forum hechtingsstoornis?

een adoptiekind

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor een adoptiekind » 28 jan 2005, 12:57

Het is inderdaad belangrijk om even duidelijk te stellen dat hechting niet noodzakelijkerwijs verbonden is met adoptie.

Iedere baby moet zich hechten aan de ouders.
Wel is het zo dat als er een abrupte scheiding is van ouders en kind, het kind hier een hechtingsstoornis aan over kan houden. Om deze kans te verkleinen is kennis van de materie en accurate zorg een absolute must!

Hechtingsstoornis zie je bijvoorbeeld ook bij couveusekindjes. Vandaag de dag is men daar alweer heel anders mee bezig dan vroeger. Nu worden couveusekindjes gekangaroed, om maar te zorgen dat er niets mis gaat met het hechtingsproces.
Ja ja mensen, hechten is intrinsiek verbonden aan het leven, geadopteerd of niet....

Ik denk dat het idd belangrijk is, je ervan bewust te zijn dat je adoptiekind een hechtingsstoornis zou kunnen hebben.
Het gaat vaak goed, maar het kan nu eenmaal ook goed fout gaan. Blijf alert en wees niet bang om hulp te vragen als je er zelf niet meer uit komt.

Ik vind de reacties heel tof van iedereen.

Aan alle adoptieouders: veel plezier en wijsheid toegewenst met jullie kindjes.

Gast

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Gast » 09 feb 2005, 22:45

up

Cathy

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Cathy » 18 feb 2005, 22:44

Quote: "hallo aan alle ouders,
ook wij zijn gelukkige adoptieouders van een prachtig meisje. ik vraag me af of het soms niet te ver gezocht is om te zeggen dat een kindje hechtings gesttord is"

Ik ben zelf ook geadopteerd en heb via mijn opleiding geleerd over hechtingsgedrag.
Niet alle geadopteerde kinderen ontwikkelen een hechtingsstoornis, zoals jouw dochter. Bij kinderen die dat echter wel ontwikkelen is dat absoluut niet overdreven om van een stoornis te spreken. Wat die kinderen doen is soms echt onbegrijpelijk. Het is belangrijk dat ouders van geadopteerde kinderen weten dat dit kan gebeuren en dat dat zeker niet hun fout is.

onbekend

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor onbekend » 21 feb 2005, 16:06

hey gita, ik lees dat je in een organisatie zit dat geadopteerde kinderen groepeert. één van mijn kenissen zoekt hier al een tijdje naar... hebben jullie een site of telnr?
je mag het sturen naar gitte.renders@gmail.com
thx!

Gita

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Gita » 22 feb 2005, 09:19

Hoi, dat klopt, maar het is een vereniging speciaal voor de mensen die uit ons land komen.
Er bestaan meer verenigingen, ieder met hun eigen land, bv. voor India, Peru, Indonesie, Sri Lanka en Colombia.
Voor welk land moet het zijn? Dan kan ik kijken of het er al is...

Gita

vragen

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor vragen » 25 feb 2005, 15:41

Mijn vrouw en ik overwegen adoptie. Intussen heb ik op internet al heel wat gelezen over hechtingsstoornis. Ik krijg er eerlijk gezegd een bang gevoel van. Is dit terecht? Welke raad kunnen jullie ons geven?

Gast

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Gast » 25 feb 2005, 15:52

Wij hadden ook vragen voor we aan onze adoptie begonnen , je hoorde zoveel negatieve dingen en ook op de cursus die we volgde , was ook heel negatieg vonden we , aar onze kinderwens was zo groot dat we toch doorgezet hebben .
Onze dochter(china) is intussen 3 maanden hier en ze lijkt al helemaal aangepast . Maar meestal praten mensen wel over die die fout lopen , maar er gaan ook een hele hoop adoptie's heel goed hoor.
Laat je dus niet afschrikken.

Gast

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Gast » 27 feb 2005, 05:36

Wij hebben 3 kinderen geadopteerd, waarvan 1 een hechtingsstoornis heeft. De prognose hiervoor is meestal zeer negatief. We hebben enkele zeer moeilijke jaren achter de rug, maar momenteel loopt alles 'goed'.
Hechtingsstoornis is geen blijvend etiket. In sommige situaties is dit wel te behandelen/verbeteren! Alleen jammer dat de hulpverlening in Vlaanderen hiervoor ontoereikend is!

Gast

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Gast » 28 feb 2005, 11:51

Hoe oud waren de kinderen toen ze in uw gezin kwamen?

Gast

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Gast » 08 mar 2005, 19:05

Leeftijd is geen objectieve parameter bij hechtenisproblemen. Je kunt een baby van 6 maand adopteren dat problematisch zal reageren en je kunt een kind van acht jaar adopteren dat niets mankeert. Wat echter een rol speelt is: heeft het kind een traumatisch verleden. Indien ja, zo bestaat er de kans, om hechtenisstoringen te ontwikkelen. Daarom maakt men ook de connectie met adoptiekinderen.
Hechtenisstoringen moeten behandeld worden. Indien dit niet het geval is, zo wordt de storing versterkt. De symptomen of het ziektebeeld kan veranderen. Dus bij nietbehandeling stel je dan mischien vast, dat een symptoom weg is, maar het kind begint andere gedragspatronen te ontwikkelen.

Gast

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Gast » 13 mar 2005, 21:12

Ik wil dit toch even kwijt:
Men zegt hier vaak dat je het kind maar genoeg liefde moet geven en dan komt alles wel in orde. Natuurlijk moet je een kind genoeg liefde geven en hopelijk gebeurd dat overal. Maar een hechtingsstoornis - wat jammer genoeg echt bestaat - kan je niet oplossen met genoeg liefde te geven. Dat is zeker ook nodig en ook onvoorwaardelijk. Maar een hechtingsstoornis behandel je in de eerste plaats door het geven van veel duidelijkheid en door het heel consequent zijn. Dan creeer je een veilige basis en dan pas kunnen ze die liefde toelaten.
Zonder liefde geraak je nergens maar bij deze kinderen is het bieden van zekerheid en consequent zijn jammer genoeg prioriteit nummer 1. En dat is er net zo eigen aan!

Gast

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Gast » 17 mar 2005, 20:50

Aan die persoon die hier 3 maand is met haar kindje: een hechtingsstoornis komt later naar boven en het zijn vaak de kindjes die zich in het begin het best aanpassen die het juist wel hebben.

Ik zeg dit niet naar jou gericht en wil je best geloven maar zeg het voor anderen ook dat er geen verkeerde ideeën gaan ontstaan.

Gast

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Gast » 29 mar 2005, 15:13

Met liefde begint het toch allemaal.

Je kan dan nog zo consequent zijn, zonder liefde kom je nergens hoor! Dat voelen ze meteen.

een adoptiekind

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor een adoptiekind » 31 mar 2005, 18:28

natuurlijk, liefde is een vereiste.

Bij 'gewone' gezinnen kan er ook vanalles mis gaan.

Toch is daar een ouderschapscursus niet verplicht.

Het lijkt mij, adoptieouder of biologische ouder, uberhaupt verstandig te weten wat het inhoudt, de ontwikkeling van baby tot evenwichtige volwassene.

Ik bedoel dan niet alleen de motorische ontwikkeling maar de, in mijn ogen, veel belangrijkere emotionele ontwikkeling.

Als je een foodprocessor aanschaft, lees je toch ook eerst de gebruiksaanwijzing. Of als je een dvd-speler aanschaft. Nu kun je natuurlijk denken, alle dvd-spelers zijn hetzelfde en werken met hetzelfde principe, toch zul je zien dat het ene model weer andere functies en bedieningsknoppen heeft dan het andere.

Wel, zo is het ook met kinderen, eigen en adoptief.

Niet alleen speelt het karakter van het kind mee, in hoe het op de adoptie reageert. Onderschat alstublieft het leven dat het in het land van oorsprong had niet. Ook al is een kindje pas zes maanden bij de adoptie, als het die eerste zes maanden structureel verwaarloosd en misschien zelfs mishandeld is geweest, ja, dan is het niet vreemd dat het een hechtingsstoornis kan ontwikkelen....

Mensen, laat elkaar alstublieft in de waarde.

Heb je als adoptiekind geen 'problemen' en geen hechtingsstoornis: hoera! Prijs je rijk. Maar laat dan alstublieft de adoptiekinderen die minder fortuinlijk zijn ook in hun waarde.

En dat geldt omgekeerd natuurlijk ook.

Het een sluit het ander niet uit.

Gast

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Gast » 01 apr 2005, 09:27

Ik heb een dochter met hechtingsstoornis. En ondanks al haar problemen voelen wij ontzettend veel liefde voor haar! het is nochtans niet mals wat we al meemaakten met haar.

Als wij willen "overleven" als gezin met haar erbij moeten wij zeer consequent zijn en zeer strikt regels toepassen. Soms lijkt het zelfs koel als je zo consequent moet zijn. Liefde tonen op die momenten doen stoppen doorslaan... MAAR dat consequent zijn kunnen wij enkel door de liefde die we voelen voor haar. en natuurlijk uiten wij dat ook naar haar maar het kan echt niet zoals bij onze andere kinderen. Bij haar is liefde meer iets afgewogen en dat ook binnen bepaalde regels ligt en te vatten is. liefde is heel veel maar voor onze dochter zijn ook regels eerste prioriteit al zit daar veel liefde in vervat. ze weet dat we van haar houden maar kan er moeilijk mee om

Gast

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Gast » 02 apr 2005, 22:32

Onze dochter (binnenkort 5) is een ontzettend druk kind en vertoont volgens ons symptomen van ADHD, hoewel het nog te vroeg is om het met zekerheid te weten. Ik hoorde onlangs dat hyperactiviteit bij adoptiekinderen een uiting zou zijn van een onveilige hechting. Onze dochter heeft inderdaad wel een moeilijke start gehad in het gezin (wees eerst mama af, sliep moeilijk in, had beangstigende dromen en dit gebeurt wel nog af en toe,..). Nu is ze bang om groot te worden (zegt ze vaak). Ze lijkt faalangst te hebben, hoewel er tot op heden in school geen enkele problemen zijn. De dood houdt haar ook veel bezig ("als ik mama wordt, dan wordt jij oma, en dan ga je dood, dan ga ik mama vreselijk missen"). Ze is bang van nieuwe situaties waardoor ze zich opnieuw heel onveilig gaat voelen (dan wordt ze super lastig). Ze kan moeilijk omgaan met straf, opmerkingen en is vaak heel ongeoorzaam. Ze reageert dan meestal paniekerig, haar wereldje stort in : papa en mama zijn boos, dan zien ze mij niet meer graag (wat het ons niet gemakkelijk maakt om op de juiste manier in te grijpen). In theorie weet ze heel goed dat we haar altijd even graag zien maar emotioneel lukt het haar blijkbaar niet. Hoe kunnen we haar daarbij helpen ?... Ik zou zo veel meer kunnen schrijven, maar zal het voorlopig daarbij houden. Dank voor jullie reacties.

nancy

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor nancy » 03 apr 2005, 08:27

hebben jullie de voorbereiding gevolgd, want daar hebben we gezien wat je daarmee kan doen en ja, het lijkt erg op wat ze ons daar verteld hebben over hechting.

Gast

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Gast » 03 apr 2005, 09:53

... ben ik nog vergeten. Ik heb pas deze forum ontdekt en hoop langs deze weg wat tips te kunnen krijgen, en zelf ook te kunnen bijdragen.

Anoniem

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Anoniem » 05 apr 2005, 13:05

Ik wil even tegen alle adoptie-ouders zeggen dat jullie supermensen zijn met een heel goed hart. Ontzettend goed dat jullie de zorg van kinderen op jullie kunnen nemen die waarschijnlijk in hun eigen land totaal geen toekomst kunnen krijgen. Ik waardeer deze lieve ouders echt enorm en geniet van jullie koters, ze zijn zo weer groot!!

Gast

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Gast » 05 apr 2005, 17:24

Toch even rechtzetten hoor ! We zijn eerst en vooral ouders,net als alle andere ouders, die proberen, alweer net als alle andere ouders, zo goed mogelijk, hun kinderen groot te brengen. Deze zorg en onze liefde voor hen is vanzelfsprekend want het zijn onze kinderen, met het verschil dat ze uiteraard geen bloedeigen kinderen zijn. Ze groeiden uit ons hart en zijn de kern van ons bestaand. Voor dit gezin hebben we bewust gekozen.

Christel

@Christel

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor @Christel » 05 apr 2005, 20:45

Christel,

heb je mail gelezen en indien je wilt, kunnen wij hierover verder praten. Wij hebben ook een dochtertje uit China met gelijkaardige problemen.

e-mail: palmarin21@hotmail.com

Misschien tot binnenkort!

Anoniem

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Anoniem » 06 apr 2005, 21:20

Beste Christel, tuurlijk heb je bewust voor jullie gezinnetje gekozen! Maar ik vind het toch moedig van jullie, omdat er genoeg ouders zijn die een heel verkeerd beeld hebben van adopteren.Ik ken zelf mensen die bewust niet voor adoptie gekozen hebben, omdat zij er niet tegen konden dat zij misschien ook een gehandicapt kindje konden krijgen. Daarom hebben ze het allemaal afgeblazen. Ik had hier toch een rotgevoel over, alsof een gehandicapt kindje niet gewenst is, snap je? Dus ik bedoel het goed.

Gast

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Gast » 09 apr 2005, 20:27

Ik ben ervan overtuigd dat u het goed bedoelde hoor. Alleen dacht ik even, bij het lezen van uw eerst berichtje dat de adoptiefouders in jullie ogen een beetje "moeder Theresa's" waren. hoewel dit eerder een complimentje zou zijn, voelde ik er mij toch wat ongemakkelijk bij.

Groetjes,

Christel

an

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor an » 10 apr 2005, 17:31

beste christel,

ik treed jou volledig bij

ikzelf word ook altijd heel ongemakkelijk bij het krijgen van complimenten van dien aard

wij zijn inderdaad gewone ouders met een gewone kinderwens niet meer en niet minder

niemand hoeft te zeggen wat een geweldige taak wij wel verrichten want wij doen gewoon hetzelfde als zovele andere gewone ouders

we proberen naar eigen bestvermogen onze kinderen op tot fijne volwassenen, niet meer en niet minder

niemand hoeft ons daarvoor fantastisch te vinden en niemand hoeft ons daarvoor dankbaar te zijn

wij kunnen zelf enkel en alleen een enorme dankbaarhied voelen voor diegene die ons de kans hebben gegeven om gewone ouders te zijn, namelijk onz gewone kinderen

Gita (adoptiedochter)

forum hechtingsstoornis?

Berichtdoor Gita (adoptiedochter) » 11 apr 2005, 16:21

Mee eens! De voornaamste reden om te adopteren is nog altijd de kinderwens van de ouders zelf. (Waarmee ik niet wil zeggen dat ik niet dankbaar voor mijn adoptie of de kansen die het voor mij heeft gecreeerd!)

Waar ik me wel vreselijk aan erger is dat het concept van 'adoptie' soms een slechte naam krijgt omdat alleen de negatieve verhalen worden uitgemolken in de media. Ik heb me ook vreselijk opgewonden van de effecten van dat gedoe rond de (geadopteerde) kinderen van Vanessa (kennen jullie die in Belgie?)... maar ja wat doe je eraan he?

Ik probeer altijd vooral te benadrukken dat ikzelf erg gelukkig ben met mijn adoptie en dat dat het helemaal niet zo hoeft te zijn dat adoptiekinderen 'problemen' hebben (maar dat het wel kan natuurlijk).

Terug naar “Andere onderwerpen”