Ethiopië: toewijzingen Jan 2007

Anne

Ethiopië: toewijzingen Jan 2007

Berichtdoor Anne » 17 jan 2007, 14:10

Heeft er iemand zicht op hoeveel kindjes er gisteren en vrijdag werden toegewezen? Zowel RoH als Fiac
Zijn er siblings/oudere kinderen bij?

Proficiat aan alle kersverse ouders

Gast

RE: Ethiopië: toewijzingen Jan 2007

Berichtdoor Gast » 18 jan 2007, 07:25

FIAC 10 jonge kindjes. Zowel meisjes als jongens. 2 koppels met voorkeur meisje hebben een jongetje toegewezen gekregen.

ROH laat ik over aan iemand die daar op de hoogte is.

Gast

Berichtdoor Gast » 18 jan 2007, 09:06

roh toewijzingen op komst, afwachten hoeveel en welke

Gast

Berichtdoor Gast » 18 jan 2007, 10:27

Op komst? Ik meende begrepen te hebben dat de toewijzingen vorige week al gebeurd zijn?

Gast

Berichtdoor Gast » 18 jan 2007, 12:43

Ik denk, dat er bij RoH toewijzingen binnen zijn gekomen, maar ze zijn nog niet verder aan de ouders verteeld.

Zo staat op de website van RoH:

"Indien er voor jullie een toewijzing binnenkomt, dan wordt die besproken eerst en vooral door het Interdisciplinair Team van de dienst. Hierin zetelen ondermeer de coördinator, de arts en de psychologe. Het team onderzoekt de compatibiliteit tussen de kindstudie en de kandidatuurstelling tot plaatsing van de kandidaat-adoptanten en zal een gemotiveerd advies uitspreken aangaande het voorstel van toewijzing."

Gast

Berichtdoor Gast » 19 jan 2007, 15:55

5 Toewijzingen bij RoH

Gast

Berichtdoor Gast » 19 jan 2007, 16:25

Ja, 5 toewijzingen. 1 baby meisje, 1 baby jongetje, 1 kleuter jongetje, 1 kleuter meisje en een sibling.

Gast

Berichtdoor Gast » 19 jan 2007, 17:25

Die wachtlijst van ROH wordt toch wel heel lang. Begin mij zowat af te vragen of je uiteindelijk toch niet meer dan 2 jaar zal moeten wachten voor een kindje tussen 0-3 jaar.

aan vorige

Berichtdoor aan vorige » 19 jan 2007, 17:25

dan kijkt u ofwel naar een andere lijst dan mij, ofwel heeft u een andere definitie van baby , volgens mij zijn het 2 kleuter jongetjes

zonnetje

Berichtdoor zonnetje » 19 jan 2007, 17:35

Misschien een peuter dan? Dat zit tussen baby en kleuter...
want ik denk toch dat we allen naar dezelfde lijst kijken.
Prettige avond verder en houd het hier gezellig hé...

Wachtende MO

Berichtdoor Wachtende MO » 19 jan 2007, 19:06

Weten jullie hoelang het op dit moment wachten is van intake tot toewijzing voor een kindje van 0-2 jaar (geen voorkeur geslacht) bij ROH en bij FIAC?

Gast

Berichtdoor Gast » 19 jan 2007, 19:26

ROH: minstens 1 jaar (tussen ondertekening en afreis)
FIAC: 6 maanden tussen versturen dossier en toewijzing

Gast

Berichtdoor Gast » 19 jan 2007, 20:42

Ja, een peuter, geen babytje. Sorry voor de verwarring.

aan wachtende MO

Berichtdoor aan wachtende MO » 20 jan 2007, 08:31

ROH meldt dat het momenteel 2 jaar wachten is voor een babymeisje. Maar ook de wachttijd voor een meisje tot 4 jaar loopt aanzienlijk op.
De wachttijd voor een jongetje is beduidend korter

bij FIAC mag je in principe geen voorkeur voor een meisje opgeven, doe je dat toch dat moet die keuze gemotiveerd zijn maar ze laten geen jongetjes onnodig wachten. Je moet openstaan voor beide en zoals bij de recente toewijzingen zie je dat je ook een jongetje toegewezen kan krijgen bij voorkeur meisje.
De wachtlijst bij ROH is veeeeel langer dan deze bij FIAC en de voorkeur voor een meisje zal hier uiteraard wel mee te maken hebben. Want als je kijkt op de wachtlijst dan zie je toch 33 voorkeuren meisje/ 4 voorkeuren jongen (siblings/toewijzingen en geen voorkeur buiten beschouwing gelaten).
Mensen met een voorkeur meisje zijn niet geneigd bij FIAC te tekenen.

Wachtende MO

Berichtdoor Wachtende MO » 20 jan 2007, 10:30

Aan hier boven, bedankt voor de uitleg.
Voor ons zou het dan beter zijn om bij Fiac te gaan, geen voorkeur 0-2 jaar?
Ik vind het ergens ook wel juist dat ze geen jongetjes laten wachten omdat er alleen gevraagd is naar een meisje. En ik denk dat de mensen die uiteindelijk toch een jongetje krijgen ook dolgelukkig zijn met hun spruitje.
Bij ons is de redenering dat we bij een zwangerschap ook niet kunnen kiezen.
De leeftijdsvoorkeur heeft dat weer te maken met het feit dat we willen dat ons biokindje de oudste blijft.

Gast

Berichtdoor Gast » 20 jan 2007, 11:40

heel gezonde redenering wachtende.

Christophe

Berichtdoor Christophe » 22 jan 2007, 17:51

als je dan intekent bij Fiac en je heeft een voorkeur op van een jongen, kom je dan voor die rij meisjes ?

Gast

Berichtdoor Gast » 22 jan 2007, 18:03

Nog eens voor degenen die het niet begrepen hebben. Bij FIAC mag je wel een voorkeur uitspreken, maar dit is niet sluitend. Dus je zit gewoon in hun wachtlijst, zijn er 5 kinddossiers die binnenkomen, dan gaan deze zowieso naar de 5 eersten op de lijst, zijn er toevallig 3 jongens en 2 meisjes terwijl er 3 koppels een meisje vroegen, dan zal een van deze toch een jongen krijgen.

Lotje

Berichtdoor Lotje » 22 jan 2007, 18:31

Hallo,

Ik hoorde dat er donderdag 25 januari een infoavond is bij ROH.
Wie kan er naartoe ? Wie krijgt een uitnodiging ?
Is het alleen voor de mensen van wie het dossier reeds vertrokken is naar Ethiopië of voor alle wachtenden ? Kan er mij iemand helpen met deze vraag ?
Groetjes en bedankt,
Lotje

T.

Berichtdoor T. » 22 jan 2007, 19:32

Over die voorkeur van geslacht ; wij zijn vorige week op gesprek geweest bij RoH en ook daar gaan ze in de toekomst proberen jongetjes te matchen aan koppels met voorkeur meisje, zeker als het om een eerste of tweede kindje gaat. Er moet dringend een oplossing komen want anders gaan de wachttijden oplopen tot in het oneindige omdat er zoveel voorkeur meisje opgeven, de jongetjes mogen hiervan niet de "dupe" zijn. Eigenlijk komt dit een beetje overeen met wat we ook bij Fiac te horen kregen. En bij de beide diensten werd gezegd dat het voorstel geweigerd kan worden, je bent nooit verplicht om te aanvaarden. Of je zoiets over je hart kan krijgen is natuurlijk een andere zaak.

Gast

Berichtdoor Gast » 23 jan 2007, 07:00

Beste T.

Dan kan je je ook afvragen of we die voorkeur naar leeftijd nog moeten in stand houden ?

Waarom is het zo moeilijk mensen een keuze te laten (als de mensen daar ook de consequenties bij nemen) ?

Voor alle duidelijkheid : zelf hebben wij geen voorkeur naar geslacht.

Gast

Berichtdoor Gast » 23 jan 2007, 07:33

Wat ik niet begrijp is waarom mensen specifiek een meisje willen. Denken de mensen dan echt dat het later zo veel makkelijker zal lopen met een meisje dan met een jongen. Dan bedoel ik naar school en werk toe. Hoe je het draait of keert, je zult je moeten verzetten tegen (voor)oordelen van vele mensen.

Gast

Berichtdoor Gast » 23 jan 2007, 08:00

Dit is een eeuwige discussie maar eigenlijk draait adoptie om iets heel essentieels. Een kinderwens en een kind een kans geven op een betere toekomst. Je stelt jezelf de vraag of je voldoende draagkracht hebt om een KIND op te voeden. Is het antwoord ja dan heb je de juiste ingesteldheid.
Is het antwoord ja, maar toch liefst een meisje.... Denk dan nog eens na.

Welk excuus je er ook aan vast plakt...
Een meisje heeft het makkelijk naar rascisme toe
Een meisje vind makkelijker werk
We hebben al 4 jongetjes en zouden graag een meisje wensen
Ons dochtertje wil graag een zusje

Enzovoort en zoverder. Je kiest niet voor een adoptiekind omdat je graag een dochtertje hebt.....................

Gast

Berichtdoor Gast » 23 jan 2007, 08:07

bij het CAW zegt toch ook niemand:

We kiezen voor China want we WILLEN een dochtertje.
We kiezen voor een meisje want we denken dat dit makkelijker is naar opvoeding en rasisme toe.
Wie hebben niet voldoende draagkracht voor een jongetje.

Want dan krijg je negatief. En dat wil niemand want dan ontloop je de kans op een dochtertje.
Ik weet dat dit cru klinkt en dat velen zich aangevallen voelen. Maar het is wel de waarheid en dat weet iedereen maar al te goed..

Gast

Berichtdoor Gast » 23 jan 2007, 08:20

de info avond bij Fiac is voor mensen wiens dossier al in het land van herkomst is denk ik.
Het gaat over de medische aspecten bij adoptie, dus niet enkel over Ethiopië ofzo.

Terug naar “Andere onderwerpen”