inkomen zelfstandige

elke

inkomen zelfstandige

Berichtdoor elke » 11 jan 2008, 20:21

Al 12 jaar werk ik in een kinderdagverblijf. Ik ben vastbenoemd en werk in loondienst. Op het einde vd maand dus een vast inkomen, een eindejaarspremie, vakantiegeld, ...
Nu krijg ik de kans om mee in een mini-kribbe te werken... We zijn dan met 4 kvz, en een capaciteit van 22 kindjes. Graag had ik van jullie geweten wat de voor-en nadelen zijn om deze moeilijke keuze te kunnen maken. Wat is het inkomen als zelfstandige? Wat als je ziek bent? Is er werkzekerheid genoeg om het zekere leven dat ik nu heb op te geven? Vooral de afstand doet me twijfelen... Ik werk nu in Brussel en ben elke dag wel 3uur onderweg, de andere kribbe is op wandelafstand vd deur... Met 2 kleine kindjes een groot verschil! HELP HELP HELP !!!

Gast

RE: inkomen zelfstandige

Berichtdoor Gast » 11 jan 2008, 21:03

22 kindjes is geen mini kribbe he, dat is een zelfstandig kinderdagverblijf...

Veel hangt af van:
- is er genoeg vraag in de regio is, een volledige bezetting zeker?
- gaan jullie met een forfait werken? met forfait = meer zekerheid van inkomen

Nadelen: die eindejaarspremie en vakantiegeld zullen er niet meer bijzijn, je zal zeker aan pensioensparen moeten doen.
Bij ziekte krijg je waarschijnlijk ook niets. Als je veel ziek bent kan dat een bezwaar zijn, maar als je al zo lang in de kinderopvang werkt dan ben je toch al behoorlijk resistent ;)

Voordelen: 3u rijden is heel wat bezine, dat kost ook veel, als je je wagen kan wegdoen bespaar je ook nog is veel aan onderhoud en verzekering.
Dit compenseerd in totaal toch wel de eindejaarspremie en vakantiegeld denk ik.

mvg

me and de rest...

Berichtdoor me and de rest... » 11 jan 2008, 21:46

veel veel nadelen dus...
pfff, wat een bevalling zeg!
Om het enige voordeel ook nog even teniet te doen: ik "spoor" naar het werk en dit is volledig terugbetaald door mijn werkgever...
ivm vraag id regio en of een volledge bezetting zeker is ben ik wel positief; de kribbe gaat volgend jaar pas open en is nu reeds volgeboekt...
oja, veel ziek ben ik inderdaad ook niet (meer), hop, weer een voordeel (maar die had ik al zeker;))

sas

Berichtdoor sas » 11 jan 2008, 22:33

Ik raad het ten zeerste af!
Ik heb ook op zelfstandige basis in een kribbe gewerkt. Je had elke week mooi je centjes, dat wel! Maar ooh wee als die belastingsbrief komt. Aangezien je geen sociale bijdrage betaalt moet je nadien heel veel betalen. Dan weet je niet meer waarom je eigenlijk bent gaan werken.
Je hebt ook nergens recht op:pensioen, ziektegeld, zwangerschapsbescherming, een uitkering als het toch mis zou lopen.
De boekhouder van mijn man had alles nagekeken en vertelde me om daar beter me te stoppen want eigenlijk moet je als zelfstandige een verzekering hebben voor schade aan derde en gebeurlijke ongevallen (kost stukken van mensen) Als er iets gebeurt kan jij aansprakelijk gesteld worden anders. Op de duur werkte ik 40 uren per week voor amper 450 euro.
Ik werk nu in loon verband en maar 3/4 en verdien best goed de kost en dan zijn die extra kilometers best oké.
Ik wens je veel succes.

Nancy

Berichtdoor Nancy » 12 jan 2008, 08:27

Hoi,

Mijn vriendin en ik openen in april onze mini-creche.
In tegenstelling tot wat hierboven gezegd wordt, is het tot 22 kindjes nog altijd een mini-creche, pas vanaf 23 wordt het een zelfstandig kinderdagverblijf en zijn er ook een heleboel andere voorwaarden waar aan moet voldaan worden.
Als je met een forfait werkt dat je aan de ouders gaat aanrekenen, ben je toch vrij zeker van je inkomen.
Je kan ook voor de belastingen forfaitair werken, wat erop neer komt dat je niet zoveel aan belastingen gaat moeten betalen, want sociale bijdragen moet je wel degelijk betalen ook, ik heb dit ook allemaal laten uitrekenen door een boekhouder en bij trefco raden ze dit ook aan.
Qua verzekeringen valt het ook heel goed mee hoor op jaarbasis, een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, een ongevallenverzekering en een brandverzekering, meer heb je niet nodig, en aangezien jullie met vier zijn wordt dat zeker mooi verdeeld.
Pensioen is minder dan wanneer je gewoon gaat werken, maar als je het nieuws een beetje volgt, heb je mischien al wel gehoord dat tegen dat wij op pensioen gaan, het minimum moet gelijk zijn aan dat van werknemers.
Ook bij ziekte krijg je heus wel een vervangingsinkomen,de eerste maand krijg je niets, en vanaf de tweede maand is dit tussen de 30 en 40 euro per dag.
De werkzekerheid hangt natuurlijk sterk af van de regio waar de creche gelegen is, maar kinderopvang is er tegenwoordig echt wel overal tekort.
Bevraag je eerst goed en weeg zelf goed alle voor-en nadelen af, het feit dat je dicht bij huis werkt, dat je zelfstandige bent, is ook veel waard.
Als je graag nog meer wilt weten, geef maar een seintje!
Groetjes

elke @ nancy

Berichtdoor elke @ nancy » 12 jan 2008, 10:11

HOHOHO, een toch wel positief antwoordje!(waar ik toch nog stiekem op zat te wachten...)
ok punt 1: hoe begin ik met mijn zoektocht van vragen , bij wie moet ik zijn enz... ivm die belastingen, boekhouden, trefco?(ken ik niet?)
punt 2: is het inkomen vast, maandelijks of wekelijks, weet je al getallen te noemen?
punt 3 : werkzeker ben ik wel, er is in onze regio duidelijk een te kort dus, er komen veel jonge gezinnetjes bij dus ik verwacht ook nog veel kindjes...

aan iedereen al een groot woordje van DANK voor de antwoordjes!!! (er mogen er gerust nog bij hoor...)

Nancy

Berichtdoor Nancy » 12 jan 2008, 10:47

Hoi,
Positief ben ik zeker hoor, anders zou ik er zelf ook niet aan beginnen he.
Als je al werkzekerheid, ben je van je inkomen toch ook al veel zekerder.
Op de sites van Kind en Gezin bij professional (wel veel doorklikken en zoeken) en van trefco vind je al heel veel info, bij trefco kan je ook een afspraak maken waar ze dan antwoorden op al je vragen, wat je moet doen, en geven ze ook veel tips.
Voor de belastingen hangt het er vooral vanaf hoeveel jullie dagprijs is en of je dan voor de belastingen met een forfait gaat werken. Dit kan een boekhouder gerust voor je berekenen.
Hoeveel je inkomen bedraagt bepaal je zelf natuurlijk, wij hebben ervoor gekozen om onszelf maandelijks een vast bedrag uit te keren, en de rest te sparen, kunnen we nog zien wat er aan het einde van het jaar overblijft om onszelf iets extra te uit te keren of om terug te investeren in de creche.
Getallen noem ik hier liever niet, maar je mag mij altijd prive mailen op nancy_bardyn@hotmail.com, ook als je nog vragen hebt, mail gerust hoor!

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2008, 11:49

Trefco bestaat niet meer:(

Nancy

Berichtdoor Nancy » 12 jan 2008, 11:54

www.trefco.be, bestaat heus nog wel hoor, wij zijn er nog geweest eind november

elke

Berichtdoor elke » 12 jan 2008, 13:11

ja, trefco bestaat nog wel degelijk!
Spannende tijden zeg, ik wou dat ik al enkele jaren verder stond...
en Nancy, dank voor de hulp, die is me veel waard nu! Ik denk dat je wel eens mail kan krijgen... ;)
Voor de rest ben ik nog steeds aan het surfen op het net, maar echt veel vinden doe je niet...
Ik ga volgende week eens een écht gesprekje hebben met mijn eventuele nieuwe collega's (als ik ze zo mag noemen?)
Tot schrijfs!
Elke

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2008, 17:47

Trefco is eind december 31/12 dus opgeheven
Echt waar!
Bel ze maar eens of mail.

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2008, 21:05

Waarom is hun website er dan nog. Deze maand heb ik nog een mail gekregen van de verantwoordelijke van onze regio.

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2008, 22:26

De website is er nog omdat niemand nog weet hoe ze er op moeten, kijk maar eens wanneer ze laatst veranderd is.
EN heb jij serieus in januari een mail gekregen? Van wie dan?
Ik weet dat er in februari een spronkels komt via VVPK (krijgt ook een nieuwe naam iets met uni...) en daar zal alles in staan.
Geloof me nu maar, het is heel triest maar trefco is echt weg! Een ramp voor de medewerkers die hun job hebben stopgezet om daar aan de slag te gaan.

Gast

Berichtdoor Gast » 13 jan 2008, 01:42

24.560 euro in het jaar 2007 gedeeld door 12 is 2046 euro per maand maar daar is dan nog niets van afgetrokken qua onkosten. Als ik daar de verzekering, eten, verwarming enz moet aftrekken, dan zie je wel dat we daar zeker niet rijk van worden. Wij komen gerust toe en kunnen ons wel het één en ander veroorloven. Moet er wel bijzeggen dat mijne man ook full time gaat werken.
groetjes

Gast

Berichtdoor Gast » 13 jan 2008, 14:14

Hey Elke,

Kind en gezin organiseert jaarlijks verschillende infodagen voor mensen die een creche willen opstarten. Er zijn dan boekhouders, mensen uit de sector en van kind en gezin aanwezig. Een aanrader! Op " uren tijd krijg je alle info die je nodig hebt.

elke

Berichtdoor elke » 13 jan 2008, 19:23

ok topic rolt lekker, daar hou ik wel van: dank jullie wel!
Ik zit hier (met de weinig vrije uurtjes die ik heb) zo veel mogelijk info bij elkaar te zoeken... Rijk zal ik er dus niet van worden, zoveel is duidelijk!:p
Toch kriebelt het steeds meer om verdere stappen te ondernemen... Ik ga eens naar zo'n info-avond van k&g, even een luisterend oor leggen, daarna moet ik wel eens écht gaan beslissen. Zelfs op iemand als ik blijven ze niet wachten!o:)
tot info, elke

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 11:35

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou je wel dit zeggen: het is niet omdat je nu daar gaat werken, dat je daar over tien jaar ook gaat zitten.. nu kan het dit enorm veel extra tijd geven met je kindjes (die je op deze leeftijd meer nodig hebben?), en ok, je zal misschien minder verdienen, maar je kan altijd rondhoren en over ene paar jaar weer elders in dienst gaan werken ook, en dan heb je het nu toch maar gehad, dan weegt dat ook niet zo zwaar voor je pensioen en al de rest...Niets is definitief hé

Terug naar “Praktisch”