar dat wilt nog niet zeggen dat sarcasme in onze relatie heerst, of ben ik verkeerd?????)

mss doe ik nu een grote fout want als ze hier meelezen, weten ze zo wie we zijn...

Gast

Berichtdoor Gast » 17 apr 2007, 19:06

Jullie hebben het nu over een "Greet" en spreken over "haar".

Bedoelen de meesten hier niet "Geert" en "hem"?

gewoon om misverstanden te voorkomen!

En ja, Karel, je brengt de mensen op het verkeerde spoor!
met onwaarheden te vertellen help je niemand!

Kim

Berichtdoor Kim » 17 apr 2007, 19:25

Beste Karel,

Bij Fiac (dat o.a. bemiddelt voor Ethiopië) word je quasi afgewezen als je komt aandraven met een negatief verslag en een positief vonnis. Het heet dan officieel dat je onbemiddelbaar bent.

Bij Ray of Hope (dat ook bemiddelt voor Ethiopië) word je niet zomaar de facto de deur gewezen als je afkomt met een negatief verslag en een positief vonnis. Je bent wel bemiddelbaar.

En dan luidt het officiële standpunt in adoptiekringen dat je onbemiddelbaar bent, terwijl je net met dit voorbeeld van Ethiopië kan bewijzen dat het puur van de goede wil, de goede werking en de contacten van het adoptiebureau (met het herkomstland afhangt).

Alles valt of staat met de goeie wil en de bekwaamheid van het bureau.

Ten andere adoptiebureau hebben de plicht om je minstens te aanvaarden met je positieve vonnis, wat is een vonnis anders nog waard ? En wanneer we maatschappelijk assistenten hoger in de hiërarchie gaan plaatsen dan de jeugdrechters, waar zijn we dan mee bezig ? Het is bovendien tegen de wet.

Wat jij hiet dus zegt klopt maar ten dele, het is zeker geen algemene waarheid, maar het is wel het officiële standpunt in adoptiekringen, dwz kind en gezin, diensten voor maatschappelijk onderzoek etc ...

Nog iets, veel personen die actief zijn binnen het adoptiewereldje denken dat zij alle waarheid in pacht hebben en staan niet open voor tegenspraak. Nochtans worden zij allemaal betaald met overheidsgeld, want alles staat of valt met subsidies. Een beetje bescheidenheid zou al die mensen (CAW, kind en gezin, etc ...) sieren.

Gast

Berichtdoor Gast » 26 apr 2007, 14:24

Het verslag wordt inderdaad "herschreven" na de verschijning op de jeugdrechtbank; bij ons werd het er niet beter op. Het was nog erger dan de eerste versie. Genant om te weten dat zoiets opgestuurd wordt naar een herkomstland.
Zeer teleurgesteld in de hele procedure.

Terug naar “Andere onderwerpen”