mogelijke redenen voor negatief advies?

Gast

mogelijke redenen voor negatief advies?

Berichtdoor Gast » 08 jan 2007, 10:30

Een vraag van een starter...
wat zijj mogelijke redenen voor een negatief advies na maatschappelijk onderzoek?

ik wil mezelf na een hoop teleurstellingen de laatste jaren, ook een eventuele teleurstelling besparen, als ik vooraf al weet dat we vb niet genoeg beantwoorden aan de perfecte adoptie ouder.

dus wat zijn mogelijke redenen voor negatief advies? leeftijdsverschil tussen partners? andere kinderen? beroep? financiele toestand?
voorkeur geslacht? voorkeur land?

ik noem maar wat hoor...

bedank alvast

adoptie starter

Gast

RE: mogelijke redenen voor negatief advies?

Berichtdoor Gast » 08 jan 2007, 11:38

Hallo,

Laat me om te beginnen zeggen dat de 'perfecte adoptieouders' niet bestaat.
Redenen waarom mensen een negatief advies krijgen:
- onverwerkte verliesmomenten/trauma's uit het verleden (je mag er dus wel hebben, maar je moet een verwerkingsproces doorgemaakt hebben)
- onvoldoende draagkracht
- te klein sociaal vangnet (vrienden, familie,....)
- ouders (van de kandidaten) die zich teveel bemoeien met het gezin van de kandidaat-adoptaten
- onvoldoende bewust van wat een adoptie allemaal inhoudt, en wat de specifieke noden zijn van een adoptiekind)
- onrealistische verlangens ivm een adoptiekind (het MOET gaan studeren,...)
- redenen voor adoptie

Al die dingen die jij opsomde zijn normaal gezien zeker geen redenen om negatief advies te krijgen. Je voorkeur voor een land of geslacht wordt zelfs niet altijd gevraagd.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 jan 2007, 11:49

alvast bedankt!

wat bedoel je met redenen voor adoptie??
reden is toch altijd dat je een kindje wilt?

Wij hebben zelf een natuurlijk kind, die er via een omweg gekomen is. tis niet dat we dat niet meer opnieuw willen doen, maar we vinden dat we zeker zo goed onze tijd en geld steken in kindje dat er al is, en smeekt om ouders.

is dat dan positief? of negatief omdat we dus wel een natuurlijk kind hebben als eerste.

De andere redenen zie ik niet als probleem voor ons, we hebben een eigen huis, verdienen genoeg, ik kan halftijd werken om ons kind(eren) op te voeden, we hebben ouders die willen helpen, en genoeg vrienden bij eventuele problemen.

Wat me ook beetje zorgen baart, is de noden van een adoptie kind. Dat MO is aan het redelijke begin van de procedure, dan weet je toch nog niet zo heel veel? In eerste instantie is dat toch een kind dat nood heeft aan liefde, geborgenheid en standvastigheid?? of ben ik daar te naïef in?

zou fijn zijn als je nog es kon reageren ...

adoptie starter

Gast

Berichtdoor Gast » 08 jan 2007, 12:58

Hallo again,

ik zal proberen te antwoorden op je vragen.
Reden van adoptie: iedereen kiest voor adoptie omdat je een kind wilt. Dat klopt, maar je hebt verschillende invalshoeken. Sommige mensen willen gewoon een kind, maakt niet uit wat voor één, maar een kind. Da's een egoistische instelling (egoistisch is dan niet zuiver slechtbedoeld).Een andere invalshoek is dat je een kind wil 'redden'. Je zit best ergens in het midden. Het is een subtiel verschil allemaal, maar ze kijken vooral of je denkt in het belang van het kind (goed) of enkel in je eigenbelang (niet goed dus). Wij hebben gezegd dat wij graag ouders worden, en dat we een kind kansen willen geven,om zich als persoon te ontwikkelen (nu zeer summier voorgesteld natuurlijk). Het is en blijft een kwestie van aanvoelen, maar als ik jullie redenering zie, denk ik dat je je daarvoor niet al teveel zorgen moet maken.
Je tweede vraag, ivm de noden van een adoptiekind. Voordat je aan dat maatschappelijk onderzoek begint, moet je toch nog eerst de voorbereidingscursus volgen, en dat komt daar allemaal aan bod. Die cursus is echt een aanrader (dit advies is natuurlijk nutteloos, aangezien de cursus verplicht is, maar toch, je gaat er echt iets aan hebben). Als je dan nog eens een boek leest van Femmie Juffer (geloof me, ze zullen over haar nog genoeg spreken op de cursus), dan ben je meer dan voldoende voorbereid.

groetjes,

Jonge kandidaat-adoptieouder

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2007, 13:03

Postitief of negatief advies is sterk afhankelijk van WIE het onderzoek doet !
Of je wordt subjectief of objectief besproken !
Een voorbeeldje : als psychologe iemand van je familie niet kan uitstaan (dus per toeval kent) wel dan krijg je een negatief advies !! Zo'n dingen zijn echt subjectief maar als aanvrager kan je daar niets aan doen !, of 't is in beroep gaan !
Wel bij deze, als bewuste psychologe dit meeleest : hier is intussen een pracht van een kind !

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2007, 13:07

Laat je niet misleiden hoor door alle (subjectieve) roddels die hier de ronde doen ivm de screening en de subjectieve, slechtwillende psychologen en maatschappelijk werkers.
Onze ervaring was dat deze mensen hun moeilijke job wel professioneel en objectief deden...
Wij hebben ervaring bij twee verschillende caw's (gent en brugge).

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2007, 13:49

Het probleem is dat de CAW's volgens mij wel voldoende objectief proberen te zijn, maar dat sommige kandidaat-adoptie-ouders dat niet zijn, en bij een negatief advies de schuld op de CAW's proberen te steken. Bovenstaand geval is een prachtig voorbeeld, en is (natuurlijk) totaal niet te controleren.
De voorbeelden waarom mensen negatief advies krijgen, die ik hierboven opsomde, zijn eerder dingen die ik meerdere malen heb horen terugkomen, bij verschillende koppels, en van verschillende onafhankelijke bronnen (bijv. oa. de voorbereidingscursus). Op deze punten werd ook duidelijk doorgevraagd bij ons eigen onderzoek.

E en B

Berichtdoor E en B » 09 jan 2007, 15:00

Wij zijn erg akkoord met de twee hierboven meningen en herkennen dit!
Laat je dus niet teveel afschrikken door alle western-verhalen, die weliswaar een waarheid zullen zijn....Maar er zijn vele waarheden nietwaar...
Ook wij hebben ervaren, gezonde, vriendelijke en profefessionele caw-ers ontmoet tijdens onze gesprekken....

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2007, 19:49

heel erg bedankt voor jullie antwoorden.
ik ben nogal nuchter van aard, en wil graag er van uit gaan dat de mensen die dat onderzoek doen in eer en geweten handelen, anders zou je sowieso niet aan de hele procedure starten.

Ik vind het in ieder geval enorm spannend, en zie het helemaal zitten :-) nu nog ;-)

bedankt!

Gast

Berichtdoor Gast » 13 jan 2007, 17:51

Wij hebben destijds een negatief advies gehad van een psychologe die niet getrouwd was, zelf geen kinderen had en die een adoptie vooral negatief ging afschilderen. Wij probeerden het enigszins positief af te schilderen maar het enige wat we kregen "niet geschikt bevonden voor adoptie" Zijn toen in beroep gegaan. De commissie liet ons lang wachten en had het verkeerd dossier voor hun liggen. Ze keurden het advies van de psychologe goed waardoor we de 2de maal negatief zijn bevonden. Gelukkig hebben we intussen via vrije adoptie een pracht van een dochter. Het is een actief kind, met een sterke wil die het goed op school doet. Ze is altijd goed gezind en heeft een speels karakter.Waarom alles zo negatief afschilderen en mensen hun kans op een kind ontzeggen, als het ook anders kan.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2007, 10:15

Je kan oude situaties niet vergelijken met de toestand vandaag. De CAW's zijn tegenwoordig meer gecontroleerd, en aangezien de stap van de jeugdrechter ertussen gekomen is, moeten negatieve adviezen goed gefundeerd zijn, anders leggen de jeugdrechters ze naast zich neer. Er zijn vroeger zeker mistoestanden geweest, oa in het CAW in Beringen, maar Kind&Gezin heeft daarin ingegrepen, om de objectiviteit te verhogen.
Trouwens, vrije adoptie bestaat niet meer, iedereen moet nu langs de CAW's passeren.
Laat je dus niet op stang jagen door verhalen uit het verleden.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2007, 12:30

De "mistoestanden" bij CAW Sonar (Beringen) zijn zeker niet van de baan!
Over objectiviteit is daar jammer genoeg niets te vinden!
Gewoon jezelf zijn en een vleugje geluk en het komt allemaal goed!
Succes.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2007, 15:38

CAW gecontroleerd ? Dat moet U eens uitleggen. Hebben wij niets van gemerkt.
CAW's objectief ? Hoe kan een gesprek met 2 verschillende personen , getekend door een verantwoordelijke die je nooit gezien hebt , objectief zijn (de procedure -volgorde gesprekken/ etc - is dan nog verschillend in de provincies ) ?

Trouwens de jeugdrechter beveelt een MO bij K&G. Ik vraag me dan ook af op welke (juridische) basis K&g dit verslag (MO en niet OM want dat volgt pas later) dan zomaar naar een derde partij (de dienst van keuze) stuurt wanneer er een beginseltoestemming is.

Jeugdrechters luisteren naar rede en beslissen op basis van het MO en de stukken die je zelf wenst toe te voegen en dat is maar goed ook.

CAW's doen eigenlijk wat ze willen doch hebben het verdomd moeilijk met geïnformeerde mensen.

Ik spreek mij niet uit over het verleden, doch over het heden.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2007, 19:05

Onze ervaring met CAW Beringen is er eentje om u tegen te zeggen,
zelfs onze keuze voor China heeft men een negatieve kwinkslag gegeven, nochthans is ons in de voorbereidingscursus aangeraden een land te kiezen waar men enige voorkeur of affectie voor voelt omdat men mogelijk naar dat land zal moeten afreizen om het kindje op te halen of later te begeleiden als het op zoek gaat naar zijn roots, zij hebben dit vertaald in "de kandidaat adoptanten willen in de toekomst naar China reizen en vertrekken hieruit sterk vanuit hun eigen behoeften en verlangens". Hierbij stellen we ons toch werkelijk ernstige vragen over de bekwaamheid van dat team, aub als wij zo graag naar China zouden gaan dan hoeven we daarvoor toch geen adoptieprocedure te starten, het zou veel eenvoudiger en goedkoper zijn om gewoon een reis te boeken. Volgens ons getuigt een uiteenzetting als deze van ofwel domheid ofwel een bepaald soort wereldvreemdheid en tekort aan levenservaring of misschien komen wij toch van Mars. Indien er enig orgaan bestaat dat de CAW controleerd dan zou ik toch heel graag weten welke dat zijn.

Gast

Berichtdoor Gast » 16 jan 2007, 18:30

CAW laat me lachen,dit is juist goed om mensen met een waardeloos diploma aan het werk te houden,met ons belastingsgeld tussen haakjes.Zij zij nog niet eens in staat om een verslag te schrijven waarin ze zich niet tien keer tegenspreken en spellingsfouten!!! tot zelfs de voornaam van de KA telkens anders schrijven .Dit is tijdswinst voor de adoptiebureaus die hun geloofwaardigheid verliezen omdat zij nl.veel minder contacten hebben met de weeshuizen in de herkomstlanden dan dat ze beweren,adoptie is een ware klucht in Belgie en wij moeten dat nog geloofwaardig vinden??

Gast

Berichtdoor Gast » 17 jan 2007, 14:24

amai zeg wat zijn we lekker genuanceerd bezig zeg
een frustratietje opgelopen hier en daar?? niemand laat zich graag evalueren in dergelijke moeilijke periode, maar als het over mijn kinderen zou gaan dna zou ik natuurlijk wel een nog strengere evaluatie eisen, want stel dat ze bij u terecht komen.

kris

Berichtdoor kris » 17 jan 2007, 14:51

Als adoptiekind zou ik toch ook liever terechtkomen bij iets genuanceerder adoptieouders...
Maar misschien bent u gewoon in een slechte bui, wegens de vele regen...
of misschien minder goed geslapen vorige nacht wegens de vele wind...
of misschien wat slecht geluimd wegens te zwaar gegeten vanmiddag...
Morgen hopelijk een betere, en een iets meer genuanceerdere dag!

Terug naar “Andere onderwerpen”