bang voor een negatief advies

sara

bang voor een negatief advies

Berichtdoor sara » 18 feb 2007, 10:13

Mijn vriend en ik zijn nu al een tijdje aan het proberen om zwanger te geraken. Tot nu toe zonder resultaat. We hebben al gehad over adoptie als het niet zou lukken om zelf kinderen te kunnen krijgen. We staan beiden voor 100% achter adoptie. Maar ik lees hier dat sommige mensen een negatief advies hebben gekregen en dat maakt me wel bang. Wat kan een reden zijn voor een negatief advies? Mijn vriend is 31 jaar en ik 27. We hebben beiden een vaste baan, we hebben een huis gebouwd langs mijn ouders (dus opvang is er altijd). We hebben geen medische of psychologische problemen. We zijn wel niet getrouwd, maar dat kan vlug geregeld worden.

Gast

RE: bang voor een negatief advies

Berichtdoor Gast » 18 feb 2007, 10:42

hai sara,

als je ervoor wil gaan, laat je dan zeker niet tegenhouden door een mogelijk negatief advies. Je kan het alleen maar proberen en als je er echt achter staat dan kan je maar best zo snel mogelijk inschrijven want het duurt al enkele jaren.. Stel dat je negatief krijgt, dan kan je het advies naast je neer leggen en in hoger beroep gaan, maar je kan ook eens nagaan of er kan gewerkt worden aan de negatieve punten en vervolgens een nieuw MO aanvragen.
Niets verloren dus

M.V.

Berichtdoor M.V. » 19 feb 2007, 16:33

Hoi Sara, ik herken dat gevoel; ik zit nog altijd met de aanmeldingsformulieren op mn schoot en de angst om afgewezen te worden is de hoofdreden dat ze nog niet vertrokken zijn. Adoptie is zowiezo al iets waar je niet 'zomaar' aan begint -een grote stap in het onbekende - en ook wij vragen ons af wat globaal gezien de meest voorkomende redenen zijn voor afwijzing. Er wordt duidelijk niet graag over gesproken want ik heb er nog weinig conreets over teruggevonden. Wij zijn al wat ouder -mijn man ook 10 jaar ouder dan ik- Ik vraag me echt af of we uberhaupt een kans maken.

Ikke: mag het iets meer zijn?

Berichtdoor Ikke: mag het iets meer zijn? » 19 feb 2007, 16:49

Negatieve adviezen zijn een grote minderheid. Soms kan dit forum een vertekend beeld geven en de indruk wekken van andere 'statistieken'. Dat komt omdat er weinig mogelijkheden zijn om te ventileren na negatief advies. Dat lukt nu eenmaal moeilijk in je omgeving of bij familie, soms zelfs geeft het conflicten binnen het koppel zelf. Het komt steeds heel hard aan en vaak komt het onverwacht. Maar bedenk dat het gaan om een minderheid als je er de cijfers naast zou leggen. Als je een aantal pluspunten hebt, of er nog voor zorgt in de komende periode, dan lukt het je wel! Pluspunten: een stevig gefundeerde partnerrelatie die tegen een stootje kan en waar veel bespreekbaar is, een open huis waar ook al eens kindjes komen van vrienden en familie, goeie contacten met mensen met kinderen,... een realistisch zicht op problemen die zich kunnen voordoen bij adoptiekinderen (hechtingsproblemen,...) of in je omgeving (racisme), en veel vaardigheden/inspiratie om naar oplossingen te zoeken als er zich problemen voordoen... Kortom een mama- en- papa-to-be zoals iedereen ze zich als kind zou wensen...

Ikke

Gast

Berichtdoor Gast » 19 feb 2007, 17:32

Bij ons is het negatief advies er gekomen omdat we onverwacht een vraag kregen waar we niet pasklaar een antwoord op hadden.Dit heeft de MA gedurende alle gesprekken als rode draad gebruikt om ons te doen zeggen wat we niet willen zeggen.Pas op want er zitten venijnige getrainde tangen tussen!

Gast

Berichtdoor Gast » 19 feb 2007, 19:23

Wij kregen een negatief advies omdat mijn echtgenoot het moeilijk had om over zijn gevoelens en emoties te praten tijdens het MO, zodat hij over weinig inlevingsvermogen zou beschikken. Wij waren zo open en eerlijk geweest tegen de mensen van het CAW en wij hadden trouwen in deze personen. Maar toen wij ons verslag lazen waren zeer teleurgesteld want dit verslag was niet de juiste weergave van onze gesprekken. In het verslag stonden onjuistheden en tegenstrijdigheden en deze mensen hebben duidelijk geen voeling met mensen die ongewenst kinderloos zijn. Wij zijn duidelijk niet de enige die een slechte ervaring met CAW Beringen hebben, want de laatste tijd zijn er veel klachten over Beringen op dit forum terug te vinden. Maar reeds 3 maal zijn deze goede en minder goede ervaringen over CAW Beringen integraal van dit forum verdwenen. Tijdens de gesprekken werd vooral de nadruk gelegd op het kunnen praten en hoe je gaat praten met je adoptiekind als er problemen zijn, maar hoe je het kind praktisch gaat opvangen en begeleiden tijdens zijn/haar opvoeding daar werden geen vragen over gesteld. Omdat wij samen een kind willen adopteren is het CAW en de jeugdrechter van oordeel dat zowel de vader als de moeder over dezelfde pedagogische capaciteiten moet beschikken.
Daarom hebben wij een negatief advies en vonnis. Aan de opstarter - laat dit jullie niet afschrikken, want ook wij hebben de hoop nog niet opgegeven. Ik hoop dat jullie niet naar Beringen moeten en anders wees op jullie hoede

M.V.

Berichtdoor M.V. » 20 feb 2007, 11:36

Tja, daar gaat het eigenlijk over; mijn man is een heel lieve papa voor ons éénjarig zoontje, maar tegenover "derden" erg gesloten en verlegen als het over gevoelens gaat. Dit komt soms stug en ongeïnteresseerd over, maar dit is helemaal niet het geval. Ben wel bang hoe die mensen daar op reageren

xxx

Berichtdoor xxx » 24 feb 2007, 05:29

We zijn heel gerust aan de gesprekken begonnen en waren er van overtuigd dat wij geschikt zouden verklaard worden. De gesprekken verliepen moeizaam, de m.a. liet duidelijk merken dat ze ons liever niet zag komen. Waarom weten we niet, we zijn altijd vriendelijk en beleefd gebleven. Mijn man is ook geen grote prater maar daarom niet asociaal. Ze hebben hem dan ook serieus op de rooster gelegd. Ik denk niet dat de leeftijd, soort werk,... een grote rol speelt. Bij ons was de rode draad: hoe denk je over adoptie, opvoeding enz...
Er hangt veel van af, welke persoon je voor je krijgt en wij hadden helaas geen geluk wat dan ook leidde tot een negatief advies. Ons verslag stond ook vol interpretaties, foute zaken, zaken die nooit gezegd zijn geweest,... Wij zijn niet bij de pakken blijven zitten en vechten nu dit advies aan. We hebben uitstel gevraagd bij de Jeugdrechtbank en werken nu samen met onze advocaat aan onze verdediging.
Laat jullie niet ontmoedigen, blijf jullie zelf maar dan ook weer niet te veel. Hoe meer jullie blootgeven, hoe meer tegen jullie kan gebruikt worden!

Terug naar “Andere onderwerpen”