afwijzing herkomstland

Wendy

afwijzing herkomstland

Berichtdoor Wendy » 10 jan 2007, 22:59

Hallo,

Heeft er iemand al meegemaakt, of gehoord dat je zelfs bij een positief vonnis toch een afwijzing krijgt van het herkomstland omwille van een ziekte in het verleden?
Zoals hier al eens reeds gezegd bij een andere toppic heb ik drie jaar geleden kanker gehad. Ik ben nu helemaal terug in orde, dus ik kan een positief medisch attest voorleggen, maar nu hebben ze me verteld dat het herkomstland je dan toch nog kan weigeren.

Bedankt voor jullie reactie.

Wendy

lies

RE: afwijzing herkomstland

Berichtdoor lies » 11 jan 2007, 07:29

Inderdaad Wendy.
Naast de eisen voor adoptieouders vanuit Belgie (vervat in de belgische procedure: voorbereiding + screening jeugdrechtbank + vonnis jeugdrechter) heeft ieder herkomstland nog zijn eigen eisen mbt de adoptieouders. Die eisen kunnen gaan over aantal kinderen in het gezin, leeftijd adoptieouders, huwelijk vereist al dan niet, gezondheidstoestand...en hierbij weet ik dat sommige landen een behandeling tegen kanker als risicofactor zien en je hierdoor niet bij hen kan adopteren...china oa, maar er zijn nog meer landen...
Andere landen hebben deze vereiste dan weer niet...
Ook in de interne screening via jeugdrechter wordt jouw gezondheid bekeken, via vragenlijst huisarts.

Gast

Berichtdoor Gast » 11 jan 2007, 07:54

Iemand die kanker gehad heeft moet 5 jaar kankervrij zijn om genezen verklaard te kunnen worden.

Maar elk land heeft inderdaad zo z'n eigen eisen ook nog eens, zoals hier boven al beschreven.

Als je met een adoptiebureau samenwerkt vraag je best vooraf of dat een probleem kan zijn.

Succes.

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2007, 09:05

Ondanks het feit dat mijn laatste chemo 17 jaar (!!) geleden was, vond mijn huisarts het noodzakelijk om dat te vermelden op mijn formulier. Ze kon het deontologisch niet maken om dat te verzwijgen.

Echter, of je nu "genezen" verklaard bent of niet, sommige herkomstlanden lezen dan alleen KANKER en veronderstellen dat je hierdoor groot risico loopt.
Omdat onze dienst zei dat het herkomstland hier werkelijk een probleem van zou kunnen maken, zijn we op zoek gegaan naar een iets menselijker arts - wat niet moeilijk bleek: op het formulier dat we toen moesten invullen werd immers niet specifiek gevraagd naar de redenen van onvruchtbaarheid - alleen of er een medische reden was waarom je zou adopteren.

Dus: inderdaad best aan je adoptiebureau vragen wat je hiermee moet doen.

Anderzijds, en dit mag hard klinken, de kaap van 5 jaar is wel cruciaal (en ik kan het weten want ik ben destijds 4 x hervallen). Misschien toch overwegen om hier rekening mee te houden...
Maar ik weet natuurlijk niet hoever je bent met je procedure, misschien komt het allemaal net goed uit.
Sterkte!

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2007, 11:17

Raden jullie Wendy dan aan om gewoon over de ziekte te zwijgen? Zowel op medisch attest als vragenlijst/ levensverhaal?
IK zit in zelfde situatie.

shintuh

Berichtdoor shintuh » 12 jan 2007, 11:52

Ik kan je natuurlijk niets aanraden, dat moet je zelf beslissen.

Maar stel je de situatie eens omgekeerd voor: vanuit de andere kant bekeken:
stel: je krijgt een kindrapport van een adoptiemeisje van 3 jaar...in haar medische dossier staat dat ze gezond is....van zodra jullie in belgie zijn met haar laten jullie een check-up doen bij een arts....die ontdekt dat ze twee jaar geleden kanker heeft gehad...bij navraag blijkt dat het herkomstland dit natuurlijk wist, maar verzwegen heeft...hoe zouden jullie zich voelen....???

Uit respect voor de landen die nog altijd bereid zijn om hun kinderen naar ons te sturen, ben je een eerlijkheid verplicht vind ik....

...maar ja, wie ben ik nietwaar....

wederzijds respect vind ik van primordiaal belang bij interlandelijke adoptie....

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2007, 16:30

Tja, eerlijkgezegd vind ik ook dat je het niet kan maken dit te verzwijgen. Het is zoals Shintuh zegt, WIJ verwachten ook van het herkomstland dat het medische dossier van onze kinderen naar waarheid is ingevuld en zoiets als kanker is wel belangrijke informatie.
Wanneer wij een gezond kindje 'eisen' hebben de landen eveneens recht om gezonde ouders te eisen..

Moeilijk....

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2007, 18:46

Het moeilijke hierbij is namelijk dat een 'ontwikkeld' land als België iemand met meer dan 5 jaar zonder recidive inderdaad gezond verklaard en behandeld als om het even iemand anders.
Helaas is het echter vaak zo dat herkomstlanden iets minder ontwikkeld zijn en dat hun kennis terzake niet echt diepgaand is. Of dat kind dan bij mij (met lang geleden kanker) of bij jou terechtkomt ... om het cru te stellen: de kans dat jij kanker krijgt is even groot als die van mij.
Moet ik dan uit respect het risico nemen om geweigerd te worden? Ik hoop dat mijn kind deze problematiek later zal begrijpen, en ik weet dat we het erover moeten hebben.

Ter vergelijking: een aantal landen zijn er nog steeds van overtuigd dat je tegen je kind vooral niets moet zeggen over de adoptie en zo moet doen alsof het je biokind is (daarover hebben wij enorme discussies gevoerd met onze coordinator).
Moet je dan, omdat het herkomstland het zo bepaald, je kind niets zeggen?

Wendy

Berichtdoor Wendy » 16 jan 2007, 17:19

Bedankt iedereen voor jullie reacties.

Zijn er mensen die in dezelfde situatie zitten?

Ik heb ondertussen ook met de adoptiedienst gebeld en ze gaan de vraag schriftelijk stellen aan het herkomstland.
Afwachten dus.

Bedankt.

Wendy

Terug naar “Andere onderwerpen”