IVF + adoptie?

Lien

IVF + adoptie?

Berichtdoor Lien » 20 feb 2007, 12:56

Hallo allemaal,

Dit is zeker niet de eerste keer dat ik deze topic bezoek. Ik lees hier af en toe mee, zonder te reageren welliswaar, aangezien wij voorlopig nog niet met adoptie bezig zijn. Maar sinds een tijdje zitten wij wel met het idee om voor adoptie te kiezen.
Ik schets even kort onze achtergrond:
- op natuurlijke wijze zwanger geraalt maar miskraam
- toen wou het niet meer lukken dus in de medische molen beland: 6 IUIs gehad en nu onze eerste IVF poging achter de rug maar die is mislukt.

En eerlijk gezegd begint dit echt door te wegen. Telkens die hoop en dan weer die enorme teleurstelling. Ik zal het velen hier niet moeten vertellen.
Daarom zijn we beginnen nadenken over adoptie. We zouden graag eerst nog een aantal IVF pogingen doen maar als het niet lukt ons toch alvast willen inschrijven voor adoptie, en ondertussen de IVF pogingen verder zetten. En dan bedoel ik dat je 6 pogingen vergoed krijgt door de ziekenkas, dus meer zouden we er zeker niet doen.
Ik ben op de site van kind en gezin gaan kijken en daar staat duidelijk aangegeven dat je je mag opgeven voor adoptie ook al ben je nog met een vruchtbaarheidsbehandeling bezig, alleen raden zij dat niet aan. Het zou oa te zwaar zijn om beiden te combineren.
Mijn vraag: Zijn er hier nog koppels die bezig zijn met een vruchtbaarheidstechniek en die zich toch al opgegeven hebben voor adoptie. Of mensen die het allemaal al meegemaakt hebben. Wat zijn jullie ervaringen? Is het beter om de medische molen eerst volledig achter je te laten alvorens over te gaan tot adoptie?
Graag jullie reacties.

Gast

RE: IVF + adoptie?

Berichtdoor Gast » 20 feb 2007, 13:21

Hallo Lien,

wij doen gewoon verder met IVF tot we ons MO zullen hebben. Bij ons betekent dat tussen de aanmelding en het begin van ons MO toch meer dan een jaar en dan zullen onze 6 pogingen 'op' zijn.

sterre

Berichtdoor sterre » 20 feb 2007, 13:33

Wij hebben onze voorbereidingscursus net achter de rug en zijn nu aan onze 3de IVF bezig. Als deze niet lukt, stoppen we met IVf en dienen we ons verzoekschrift in. De beide echt combineren, zien we niet zitten.
Tussen aanmelding en MO zit wel een periode, maar toch niet meer dan een jaar hoor.

Lien 2

Berichtdoor Lien 2 » 20 feb 2007, 13:39

Hallo Lien,

Wij hebben nu een kindje geadopteerd maar hebben over 7 jaar ons ook deze vragen gesteld.
Na alles wat ik nu weet zou ik zeker ,nu je nog even bezig bent met IVF en zo,
me toch al inschrijven voor adoptie. Dat voor verschillende redenen
- Adoptie duurt toch lang ( bij ons 6 en half jaar)
- Je groeit in een adoptie procedure ( toen wij ons inschreven was het vooral mijn man die er helemaal klaar voor was. Ik hoopte stiekem nog dat mijn laatste IVF toch ging lukken of dat ik tijdens de adoptie procedure zelf zwanger ging raken. Maar naar mate de jaren verder gingen en dat we lessen en gesprekken deden veranderden mijn gevoelens sterk. Zodanig dat het voor mij nu een ( welkom natuurlijk) verschieten zou zijn moest ikzelf zwanger blijken.
Ik wil maar zeggen volg jullie hart dan neem je zeker de juiste beslissing. En weet bij adoptie heb je tijd. Je kan niet verwachten dat iemand die pas denkt op adoptie al helemaal klaar is om morgen een adoptie kinje te krijgen.
Een ding hebben wij altijd gedaan. Zie de tijd van wachten niet als een verloren tijd. Wij hebben in deze periode genoten samen en ook veel verdriet gehad maar blijf positief. ( In totaal 12 jaar 24 KI 15 IVF ...)
MAAR DE BELONING IS GROOT
Liefs Lien

Lien

Berichtdoor Lien » 20 feb 2007, 14:19

Bedankt allemaal voor jullie reactie.

Sterre,

Als ik het goed begrijp dan volgt de cursus blijkbaar wel snel na het aanmelden maar valt het proces dan een tijdje stil tot aan het MO.

Lien,
Bedankt voor je verhaal. Vind het heel interessant om de mening te kennen van iemand die het al meegemaakt heeft. Voor mijn gevoel gaan we niet te lang meer wachten om ons aan te melden. We willen beiden heel graag kinderen, dat staat vast. En als het er geen van ons beiden kan zijn dan mag dat ook een adoptiekindje zijn. Maar zoals je zegt moet je groeien in dat proces. Ik hoop natuurlijk nog altijd dat die IVF ooit eens mag lukken.

Mag ik vragen van welk land jullie kindje is?

Lien 2

Berichtdoor Lien 2 » 20 feb 2007, 16:48

Bij ons was het binnenlandse adoptie. Daarom duurt alles ook wel wat langer.
Veel sterkte en goede moed verder.

Gast

Berichtdoor Gast » 21 feb 2007, 05:44

Lien, ik wil je geen valse hoop geven maar twee koppels die we kennen zijn spontaan zwanger geworden na jaren ivf en andere geprobeerd te hebben.
Het eerste koppel tijdens de voorbereidingscurssus.
Het tweede koppel na het contract te tekenen bij een adoptiebureau.
Allebei zeiden ze dat de druk van hun schouders viel toen ze voor adoptie kozen. De dokters verstonden het ook niet na al die pogingen.

sterre

Berichtdoor sterre » 21 feb 2007, 07:36

Zo'n reacties als hierboven, zijn steeds van die wonderverhalen waar ik weinig in geloof maar ja...

Wij hebben ons aangemeld voor de voorbereidingscursus in november en konden in janurai beginnen. Vorige week is onze cursus afgelopen. Nu dus onze IVF afwachten en als deze weer mislukt is, dienen we ons verzoekschrift in bij de griffie. En dan zal het inderdaad nog enkele maanden (momenteel wordt gesproken van 3 tot 6 maand) wachten alvorens aan ons MO te beginnen. In deze maanden kan je dus ook nog wel verder gaan met IVF, maar wij voelen het aan dat wanneer we ons verzoekschrift indienen, we echt volledig voor adoptie gaan en de IVF dan stopzetten. Maar het kan dus nog wel een tijdje gecombineerd worden hoor, maar dat moet je zelf aanvoelen.

Gast

Berichtdoor Gast » 21 feb 2007, 08:58

Je hoort dat wel vaker van mensen die zwanger worden eens ze voor adoptie kiezen. Er wordt inderdaad gezegd dat dit komt omdat ze dan minder stres hebben en er minder mee bezig zijn. Ik ken ook zo´n koppel maar ik denk altijd: het zou moeten lukken dat ons dat zou overkomen. Daarbij denk ik ook vaak dat wij ons wonder op dat gebied al gehad hebben. Ik ben ooit natuurlijk zwanger geraakt hè. De kans dat dit nog eens lukt, lijkt me eerder klein.

Wij zijn er nog niet uit wanneer we met IVF zouden stoppen. Voorlopig wil ik echt alle pogingen uitdoen. Maar dat zeg ik nu natuurlijk. Terwijl mijn vriend er wel een aantal wil doen maar niet allemaal.

Sterre,
Ik ben me nu al een tijdje aan het informeren over adoptie en ik lees ook veel over een negatief advies dat je kan krijgen en dan mag je niet adopteren. Ik wil niet pessimistisch zijn hoor maar denken jullie daar soms ook wel eens aan?
Lien,
Vond jij dat MO goed meevallen? Het lijkt me toch ook erg stresserend.

lien

Berichtdoor lien » 21 feb 2007, 08:59

De reactie hierboven is van mij hè;-)

Gast

Berichtdoor Gast » 22 feb 2007, 16:09

Met al die kosten van de IVF-pogingen ("op kosten van de ziekenkas") hadden al lang vele kindjes gered kunnen worden ...
Dat is een ingesteldheid die toch eens serieus overwogen moet worden...
Als je na 6 mislukkingen toch voor een adoptiekind gaat, dan lijkt dat adoptiekind teveel tweede keus.
En nog iets, wat als je zwanger raakt, en intussen goedkeuring krijg voor een adoptiekind ...

Adoptiemeisje uit India

Berichtdoor Adoptiemeisje uit India » 22 feb 2007, 17:59

Een adoptiekind is sowieso een tweede keus voor mensen die niet zwanger geraken. Ook mijn ouders en ik denk de meeste adopie-ouders hebben eerst geprobeerd om zwanger te geraken.

Gast

Berichtdoor Gast » 22 feb 2007, 19:07

Persoonlijk is het voor ons een tweede KANS, geen tweede keus ...
We hebben wel niet al onze IVF-pogingen 'opgebruikt' maar bewust gekozen om ermee te stoppen en voor adoptie te kiezen.
Om eerlijk te zijn hebben we voor we aan IVF begonnen zelfs lang getwijfeld of we niet gewoon meteen die stap zouden overslaan en meteen voor adoptie te gaan.
We hebben er dus heel bewust Voor gekozen om eerst die IVF- periode af te sluiten voor we aan adoptie begonnen.
Uiteraard is iedereen vrij om hierin te doen wat hij wil maar wij voelen er ons gelukkig bij dat we het op deze manier gedaan hebben.

Elsie

Berichtdoor Elsie » 23 feb 2007, 11:07

@adoptiemeisje uit India

Adoptie is een ANDERE keuze en die wordt inderdaad meestal pas gemaakt na pogingen om zwanger te worden van een bio-kindje.
Wat ook logisch is, want als het vanzelf lukt moet je gewoon 9 maanden zwanger zijn en bevallen.
Bij een adoptie moet je eerst een cursus volgen, een maatschappelijk onderzoek ondergaan en bewijzen dat je goede ouders zult zijn, een emotionele buitenlandse reis maken, veel geld betalen, onzeker zijn tot je je kind in handen hebt... Dit is een weg die de meesten slechts inslaan als ze er dus heel veel voor over hebben.
Weet je dat slechts een paar procent (2 geloof ik) van de kinderloze koppels (met kinderwens) adopteren?

Als je nog geen kinderen hebt, doe je het inderdaad vooral om je kinderwens te vervullen. Omdat je als koppel veel tijd en liefde hebt om aan een kind te geven. Omdat je hart gewoon zegt dat je dit moet doen. Voor het kind, maar ook voor jezelf.
En als je dat als kinderloos adoptiekoppel niet kan toegeven, ben je volgens mij verkeerd bezig. Het is beter om te adopteren vanuit een kinderwens dan om zogenaamd "een goede daad te doen" en een kind uit de nood te helpen.
Dat krijg je er wel als extraatje bij.

Wees maar zeker dat elk adoptiepaar dat het goed voorheeft enorme gewetensbezwaren heeft bij het feit dat je een kind gaan "wegplukken" uit zijn vertrouwde omgeving. En dat het pijn doet dat jouw adoptiekind altijd zal blijven verlangen naar zijn biologische ouders (wat normaal is!) en dat het heel zijn leven lang toch zal worstelen met dit verdriet.
Als adoptie-ouder weet je dat en zal je moeten proberen het kind met deze gevoelens op te vangen.

Ik wil maar zeggen dat adoptie niet zomaar een onbezonnen tweede keuze is.
In principe is het alles in beschouwing genomen een veel bewustere keuze dan de keuze voor een biologisch kind. Want daarbij denk je meestal nog niet verder dan aan de baby-tijd.

Ik zie het niet als een louter egoïstische daad, maar wij willen wél graag kinderen.
Probeer als adoptie-kind ook dit te begrijpen, maar dat komt wel als je eigen kinderwens zich "opdringt". Want zo voelt het soms echt, het is een oerdrang.

Adoptiemeisje uit India

Berichtdoor Adoptiemeisje uit India » 23 feb 2007, 11:52

Ik bedoelde het niet negatief hoor, het was gewoon een vaststelling. Ik weet ook ouders veel moeite doen om te kunnen adopteren. Mijn ouders zijn héél blij met mij en hebben er absoluut geen spijt van dat ze zelf geen kinderen konden krijgen. En ik heb er zelf ook geen spijt van dat ik geadopteerd ben en hier leef, maar ik vraag mij soms wel af hoe mijn leven in India zou zijn geweest.

Ik ben wel ietwat ouder dan mijn naam laat uitschijnen, maar dat komt omdat ik adoptievrouw uit India niet leuk vind klinken. Ik heb ondertussen zelf ook al de leeftijd bereikt om te kunnen adopteren en heb er zelfs al voor geïnformeerd. De reden waarom ik het waarschijnlijk niet ga doen is omdat ik mij graag eens genetisch verwant zou willen voelen met iemand, dat is iets wat ik toch echt fel mis.

Gast

Berichtdoor Gast » 23 feb 2007, 12:27

@adoptiemeisje uit India:
Ik vind het oprecht interessant en leuk dat je hier komt vertellen hoe jij het ziet. Zo zien we het ook eens van de andere kant!

Heb jij al eens een rootsreis gemaakt?
Zo nee, waarom niet? Of ben je toch van plan om dat te doen?
Zo ja, viel het mee? Hoe was dat emotioneel? En ben je iets meer over je biologische afkomst te weten gekomen?
Heb je ooit geïnformeerd bij je adoptieouders over je biologische afkomst?
Zo ja, ben je tevreden met wat je ouders over je biologische afkomst konden vertellen, of had je meer willen weten?

Enfin, eens een heleboel vragen van mijn kant, wat nu niet over ivf gaat, maar meer over biologische afkomst...

Adoptiemeisje uit India

Berichtdoor Adoptiemeisje uit India » 23 feb 2007, 13:33

Ja, ik ben al teruggeweest naar India. Ik was daar vroeger altijd tegen omdat ik niet 'de rijke toerist' wou uithangen. Op een bepaald moment echter voelde ik toch de behoefte om het allemaal eens met eigen ogen te zien. Ik voelde mij daar verschrikkelijk Belgisch ondanks mijn Indische uiterlijk. Die mensen daar hadden een totaal andere mentaliteit dan ik. Ik ben ook naar het weeshuis geweest waar ik vandaan kwam en ben daar wat te weten gekomen over mijn verleden. Ik had wel graag nog meer geweten, maar dat wilden ze niet vertellen vermoedelijk om de privacy van mijn adoptie-ouders te beschermen.

Mijn adoptieouders wisten zelf niets over mijn biologische afkomst, dat was vanuit India niet doorgegeven aan België.

Terug naar “Andere onderwerpen”