relatie biokinderen met adoptiezus/broer

Anno

relatie biokinderen met adoptiezus/broer

Berichtdoor Anno » 15 feb 2007, 11:59

Hallo,
ik ben benieuwd hoe het bij andere adoptiegezinnen verloopt de omgang tussen jullie kinderen.
En dan in het bijzonder indien er een vrij groot leeftijdsverschil is (bij ons 8 jaar).
Bij ons loopt het veel moeizamer dan ik had gedacht. En ik ben een beetje ten einde raad.
Mijn oudste (bio) zit momenteel volop in haar puberteit en al geruime tijd vreselijk met zichzelf in de knoop. Ondanks de goeie voorbereiding, ondanks haar motiviatie (we hebben haar steeds bij alles betrokken en haar mening gevraagd) heb ik de indruk dat ze met haar adoptiezus geen enkele affiniteit kan opbouwen. Ik heb de indruk dat ze eerder jaloers is en haar als een soort concurente ziet, ze voelt zich achteruit gestoken (nochtans is dit zeker niet het geval, ik geef beide kinderen evenveel aandacht, affectie, materiele dingen, probeer ook soms dingen met haar alleen te doen). En is ze zelf heel erg ontgoocheld.
Nochtans valt het echt goed mee met ons adoptiekindje, geen problemen dus hiermee. Ze kwam op latere leeftijd, maar hecht zich goed. En ik heb in het begin ook gelet op typische dingen, vb. schijnaanpassing, hechtingsstoornis. Maar dat zie ik allemaal niet, integendeel.
Ik vraag me dus af of het alleen komt door die puberteit en niet echt iets heeft te zien met het feit van die adoptie. En dat het weer zal overgaan met de tijd.
Heb al ontelbare gesprekken gehad met haar maar de situatie verbetert er niet op. Had ook al gedacht om haar te laten praten met een derde (prof dan) maar daar voelt ze zelf niks voor.
Dus mss zijn er hier mensen die een beetje met hetzelfde probleem zitten ? en mij ev. raad kunnen geven.

...

RE: relatie biokinderen met adoptiezus/broer

Berichtdoor ... » 15 feb 2007, 13:34

Beste Anno,
langs deze weg wil ik je wat steun geven. Zelf staan we nog maar in de beginfaze. We hebben thuis een kleine rondlopen van bijna 5 jaar en hebben net ons contract getekend voor een zusje of een broertje. Heb het boek via VAG 'net even anders' net gelezen en het blijkt inderdaad niet altijd even makkelijk in gemengde adoptiegezinnen. Toch willen wij heel graag een tweede kindje en een broer of zus. Ik wil je heel veel sterkte wensen! Misschien wil je oudste kind niet direct met een professioneel iemand praten maar misschien is er iemand in jullie vriendenkring met wie er een goede band is die kan helpen.
Groetjes, ...

Anno

Berichtdoor Anno » 16 feb 2007, 23:00

Beste, dank voor je lieve reactie, dan ook de enige, ondanks dat mijn bericht 109 keer is gelezen.
Ik veronderstel dus dat andere ouders ofwel nog in de beginfase staan en mij in deze geen advies kunnen geven. Ofwel niet met zo een probleem worden geconfronteerd. Had nochtans gehoopt op dit forum, bij dit onderwerp, van gedachten te kunnen wisselen. Want het is niet zo eenvoudig, zeker niet als mensen sowieso niks afweten van pubers, adoptie,...
Het is op zich al niet eenvoudig om met een probleem naar buiten te komen.

Adoptiemeisje uit India

Berichtdoor Adoptiemeisje uit India » 17 feb 2007, 08:13

Ik denk dat de meeste mensen hier gewoon geen ervaring mee hebben. Ikzelf en de andere adoptiemeisjes die ik ken zijn allemaal enig kind, dus die hebben die problemen niet.
Je kan jouw oudste dochter misschien eens aanraden om er met haar beste vriend(in) over te praten, dat kan soms ook wel helpen.
Ik denk dat ze zich achtergesteld voelt, wat uiteraard niet het geval is. Maar ik denk dat het gewoon een enorme verandering en aanpassing is om enig kind te zijn en alle aandacht te krijgen en dat ze nu die aandacht moet delen.

Gast

Berichtdoor Gast » 17 feb 2007, 10:47

ik heb twee dochters van 9 en 11 (oudste bio, jongste ado) en als mensen mij vragen of ze goed met elkaar omkunnen zeg ik steeds dat het échte zussen zijn, waarmee ik in feite bedoel dat ze elkaar regelmatig het licht in de ogen niet blijken te gunnen, maar dat ze elkaar evenmin kunnen missen. ze maken op deze leeftijd zeer vaak ruzie (andere zussen en broers ook hoor ik van collegamoeders) maar in de fond houden ze van elkaar zoals (bijna) alle broers en/of zussen veel van elkaar houden

onze oudste dochter is nu echter ook zo wat beginnend aan het puberen (ze is heel groot en vroeg voor haar leeftijd) en ik moet inderdaad ook eerlijk toegeven dat ze soms zowat jaloersig kan zijn op haar zus (dit was vroeger echt minder het geval)
ik denk echter dat dit eerder te maken heeft met het typische puberale 'zich onbegrepen voelen' (ik heb het aaaaaltijd gedaan, jullie zijn aaaaaaaltijd kwaad op mij, ik mag noooooooit iets, ik krijg nooooooooit coole dingen, iedereeeeeen van mijn klas heeft/mag dat wel, ....) dan wel dat ik denkt dat het te maken heeft met het feit dat ze adoptiezussen zijn
ze zegt wel eens dat wij meer boos zijn op haar dan op haar zus, maar eigenlijk heeft ze daar ook momenteel gelijk in, we moeten op haar meer boos zijn dan op haar zus, omdat zij het ons voor de moment gewoon moeilijker maakt
en, inderdaad, vroeger was dit eerder omgekeerd, dan was het haar zus waarop we al eens meer moesten boos zijn, omdat die het op dat moment moeilijker had
voor onze persoonlijke situatie wijt ik 'het ruzie maken' of het 'al eens jaloers zijn' dus eerder aan de typische leeftijdsgebonden schommelingen die het opvoeden nu eenmaal met zich meebrengen, maar ik kan natuurlijk niet inschatten hoe ernstig de jaloezie en dergelijke in jullie geval zijn. Ook is het leeftijdsverschil heel anders
Maar toch zou ik het eerder gaan zoeken in de puberale en hormonale stemmingswisselingen dan wel aan een fundamenteel gebrek aan liefde voor haar zus

mama van 6

Berichtdoor mama van 6 » 17 feb 2007, 15:58

Met een van mijn biozussen heeft het nooit, nooit geklikt. Zolang als ik mij herinner maken wij al ruzie. Maar omdat het mijn zus was (is) moest ik er per sé mee kunnen opschieten ! Moest dit een wildvreemde zijn, ik zou ze misschien een keer ontmoeten om dan nooit meer contact mee te hebben.

Nu heb ik 5 biokinderen en 1 adoptiekind en deze relatie onderling is helemaal anders dan bij ons vroeger. Ze maken alle zes ruzie, ze kunnen elkaar niet missen. Ik denk dat er in ons gezin een perfect evenwicht is tussen alle kinderen. Voordeel van een groot gezin : klikt het vandaag niet met de ene, dan houd ik mij bezig met de andere, of omgekeerd en valt de ruzie niet zo op.
Als je natuurlijk maar (sorry, niet negatief bedoeld) 2 kinderen hebt, valt het natuurlijk op dat ze ruzie met elkaar hebben, ze hebben ook niemand anders om ruzie mee te maken of om dan dekking te zoeken bij de anderen.

Ik ben er zeker van, dit kom je ook weer te boven, ze groeien er wel uit.-

Anno

Berichtdoor Anno » 18 feb 2007, 11:12

bedankt voor de reacties... ik ben er hier over begonnen omdat ik toch enige bezorgheid had, haar reacties zijn bij momenten extreem en hard. Zoals dat haar zus hier beter nooit was geweest terwijl ze erbij zit. Zodanig dat ik soms meelij krijg met mijn adoptiedochter, die natuurlijk 8 jaar jonger is en er meestal als de zwakste uitkomt. Dat ze ruzie maken ok, maar er zijn grenzen, dat ze haar zou missen, heb ik nog niet veel van gemerkt.
Ik ben zelf enig kind, dus heb niet zo'n referentiepunt naar mijn eigen jeugd. Je hebt dan ook de neiging om dat wat je nooit zelf hebt gehad wat te idealiseren. En ondertussen ben ik natuurlijk al afgestapt van bepaalde verwachtingen.
Het viel ook allemaal samen, haar puberteit én de adoptie. Wij hebben ontzettend lang op ons adoptiekindje moeten wachten. Het was de bedoeling dat ze hier zou zijn nog voor die puberteit van onze oudste en dus minder schelen in leeftijd. Maar ja, het lot draaide anders uit. Daarenboven werd de relatie ts haar en haar vader heel erg moeilijk, die een ondertussen een hechtere band heeft met zijn adoptiedochter. En dus al die factoren samen maken het er niet makkelijker op. Ja, mss is het een fase en gaat het weer over. Zit zij zelf nu zodanig in de knoop dat ze wild om zich heen slaat, ik hoop dat het zo zal verlopen.

Annie_secret

Re: relatie biokinderen met adoptiezus/broer

Berichtdoor Annie_secret » 20 dec 2019, 21:49

Is dit verhaal nog actief

Terug naar “Andere onderwerpen”