Nannycam

lilena

Nannycam

Berichtdoor lilena » 12 jan 2012, 11:42

Ik ben vaak bezorgd als ik onze kindjes moet achterlaten bij een babysit. Nu kwam ik op het internet iets tegen: de nannycamera, een verborgen camera waarmee je kan kijken of alles goed verloopt thuis. Heeft iemand er zo eentje? Wat zijn je ervaringen ermee?

Voor alle duidelijkheid: het is niet de bedoeling de babysit te vervangen, maar gewoon om via de camera dan te kunnen controleren of ze alles wel goed doet. Denken jullie dat dit een goede oplossing zou zijn?

eva74

Re: Nannycam

Berichtdoor eva74 » 12 jan 2012, 11:57

Moeilijk hé, ik begrijp dat volledig.Er bestaan heel veel manieren om verborgen cameraatjes te plaatsen, je kijkt daarvoor best bij een detailhandel , het zal waarschijnlijk nog een stuk goedkoper zijn en je krijgt deftig advies.

Verwacht je maar aan veel protest hoor hier :mrgreen:

Issie

Berichtdoor Issie » 12 jan 2012, 12:06

En hier het eerst protest :)

Als je een babysit in huis haalt is dat toch iemand die je vertrouwt? Als je 't er zo moeilijk mee hebt kan je beter enkel familie laten babysitten of thuis blijven. Stel je voor dat jij bij vrienden gaat babysitten en je ontdekt dat ze je zo controleren. Weg vertrouwen. Ik zou er niet mee kunnen lachen hoor. Ik begrijp natuurlijk de bezorgdheid om je kindjes als je van huis bent maar om je babysit zo in de gaten te houden... nee, dat zou ik nooit doen. Ik zou mij persoonlijk enorm beledigd voelen, om nog niets te zeggen over schending van privacy.
-

Brittbit

Berichtdoor Brittbit » 12 jan 2012, 12:12

Dat is zooo not done... neem dan inderdaad iemand die je vertrouwt. Anders ben je toch nooit gerust?
Afbeelding
Afbeelding

Miet.

Berichtdoor Miet. » 12 jan 2012, 12:36

lilena schreef:Ik ben vaak bezorgd als ik onze kindjes moet achterlaten bij een babysit. Nu kwam ik op het internet iets tegen: de nannycamera, een verborgen camera waarmee je kan kijken of alles goed verloopt thuis. Heeft iemand er zo eentje? Wat zijn je ervaringen ermee?

Voor alle duidelijkheid: het is niet de bedoeling de babysit te vervangen, maar gewoon om via de camera dan te kunnen controleren of ze alles wel goed doet. Denken jullie dat dit een goede oplossing zou zijn?

Nee! De oplossing is een babysit zoeken die je helemaal vertrouwt of helemaal geen babysit bij je kindjes laten blijven...

boogschutter65

Berichtdoor boogschutter65 » 12 jan 2012, 12:48

Ik hoop dat je dit onderwerp hebt opgestart voor de lol, of om reacties uit te lokken.
Indien niet, kan ik je maar één ding aanraden, ga naar een dokter, want je bent ZIEK !!!

-zappymama-

Berichtdoor -zappymama- » 12 jan 2012, 13:01

Als je zo weinig vertrouwen hebt in je babysit, blijf je beter thuis.
Deze werkt ook terug... zappymoeke@yahoo.com
paswoord op aanvraag

Voor wie liever even anoniem over zwangerschap, kinderen en andere zaken wil babbelen...

eva74

Berichtdoor eva74 » 12 jan 2012, 13:05

Ben je ziek omdat je bezorgd bent om je kind of omdat je geen of weinig vertrouwen hebt tegenover anderen? Dan ben ik ook heel erg ziek ;)
Zowel mijn man als ikzelf hebben heel erg veel bagage uit het verleden en we beseffen wel dat vertrouwen in een ander iets is wat nooit 100% gaat lukken, we proberen het wel wat los te laten voor de gezondheid van onze kinderen MAAR je moet er jezelf nog goed bij voelen ook hé.

Wij nemen geen babysit tot court, niemand gaat ooit goed genoeg zijn voor ons dat besef ik ondertussen wel al, het is een groot geluk geweest dat school heel geleidelijk aan is kunnen gaan zodat het vertrouwen gegroeid is want anders kwam dat ook niet goed :mrgreen: en beetje per beetje kunnen wij loslaten maar dat gaat heel traag hoor.

Ik ben helemaal voor camerabewaking, in creches,scholen,bij OM's eigenlijk overal waar er "gewerkt" wordt met kinderen.Ik vond het superspijtig dat er ouders waren die moesten komen zeveren over de privacy van hun kleinen toen de juf zelf gezorgd had voor webcams in de klas met een code waar alleen de ouders konden kijken naar hun eigen kindjes.

Issie

Berichtdoor Issie » 12 jan 2012, 13:11

Eva, ik vind inderdaad dat als je niemand kan vertrouwen je gewoon geen babysit neemt zoals jij. Maar om een camera te plaatsen om mensen in de gaten te houden die jij tenslotte zélf in je huis toelaat... Nee, dat kan echt niet
-

-zappymama-

Berichtdoor -zappymama- » 12 jan 2012, 13:37

En ik ben ook geen voorstander van camera's in scholen en crèches. Kinderen hebben ook recht op privacy - of tijd om iets te doen zonder dat hun ouders op hun vingers staan te kijken. Wanneer mogen ze dan wel onbewaakt de wereld in? Als ze 25 zijn en een diploma hebben?
paswoord op aanvraag

Voor wie liever even anoniem over zwangerschap, kinderen en andere zaken wil babbelen...

bollewietje

Berichtdoor bollewietje » 12 jan 2012, 13:48

Ik ging net zeggen "misschien kunnen we onze kinderen ook een verborgen camera meegeven op hun boekentas" Maar blijkbaar zijn er dus echt scholen die zoiets doen.
Eerlijk gezegd moest onze school ermee afkomen dat ze camera's in de klas gaan zetten, ik zou ook protesteren. Kinderen moeten toch ook leren om wat zelfstandig te zijn, dat kan toch niet als mama en papa altijd meekijken naar wat ze aan het doen zijn.

Ik vind het trouwens ook dat het echt niet kan dat je camera's hangt om je babysit te controleren. Dat doe je toch gewoon niet. Vraag me zelfs af of het niet strafbaar is om iemand te filmen zonder zijn of haar toestemming.

eva74

Berichtdoor eva74 » 12 jan 2012, 13:56

Het "grappige" was eigenlijk nog dat de meeste voorstanders van de webcam de werkende moeders waren die zo ook eens hun kindje konden bezig zien overdag, ik zie er niks slechts in, we spreken hier wel over de kleuterklas en babies hé ;-)

Mijn zoon van bijna 7 zou het zelf niet zo leuk vinden moest mama de ganse dag meekijken.

Ik verschiet er eigenlijk wel van dat niemand daar ook maar een beetje begrip voor heeft, of durven die niet antwoorden omdat ze de tegenstand niet willen hier? Het kan toch niet zijn dat ik de ENIGE ben?

bollewietje

Berichtdoor bollewietje » 12 jan 2012, 14:01

Begrip, ja aan de ene kant begrijp ik waarom iemand dat zou willen. Zodat je je kinderen de hele dag kan zien, ik zeg ook wel eens dat ik een vlieg zou willen zijn om te zien wat ze aan het doen zijn.
Maar er is nog altijd een verschil tussen willen dat je ze de hele dag kon zien en het ook effectief doen.
Kinderen opvoeden is ook een ze beetje kunnen loslaten. Ik vind het niet gezond zowel voor ouder als voor kind om je kinderen 7/7 te willen zien en controlen.

Miet.

Berichtdoor Miet. » 12 jan 2012, 14:04

Ik heb er niet zo'n goed gevoel bij, bij camera's in crèches, bij onthaalmoeders en in kleuterklasjes...

Enerzijds zijn er altijd probleemkindjes. De ouders van kind A hebben geen zaken met het gedrag van kind B. Wij moeten daar toch best discreet mee zijn. En zo'n camera zorgt ervoor dat iedereen dit kan zien!

Verder, specifiek voor onthaalouders: de meeste doen de opvang in hun leefomgeving. Zelf zijn ze aan het werk, maar hun partner en kinderen niet! Ik ben zelf OM en kan me voorstellen dat mijn man het niet fijn vindt dat hij in zijn eigen huis gefilmd wordt en vind dat helemaal terecht. Hetzelfde voor mijn kinderen. Nu ze nog klein zijn, zouden ze daar niet veel last van hebben, maar of lagere schoolkinderen en pubers het nou zo leuk zouden vinden dat de ouders van opvangkindjes zien waar zij allemaal mee bezig zijn...

Daarnaast zou voor mij persoonlijk een groot deel van mijn spontaniteit verloren gaan. Ik ben nu eenmaal het spontaanst in mijn activiteiten als ik met de kindjes alleen ben. Ik zie mezelf niet gek doen met de kindjes als er camera's op mij gericht zijn... Nu ja, dat ligt aan mijn karakter natuurlijk.

Als dit ooit zou moeten, dan zou ik stoppen denk ik! En voornamelijk omwille van de tweede reden... Ik zou zoiets echt niet kunnen maken t.o.v. mijn gezin...

-zappymama-

Berichtdoor -zappymama- » 12 jan 2012, 14:14

Dit gaat inderdaad veel verder dan naar je eigen kind kunnen kijken. Je ziet ook wat andere kinderen doen, wat jij anders zou doen dan de juf, ... en ik denk dat dit op termijn meer discussies dan voordelen geeft. Andere ouders aanspreken op het gedrag van hun kind, roddelen over wat je op die beelden kan zien, de juf aanvallen op wat jij anders zou doen. Ik denk dat ik net zoals Miet zou passen voor een job als OM of kleuterjuf als webcams verplicht zouden worden in crèches of scholen.
Als je dit doortrekt - en camerabewaking zou willen voor meer veiligheid of zo, in het belang van het kind, zou je dan ook zien zitten dat de overheid camerabewaking oplegt in alle gezinnen met kinderen onder de x jaar of zo? Want als het om veiligheid gaat, zijn ouders en bezoekers thuis ook niet altijd te vertrouwen. Zie je jezelf al met camerabewaking leven tot je kind oud genoeg is om het zonder te mogen doen?
paswoord op aanvraag

Miet.

Berichtdoor Miet. » 12 jan 2012, 14:26

-zappymama- schreef:Dit gaat inderdaad veel verder dan naar je eigen kind kunnen kijken. Je ziet ook wat andere kinderen doen, wat jij anders zou doen dan de juf, ... en ik denk dat dit op termijn meer discussies dan voordelen geeft. Andere ouders aanspreken op het gedrag van hun kind, roddelen over wat je op die beelden kan zien, de juf aanvallen op wat jij anders zou doen. Ik denk dat ik net zoals Miet zou passen voor een job als OM of kleuterjuf als webcams verplicht zouden worden in crèches of scholen.
Als je dit doortrekt - en camerabewaking zou willen voor meer veiligheid of zo, in het belang van het kind, zou je dan ook zien zitten dat de overheid camerabewaking oplegt in alle gezinnen met kinderen onder de x jaar of zo? Want als het om veiligheid gaat, zijn ouders en bezoekers thuis ook niet altijd te vertrouwen. Zie je jezelf al met camerabewaking leven tot je kind oud genoeg is om het zonder te mogen doen?

Oh ja, bij het type ouder "mijn manier is de enige goede" had ik zelfs nog niet stilgestaan. Er zijn inderdaad mensen die op alles kritiek hebben (al heb ik daar gelukkig niet veel ervaring mee). Dat zou zeker en vast alleen maar erger worden.

En de meeste gevallen van misbruik en mishandeling gebeuren inderdaad nog steeds thuis.

eva74

Berichtdoor eva74 » 12 jan 2012, 15:33

Ja als je bij al die dingen gaat stil staan begrijp ik het wel dat je het niet zou willen, misschien zou er idd alleen maar discussie van komen maar in het geval van opstarster en een babysit bij haar thuis alleen met haar kindje alleen dat begrijp ik toch ook hoor.

Moeilijk,heel moeilijk DUS geen babysit hier :D

boogschutter65

Berichtdoor boogschutter65 » 12 jan 2012, 15:41

Moesten er bij onthaalmoeders, in kleuterklassen of thuis bij de babysit camera's hangen, ik zou het zelfs genant vinden om er naar te kijken. Ik hoef echt geen getuige te zijn van de knuffel die de man van de onthaalmoeder aan zijn vrouw heeft na zijn dagtaak, van haar eigen kinderen die na een baaldag thuiskomen van school en hun verhaal willen doen, van een kindje in de klas met acute diarree, of een kindje dat moeilijk meekan met de rest van de klas, van de babysit die in de zetel een dutje doet nadat de kinderen in bed liggen, ... Ik schaam mij dood, voor mij is dat puur voyeurisme en heel onrespectvol naar diegenen toe die op dat moment bij je kind zijn. Het gaat om meer dan alleen naar het eigen kind kijken, er is ook nog de omgeving hé.

OM1

Berichtdoor OM1 » 12 jan 2012, 15:55

Dat zijn zo van die amerikaanse toestanden,misschien neem je ook al best een advocaat onder de arm?
Zoals Eva zegt ,als je niemand kan vertrouwen(en daar heb ik alle begrip voor als je vertrouwen al zwaar geschonden is) dan blijf je zelf bij je kind.
Als onthaalmoeder zou ik dadelijk stoppen met de job,wie wil nu camera's op zijn werk. Je kijkt inderdaad niet alleen naar je eigen kind .
In het geval van de babysit is dat misschien wel zo,maar wat als de kleine slaapt? Blijf je dan bespieden?

Miet.

Berichtdoor Miet. » 12 jan 2012, 16:03

OM1 schreef:Dat zijn zo van die amerikaanse toestanden,misschien neem je ook al best een advocaat onder de arm?
Zoals Eva zegt ,als je niemand kan vertrouwen(en daar heb ik alle begrip voor als je vertrouwen al zwaar geschonden is) dan blijf je zelf bij je kind.
Als onthaalmoeder zou ik dadelijk stoppen met de job,wie wil nu camera's op zijn werk. Je kijkt inderdaad niet alleen naar je eigen kind .
In het geval van de babysit is dat misschien wel zo,maar wat als de kleine slaapt? Blijf je dan bespieden?

In het geval van de babysit heb ik er vooral problemen mee dat de persoon in kwestie niet weet dat hij/zij gefilmd wordt... Ik vind dit gewoon erg achterbaks en van weinig respect getuigen! Als je per se wil filmen, kom er dan tenminste voor uit dat je die persoon niet helemaal vertrouwd en het graag wil filmen... Als je dit moeilijk vindt om voor te leggen aan een babysit, voel je volgens mij al aan dat het niet echt zo'n goed idee is.

Ik hou ook vast aan de stelling: als er geen vertrouwen is, laat die persoon dan niet bij je kind!!

anonymous_5b22cf03d3eca

Berichtdoor anonymous_5b22cf03d3eca » 12 jan 2012, 16:41

los van het feit of het goed is of niet
'wat' je ook zal zien op die beelden, er zal toch altijd iets zijn dat je niet zal aanstaan, al is het maar dat ze misschien iets te lang huilen, of te lang tv kijken, of dat er niet direct op de kleine zijn eisen wordt ingegaan..

bij ons in de creche is een groot raam en daar zie ik soms ook dingen dat ik denk 'oei'( kindjes die wenen waar ze niet direct naartoe gaan etc)
maar heb geleerd los te laten, en dat moet ook, anders word je gek
ik vertrouw ze en meer moet dat niet zijn
wat ze achter mijn rug doen dat zie ik dan beter niet
mijn kleine is er content en dat is het belangrijkst

Memissa

Berichtdoor Memissa » 12 jan 2012, 19:25

Denk zelfs dat het strafbaar is, iemand bespieden tegen zn wil!
Afbeelding

Afbeelding

DubbelMama

Berichtdoor DubbelMama » 12 jan 2012, 20:11

'k Wou het net zeggen. Je moet dan ook een sticker op je voordeur hangen met 'camerabewaking' :D

Els_1

Berichtdoor Els_1 » 12 jan 2012, 20:18

Geen babysit?!
Hoe, dan doe je nooit meer eens iets samen met je partner zonder de kindjes? Lijkt me toch ook geen ideale situatie want naast mama / papa ben je toch ook nog man of vrouw.
Niet dat wij wekelijks onder ons twee weggaan maar het gebeurt toch wel.
Ik begrijp dat niet. Ik ben ook bezorgd naar mijn kinderen toe maar ik durf ze ook loslaten bij mensen die ik vertrouw en zonder nannycam, ja ;) .
Zou nooit in me opkomen want de mensen aan wie ik mijn kids toevertrouw, vertrouw ik voor de volle 100%!

Pink Orchid

Berichtdoor Pink Orchid » 12 jan 2012, 20:34

Verborgen camera's plaatsen gaat me te ver. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden. Ik voel me zelfs bekeken als ik op mijn werk binnenkom waar camerabewaking is. We nemen geen babysit die we niet vertrouwen. En bij ons zijn dat dus enkel de grootouders op dit moment. Als onze dochter ouder is zou ik misschien wel eens iemand anders nemen. Maar de eerstvolgende jaren zie in dat toch nog niet zitten.

Terug naar “Praktisch”