zorgt voorbereidingscursus voor beslissing?

twijfelaartje

zorgt voorbereidingscursus voor beslissing?

Berichtdoor twijfelaartje » 20 feb 2007, 16:27

Zorgt de voorbereidingscursus voor een goed beeld van de adoptie?
M.a.w. zijn er mensen die twijfelden vooraf, een duidelijk besluit hadden achteraf? (dat is waarschijnlijk wel de bedoeling van de cursus maar ik wou toch eens jullie ervaringen.)
Dank

Gast

RE: zorgt voorbereidingscursus voor beslissing?

Berichtdoor Gast » 20 feb 2007, 18:54

De voorbereidingscursus is inderdaad een heel goede manier om de beslissing te nemen er volledig voor te gaan of ermee te stoppen.
Voor mij was het al lang duidelijk. Ik had al heel veel op internet zitten zoeken en lezen, maar mijn echtgenoot heeft echt wel veel aan die cursus gehad. Hij had er blijkbaar iets minder over nagedacht dan ik. Maar zo zijn er misschien wel meerdere mannen. Het is, zelfs al doe je geen adoptie meer achteraf, een heel informatieve cursus die ook aandacht geeft aan jullie eigen proces van verwerking (kinderloosheid), in geval dat dit voorkomt.
Bij ons was de cursus echt wel positief en hebben we er veel aan gehad.

anoniem

Berichtdoor anoniem » 24 feb 2007, 05:18

Ons besluit stond ook al vast voor we aan de cursus begonnen en dit was bij de meeste kandidaten zo. Bijna iedereen was heel goed geïnformeerd. Sommige zaken vonden wij interessant andere zaken minder omdat het herhaling was.
Wij kunnen ons wel voorstellen dat mensen die de knoop niet hebben doorgehakt misschien wel een beter beeld krijgen rond adoptie.
Laat jullie niet afschrikken want het adoptiesyndroom is in de hele vorming sterk aanwezig (m.a.w., bij elk probleem met het kindje zegt men dat de adoptie de oorzaak is, terwijl dit helemaal zo niet is). Wij zijn op een avond naar volwassen adoptiekinderen en adoptieouders mogen gaan luisteren. Dit vonden wij heel boeiend, die mensen zijn ervaren en weten over wat ze spreken en hun verhalen waren helemaal niet zo negatief hoor!

C

Berichtdoor C » 24 feb 2007, 10:06

Wij zijn onze cursus toen met 15 koppels gestart. Ne de eerste dag heeft al 1 koppel afgehaakt.
Na de 2de dag nog een koppel.
Uiteindelijk hebben van de 15 koppels,11 koppels het MO ondergaan.
Daarvan hebben 9 koppels een beginseltoestemming gekregen.
Uiteindelijk hebben 6 koppels geadopteerd en 2 koppels zijn spontaan zwanger geworden.
1 koppel zzou later adopteren het andere heeft de plannen vaarwel gezegd.

Zelf wisten we heel zeker dat we zouden adopteren en hadden ook al heel veel opgezocht op het internet.

Het enige nieuwe tijdens de cursus was het panelgesprek met adoptiekinderen/adoptie ouders.

Wat me vooral daarvan bijgebleven is , is dat een vrouw op volwassenen leeftijd opzoek gegaan is naar haar bio. familie.
Ze heeft die gevonden maar uiteindelijk wilde ze alleen maar geld van haar.
Ze vonden dat ze door hun een mooie en betere toekomst gekregen had en dat ze daar dankbaar moest voor zijn (wat ze ook was) maar dat het nu haar beurt was om de familie daar te onderhouden.
Dat kon ze niet want ze had intussen zelf een gezin.
De giften die ze gaf daar waren ze niet content mee, dus heeft ze toch weer alle contact verbroken.
Over zo'n situatie had ik voordien niet na gedacht.

Terug naar “Andere onderwerpen”