Wat als je zwanger?

Gast

Wat als je zwanger?

Berichtdoor Gast » 18 jan 2007, 10:30

Hoi,

Wij zijn al een hele tijd bezig met adoptie en het moment dat we eindelijk om ons kindje kunnen komt dichterbij.
Maar de laatste tijd voelt mijn lichaam vreemd, en soms denk ik dat ik zwanger ben. Ik heb nog niet getest, gewoon omdat ik me weer zo stom zou voelen als het negatief is.
Maar wat als ik wel zwanger ben? Natuurlijk zouden we doodgelukkig zijn, maar onze groot verlangen naar ons adoptiekindje zou ik niet zomaar kunnen laten varen.
Hoe zit dit juridisch, weet iemand dit?

Groetjes

Gast

RE: Wat als je zwanger?

Berichtdoor Gast » 18 jan 2007, 10:36

De procedure wordt dan stopgezet.

Gast

Berichtdoor Gast » 18 jan 2007, 10:41

niet noodzakelijk stopzetting, hangt van je eigen openheid af en waar je al zit in de procedure

Gast

Berichtdoor Gast » 18 jan 2007, 12:55

Denk je stopzetting?
Wij hebben onze beginseltoestemming en staan al anderhalf jaar op de wachtlijst bij een adoptiebureau.

Anne

Berichtdoor Anne » 18 jan 2007, 13:34

Volgens mij eisen alle adoptiebureaus dat je de procedure op hold zet tot je baby een bepaalde leeftijd heeft.
Toen wij op intake gingen werd ons dat ook uitgelegd. Je blijft op de wachtlijst staan maar krijgt geen toewijzing... Staat daar niks over in jullie contract?(geen idee of dat bij ons staat want zwanger worden is voor ons geen optie)
maar op onze intake werd dat zeker zo vermeld.
Trouwens, stel dat je baby geboren is voor toewijzing? Hoe zit dat dan met je sociaal rapport? ik bedoel, je gezinssituatie klopt dan toch niet meer? Dus je officieel dossier is niet correct. (Ben nu hier hardop aan het denken want heb daar nog niet echt bij stilgestaan)

Gast

Berichtdoor Gast » 18 jan 2007, 14:00

Geef toe het is een probleem aan het worden. Ook voor China, ik zie mensen die zwanger geworden zijn nadat het kindje waarop ze 5 maanden wachten gekomen is. Nu moeten mensen na LID in China nog eens 2 jaar wachten. Stel je voor je bevalt net een beetje voor je naar ginder moet vertrekken en dan zou je je kindje moeten laten varen.
Het gebeurt vaak dat mensen met veel vruchtbaarheidsproblemen dan toch ineens zwanger worden. Misschien kunnen ze dan het kindje pas na de terugkeer van China inschrijven en dan klopt het sociaal verslag. Maar dat is een heel vergaande redenering en niet van onze wereld. In Afrika gebeurt zoiets vaak. Hier in Belgie lijkt me dat zelfs niet mogelijk als je dat zou willen. En is dat trouwens niet strafbaar?

Gast

Berichtdoor Gast » 18 jan 2007, 14:04

ik zou gewoon al eens testen voor ge u zorgen begint te maken over de gevolgen.

ik ben begonnen met de pil om een zwangerschap uit te sluiten zodat ik niet hoef te kiezen tss een adoptiekind en een biologisch kind want die keuze wil ik niet maken

Gast

Berichtdoor Gast » 19 jan 2007, 15:02

Juridisch wordt je procedure dan stopgezet, omdat je MO niet meer geldt, en bijgevolg je vonnis geen waarde meer heeft.
Je moet dan wachten tot na de bevalling, en opnieuw een MO laten uitvoeren.
Om die reden ben ik net terug gestart met de pil....

wachtende adoptiemama

Berichtdoor wachtende adoptiemama » 19 jan 2007, 21:21

Sorry hoor maar ik kader dit onder een 'luxedilemma'. Wat als ik zwanger ben ...?Het lijkt me niet meer dan logisch en zowel pedagogisch als psychologisch verantwoord dat je dan stopt met je adoptieprocedure en je op je zwangerschap focust.Of je het nu wilt of niet, je adoptiekindje eist volledige aandacht owv zijn/haar voorgeschiedenis en dit moeten delen met een zwangere mama of een andere baby lijkt me echt niet fair ( en vice versa ook niet voor het 'bio kindje' ). Deze discussie is onlangs nog eens geweest en ik weet dat er mensen anders over denken maar dit is nu eenmaal mijn mening !En het lijkt me wat raar dat als je start met een adoptieprocedure dat je dan toch nog stiekem hoopt om zwanger te geraken...De doelstelling van een screening is oa. na te gaan of je je ' onvruchtbaarheid' hebt verwerkt...en toch nog bezig zijn met een mogelijke zwangerschap lijkt me hier niet in te passen.Dus ja, als ik als wachtende adoptiemama morgen zwanger zou, dan geniet ik van mijn zwangerschap en focus ik me daarop en zet ik mijn adoptieplannen aan de kant totdat ons gezin klaar is voor een nieuwe stap.

Gast

Berichtdoor Gast » 20 jan 2007, 07:38

Waarom willen mensen altijd in de plaats van anderen denken ? Ik zou dit, ik zou dat. Er zijn nu eenmaal geen algemene regels voor zoiets, wat men bij de centra voor maatschappelijk onwelzijn ook mag denken of vinden.

Gast

Berichtdoor Gast » 20 jan 2007, 13:21

aan hierboven
als je het raar vindt dat mensen hun mensen weergeven op dit forum, wat doe je hier dan; waarom denk je dat dergelijke forums worden opgestart? net als bij een TV zender, als je er niet van houdt, zap er dan niet naar, niemand verplicht je!

Gast

Berichtdoor Gast » 20 jan 2007, 14:59

de opstartster vroeg hoe het zit juridisch toch
dus moeten hier geen betweters gaan verkondigen dat het niet tegelijk kan
trouwens het is nooit tegelijk, de zwangerschap zal al een jaar achter de rug zijn of het kindje zal er al maanden zijn, er zijn voorbeelden genoeg waar het goed werkt.
als je nu een twee kindjes adopteert zijn er trouwens wel twee tegelijk en geen haan die dan kraait

Gast

Berichtdoor Gast » 20 jan 2007, 18:05

Als je er 2 tegelijk adopteert, heb je een geschiktheidsvonnis nodig voor siblings.
En je vonnis is "bindend", in die zin dat het vervalt als de gezinssamenstelling wijzigt (als er iemand wegvalt of bijkomt). Dan moet er een nieuw MO en vonnis komen, en kan je dossier eigenlijk in de vuilbak....

C

Berichtdoor C » 20 jan 2007, 20:50

Hallo,
Om op je vraag te antwoorden :
Nu heb je een geschiktheidsvonnis waarin het maatschappelijk onderzoek werd uitgevoerd toen je kinderloos was.
Indien je bevalt, dan zal je geschiktheidsvonnis niet meer geldig zijn aangezien de gezinssituatie is gewijzigd : je zal dus een nieuw maatschappelijk onderzoek dienen te ondergaan.

veel geluk gewenst

Leen

Berichtdoor Leen » 21 jan 2007, 19:18

Ik ben zwanger geraakt tijdens het MO. Bij de uitspraak van het vonnis hebben we de jeugdrechter op de hoogte gesteld van de situatie en dit was geen enkel probleem. Als ons kindje geboren wordt, zal idd een nieuw onderzoek worden ingesteld maar dat zal ons vonnis niet teniet doen.

Wij wachten eerst de geboorte van ons kindje af en kijken dan hoe het verder loopt. Zien we de adoptie na een jaar nog zitten, dan gaan we er gewoon voor. Het vonnis is 3 jaar geldig.

Het geschiktheidsvonnis vervalt dus niet maar wordt enkel herbekeken.

opstarter

Berichtdoor opstarter » 28 jan 2007, 10:41

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb intussen getest en ben inderdaad zwanger. Het is een mirakel!
We zijn dolgelukkig.

Aan de persoon hierboven met de negatieve reacties wil ik toch vragen op te passen met vooroordelen. Wij hadden onze onvruchtbaarheid al lang verwerkt en zagen adoptie zeker niet als een tweede keus, maar wel als een tweede kans. De zwangerschap is trouwens totaal onverwacht gekomen.

Inderdaad het is een luxeprobleem, maar toch doet het ons pijn om afstand te nemen van onze adoptiewens.
We zullen ons nu volledig concentreren op de komst van de baby en hopen later nog door te gaan met de adoptie.

Gast

Berichtdoor Gast » 28 jan 2007, 17:34

Aan de opstartster, hartelijk proficiat, maar misschien kun je het beter gewoon vragen aan de officiele instanties dan hier. Misschien laten ze je procedure doorzetten indien je dat zou wensen. Het zou niet de eerste zijn die zwanger afreist. Je kan het gewoon aan de vergunninghouder vragen.
Zoals je zelf zegt, je wacht ook al zo lang en dan zou je weer zo lang moeten wachten en het leeftijdverschil zo groot zijn. Was het een binnenlandse adoptie? In elk geval kun je inderdaad ook gewoon wachten maar je moet je niet verplicht voelen. Informeer je voldoende.

Aan Leen,
dat is de eerste die dat vertelt. Moest je net op dat moment naar de rechter?
En inderdaad niet in alle contracten staat vermeld, dat je niet zwanger mag worden. Maar hier vermeldde de jeugdrechter dat het vonnis 3 jaar geldig is, ook met een gewijzigde gezinssituatie? Of is dit enkel omdat hij dat expliciet meldde van 1 kind?
Ik wil daar graag meer over weten. En voor welk land is dat dan? Kan ik je mailen ?

Leen

Berichtdoor Leen » 28 jan 2007, 19:26

We moesten naar de rechtbank toen ik een goede 3 maanden zwanger was. We hebben onze situatie voorgelegd aan de jeugdrechter en die hebben daar een nota van genomen. Hoe het nu verder exact zal verlopen weet ik ook niet.
We wachten met ons in te schrijven bij een adoptiebureau tot we zeker weten dat we 3 kinderen aan kunnen. Je weet nooit of je een makkelijk of een moeilijk kind op de wereld zet.
We zijn al een keer ouders van een dochter en weten erg goed wat het inhoudt en zijn daarom voorzichtig. 1 kind per keer lijkt in onze situatie het beste. Ik denk trouwens dat dat voor iedereen geldt, maar wie ben ik om daarover te oordelen?!

Gast

Berichtdoor Gast » 30 jan 2007, 22:01

Mocht ik het geluk hebben zwanger te zijn en in een adoptieprocedure zitten, ik zou schoon mijne mond houden, geen kat die daar zaken mee heeft!

Stel dat ik nu zwanger ben en we gaan voor een kindje uit China, Filippijnen ... dan is dat kindje reeds uit de pampers voordat ik een toewijzing krijg, geen kat die weet dat ik zwanger ben / was (zo dikwijls zie je de mensen van het adoptiebureau niet) en geen haan die zal kraaien als je vertrekt naar het land van je adoptiekindje!

Vooruit, laat jullie reacties maar komen, dat is mijn idee!

Mia & Wim

Berichtdoor Mia & Wim » 30 jan 2007, 22:02

Hallo,

Is er een wettekst over dit probleem?
Wij dachten dat - sinds de nieuwe wetgeving - dit wel toegelaten is!
Wie kan ons hier meer over vertellen?
hartelijk dank!

Mia & Wim

aan 23:01

Berichtdoor aan 23:01 » 31 jan 2007, 06:11

je hebt wel een contract (alle wij toch) waar in staat dat je ELKE wijziging aan je gezinssituatie moet doorgeven, je pleegt dus dan eigenlijk contractbreuk

als de adoptiedienst er achter komt dat jullie een kindje hebben, zonder dat aan hun te laten weten, denk ik dat ze 200% in hun recht staan als ze jullie gewoon van de lijst zetten

daarbij wij willen eerlijkheid over ons toekomstig kind, dan vind ik dat het minste wat wij kunnen doen ook 100% eerlijk te zijn

ook aan 23.01 van Leen

Berichtdoor ook aan 23.01 van Leen » 31 jan 2007, 08:57

Het is inderdaad zo dat je bij een adoptiebureau een contract moet ondertekenen en je je daar aan te houden hebt. Wijzelf hebben ons nog niet ingeschreven en dat leek me ook niet evident met een dikke buik.

Maar stel dat we het zouden gedaan hebben. Stel dat ik de zwangerschap zou verstopt hebben en me zou hebben ingeschreven bij het bureau.

Misschien zou het kindje dan ergens in de loop van 2008 bij ons zijn. Dat wil zeggen dat ik dan met een 1-jarig kindje zit en dat er plots eentje tussen 6 maanden en 1 jaar bij komt. Een ouder kindje adopteren willen we niet omdat we de lijn willen respecteren, wat ons ook werd aanbevolen op de cursus.

Dat betekent erg veel slapeloze nachten, 2 kleine kindjes die allebei erg veel aandacht nodig hebben, + nog onze oudste die je ook niet mag vergeten.
Ik weet niet of ik dat wel zou zien zitten. Dan is het leuke aan kinderen hebben er voor mij ook wel een beetje af hoor!!

oprichter van dit forum

Berichtdoor oprichter van dit forum » 02 feb 2007, 11:24

Hoi,

Het volgende staat in ons contract:
"De adoptiedienst mag de overeenkomst beëindigen indien de medische, sociale of economische situatie van de adoptanten dermate gewijzigd is dat ze niet meer overeenstemt met de gegevens, opgenomen in de gezinsstudie.
De komst van een kind (ander dan het adoptiekind) is geen voldoende reden om deze overeenkomst te verbreken. Het kan wel een reden zijn om de verdere behandeling van het dossier enkele maanden uit te stellen."

Gast

Berichtdoor Gast » 02 feb 2007, 11:48

maw je hebt een nieuwe gezinsstudie nodig : dus een nieuw maatsch onderzoek, sta je eerste op de wachtlijst of nog erger heb je een toewijzing, blijkt je dossier neit meer te kloppen, mag je terug naar de rechtbank voor een maatsch onderzoek en daar maanden wachten voor het aan jou is. Het toegewezen kindje mag dan nog een paar maanden wachten tot jij je achterbaks gedoe geregeld hebt !! Proficiat ! Hopelijk wordt deze houding doorprikt in het maatsch ond, maar waarsch ben jij dan weer zo iemand die niet zal weten waarom ze negatief gekregen heeft...

Gast

Berichtdoor Gast » 02 feb 2007, 11:48

bij welke dienst is dat dan?

Terug naar “Andere onderwerpen”