prijzen kinderopvang

Walter

prijzen kinderopvang

Berichtdoor Walter » 02 jan 2008, 09:41

Hallo iedereen,
Wij zitten met een opvangprobleem voor onze dochter. Ik ben namelijk ontslagen omdat ik ouderschapsverlof had aangevraagd (zij beweren dat het niet daarom is) en wij hadden voor deeltijdse opvang gezorgd in een creche. Door mijn onstlag kan ze daar niet meer terecht want men mag maar 3 maand werkloos zijn voor hen. Ons plan was dat ik zes maanden zou thuis blijven en onze dochter deeltijds naar de creche zou gaan zodat ik aan ons huisje nog wat kon werken. Door dat de deeltijdse opvang niet meer kan zijn we nu op zoek naar voltijdse opvang wat in die creche niet ging. We zitten dus vast, ik kan niet solliciteren als er geen opvang is en deeltijdse opvang kan enkel als ik werk heb.
Ondertussen start er in april een nieuwe creche in de buurt en wij hebben geïnformeerd. De prijs bedraagt 26 euro per dag. Ik vind dit persoonlijk nogal veel daarom mijn vraag naar jullie wat betalen jullie voor kinderopvang?

Gast

RE: prijzen kinderopvang

Berichtdoor Gast » 02 jan 2008, 10:03

tis al naargelang de regio waar je in woont,in de grootsteden betaal je al vlug 23 à 26 euro en in west-vlaanderen is het ongeveer 20 euro,dat is toch al een groot verschil hé

Gast

Berichtdoor Gast » 02 jan 2008, 10:18

Dat hangt af van de regio en de vraagprijzen in de buurt.
Ergens tussen de 18¿ (overaanbod) en de 22¿ (onderaanbod) is een normale prijs voor zelfstandige kinderopvang.

Wat inbegrepen is en wat niet maakt ook een groot verschil.
Er is hier een creche die maar 20¿/d vragen, maar waar je ALLES zelf moet meebrengen, tot Groentepap toe!
Dan ben je beter af in een kinderdagverblijf waar ze 22¿ vragen maar waar je niets moet meebregen.

mvg!

Gast

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 09:16

wij betaalden ook 25 euro per dag in antwerpen. Is echt veel vind ik, maar door het tekort aan aanbod en het intensieve werk wel te begrijpen.

Walter

Berichtdoor Walter » 03 jan 2008, 10:00

Bedankt voor de info. We blijven dit veel vinden, maar er is inderdaad een tekort aan opvang en daar profiteert men van. Deze creche ligt niet in een grootstad, maar in Merchtem en bovendien werd er aan de telefoon al gezegd dat het ging worden geïndexeerd en tegen het einde van het jaar dus 27 euro zou worden. Er is toch een enorm verschil in prijzen van 17 euro per dag tot hier 26 euro per dag vindt ik toch serieus grote verschillen die mijn inziens niet te verklaren zijn door het intensieve werk. Bovendien hebben we maar recht op 20 vakantiedagen dit terwijl mijn echtgenote in het onderwijs staat en de schoolvakanties dus voor eigen rekening worden genomen. Dit betekent op een jaarkost vanmeer dan 6000 euro, waar mijn dochter slechts 2/3 zal moeten worden opgevangen.

OM

Berichtdoor OM » 03 jan 2008, 11:24

Wat ik jou aanraad, maar zeker niet makkelijk zal zijn, is naar een onthaalmoeder uitkijken die werkt onder een dienst. Wanneer jij bereidt bent om je dochtertje een aantal dagen per week naar de OM te brengen wordt er helemaal geen probleem van gemaakt. Jouw bijdrage wordt berekend op jouw inkomsten. Normaal gezien vragen ze bij inschrijving naar jouw belastinggegevens van 2 jaar geleden dacht ik, om de prijs te berekenen. Maar ik weet uit ondervinding dat bij onze dienst ( gent ) een herberekening gebeurt wanneer er zich wijzigingen voordoen, bv; werkvernadering, tijdelijk werkloos ...
vele diensen geven voorrang aan werkende ouders, wat normaal is, maar wanneer de dienst en de OM weet dat jij ander werk zoekt, en je kindje op regematige basis naar de opvang brengt zal dat geen probleem mogen leveren. Kwestie van een open plaatsje te vinden .... en dat zal een ander probleem zijn, maar je kan geluk hebben dat er plots iemand een plaatsje kan invullen, ook al is het maar voorlopig voor een paar dagen ( terwijl jij bv moet gaan solliteren)

Gast

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 13:31

Mensen die in het onderwijs staan moeten bij ons en in de meeste andere kribbe's die met een forfait werken maar 40 weken betalen.
Je maar 20 verlofdagen geven is pure afzetterij.

In de vakanties nemen wij dan kindjes aan van andere kribbe's die gesloten zijn om het tekort op te vullen.

Mvg

Gast

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 17:22

Beste Walter, wij hebben twee créches en vragen bij het ene 22 euro omdat we daar huren en we in een winkelstraat zitten maar in onze andere créche vragen we 20 euro omdat deze een privéwoning is.Ik zou persoonlijk nooit meer betalen nu, deze periode, dan 22 euro per dag. Hogere bedragen vind ik er echt over.Reken maar uit voor een maand. Ik zou verder zoeken naar iets goedkoper maar ook nog iets goeds natuurlijk. Vele groetjes,

vrouwtje van Walter

Berichtdoor vrouwtje van Walter » 03 jan 2008, 18:46

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Ze zat eerst bij een onthaalmoeder maar daar waren heel wat problemen en daarom moesten we op zoek naar andere opvang. We hadden die dan gevonden, maar ze kan er dus niet blijven omdat mijn man zijn ontslag kreeg.
Ondertussen zijn we enorm aan het rondzoeken, maar alles zit vol natuurlijk.
Onze hoop is dat de onze eerste creche toch nog zou lukken...
Het is een miserie!
Wij vinden 26 euro ook verschrikkelijk veel, maar dachten dat het misschien 'normaal' was... niet dus! Ik ben eens benieuwd of ze aan kinderen raken als ze zo duur zijn... ze profiteren natuurlijk van het tekort aan opvang, he.

Nogmaals bedankt allemaal!

Gast

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 21:46

Profiteren? Weet wat je zegt.
De overheid heeft berekend dat een opvangplaats 25 euro moet kosten om rendabel te zijn. De meeste werken onder hun prijs.
Ik werk gemiddeld 55 uur per maand en na aftrek van onkosten hou ik 1000 - 1100 euro over. Rekenen maar.

Gast

Berichtdoor Gast » 04 jan 2008, 13:48

Wat had u gedacht toen u aan kinderen begon ? Het zal wel gratis zijn zeker. Als OM aan een dienst krijgen wij maar 15.12 eur per dag en per kind. Hiervan moeten wij nog alle onkosten afhouden en dan mogen er nog geen enkele zieken of afwezig zijn. En ja, we wisten dit vooraf, maar dit werk doe je met hart en ziek of je begint er niet aan. Maar wordt dan zelfstandig zal u denken, dan kan je zelf de dagprijs bepalen. Er is maar één oplossing voor al die wantoestanden met die dagprijzen : voor iederéén hetzelfde tarief en per uur.
Arm of rijk: iedereen gelijk. Een boze OM.

Walter

Berichtdoor Walter » 04 jan 2008, 16:29

Iedereen bedankt voor de reacties, en wij willen hier niemand van de onthaalmoeders e.d. voor het hoofd stoten, wij wilden enkel weten wat andere ouders betaalden voor opvang om zo voor ons uit te maken wat kan en wat niet, maar wees eerlijk als je hoort van prijzen van 18 euro (zelfstandige onthaalmoeder) en men dan over een prijs van 26 euro spreekt voor hetzelfde werk dan denk ik dat het logisch is dat wij ons daar vragen bij stellen, en ook over de 20 vakantiedagen die zij in overleg met al de ouders beslisten wanneer die zouden vallen.
Ondertussen hebben wij een oplossing gevonden bij de créche waar we eerst hadden gepolst.

eef

Berichtdoor eef » 07 jan 2008, 07:15

Ik vind die prijzen die ik hier lees toch ook hoog hoor. Wij hebben een onthaalmoeder die verbonden is aan de KAV en de dagprijs is berekend volgens je loon. Wij betalen 14¿ per dag en ik geloof dat het maximum 24¿ of zo is.
Oftewel verdienen wij natuurlijk niet veel é, tzal mss dat zijn...

iemand die werk in een kdv

Berichtdoor iemand die werk in een kdv » 07 jan 2008, 20:51

Amaai amaai wat verschillen die prijzen toch he. Het enige waar je naar moet kijken he dat is of het kdv al dan niet prive is, als dat zo is kunnen ze vragen wat ze willen is dat niet zo en hebben ze herkenning van kind en gezin dan betaal je naargelang je inkomen. Nu jij dus werkloos bent zal je veel minder moeten betalen dan dat je met 2 gaat werken. Eénvoudig gezegt betekend dat dat je als je netto bijvoorbeeld 1000 euro verdient(samen he) je bijv 10 euro per dag betaald en heb je 2000 euro betaal je 20 euro. Die prijzen zijn vb he. Ik werk zelf in een kdv en weet dat daar dus een heel verschil opzit van gezin tot gezin.
Oja max bedrag is trouwens ik geloof ongeveer 23 euro maar dan verdien je allebei heel goed hoor.

Sofie

Berichtdoor Sofie » 08 jan 2008, 11:07

Die creche waar jullie voordien waren, was dat particullier of gesubsidieerd? Ik snap niet hoe ze iemand ineens weg kunnen sturen omdat je man ontslagen is, zolang je dochtertje nog de gereserveerde dagen komt is dat toch hun zaak niet?

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2008, 08:41

Je kan een zelfstandige onthaalmoeder niet vergelijken met een mini-creche, zij hoeft niet aan alle normen te voldoen waaraan een creche moet voldoen, en zij hoeft ook al geen apart pand te huren of kopen.
Ik weet dat de prijzen in Merchtem wel zo hoog kunnen zijn, omdat er daar echt een onderaanbod aan kinderopvang is.
Het hangt er ook vanaf wat er in de prijs inbegrepen is natuurlijk.
Ik weet niet of Lebbeke te ver uit de richting is voor jullie voor opvang, maar daar start in april ook een nieuwe creche.

Gast

Berichtdoor Gast » 13 jan 2008, 08:38

bij ons is de prijs 20.5 voor een hele dag en 15euro voor een halve dag. U betaalt enkel de dagen wanneer het kindje wordt opgevangen. Zijn een heel jaar geopend van 5.30u tot 18.30u.Zijn heel flexibel
Kom gerust eens een kijkje nemen.

Het enige wat je moet meebrengen zijn de pampers en reserve kledij.

Hebben nog enkele plaatsen vrij en zijn gelegen te schoten.

voor meer inlichtingen:

0486 47 01 56

Terug naar “Praktisch”