Maatschappelijk onderzoek

Evy

Maatschappelijk onderzoek

Berichtdoor Evy » 23 feb 2007, 10:18

Hallo,
Wij zijn net de procedure gestart en hebben binnen enige tijd ons maatschappelijk onderzoek.
Wat wordt er zoal gevraagd en waarop letten die mensen tijdens het huisbezoek?
Moet de kinderkamer bv bepaalde afmetingen hebben? Moet je een bepaald minimum verdienen voor je kan adopteren? ...

Bedankt alvast

Gast

RE: Maatschappelijk onderzoek

Berichtdoor Gast » 23 feb 2007, 12:06

Hoi Evy,

Bij ons huisbezoek is de MA niet verder geweest dan de living. Dus via de gang naar de living.
Ze vroeg wel een beschrijving van ons huis, dus, living, keuken, aantal slaapkamers...
Het was die dag nogal regenachtig en wij hebben een hond, kun je je voorstellen dat er toch wel eens een pootafdruk te zien was, daar heeft ze niet moeilijk over gedaan.

Wat ze zoal vragen tijdens die gesprekken.
Naar je verleden, hoe je je baby-/peuter-/kleuter-/pubertijd /schooltijd beleefde.
De band met je familie (ouders/broers/zussen...)
Hoe je je man hebt leren kennen en naar jullie relatie.
Hoe jullie naar adoptie kijken.Wat jullie ervan verwachten.
Hoe jullie het kindje denken op te voeden.
VB:
Ze vroegen ons ook hoe we zouden reageren als ons kindje te maken zou krijgen met rasisme. Daarop hebben we gezegd dat we dat nog niet wisten, dat elk kind een andere aanpak nodig heeft.

Een tip, wees gewoon eerlijk en jezelf. Je mag vooraf ook gerust zeggen dat je wat zenuwachtig bent.
Zo was mijn man heel zenuwachtig en klapte bij het eerste gesprek volledig dicht. We hebben dat dan ook gezegd en zo stelde ze dus regelmatig een vraag die echt naar hem gericht was .

En ik kan je zeggend at wij intussen een achat ven een adoptiedochter hebben :)

c

Berichtdoor c » 23 feb 2007, 12:10

hallo,
Onze MA is niet van haar stoel gekomen.
Wilde verhalen ,overMA's die in je kasten zitten moet je zeker niet geloven.
De afm van je kinderkamer vragen ze niet.Het is veel belangrijker dat ze
te horen zullen krijgen dat je je kind een goeie thuis kan geven.
Vragen:waarom je wil adopteren
een beetje over de cursus
over je jeugd
je relatie met je man,familie,vrienden
opvoeden van kinderen
Wij hadden het geluk een hele lieve te hebben.
Wij konden heel open tegen haar ons verhaal doen.
Veel geluk met jullie MO.

Anoniem

Berichtdoor Anoniem » 24 feb 2007, 05:03

Ook bij ons was het zien van de leefruimte voldoende. Men merkt wel meteen op als een huis geschikt is of niet. Tijdens het huisbezoek kregen wij de feedback van de vorige twee gesprekken en daar werd dan ook veel over gebabbeld.
Ik zou toch aanraden met voorzichtig te zijn met het advies van 'blijf jezelf'.
Wij hebben op alle vragen spontaan gereageerd en hebben toch moeten vaststellen dat het Caw heel gevoelig is voor kritiek. Als wij een antwoord verdedigden met iets uit de lectuur reageerde men vaak geagiteerd en dit werd dan serieus uitvergroot in het verslag. Ga niet te ver uitwijden bij het antwoorden, hoe meer je vertelt , hoe meer tegen je kan gebruikt worden.
Hou je antwoorden kort en bondig.
Op het einde van het huisbezoek vroeg men of we moesten lenen voor adoptie of we het bedrag beschikbaar hadden. Men vraagt geen bewijzen. Wij weten van ervaren adoptieouders dat dit gebeurt als je ingeschreven bent in een adoptiebureau.

Succes !

Gast

Berichtdoor Gast » 24 feb 2007, 09:09

Over geld is ons tijdens de gesprekken nooit iets gevraagd.Op het adoptiebureau moesten we alleen het document waarop je je financiele toestand moest invullen (vereist door het herkomstland).

M

Berichtdoor M » 24 feb 2007, 10:38

Blijkbaar zitten er wel meer mensen met den bibber te wachten op hun MA-bezoeken. Is dit echt zo'n horror? Het feit dat er zoveel verschillende CAW-maatstaven zijn... Heeft er iemand ervaring met de CAW uit regio Machelen en/of Herentals of AArschot?

M

Berichtdoor M » 24 feb 2007, 11:55

sorry ; typfoutje; moet Mechelen - Lier zijn.

wachten duurt zoooo lang

Berichtdoor wachten duurt zoooo lang » 24 feb 2007, 17:39

Het MO is geen horror, maar we zijn toch blij dat het achter de rug is.
Bij ons vielen zowel de psy als de MA enorm goed mee.
Vooral ik was toch erg zenuwachtig voor elk bezoek, maar alles is vlot verlopen. Het is niet evident om voor twee onbekende mensen je volledig bloot te geven. Je levensverhaal en je kwetsbare punten uit de doeken doen hebben wij toch een beetje onderschat. Na elke afspraak waren we uitgeput. Gedurende de gesprekken hebben we eerlijk geantwoord en ons mening gegeven.
Volgens mij heeft het geen zin om je beter voor te doen of dingen achter te houden. Ze weten goed wat ze moeten vragen en hoe ze dat moeten doen.
Het enige waar ik het moeilijk mee heb is dat onze toekomst (met of zonder kinderen) van 8 uur gesprekken afhangt en dat heb ik hen ook gezegd.
Nu wachten we af op het advies en dit is even stresserend of nog meer dan het MO :-)
Voor de mensen die nog moeten beginnen aan het MO : probeer in de mate van het mogelijke jezelf te zijn en alles komt wel goed. In ieder geval veel geluk en weinig stress :-)

Terug naar “Andere onderwerpen”