Geven jullie wel eens billenkoek?

Gast

Geven jullie wel eens billenkoek?

Berichtdoor Gast » 06 jan 2006, 17:51

Gisteren was ik op bezoek bij een vriendin. Hoewel haar zoontje normaal gezien altijd redelijk braaf is, was hij gisteren toen ik op bezoek was heel stout, al de ganse dag eigenlijk. Mijn vriendin zei dat hij billenkoek zou krijgen als hij zo vervelend bleef doen. En toen gebeurde het onvermijdelijke. Toen zijn mama hem berispte omdat hij voor de zoveelste keer in de ijskast zat spuwde hij naar haar. En toen leerde ik wat billenkoek was :-). Ik dacht dat ze daarmee bedoelde dat hij een kletsje op zijn poep ging krijgen, maar ze nam hem mee naar de living, ging op een stoel zitten, deed zijn broek naar omlaag, legde hem over haar knie, en gaf dan 6 goeie kletsen op zijn billen, waarna hij de hoek in moest. Toen ik vroeg of dat niet wat overdreven was zei ze dat wie niet wil horen maar moet voelen. Ze had al de ganse dag hem moeten berispen. En ze is zelf ook zo opgevoed als kind en is daar zeker niet slechter van geworden zegt ze. Nu is mijn vraag: geven jullie je kind ook wel eens zo'n pak "billenkoek" of kennen jullie mensen die dat doen? Want persoonlijk vind ik het nogal een radicale reactie, maar misschien is het wel nodig, afhankelijk van het kind.

heidi

RE: Geven jullie wel eens billenkoek?

Berichtdoor heidi » 06 jan 2006, 18:43

Ik walg ervan als ik dergelijke verhalen hoor. Ik kan me dat soort billenkoek nog perfect herinneren van in mijn kindertijd en neen, ik ben er niet beter van geworden, integendeel. Met mijn vader (de dader) heb ik geen daarom geen goede relatie en zal die nooit hebben, jammer voor hem, maar hij had maar beter moeten weten. Ik zal het dus nooit doen, een tik op de handen is mij al een stap te ver, het is onmacht en m.i. zijn er andere manieren om iets duidelijk te maken.

nele

Berichtdoor nele » 06 jan 2006, 19:36

heidi,

En wat met kinderen die niet luisteren, niet in de hoek willen blijven staan, je staan uit te lachen ...... en dat ondanks onze poging tot een goede opvoeding???????????

Maddy

Berichtdoor Maddy » 06 jan 2006, 19:37

Dat is er echt 'over'!

Potverdrie

Berichtdoor Potverdrie » 06 jan 2006, 19:37

SLA NOOIT

Alsjeblief sla nooit een kind. Mijn ex sloeg mij en sloeg de baby's, de jongste kreeg slaag van de ene kant van zijn bedje tot de andere. Hij vond dat normaal, zijn ouder vonden dat normaal en zijn grootouders ook. Van generatie tot generatie werd geweld aangeleerd.

Vergeet niet dat je kind het moment zit af te wachten dat hij JOU een pandoering kan geven.
Slaag krijgen is vernederend en kweekt wrok. Ooit zal hij jou in de grond boren en dat mag want jij hebt het hem zo aangeleerd.

Maddy

Berichtdoor Maddy » 06 jan 2006, 19:38

Ik repliceerde op het verhaal van de opstartster.

topicstartster @Nele

Berichtdoor topicstartster @Nele » 06 jan 2006, 20:02

Dat vraag ik mij dus ook af he, onderhandelen en praten met je kind allemaal goed en wel, of in de hoek zetten, maar als het niet helpt... Sommige kinderen zijn engeltjes, anderen halen het bloed van onder je nagels... In mijn tijd was het ook zo hoor: twee waarschuwingen, en de derde keer was het een pak voor de blote billen. Geef jij ook echte billenkoek Nele? Ik vraag dat gewoon maar omdat ik denk dat vele mensen dat nog doen omdat ze niet geloven in de moderne opvoedingsmethodes. Zelf zie ik het mij nog niet direct doen, maar ik heb dan ook schatten van kinderen :-)

Potverdrie

Berichtdoor Potverdrie » 06 jan 2006, 20:29

Ik ook, die 'jij' slaat op al gelijk wie. Op deze site leer je vlug geen 'hij' en 'zij' te gebruiken.

Els

Berichtdoor Els » 06 jan 2006, 20:30

Ik probeer niet te slaan en billenkoek zoals hierboven beschreven vind ik ook niet kunnen maar een sporadische klets op de poep... daar is nog geen enkel kind van doodgegegaan!
Ik heb in mijn jeugd zelden een klets gekregen, af en toe als ik het heel bont had gemaakt eens op mijn poep. Ik heb er niets aan overgehouden en heb een prima relatie met mijn ouders.
Ik voed mijn dochter eigenlijk op in dezelfde lijn als mijn ouders dat deden. Vrij correct (neen is neen en wordt niet ja) en straf, indien nodig, met de hoek of te negeer maar je hebt zo van die dagen dat je zelf wat over je toeren bent en dat ze je van s'morgens tot s'avonds het hart uithalen. Wel, dan durft ik eerlijk toegeven dat ons dochter wel eens een klets op haar poep krijgt.

@Nele

Berichtdoor @Nele » 06 jan 2006, 20:57

Ik heb er zo eentje die niet luisterde, niet in de hoek bleef staan en die me het bloed van onder de nagels haalde, maar ik heb hem nooit zo'n fameuse "billenkoek" gegeven hoor! Er zijn overal grenzen aan, zowel vanuit de ouders als vanuit het kind!
Als ik hem al eens in een "kookbui" een stevige tik op de poep gaf (altijd met broek aan), voelde ik me nadien schuldig. Ik heb het één keer gedaan toen hij in bad stond en toen ik een rode streep op zijn poepje zag, was ik beschaamd over mezelf.
Wat dan wel te doen met een "onhandelbaar" kind (als dat al bestaat...)?
Het is misschien niet het geweldigste tv-programma, maar ik pas de supernanny-methode toe en doe dat sinds hij 1,5 is (en toen ik begon te merken dat hij idd niet luisterde):
1 à 2 verwittigingen en dreigen met het strafstoeltje, derde keer hem vastnemen, zeggen wat mama gevraagd had en dat hij het niet gedaan had en dat hij daarom op stoeltje moet, hem vastnemen bij de hand en op stoeltje zetten, vanaf dan hem 1 minuut negeren. Als hij eraf kwam: geen oogcontact, niks zeggen, hem er kalm terug opzetten (tot 10 keer toe de eerste keren). De aanhouder wint en na een tijdje begrijpen ze wel wie de baas is en wie volhoudt.
Nu moet ik nog maar dreigen met het strafstoeltje (max 2 keer per dag en niet eens dagelijks; hij is nu 3) en dan luistert hij.
Maar het soort billenkoek vd vriendin vd opstartster vind ik absoluut niet kunnen!

@@Nele

Berichtdoor @@Nele » 06 jan 2006, 21:09

En dat '10 keer op een dag zeggen hoe flink ze wel zijn'. Pas jij dat ook toe?
De mijne lopen constant met de hoofd in de wolken : zoooooooooo flink zijn ze.
t'is wel soms om te gieren.

heidi

Berichtdoor heidi » 06 jan 2006, 21:10

Ik doe het zoals hierboven. Bij de derde waarschuwing is het in de hoek (het is geen leuke hoek en hij moet zijn tut ook afgeven), als hij niet blijft staan dan zet ik hem er kalm weer in (desnoods inderdaad tien keer) en hij krijgt altijd een uitleg waarom hij in de hoek moet staan (ook mee begonnen vanaf 18 maand). In het begin begreep hij het allemaal niet echt goed en lachte mij uit, maar nu moet ik nog maar de hoek vernoemen en het gaat beter en neen, hij is geen engeltje. Zoals iemand hier boven schreef en ik begrijp het heel goed, maar keur het niet goed, als je zelf al gestresst loopt na een zware werkdag kan het je teveel worden, maar slaan is voor mij uit den boze. Enige rechtlijnigheid lijkt me zeer noodzakelijk en een kind die dan eens in de hoek en dan eens een pak voor de broek krijgt, niet naargelang zijn gedrag, maar wel naargelang de emotionele toestand van zijn moeder of vader, weet ook niet meer waaraan en hoe. Met andere woorden, hoe kan hij/zij je nog vertrouwen. Zoals gezegd, we hebben allemaal onze mindere momenten en gestresste toestanden, dat we dan iets doen waar we later spijt van hebben overkomt iedereen. Ik zou zeggen, gelukkig zijn er mensen die daarna spijt hebben...

@22.09

Berichtdoor @22.09 » 06 jan 2006, 21:53

Toen ik begon met de "stoeltjesmethode", probeerde ik inderdaad ook positieve aandacht te geven, maar ik merkte dat dat niet zo'n effect had op hem. Dus dan ben ik in het begin echt "hard" geworden en was het meer straffen dan belonen, maar eens ik merkte dat hij flinker begon te luisteren (soms al eens van de eerste keer :-), begon ik wél terug meer te belonen.
Ondertussen ben ik ook de "techniek" van compromissen/afleiding begonnen: als hij absoluut op de computer wil (robbie konijn dreumes, 10 minuutjes per dag, voordat er kritiek komt) en ik zeg "nee" en hij wordt daar boos om (hij had/heeft nogal eens driftbuien...), dan zeg ik "als je nu rustig blijft en luistert en even flink iets anders speelt, mag je straks misschien wél op de computer"; uiteraard staat hij na 10 minuten daar al terug van "nu is het straks hé en ik ben braaf geweest", maar dan geef ik hem ook eens zijn zin en beloning (en ik vind dat niet echt "toegeven", want ik had 10 minuten ervoor "gewonnen" en hij heeft nu het gevoel dat hij "gewonnen" heeft...
Enfin, het is een beetje zoeken welke methode bij welk kind al dan niet lukt; bij hem had het belonen in het begin geen effect; nu al wel meer (maar als ik durf zeggen "waaw, je speelt flink en braaf met zus", is het gegarandeerd (toevallig?) een minuut nadien ambras in de keet (voor een prul, zoals altijd).
Maar wat betreft eten, zich uitkleden, luisteren, niet (te) boos worden etc, wordt er wel met complimentjes gegooid nu en dat vinden ze toch o zo leuk hé.
Ik kan nog uren doorgaan, maar succes met jullie (b)engeltjes!

P.

Berichtdoor P. » 07 jan 2006, 04:53

Als ik zoiets lees, dan kan ik alleen maar denken: hoe zielig dat je als volwassene je kind enkel maar kan 'overtroeven' met geweld! Een hummel van 2-3 jaar die niet door een volwassen persoon kan tot reden gebracht worden...

Kinderen halen heus niet bewust 'bloed onder de nagels' om hun ouders verdriet aan te doen [en zeker niet op peuter-kleuterleeftijd]! Dat lijkt zo maar dat is niet. De dagen dat ik mijn kids lastig, onuitstaanbaar, stout vind, de dagen dat ze niet luisteren... zijn net die dagen dat ik niet in mijn haak zit. Voeg daar bij dat een kind ook dingen wil, dingen voelt maar niet goed kan uiten hoe of wat en je krijgt idd een ontplofbare mix.
Ik probeer altijd kalm te blijven en te bedenken waarom mijn kids droef, of boos, of driftig, of aggressief worden en meestal valt het op een paar zaken terug te brengen:
- Mama geen tijd/zin om genoeg aandacht te geven [zoals de opstartster haar verhaal: aan het entertainen van bezoen. Misschien was haar kind wel jaloers, droef?...];
- kind wil iets ECHT, dat niet kan of mag of het gewoon niet uitgelegd krijgt [vergelijk met jezelf die ECHT dat paar schoenen wil en niet meer vindt in je maat, jij voelt je ook elleding. Doe x 3 en je weet ongeveer waarom je kind zijn gevoelens exploderen].
En onderhandelen is idd ook altijd een manier die je al snel kan toepassen. Op die manier haal je niet alleen het lont uit de explosieve conflict situatie, maar je leert je kint ook 'als...dan' situaties, je leert het keuzes maken,...

Als er hier bv niet naar huis wil gegaan worden in de speeltuin [bij een eerst aankondiging] dan zeg ik mijn kids doodleuk dat ze nog 5 keer mogen [ik geef hen iets toe] en dat we dan flink naar huis gaan [zij geven mij iets toe]. Wel, 9/10 keer lukt ons het van zonder gehuil, gebrul of billenkoek naar huis te komen...

Dus hier geen billenkoek, zelfs geen tik op broek of pamper... En mijn kids lopen heus niet over mij.

evi

Berichtdoor evi » 07 jan 2006, 07:44

ik word al misselijk bij het lezen van de hoofding alleen.!!!

ik ben opgevoed zonder tik en hier gaat het ook zo zijn,je moet als ouder de verstandigste zijn .

hoe leer je je kind dat slaan niet kan als je het zelf doet?

P. nog eens

Berichtdoor P. nog eens » 07 jan 2006, 08:29

Sorry voor de "schreiffauten" hierboven... Kind met D natuurlijk [bv]... Hoewel het hier al bijna 9h was, toch nog te vroeg precies ;)

xyz

Berichtdoor xyz » 07 jan 2006, 18:14

Goh ik vind het wel kunnen, weliswaar in zeer drastische omstandigheden al alles geprobeerd. ZOals ik het bij het opstart bericht wel wat begrijp.
Oke broek naar beneden en dan op blote billen. Alleens ZES harde kletsen vind ik wel iets te veel.
Dat zijn er bij mij bijv. 2. En niet bij kindje jonger dan drie zeker niet. Ze moeten het ook goed kunnen begrijpen wat ze fout hebben gedaan. En vorige waarschuwingen goed begrijpen.
Mijn jongste van 2,5 zet ik al eens op de trap of in de hoek maar blijft niet staan.....tja en ik heb de laatste weken van ellende §lees machteloosheid ) hem al eens een minuutje BUITEN aan de deur gezet...vind ik het zelf ook vreselijk hoor. En dat minuutje is eerder 30 sec. dan doe ik deru open en vraag...ga je braaf zijn maar neen kopig baasje vertikt het zelfs om binnen te komen.
Asl het echt te gortig wordt pak ikhem soms op en draag hem boven in zijn spijlen bedje (en dat is eerder om hem te beschermen kwestie dat ik mijn geduld en vooral zelfbeheersing niet zou verliezen.) Ja het is een manneke met karakter. Voor alle duidelijkheid hij heeft nog geen klets op blote poep gekregen. Die van vier wel...na waarschuwingen als ze niet zou luisteren het er zou van komen.

xyz

Sandra

Berichtdoor Sandra » 07 jan 2006, 20:26

Soms wanneer ze het te ver drijven, krijgen ze wel een paar kletsen op de poep...Maar dat gebeurt echt niet vaak en als het zo ver komt, voel ik me vreselijk schuldig achteraf. Het is zo laf en uiteindelijk leren ze er toch niks mee hé

@xyz

Berichtdoor @xyz » 08 jan 2006, 18:31

Ik heb zelf geen kinderen maar ben eigenlijk ook wel voorstander van billenkoek hoor, als ik sommige kinderen soms bezig zie... Ik ben zelf zo opgevoed en ben daar niet slechter van geworden. Maar zoals je zegt, ik zou het enkel geven als alle andere middelen uitgeput zijn: berispen, de hoek,... Alleen vraag ik me af: wat is voor jou dan zoal het moment om billenkoek te geven? Is dat bijvoorbeeld wanneer je kind in de hoek vliegt en er zelf uitkomt, of wanneer je een aantal waarschuwingen hebt gegeven dat ze een pak voor de billen zou krijgen?
Ik ben het er trouwens volledig mee eens dat je geen billenkoek mag geven aan heel jonge kinderen. Als je zegt dat ze billenkoek gaan krijgen moeten ze het inderdaad wel begrijpen wat er gaat gebeuren als ze niet luisteren. Je moet er dus zeker onderscheid in maken. Bij mijn zus bijvoorbeeld: als haar jongste (3jaar) heel stout is en alle middelen uitgeput zijn moet hij de hoek in, haar oudste (bijna 6) krijgt een pak voor de blote billen.
Dat is iets wat ik me wel afvraag: wat is het nut voor jou van eerst de broek naar omlaag te doen en dan op de blote poep te kletsen? Dat zou ik namelijk zelf niet direct doen. Maar gewoon een pak voor de broek, dat kan ik gerust begrijpen dat sommige ouders dat doen.

Petra

Berichtdoor Petra » 08 jan 2006, 19:30

Hallo,

Ik reageer normaal niet snel, ik geniet er gewoon van om jullie verhalen te lezen. Maar nu moet dit me toch even van het hart.

Opvoeden is niet makkelijk, dat weten we allemaal en we doen elke dag ons best om van onze spruiten gelukkige mensen te maken. En inderdaad, het gaat hier om mensen! Hoe jong ze ook zijn! Krijgen jullie ook slaag van je partner, moeder, vader als je een meningsverschil hebt? Of gaan jullie praten?? Vreselijk!!

De keren dat ik over mijn vaders knie moest (misschien 3 keer in heel men kindertijd) zijn de slechtste herinneringen uit men leven EN de meest levendige. Denk maar niet dat ze dat niet onthouden hoor.

En tot slot, je mag het BILLENKOEK noemen hoeveel je wil, schattig hoor, het gaat gewoon om een AFRAMMELING, klinkt minder schattig he!!

groetjes, Petra

E

Berichtdoor E » 08 jan 2006, 21:43

Nooit, time out werkt soms en soms niet, maar ik tik nooit of nooit en accepteer niet dat iemand anders het doet.

Anootje

Berichtdoor Anootje » 09 jan 2006, 08:06

Wat erg dat sommige mensen echt zweren bij een klets op hun poep.Heb twee kinderen,maar raak ze echt met geen èèn vinger aan.Het is laf.En wat leren kinderen er eigenlijk van?Dat slaan als iets heel gewoons gaan zien.En ik heb ook een zoon met een heel koppig karaktertje,maar om hem dan te gaan slaan,omdat mama het met woorden niet aankan,gaat wel ver hoor !!Het begint met een klets om hun poep,eens zullen ze daar inmuum voor worden en dan?Wat gaan jullie dan doen?Het is echt een ouderwetste rot gedachte!

Wendy J

Berichtdoor Wendy J » 09 jan 2006, 09:10

Hier ook ZEKER NIET !!!

Als je kind echt al te ver is dat je hem niet onder controle kunt houden, ga dan hulp zoeken.
Mijn nicht haar zoontje was ook een hele moeilijken (heeft hij van hen, hihi) Papa's antwoord was ook een tik op te poep. Hij kon dan naar school, maar als een kind niet luisterde kreeg die een tik van hem. Tot hij echt helemaal niet wou luisteren. Zijn vader moest hem maar recht stellen en hij beweegde niet meer. Wel?? Leuke opvoeding dan die tikken. Als je gewoon dongen moet laten uit schrik.

Mijn nicht is dan ook maar verder geweest met hem, om hem beter te kunnen opvoeden. En ook de manier geleerd (beetje zoals bij de supernanny) zonder een tik te hoeven geven. En nu is hij al veel verbeterd. Op school gedraagt hij hem en luisterd als er iets gezecht word tegen hem.

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2006, 12:53

Ik vind dat ieder zelf het recht heeft om te kiezen hoe hij zijn kind opvoedt en straft. Bij de ene zal het al wat makkelijker gaan dan bij de andere; de ene zal een moeilijker kind hebben dan de andere. Veel ouders vinden het bijvoorbeeld beter hun kind te negeren, soms zelfs een ganse dag, omdat het stout is. Als het geven van billenkoek dan bijna mishandeling wordt genoemd door sommigen, dan vind ik het negeren van een kind ook mishandeling, namelijk emotioneel. Een pak voor de broek is volgens mij veel efficiënter, omdat het maar even duurt. En dat de ouders er later de gevolgen van zouden dragen wanneer ze hun kinderen over de knie leggen, daar geloof ik ook niet in. Als ze al later problemen zouden hebben met hun kinderen, dan zal er wel meer aan de hand zijn. Als ik als kind stout was kreeg ik ook een flink pak voor de blote billen en ik heb daar nu helemaal geen problemen mee want het was altijd terecht.

Elke

Berichtdoor Elke » 09 jan 2006, 14:14

Persoonlijk ben ik tegen elke vorm van geweld zowel bij mensen, kinderen, dieren. Ik denk wanneer je je kind gaat slaan het dit zal copiëren zowel op school als later met hun eigen kinderen. Je leest het hier immers op dit forum, de "meeste" ouders die zelf billenkoek hebben gekregen als kind hebben er geen moeite mee om dit toe te passen. Anderzijds denk ik dat slaan een manier is waarop de woedende ouder zich op het kind gaat afreageren. Gewoon om te tonen wie de sterkste is, niet moeilijk als je het met een klein kind doet. Dit kind wordt echter groter en later kan het inderdaad wanneer de ouders ouder worden en meer weerloos hetzelfde gaan toepassen. Enerzijds door de mishandeling die zij als kind hebben ondergaan en anderzijds door de niet verwerking ervan. Een gewone tik gaat nog maar werkelijk een kind afranselen dat is ver gezocht. Een klein kind dat dit thuis meemaakt zal dit ook op school toepassen. En hoe ga je je kind uitleggen dat het niet mag slaan als je het zelf doet. En aan de schooljuf die je het probleem gaat voorleggen? Niet evident hoor!

Terug naar “Van peuter tot kleuter”