forum hechtingsstoornis?

Adoptiemama

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Adoptiemama » 03 jul 2005, 14:17

Ik denk dat ons adoptiekindje ook hechtingsproblemen heeft.Als babay al had ze nachtmerries,klampt zich al jaren aan mij vast,vreemden mogen niet te dicht in haar buurt komen dan geraakt ze in paniek en begint heel hard te schreeuwen.Is bang van oma zonder enige reden.Ze heeft ook achterstand in ontwikkeling ,maar nu zien wij dat het stilaan de goede kant opgaat.Nu zien wij ineens dat ze goed vooruit gaat en al ietsje minder bang is van vreemden.Ze klampt zich ook niet meer zo erg aan mij vast,maar als ik de kamer uit ga roept ze even later mama om te horen of ik er ben.Als ik niet ja zou zeggen geraakt ze in serieuze paniek.Dus nog altijd verlatingsangst denk ik.

Wij hebben hulp gezocht maar vonden ze pas in Nederland.Daar zeiden ze direkt dat zij een trauma opgelopen heeft en hechtingsstoornis heeft.Maar het is de goede kant op aan gaan met ons kindje ,zeker nu we weten wat wij moeten doen en hoe wij met ons kindje moeten omgaan.
Is er in Belgie dan geen nazorg ??

adoptiemam

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor adoptiemam » 03 jul 2005, 17:04

Ons jongste was 15 maanden toen we ze kregen, het leek eerder een platte baby van 6 maanden, ze moet in erbarmelijke omstandigheden geleefd hebben. Wij hebben de hel doorstaan, we zijn nu bijna 17 maanden terug, en eindelijk na 15 maanden zien we een nieuw licht in ons leven. Wij waren de wanhoop nabij, bijna dagelijks 24 uur wenen, bang van alles en nog wat, zeer claimend gedrag, ontwikkelingsachterstand, haar eten dat niet door haar lichaam werd opgenomen omdat ze al die maanden onvolwaardige voeding had gekregen.
Ik belde vanuit china met onze kinderarts die zware bedenkingen maakte over de algemene gezondheidstoestand van het kind. Ik zou ze voor geen geld van de wereld achtergelaten hebben.
Heel ons gezin heeft eronder geleden, maar wij zijn vanaf de eerste dag van onze thuiskomst hulp gaan zoeken en daarom zijn we vandaag dolgelukkig en zijn we al die mizerie van de afgelopen maanden vergeten. Op dit moment loopt alles goed en hebben we de indruk dat ze ook emotioneel stabiliteit gevonden heeft, terwijl wij enkele maanden geleden zelf nog dachten aan borderline en ook de symptomen daarvan zagen. Wij zijn met haar therapeutisch te werk gegaan en wat buitenstaanders ook mochten zeggen, het levert nu wel zijn vruchten af. Ons jongste is er nu 2,8mnd en op die leeftijd kan er nog niet echt spraken zijn van hechtingsstoornis, volgens deskundigen op dat gebied. Ons jongste wilde niet aangeraakt worden, juist het hoognodige wat verzorging betrof, een badje vond ze fijn en dan ben ik stilletjes water massage gaan toepassen en stilletjes aan naar middeltjes gezocht om haar te strelen, ze kwam tot rust met rustige muziek en alle beetjes hielpen. Het eerste jaar was er zelfs geen oogkontact, dat werd waargenomen tijdens de therapeutische thuisbegeleiding, dus zijn wij ook daar aan beginnen werken en nu kunnen we mekaar in de ogen kijken en knuffelen.
Op dit moment loopt er hier een blije opgewekte peuter rond die geniet van al het moois rondom haar. Er is hulp lieve mensen, de nazorg bij de adoptiediensten zijn daar niet zo van op de hoogte. Ik wil jullie wel op weg helpen, laat desnoods een e-mailadres achter en ik geef jullie info. Veel succes.

@ adoptiemam

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor @ adoptiemam » 03 jul 2005, 18:02

ben nog volop bezig met procedure, maar zulke
gegevens zijn altijd welkom. nicolewillemsen@telenet.be

annelies

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor annelies » 04 jul 2005, 13:15

wie is vanessa

Evelien

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Evelien » 15 aug 2005, 17:21

Bedankt voor jouw kant van het verhaal. Als pleegmoeder van een meisje van tien laat je de moed wel eens zakken, maar ik hoop dat wat er ook gebeurt ik het contakt met mijn pleegdochter kan aanhouden. Voor jou hoop ik dat je toch je toekomst positief kan (gaan) bekijken en dat je toekomstdromen hebt!

Rita

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Rita » 19 sep 2005, 00:41

Kijk ook eens op www.deknoop.org.
Op 8 november 2005 is er een landelijke themabijeenkomst over hechting

leena

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor leena » 10 nov 2005, 14:15

ik heb een vraag ik heb ook een hechtingsstoornis bestaat er een vereniging voor jongeren die het hebben vanaf 20 jaar wand bij de knoop zijn er organisaties voor oudere mensen, maar haast niemand van mijn leeftijd, als iemand het weet mail me op sweetlittlegirl18@hotmail.com en stuur dit berichtje door naar iedereen die het heeft of er meer van af weet kusjes leena

leena

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor leena » 10 nov 2005, 14:18

ik ben leena 20 jaar geadopteerd en heb erg last van mijn hechtingsstoornis, ik ben beried om te praten met jongeren die het ook hebben, ben je 20 jaar en ouder en heb je behoefte om wat te organiseren voor jongeren vanaf 20 juaar die ene hechtingsstoornissen of heb je een tip voor mij of er een therapie voor is of ene andere hulp mail me dan op sweetlittlegirl18@hotmail.com of

wolkje

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor wolkje » 30 nov 2005, 11:20

hallo ik was op zoek naar een forum waar ik mijn verhaal kwijt kon en heb deze bij deze ook gevonden, denk ik. ik ben een meisje van 19 j en geadopteerd toen ik 3j was. ik ben afkomstig van brazilië. ik zit nu in mn tweede jaar orthopedagogie. in mijn opleiding ga ik werken(als stage) in soc sector en studeer ik.deze stage duurt een volledig jaar. nu, het loopt niet zo goed met me: in onze opleiding moeten we enorm veel aan zelfreflectie doen, je staat nl met je hele persoon in je werk, je leert jezelf ernom goed kennen, je moet er samenwerken met je collega's, je moet er staan, mensen rekenen op je. ik werk met volwassen met een mentale handicap en bijkomende beperkingen,gedragsstoornissen, psychische probl.,autisme...nu de samenwerking met collega's verloopt niet zo goed.op het werk heb ik een zeer laag zelfvertrouwen. heb schrik om fouten te maken, elke neg feedback voelt aan als een persoonlijke afwijzing, al weet ik heel goed dat het enkel een opmerking is op mijn handelen en niet op mijn zijn.ik kan dus heel moeilijk omgaan met neg feedback, ook met pos. kan ik heel moeilijk omgaan al sta ik graag in de belangstelling: ik ben ook leidster in een jeugdbeweging waar ik voor 14-16j sta.daar voel ik me heel goed en loopt het soms over van zelfvertrouwen, maar als het erop aan komt om met volwassen mensen te werken zinkt mijn zelfvertrouwen, niet tgo de cliënten op het werk, zij rekenen op mij en ik weet dat ik een belangrijke rol speel in hun leven.
we, mijn stage begl en ik zijn op zoek gegaan naar de oorzaak van het niet vertrouwen van mn collega's en me telkens persoonlijk aangevallen voelen. we kwamen tot het besef dat mn adoptie er voor iets tussen zat en moet nu ook rond mn adoptie werken, dit valt me eigenlijk wel zwaar. ik zit nl in een periode waar ik ongelooflijk veel vragen heb rond mn adoptie, wiewas mn moeder, hoe heb ik geleefd, wat is er gebeurd in mn verleden, vragen waar ik bij mijn ouders nu niet terecht kan.
ik heb enkele jaren geleden mn braziliaanse broer en zus terug gevonden, zij zijn ouder dan ik, zij wonen ook in belgië maar spreken frans, zij zijn mn enige hoop op antwoorden maar ook zij willen deze niet geven omdat ze mij geen slechte herinneringen willen bezorgen.ik heb nl niets van herinneringen meer. nu ik hen ontdekt heb(ik heb nog 2 zussen en 1 broer)ga ik er af en toe naartoe en valt het afscheid me telkens zwaar, net alsof we weer uit elkaar gehaald worden! ik verlang meer en meer om mn verleden de herontdekken maar weet niet hoe er aan te beginnen. zolang ik niet in het reine gekomen ben met mn verleden zal ik nooit als volwaardige opvoedster kunnen functioneren, ook mn resultaten voor mijn stage zullen er onder lijden.
wil iem hierop reageren aub?
alvast bedankt

Gast

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Gast » 02 dec 2005, 11:15

Hallo wolkje,

Je schrijft: "zolang ik niet in het reine gekomen ben met mn verleden zal ik nooit als volwaardige opvoedster kunnen functioneren, "

Ik denk dat je er niet moet vanuit gaan dat je eerst volledig je adoptieverleden moet aanpakken/verwerken/... vooralleer je andere dingen in je leven kan realseren. Het is best wel mogelijk om je studies en je adoptie in verschillende vakjes te steken en ze apart aan te pakken, los van elkaar. Ook al komt er in je studie heel wat "psychologie" bij kijken, bewaar je persoonlijke situatie voor prive-reflectie, eventueel met een psycholoog die volledig los staat van je studie-omgeving. Gebruik je verleden niet als voorbeeld bij je studies en gebruik ook je collega's, begeleiders, medestudenten, niet als hulpverstrekkers. Scheidt de twee zaken heel duidelijk van elkaar zodat je je volledig kan focussen op elk appart; bepaalde momenten je studie, andere momenten je persoonlijke verleden.
Veel succes.

lies

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor lies » 02 dec 2005, 16:00

dag wolkje

ik voel erg meer met jou. Ik denk ook wel dat jouw (niets of weinig weten van) verleden een erg bepalende facctor is voor jouw identiteitsvorming en dat is natuurlijk doodnormaal en voor ieder mens zo...
Alleen blijf jij zitten met dat zwarte gat in jouw verleden wat de meeste mensen niet hebben...
Bel eens op naar Triobla (Pia of Carole) in Kortrijk of naar VAG (Brugge).
Ik denk dat zij jouw wel helpen of iemand kennen die jou kan helpen.
Ik heb een vriend die dezelfde vragen had als jij en ook in dezelfde situatie zat en hij is geholpen door Triobla...

adoptiemama

RE: forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor adoptiemama » 02 mar 2006, 15:43

mijn dochtertje was 17 maand als we haar zijn gaan halen ,is nu 3 jaar en hebben geen enkel probleem,
maar toch maken wij ons een klein beetje zorgen hoe ze omgaat met als ze haar pijn doet ,vallen ,hoofd stoten ,weent soms wel ,
als mama vraagt heb je pijn gedaan wil ze dat niet weten mag er ook niet aankomen,vraag je pijn gedaan zegt ze altijd nee, ze laat anders wel haar emoties zien, is zeer gevoelig met alles,weent voor normale dingen,
geen verstoord gedrag, maar negeerd soms wel als ze haar pijn doet,
ze wil het niet hebben als we het haar vragen ,

++++

Berichtdoor ++++ » 03 mar 2006, 08:00

up

++++

Berichtdoor ++++ » 04 mar 2006, 07:18

up

roosje

Berichtdoor roosje » 04 mar 2006, 10:47

hallo, Ik ging nog eens op de site kijken en wat las ik.
Kinderen met hegtingsstoornisen.Daar ik pleegmoeder ben van heel wat kindjes,neem ik regelmatig en boek ter handen waar ik wat van kan bij leren.Of antwoorden op heel wat vragen die ik soms heb rond een van mijn kindjes.
Ik heb juist een boek gelezen,waar heel wat mensen van jullie wat aan kunnen hebben.
Weet wel dat ieder kind anders is en wees niet bang voor de toekomst.
We leven immers per dag.
Mijn moto is vandaag is vandaag.Morgen zien we wel wat zich aanbied.
Het boek heet HET LEGE NEST van Christa Veranneman.
Ook een moeder van een adoptiekind met hegtings stoornissen.
Ik vond dit een zeer goed boek,ook al is hier het einde nog niet in zicht.
Ik heb ook nog een boek gelezen over Justin.Maar meer gegevens heb ik niet.

Beste mensen ik wens jullie veel sterkte met jullie zoektocht naar het waarom en hoe.
Groetjes

mam

Berichtdoor mam » 10 mar 2006, 15:33

Wij hebben een dochter van 11 waar na veel omwegen de diagnose hechtingsgestoord gevallen is. Wij hebben natuurlijk veel vragen. Je denkt altijd dat het wel zal overwaaien, maar helaas.
We zouden nu met haar in therapie gaan. Kan iemand ons vertellen wat zo'n therapie eigenlijk inhoud of maw met welk soort therapie zijn zo'n kinderen (en waarschijnlijk ook ons gezin) geholpen ?
Verder ben ik ook nieuwsgierig naar de schoolloopbaan van jullie kinderen. Onze dochter is normaal begaafd maar heeft een ernstige leerstoornis waardoor ze cognitief wisselend op niveau 1,2,3,4,5 leerjaar zit. Een aantal hele moeilijke dingen (niveau van haar boeken) kan ze, een aantal hele makkelijke (9+5) kan ze niet. Ze zit nu in het vijfde leerjaar met heel veel geduld van de leerkracht, ze hangt helemaal aan't staartje. Haar zelfvertrouwen wordt daar niet echt door bevorderd, vrees ik. Zou ze eigenlijk niet beter naar een bijzonder onderwijs gaan. Of is ze daar dan te sterk voor. Iedereen die met haar praat, denkt dat ze met een universitaire student te maken hebben (ik overdrijf,hé). Maar ze praat enorm mooi en met moeilijke woorden, waarvan ik mij soms afvraag of ze ze begrijpt.
Ik heb toevallig twee volwassen geadopteerden leren kennen, die heel hun kindertijd in blo en bso gezeten hebben. Na ontmoeting met biomam (de ene) en na therapie (de andere) zijn ze beiden toen ze vooraan in de 20 waren naar de universiteit gegaan, na het examen voor de middenjury.
Ik heb spijtig genoeg toen niet met hen daarover gepraat, hoe zj zich in het bijz onderwijs voelden, want misschien was dat op dat moment wel ok voor hen.

Gast

Berichtdoor Gast » 29 mar 2006, 10:42

up

anoniem

Berichtdoor anoniem » 05 feb 2007, 12:23

Hey,hebben net ons adoptiekindje(3maanden),en hij heeft een stoornis in zijn gedrag. Hysterisch als hij "zijn" zin niet krijgt.Hij is bijna 5 jaar en als hij zijn bui krijgt is hij onhandelbaar.Hij kan lief zijn,heel lief,maar als je dan iets vraagt dat hem juist op dat moment niet zint(vb,naar huis gaan,gaan slapen enz...) word hij een héél hysterisch mannetje!Shoppen,slaan met alles,wilt hij geen knuffel meer,is er gewoon niet met te praten.
Hebben al geprobeerd te negeren,rustig alles uit te leggen,enz...
Hoe ga je hier mee om,kan iemand mij een goeie site geven waar ik karakterstoornissen kan opzoeken en info kan vinden?
Bedankt,dit ligt gevoelig voor ons;

Gast

Berichtdoor Gast » 06 feb 2007, 07:38

Beste anoniem,
het lijkt mij geen goed idee dit nu al als een karakterstoornis te bekijken, bekijk het als gedrag. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat je nog volop in de aanpassingsperiode zit en dat je adoptiekind ook gaat uittesten hoe ver het kan gaan en toch mag blijven. Misschien kan je de boeken van peter adriaansen eens lezen, die geven gewoon al tips.
scharniermomenten zijn altijd moeilijk voor kinderen, goed voorbereiden is nodig : nog zo lang en dan gaan we door, je mag nog 1 ding doen en dan,...
in het boek zit stil staat een vasthoudtechniek om hysterische kinderen toch op schoot te houden en te laten uitrazen, maar misschien toch nog niet echt geschikt.

marijke

Berichtdoor marijke » 06 feb 2007, 18:53

Praat er eens over met:
- je adoptiedienst
- VAG
Die kunnen je wel verder helpen indien nodig.

Terug naar “Andere onderwerpen”