tweede kindje ,,,,,

SYLVIE

tweede kindje ,,,,,

Berichtdoor SYLVIE » 11 jan 2008, 18:59

graag zouden wij aan een tweede kindje willen begingen maar na de geboorte van onze zoon heb ik heel diep gezeten en nu heb ik heel veel schrik om terug het zelfde mee te maken zijn hier nog mama,s die dit hebben mee gemaakt
tis heel moeilijk om een keuze maken graag jullie mening,

groetjes,

Gast

RE: tweede kindje ,,,,,

Berichtdoor Gast » 13 jan 2008, 20:33

Wij hebben daarom 6 jaar gewacht, en eerlijk, mocht ik opnieuw beginnen, ik zou het terug zo doen!
Veel sterkte!

Ik ben er sterker uit gekomen hoor!

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 12:11

De ex van mijn man heeft een heel zware depressie gehad na geboorte van haar eerste kindje. Dat zij een pnd had is achteraf maar gebleken toen ze dreigde in de vaart te rijden als ze nog langer voor dat kind moest blijven zorgen! Toen ze 'bekomen' was had ze zich voorgenomen nooit meer kinderen op de wereld te zetten omdat ze dit uiteindelijk te veel 'verantwoordelijkheid' vond. Toch is ze (per ongeluk) opnieuw zwanger geworden (4 jaar na de oudste). Heeft heel lang over abortus getwijfeld. Maar heeft dit niet gedaan onder 'druk' van haar toenmalige echtgenoot (mijn man dus). Na bevalling onmiddelijk begonnen met anti-depressiva. Ook al is ze niet in een nieuwe depressie gesukkeld, toch ging de 'bonding' tss moeder en kind heel moeizaam. Opnieuw had ze problemen met de afhankelijk van het kind aan haar, zeker van een kind dat ze zelf niet gewild had. Uiteindelijk heeft ze haar gezin in de steek gelaten en ziet ze haar kinderen één weekend op twee en af en toe in de vakanties.

Je moet een héél sterke vrouw zijn om een tweede kindje te nemen als je zo diep bent gegaan. Zij was/is het niet. Maar als je naar je kindje kijkt en je voelt niets anders dan liefde voor hem/haar ipv dat je denkt aan gemiste kansen, je leven dat ten einde is, etc... Dan ben jij waarschijnlijk één van die vrouwen die het wel gaat lukken!!

Sof

Berichtdoor Sof » 14 jan 2008, 15:25

Ik vind het antwoord hierboven nu niet direct geruststellend hoor. Het is nooit zo helemaal zwart/wit zoals beschreven "als je naar je kindje kijkt": als je zo diep zit denk je beide dingen tegelijk, met wanhoop over 'einde van je eigen leven' én tegelijk met liefde, ook al is die dan moeilijker te voelen.
@ Sylvie: sta er hier ook voor, zijn zachtjes aan begonnen. mijn man begrijpt niet hoe ik me hierbij voel - zegt dat ik alles te negatief bekijk. en ik twijfel idd en denk soms dat ik het beter niet zou doen en missch beter nog zou wachten?!

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 16:16

Sorry, ik weet dat het behoorlijk zwart/wit is wat ik in mijn reactie beschreven heb. Maar de mama van de kids was zo negatief over heel die ervaring van het kinderen krijgen (nu nog, ondanks het feit dat de relatie tss haar én de kids erg verbeterd is) én dat wilde ik benadrukken. Zij dacht meestal aan het einde van haar/hun leven, in plaats aan liefde voor haar kind(eren). Daarbij, het zijn ook mijn gevoelens niet. Dus ik kan me niet helemaal voorstellen hoe het voelt als je zo diep zit, ook al heb ik ook dagen dat ik mijn kleine spruit nét iets te veeleisend is. Ik kan enkel maar verwoorden wat ze tegen mij vertelt heeft.

Ik wilde geruststellender klinken dan het blijkbaar overkwam ;-).

sylvie

Berichtdoor sylvie » 14 jan 2008, 18:14

bedankt voor de reacties
tis zo moeilijk he na de geboorte van onze zoon nu bijna 1 jaar geleden
ben ik nooit meer de zelfde vrouw als daarvoor geweest ,
ik zie mijn zoontje ontzettend graag maaar heb het met momenten nog altijd zo moeilijk om voor hem te zorgen ,en vind me op die momenten dan ook een slechte mama ik kan het toch een tweede kindje niet aandoen als ik nog is zo diep geraak iedere dag ben ik er mee bezig wat ik toch zou doen ik wou twee kindjes snel achter elkaar maar tis meschien beter om er een paar jaar tussen te laten maja ik wordt ook ouder he ,

groetjes

Sof

Berichtdoor Sof » 15 jan 2008, 10:51

Hey, bedankt voor je antwoordje, dat is lief :-)
@ Sylvie: wacht dan nog even? Ons kindje is nu de 2 jaar gepasseerd en voel me nu ruim een jaar weer bijna de "oude", als er nog een tweede bijkomt is het dan rond de 3 jaar verschil tussen de 2. Zelf ben ik nu 35, tja, ook niet meer zo jong maar wel nog te doen hoop ik ;-) Hoe oud ben jij?

sofie

Berichtdoor sofie » 15 jan 2008, 11:12

dit is ook voor mij herkenbaar... heb een pdn gehad na geboorte zoontje (nu bijna twee en half) en ben momenteel zwanger voor begin mei. ook ik lig er van wakker want ja het risico op hervallen is nu eenmaal groot hé. tel daar nog een moeilijke schoonma en een recent ontslag erbij en je weet het wel... maar om nu daarom geen tweede kindje te willen? nee... ik heb het niet onder de markt gehad en kus mijn twee handjes met mijn geweldige echtgenoot/papa. er gaat dus net geen drie jaar tussen de kindjes zitten en vind dat wel goed, zoonlief mag na pasen naar school, dus is al heel stuk zelfstandiger en dat scheelt (voor mij dan toch) ook veel. en voor de rest zal ik het wel zien denk ik, ik ken nu de symptomen en ga dan ook niet lang aarzelen om terug naar huisarts te gaan als ik me weer voel 'afglijden' want uiteindelijk (na véél vallen en opstaan) kom je met medicatie ver hé
veel sterkte

Terug naar “Van peuter tot kleuter”