operatie piemeltje

ann

operatie piemeltje

Berichtdoor ann » 11 jan 2007, 11:14

gisteren ging ik op controle bij de kinderarts met mijn zoontje van net 2 jaar. De Dokter zei mij dat zijn voorhuidje te nauw is en nog helemaal vast. Hij zei dat dit meestal op de leeftijd van 3 nog steeds te nauw zal zijn en dat er dan een operatie wordt voorzien. Ik heb vernomen dat zoveel te jonger ze zijn des te beter omdat dat dan minder pijnlijk is. hebben jullie ervaringen?

ann

RE: operatie piemeltje

Berichtdoor ann » 11 jan 2007, 14:27

niemand?

Gast

Berichtdoor Gast » 11 jan 2007, 17:44

hallo,

sorry maar ik kan je ook niet echt helpen, weet van een vriendin
dat haar zoon daar ook is aan geopereerd op de leeftijd van 13 jaar
en alles viel mee
een beetje pijnlijk bij de eerste plasbeurt, maar dan was alles oke

mvg

P

Berichtdoor P » 11 jan 2007, 19:02

Hallo Ann

Mijn zoontje werd geopereerd aan een verkleefde voorhuid toen hij 2 jaar was.
Eerst gebeurde het onder volledige verdoving, terwijl ze hem aan zijn liesbreuk opereerden. We deden de verzorging achteraf niet voldoende (we moesten het telkens veel verder achteruitschuiven!).
De tweede keer gebeurde het met een verdovende zalf. Van de ingreep zelf had hij weinig last, maar achteraf doet het toch behoorlijk pijn. Vooral bij het plassen weende hij enorm. Even beiden op de tandjes bijten! Nu ziet het er heel goed uit! Ben achteraf blij dat het al voorbij is, want als je te lang wacht en het vergroeid dan is het meteen een besnijdenis en dat is toch al veel serieuzer hoor!

P

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2007, 12:55

Mij hebben ze altijd gezegd om met een eventuele operatie te wachten tot zeker na 7 jaar, tkomt misschien nog van zelf goed. Niet aan prutsen want je kan iets kwetsen en dan wordt het alleen nog erger.

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2007, 13:01

heb hetvolgende gevonden op gezondheid.be:

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2575

Circumcisie (besnijdenis)

Een circumcisie of besnijdenis is het inkorten van de voorhuid van de penis, zodanig dat de eikel (eenvoudig) kan worden blootgelegd.
De meest voorkomende reden om een circumcisie uit te voeren is een te nauwe voorhuid waardoor problemen optreden bij het plassen, bij het schoonhouden van de eikel, of er is pijn tijdens de erectie en de geslachtsgemeenschap. Bepaalde godsdiensten (o.m. joden en moslims) schrijven besnijdenis van jongens voor.

Medische redenen
Fimosis
Bij fimosis is de voorhuid zodanig vernauwd dat deze niet of nauwelijks teruggetrokken kan worden over de eikel. Fimosis kan aangeboren zijn, of veroorzaakt worden door herhaalde infecties van de voorhuid. Bij kinderen tot vijf jaar is het normaal dat de voorhuid nog niet (volledig) teruggetrokken kan worden. Tot aan die leeftijd is de voorhuid soms vernauwd of kleeft hij aan de eikel waardoor het 'velletje' niet kan terug getrokken worden zodat de eikel geheel vrij komt. Op die jongere leeftijd heeft het geen zin stelselmatig te proberen de voorhuid terug te schuiven. Meestal wordt de voorhuid met de jaren vanzelf wijder en losser. Pas vanaf de leeftijd van 5 jaar mag een te nauwe voorhuid als een afwijking beschouwd worden.
Deze afwijking kan leiden tot ontsteking waarbij de voorhuid opzwelt en rood wordt en soms kan er wat pus gevormd worden tussen de voorhuid en de glans van de penis. Dit kan erg pijnlijk zijn. Indien zich regelmatig ontstekingen voordoen is het soms noodzakelijk om reeds voor de leeftijd van 5 jaar tot behandeling over te gaan.
Doordat de voorhuid niet teruggetrokken kan worden en de eikel eronder niet goed schoon te maken is, hoopt zich smegma op wat ontstekingen en zo verdere vernauwingen in de hand werkt. Ook kan een vernauwing van de opening van de plasbuis ontstaan.

...

i

Berichtdoor i » 13 jan 2007, 08:54

Hallo,

Ons zoontje heeft een fimosis ingreep gehad aan zijn 2 jaar (hij is nu 2 jaar en een half).

dr. Van Oyen heeft dit gedaan in St-Jan Brugge. Hij zei dat 2 jaar een ideale leeftijd is, er is dan reeds genoeg voorhuid om een fimosis te kunnen doen.

Wij zijn heel tevreden, zoontje is kort in slaap geweest en was 2 uur na de ingreep alweer aan het spelen.

Het is enkel een beetje vervelend om de eerste maand na de ingreep elke dag zalf te moeten aandoen en de huid naar achter te schuiven, dit vinden ze vervelend, maar het duurt toch kort.

Zoontje heeft er nu absoluut geen problemen meer mee.

Plassen was enkel een probleem de eerste drie dagen.

Nog een reden waarom ik het liever had aan 2 jaar, hij was nog niet zindelijk, ik had schrik dat als je dit zou doen wanneer ze zindelijk zijn, ze misschien een terugval krijgen.

Nu is alles achter de rug en goed verlopen.

En zoontje ondertussen zindelijk overdag!

Groetjes,
I

Garfield

Berichtdoor Garfield » 13 jan 2007, 12:03

Zoontje werd geopereerd eind november vorig jaar. Hij wordt drie in februari.
Operatie is niet zo erg. Je moet het alleen goed verzorgen en van in het begin goed naar achter schuiven. Zodat het niet terug kan verkleven. Ik zou aanraden om het te doen ofwel als hij nog pampers draagt , ofwel als hij droog is. Ons zoontje was zo goed als droog maar door heel deze situatie had hij een beetje een terugval aangezien plassen een beetje pijn deed etc.....
Bij hem heeft de dokter enkel een knip moeten geven.
Groetjes

Dea

Berichtdoor Dea » 13 jan 2007, 17:43

Mijn zoontje werd geopereerd aan 7 maanden. De arts zei dat er toch geen kans was dat het ging lukken om de voorhuid achteruit te krijgen, dus. Zoontje zelf heeft hier geen last van gehad, enkel bij eerste plasbeurt gehuild en verder veel geslapen van de verdoving. Was wel wat moelijker om nadien die zalf dagelijks aan te brengen.

A

Berichtdoor A » 14 jan 2007, 20:05

Hallo,
hier ook aan 18maand een ontsteking ,hij had fimosis.
Dokter zei ook om een afspraak te maken om deels te besnijden.
Mar eerst moest die onsteking wel gedaan zijn en ik moest er corterilzalf ofzo iets aandoen.
Dit is een oor en oogzalf.
Na dit iedere dag proberen naar achteren te doen en zalf aan te doen want we zagen niets van de eikel,kon ik na enkele dagen een heel klein topje van d eikel zien.
Dat ging beter en ik zag toch al een stukje van de eikel,was er nog niet over.
Heb dit aan de dokter gemeld en die zie om eens langs te gaan en toen ging hij het met verdovende zalf losmaken.
Dit is zonder problemen en pijn gegaan,alleen achteraf wel pijn bij het plassen.
Ik moest ook nog een tijd iedere dag het velletje in bad naar achteren doen een maand lang en ook nog zalf aandoen een dag of 10denk ik.
Zo is hij toch van een operatie gespaard gebleven.

Fabienne_Carlier

Re: operatie piemeltje

Berichtdoor Fabienne_Carlier » 16 sep 2020, 18:19

Mijn zoon geopereerd Aan piemeltje ,twee jaar

Terug naar “Van peuter tot kleuter”