bewijs 3 jaar samenwonen

bc

bewijs 3 jaar samenwonen

Berichtdoor bc » 23 feb 2007, 16:44

Hoe kan je bewijzen dat je al 3 jaar affectueus samen woont?
Wij hebben 1.5 jaar geleden samen een huis gekocht en wonen sindsdien ook officieel samen (op hetzelfde adres) maar dus niet wettelijk.
In totaal wonen wij al bijna 4 jaar samen maar ik woonde officieel (domicilie) nog bij mijn ouders.
Is er een manier om toch te bewijzen dat wij al wel degelijk 3 jaar samen wonen?

Groetjes

D.

RE: bewijs 3 jaar samenwonen

Berichtdoor D. » 23 feb 2007, 18:27

Jammer genoeg aanvaardt men enkel een bewijs van samenwonen waarop staat dat je effectief gedurende een bepaalde periode op hetzelfde adres gedomicileerd was/bent. Enkel dit document is wettelijk bepalend voor de rechtbank.
Ik vrees dat hier geen oplossing voor bestaat ... .

bc

Berichtdoor bc » 23 feb 2007, 19:00

En kan je bijvoorbeeld al starten met een aanvraag, de cursus en het maatschappelijk onderzoek als bijvoorbeeld 2 individuelen en dit later in de procedure (binnen 1.5jaar dus) samenvoegen als "koppel" ?

D.

Berichtdoor D. » 23 feb 2007, 20:16

De cursus kan je sowieso (is ook oneindig geldig) volgen maar de procedure voor de rechtbank, die ook het MO beveelt, kan je pas opstarten als je effectief 3 jaar samenwoont met dezelfde domicilie. Je moet nl. bij je verzoekschrift dat bewijs van min. 3 jaar samenwonen toevoegen.

Gast

Berichtdoor Gast » 23 feb 2007, 21:48

Huwen is mss een optie?

bc

Berichtdoor bc » 23 feb 2007, 22:19

Nee huwen wil ik niet... dan zal er niets anders op zitten dan nog 1.5jaar geduld te hebben... ondertussen kan ik natuurlijk al veel uitzoeken en zo.

Gast

Berichtdoor Gast » 23 feb 2007, 22:58

Waarom niet huwen en wel samenwonen, samen een huis kopen en samen een kind willen adopteren? Veel koppels zeggen dat zo een papiertje niet nodig is omdat ze zonder dat ook wel in mekaar geloven, maar wat als dat papiertje nu de enige manier is om samen een kind te adopteren?

Er zijn hier nog koppels hoor die speciaal gehuwd zijn om te kunnen adopteren.

Gast

Berichtdoor Gast » 23 feb 2007, 23:05

Als je niet wil trouwen, is je landenkeuze sowieso al heel beperkt. Het is misschien niet eerlijk, maar wel de realiteit. De meeste landen eisen echt wel dat je dat papiertje in handen hebt!

Gast

Berichtdoor Gast » 24 feb 2007, 09:58

Ja! Wij zijn gehuwd om "samen" te adopteren. We woonden toen al 10 jaar samen.
Als dat papiertje niet uitmaakt om gelukkig te zijn, waarom mag dat papiertje er dan niet zijn?
Ik begrijp dat ook niet goed, wel een huis samen kopen/bouwen, wel samen een kindje adopteren , maar trouwen wil/kan je niet. Raar.

Gast

Berichtdoor Gast » 24 feb 2007, 16:23

als je niet wil huwen om te adopteren, dan hoop ik dat je nog heeeeeel veeeeeel geduld hebt om een kindje in je armen te houden. Momenteel kan je als samenwonenden enkel adopteren uit Colombia en dat duurt eeeeeeeeuwen.

Gast

Berichtdoor Gast » 24 feb 2007, 19:48

Op de website van Fiac staat nochtans dat je voor Colombia ook getrouwd moet zijn ..

dezelfde van hierboven :)

Berichtdoor dezelfde van hierboven :) » 24 feb 2007, 19:50

Oeps sorry, ik had niet ver genoeg gelezen .... je kan blijkbaar toch adopteren uit Colombia als je 3 jaar samenwoont. Sorry!

bc

Berichtdoor bc » 24 feb 2007, 19:54

Het is een persoonlijke keuze om niet te huwen...
Ik lees toch overal dat er bepaalde oost-europese landen zijn waar samenwonenden kunnen adopteren. Ik heb al erg veel opgezocht over zelfstandige adoptie en ben dan ook meer geneigd om het die manier te doen.
Maar kom, zover is het nog lang niet.

Gast

Berichtdoor Gast » 24 feb 2007, 19:57

huwen wil ik niet??!!

In het leven zijn er wel meer dingen die 'ik niet wil' maar toch doe hoor!

Ik dacht dat hier vooral mensen zaten die alles over hebben om een kindje in hun armen te kunnen sluiten en dan is huwen maar een peulschil hoor!

nog veel succes zou ik zeggen

bc

Berichtdoor bc » 24 feb 2007, 20:19

tjah ieder zijn gedachte erover hè...
ieder is toch vrij om te kiezen hoe ie het wil doen dacht ik zo...

Gast

Berichtdoor Gast » 24 feb 2007, 20:27

zeker

de weg voor adoptie is nog niet lang en moeilijk genoeg, maar gij moogt van mij het uzelf nog moeilijker maken hoor, no problem! ik heb daar geen last van maar kom nie zeuren als 'ge bijna geen landenkeuze hebt' hé

Gast

Berichtdoor Gast » 24 feb 2007, 20:32

Ik heb voor mijzelf al uitgemaakt welke landen ik interessant vind en daar mag je als samenwonende wel adopteren.

getrouwd voor adoptie

Berichtdoor getrouwd voor adoptie » 25 feb 2007, 19:27

Wij hebben alle adoptiebureaus gecontacteerd, en die meldden ons dat we weinig tot geen kans zouden maken als we niet gehuwd waren.
Het is niet omdat de wet in België nogal liberaal is, dat de landen van herkomst zo tolerant zijn.
We hadden twee opties :
1. proberen als samenwonende: DIt was moeilijk, omdat wij ook wettelijk geen 3 jaar samenwoonden (om fiscale redenen) De bureaus gaven ons weinig kans....
2. Ik kon adopteren als alleenstaande vrouw. Dit zou moeilijk worden (slechts 2 landen mogelijk, en minder kansen als gehuwden, en het CAW zou gegarandeerd onze relatie niet verzwijgen in het MO. En leg het ginderachter dan maar eens uit.

Ook wij hebben lang getwijfeld: ik wilde hélemaal niet trouwen!!! En toch hebben we het gedaan...En nu ben ik blij, ons onderzoek loopt, en we hebben een perspectief!

@2057

Berichtdoor @2057 » 25 feb 2007, 20:13

Lekker gezellig type ben jij ! Laat jij je ook door je buurman pakken omdat je er alles voor over hebt?!
Als opstartster niet wil huwen zal ze daar wel haar redenen voor hebben en een kind neem je niet even tussen door hoor!

Denk eens na voor je zo loopt te zagen en nog veel succes zou ik zeggen

Terug naar “Andere onderwerpen”