vietnam

Gast

RE: vietnam

Berichtdoor Gast » 02 feb 2007, 09:36

Er zijn 2 mogelijkheden opdat men kan adopteren in een bepaald land. Ofwel moet dat land het Haags verdrag ondertekent hebben (verdrag ivm rechten van het kind), ofwel moet er een bilateraal verdrag bestaan tussen dat land en Belgie. Vietnam heeft het verdrag niet ondertekent, maar het heeft wel een bilateraal akkoord met Vlaanderen, speciaal voor adoptie. Maar nu doet de raad van state moeilijk omdat Belgie dat akkoord had moeten sluiten, en niet Vlaanderen. Dit punt wordt nu al maanden/jaren besproken in één of andere commissie, maar bij hun laatste meeting in november was de enige beslissing dat ze niet weten hoe ze het moeten oplossen, en ze dus niks beslissen.
Dit probleem zal echt de eerste jaren.... niet opgelost geraken, de enige hoop is dat Vietnam het verdrag van Den Haag ratificeert. Dus, als er dan vragen komen over de voorwaarden om te mogen adopteren in Vietnam, dan wil ik al eens korzelig reageren, omdat ze de discussie niet volgen, en dus weten waar ze over spreken. Vragen over voorwaarden zijn dus nog lang niet aan de orde.

Mijn reactie was dus mogelijk een beetje ongelukkig.

Gast

Berichtdoor Gast » 02 feb 2007, 09:37

Ik merk net dat ik minstens 1 DT-fout geschreven heb in mijne vorige uitleg, sorry daarvoor (voordat de Taalpolitie weer op mijn kap komt zitten).

Gast

Berichtdoor Gast » 02 feb 2007, 11:43

enig idee waarom ze het Haags verdrag niet ondertekenen ?

Gast

Berichtdoor Gast » 02 feb 2007, 12:13

Geen idee, maar ze zijn zeker niet alleen. Dit verdrag gaat niet alleen over adoptie maar over allerlei kinderrechten. Sommige landen tekenen niet omwille van minderjarigen in hun leger, of omwille van het rechtssysteem voor jongeren, of omdat hun adoptiecircuit zeer lucratief is (neigt dan meer naar kinderhandel), en zo zijn er nog tientallen redenen.

Gast

Berichtdoor Gast » 02 feb 2007, 14:16

Ik raad iedereen aan zich te informeren bij de bevoegde diensten ipv af te gaan op speculaties en andere halve waarheden die op dit forum verkondigd worden.

Gast

Berichtdoor Gast » 02 feb 2007, 15:38

idd, en die zullen u hetzelfde zeggen als hierboven, nl. dat Vietnam niet opengaat voor adoptie.

katleen

Berichtdoor katleen » 02 feb 2007, 21:00

Hoe weten jullie zo zeker dat Vietnam niet terug open gaat. Na mijn gesprek met het kabinet van justitie leek er eindelijk een beslissing te zijn genomen, nl dat Vlaanderen niet bevoegd is, de vraag is alleen of Vlaanderen deze bevoegdheid ook wil afstaan. Indien Vlaanderen zijn bevoegdheid in deze kwestie wil afstaan, ziet het er rooskleurig uit. Indien Vlaanderen zijn bevoegdheid niet wil afstaan, kunnen we inderdaad 2008 vergeten. Misschien zou het juist daarom goed zijn wat druk uit te oefenen.

Terug naar “Andere onderwerpen”