adopteren als alleenstaande terwijl je samenwoont?

Leen

adopteren als alleenstaande terwijl je samenwoont?

Berichtdoor Leen » 10 jan 2007, 10:43

Hallo,

Wij wonen samen (nog geen 3 jaar) en hebben een biologisch zoontje van 21 maanden oud.
Nu willen we adopteren, met voorkeur voor Kazachstan. Zij staan enkel adoptie toe door alleenstaanden of gehuwden.
We moeten dus beslissen of we last minute snel trouwen (hoewel dat zo geforceerd aanvoelt, we hebben nooit de bhoefte gevoeld om dat papiertje te hebben), of ik adopteer als alleenstaande (en mijn "man" adopteert van mij).
Het trouwen houdt in dat onze voorbereiding tijdelijk stil zal liggen (want pas dan kunnen we naar de jeugdrechtbank), adopteren als alleenstaande houdt in dat de wachttijd iets kan oplopen.

Zijn er mensen in een gelijkaardige situatie (geweest)?
Wie heeft raad/tips?

Groetjes,

Leen

Gast

RE: adopteren als alleenstaande terwijl je samenwoont?

Berichtdoor Gast » 10 jan 2007, 11:54

Wij zijn ook getrouwd, we hebben uit ethiopie geadopteerd...
't was wel een beetje van moeten, maar toch best leuk...met een vriendenfuif 's avonds...zo heb je nog maar eens een reden om te feesten, wat ik altijd graag doe...

Gast

Berichtdoor Gast » 10 jan 2007, 11:59

Onze adoptie is intussen al enkele jaren rond. Wij hebben toen wel gekozen om snel (voor de wet) te trouwen. Ons kindje komt wel uit een ander land.
Maar mij leek en lijkt het handiger om te trouwen dan heel dat papiergedoe achteraf.

Gast

Berichtdoor Gast » 10 jan 2007, 12:11

Kazachstan is nog altijd niet in orde hoor. en misschien lukt het ook nooit voor het kleine mirakel

Gast

Berichtdoor Gast » 10 jan 2007, 12:22

als de proefdossiers mogen vertrekken, dan is het zo goed als zeker dat het wél in orde komt! Vanwaar die roddels toch????

Leen

Berichtdoor Leen » 10 jan 2007, 12:33

Hallo,

Bedankt voor de reacties.
Wie kan er mij juist zeggen wat het papiergedoe inhoudt?

Heeft er niemand mét een relatie door omstandigheden als alleenstaande geadopteerd?

Groetjes,

Leen

Gast

Berichtdoor Gast » 10 jan 2007, 13:15

hai Leen,

Momenteel is er, buiten Colombia geen enkel land dat je zal toelaten als samenwonenden.
Je kan het als alleenstaande doen maar besef wel dat het dan van de goodwill van het CAW afhangt of ze bereid zijn je relatie in het verslag te verzwijgen.
Dit zal zowiso beschreven staan in je verslag maar wat zal er in hun conclusie over jullie relatie staan?
Begrijp je wat ik wil zeggen?

Het CAW schrijft in hun conlusie over protectieve en risicofactoren en gaat dan tewerk op jullie beiden. Het herkomstland is dus op de hoogte van je relatie en dat kan negatief zijn.
Als alleenstaande de procedure doorlopen en je relatie verzwijgen lijkt me niet verstandig.
Als je het mij vraagt, gewoon trouwen. Het scheelt je maar enkele maanden maar bespaart je een hoop ellende achteraf.
Als alleenstaande ben je trouwens ook zeer beperkt qua landenkeuze. wat als ethiopie of kaz sluiten voor alleenstaanden, zoals china onlangs deed?

Gast

Berichtdoor Gast » 10 jan 2007, 13:53

Bij ons in de groep zat er iemand die als zelfstandige ging adopteren, en die wel een relatie had. Zij heeft een positief advies gehad van het CAW, dus het gaat wel (maar ze zijn, uiteraard, kritischer)

els

Berichtdoor els » 10 jan 2007, 13:59

Ik ben ook niet pro-trouwen, maar ook niet contra....
Voor ons maakt het eigenlijk geen enkel verschil uit...
Wij starten volgende maand met de adoptieprocedure en gaan eigenlijk een beetje trouwen van 'moeten' (hihi...we zijn al jaren ongewenst kinderloos...).
Wij zagen geen reden om wel te trouwen, maar zien er ook geen om niet te trouwen, als dit je adoptie veel meer kansen geeft...
PS Ik vind wel dat mijn vriend het me nu ook officieel op zijn knieën moet vragen nietwaar...dat hoort er eenmaal bij...

Leen

Berichtdoor Leen » 10 jan 2007, 14:30

Els,

wij starten morgen. Ik ga er mijn licht nog eens opsteken, en horen hoe dat effectief zit met het CAW. Een andere reden om NIET te trouwen, is dat mijn "man" ouder is, nl 42. En ik ben bang dat dat dan weer negatief gaat zijn in een adoptieland....

Op zich maakt trouwen niet veel uit, maar ik vind het nu zo onnatuurlijk, en zelfs een beetje "eng". Versta me niet verkeerd, ik voel me goed in onze relatie, we hebben een kind en een huis, dus volgens mij kunnen we moeilijk meer verbonden zijn dan we al zijn. Maar toch....

In ieder geval, ik heb al eens gebeld naar de notaris en het gemeentehuis, en ze zijn bereid ons nog te laten trouwen eind februari. Dan moeten we wel opschieten met de papieren, maar uiteindelijk moeten we quasi dezelfde papieren hebben voor ons adoptiedossier.

Als er nog ervaringen zijn: meer dan welkom!!!!

Leen

Gast

Berichtdoor Gast » 10 jan 2007, 20:04

Tussen aanvraag huwelijk en huwelijk moeten wettelijk maar twee weekends zitten!
Kan nog sneller dab eind februari, hoor.

Wij spreken uit eigen ervaring!

Gast

Berichtdoor Gast » 10 jan 2007, 20:15

Als je principieel niks tegen het huwelijk hebt zou ik toch ook gewoon in het huwelijksbootje stappen om zo onnodig gezever te vermijden...
Succes in ieder geval!

Marijke

Berichtdoor Marijke » 11 jan 2007, 08:38

wij zijn onze procedure begonnen als samenwonenden en zijn getrouwd tijdens het maatschappelijk onderzoek omdat Ethiopië geen samenwonenden meer aanvaardde. We hebben er gewoon voor gezorgd dat we getrouwd waren voor ons geschiktheidsvonnis uitgesproken werd. Dan is het enkel een kwestie van bewijsje binnen te brengen bij de rechtbank en jullie vonnis wordt geveld voor een gehuwd koppel. Er is zelfs nergens terug te vinden dat we de procedure gestart zijn als samenwonenden (ja, ok de ijverige ambtenaar ziet natuurlijk wel aan de daum van onze huwelijksakte dat het niet zoooooo lang geleden is, maar Ethiopië heeft gelukkig geen voorwaarden voor de tijd dat je getrouwd moet zijn).

Dit alles om maar te zeggen dat trouwen GEEN UITSTEL van de procedure moet betekenen. Tussen nu en jullie vonnis is er nog tijd zeker?

Wij waren trouwens ook nooit van plan om te trouwen en zagen kinderen als de bekroning van onze relatie. Maaaaar, eerlijk gezegd? Ik ben best blij dat we getrouwd zijn. Het was een ontzettend leuke dag en het voelt toch allemaal en beetje anders. Mijn man is trouwens ook op de knieën moeten gaan hoor ;-)

Marijke

Berichtdoor Marijke » 11 jan 2007, 08:40

OEPS!!!! ik zie trouwens een ander probleem. ALs jullie nog geen 3 jaar samenwonen kunnen jullie de procedure in België zelfs niet starten als samenwonenden. Dan moet je wel starten als alleenstaande of snel trouwen. Dan doet mij n uitleg hierboven er niet echt toe.

SUCCES!

mieke

Berichtdoor mieke » 13 jan 2007, 14:54

Op de site van Kind en Gezin staat: als je samenwoont zonder samenlevingscontract, moet je bewijzen dat je al 3 jaar samenwoont.
Ik leid daaruit af dat als je samenwoont met een samenlevingscontract dat je dan geen 3 jaar hoeft samen te wonen om te adopteren.

Heb ik het juist voor?

Leen

Berichtdoor Leen » 13 jan 2007, 16:52

Mieke,

Inderdaad, dat is de Belgische adoptiewetgeving.
Alleen zijn er nagenoeg geen landen die samenwonenden aanvaarden....
Enkel alleenstaande vrouwen of gehuwde koppels.
Om die reden hebben wij dus besloten half februari te trouwen!

Leen

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2007, 09:51

Awel Leen, een dikke proficiat!!:hihi

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2007, 10:20

Hallo,

Toen wij onze voorbereiding volgde waren wij ook nog niet gehuwd, maar ons huwelijk stond alwel vast op 23 december 2006. De persoon die onze cursus gaf, gaf ons de raad toch maar te trouwen voor wij onze documenten bij de JRB binnen gingen brengen. Daarom zijn we in augustus hals over kop getrouwd maar vermits de zaal en de auto's enz al vastlagen en wij heel het feestgebeuren niet zomaar konden vervroegen met een paar maanden hebben wij onze trouw nog eens overgedaan zoals voorzien was in dec.

Volgende week woensdag start ons MO.

Groetjes

@10.55

Berichtdoor @10.55 » 15 jan 2007, 13:53

En nu nog rap iets regelen :)!
Iets deftig zoeken om aan te doen, en een paar mensen verwittigen.
Voor de rest geen groot feest: we sparen voor de adoptie, en krijgen dat toch niet meer georganiseerd. We zullen waarschijnlijk trouwen om 10.00 (op een zaterdag, ik wil mijn werkgever niet onnodig lastig vallen) en erna een hapje (mini sandwiches ofzo) en een drankje (wijn, fruitsap) aanbieden bij ons thuis.

Ik ben benieuwd!

Leen

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2007, 14:09

Veel (herkomst)landen begrijpen niet goed waarom hier bij ons naast de status van "getrouwd koppel" of die van "alleenstaande", ook nog een derde mogelijkheid is van "wel samenwonend maar niet getrouwd". Ik trouwens ook niet.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2007, 16:17

Wanneer je trouwt heb je recht op verlof, zelfs als het op een zaterdag is.

Terug naar “Andere onderwerpen”