niet nemen van baby op buik= postn.depressie?

anonymous_5b701d7668a0d

niet nemen van baby op buik= postn.depressie?

Berichtdoor anonymous_5b701d7668a0d » 19 jun 2010, 06:35

Hoi..

Ik heb een vraag..

Misschien vinden jullie dit belachelijk, maar ik worstel hier nu al mee sinds mijn kindje geboren is.
Ik had een zware bevalling en toen mijn kindje op mijn buik werd gelegd was ik overweldigt van de pijn dat ik geen kracht had om het te nemen.. Iets wat ik doodjammer vind.

nu sukkel ik al een helentijd met een postnatale depressie en ik vroeg mij af.. moest ik het direct opgenomen hebben en dicht bij mij gehouden hebben ( ze zeggen altijd dat het eerste contact zo belangrijk is) zou ik dan minder of geen postnatale depressie gedaan hebben?

Ik vind het zo jammer.. ik zie het nog kijken naar mij en ik weet nog dat ik besefte.. EINDELIJK!!!
en toen had ik zo'n pijnscheuten dat ik blijkbaar tegen de vroedvrouw riep dat ze mij eerst moesten verzorgen.. ( wat ik erna heb gehoord van mijn man..).. en al wat ik weet.. dat dit de langste 15 minuten waren toen ze mij verzorgden.. mijn man had dan al mijn zoon vast.. maar ik kreeg het pas na een half uur toen ik in mijn bed terug lag..

Ik denk niet dat het een slechtere binding maakt.. want ons kindje heeft het eerst gelachen naar mij en wil soms enkel door mij getroost worden( wat soms zo'n deugd doen) ( hij is nu 11 weken)..

maar ik vroeg mij af of dit een verband zou kunnen hebben?
Want het spookt al helentijd door mij hoofd.. ik zou het lijk graag opnieuw doen en beter.. raar e?

Bedankt voor de reacties alvast...

***Dora***

Re: niet nemen van baby op buik= postn.depressie?

Berichtdoor ***Dora*** » 19 jun 2010, 08:32

Weet niet of het verband houd maar hier was het wel zo.
Ben bevallen met speodkeizersnede onder alg verdoving. pas 3u later kon ik mijn zoontje vastnemen en zelf dan nog was ik te suf om te beseffen.
Heb nadien met een zware postnatale depressie gezeten.
Maar denk nu niet dat het enkel daardoor komt. maar ervaar het wel als een gemis, zo dat eerste contact met je kindje.
Mama van 2 schatjes van patatjes.

Moepsie

Berichtdoor Moepsie » 19 jun 2010, 15:35

Hoi Girly-girl

Ik denk niet dat het iets uitgemaakt zou hebben, moest je je kleintje meteen vastgenomen hebben. Ik heb ook keizersnede onder algemene verdoving gehad en ook pas na meer dan 3u mijn zoontje bij mij kunnen nemen. Ik was toen nog zo suf als een konijn, kon hem amper vasthouden en ik weet nog dat het eerste wat ik dacht was " wa ne humpus ligt er hier nu?" "wa moet ik met da klein mormeltje?" Ok, ik aaide hem en gaf hem kusjes, zei dat hij zo'n mooi kereltje was enz... maar dat was op automatische piloot, omdat dat verwacht werd van een mama :( Daarbij wilde de borstvoeding ook langs geen kanten lukken, wat al niet hielp aan mijn zelfvertrouwen...
Ik voelde me daar ook even schuldig over, maar toen heb ik de knop omgedraaid, ik had een keizware bevalling met complicaties achter de rug, 3 dagen nauwelijks geslapen en dan al het bloedverlies en de narcose, ik vond dat reden genoeg om me niet schuldig te voelen omdat ik even tijd nodig had om mijn moedergevoelens naar boven te laten komen. En enkele dagen later was dat schuldgevoel alweer weg en gaf ik véél kusjes en knuffels omdat ik het zelf wilde.

Voel je dus vooral niet schuldig! Dat maakt je depressie alleen maar erger! Je zegt zelf dat er een goede band is tussen jullie en dat je ventje soms echt alleen zijn mama wilt. Hij heeft dus heus geen trauma's overgehouden omdat jij op het begin teveel pijn had om je 100% op hem te concentreren. Geniet nu ten volle van je kindje en als het niet lukt om die depressieve gevoelens de baas te kunnen, zoek dan aub hulp, anders wordt het alleen maar erger.
AfbeeldingAfbeelding

3 kids

Berichtdoor 3 kids » 19 jun 2010, 16:02

Hoi,

Ik heb geen van mij 3 kindjes direct op mijn buik gehad: eerste 2 waren een tweeling die 3 weken te vroeg werden geboren en direct (na een vlotte bevalling van 4 uur) werden meegenomen naar de couveuse. Heb ze pas de dag erna in levende lijve gezien (24 uur na hun geboorte). Ik heb geen last gehad van een postnatale depressie.
Onze 3de dochter werd geboren met een spoedkeizersnede waarna er bij mij complicaties zijn opgetreden bij het hechten (gescheurde baarmoeder) waardoor ik haar ook maar pas na 6 uur zag en kon vasthouden. Ik wist zelfs niet welke kleur haar ze had. Vond dat wel heel erg. Dacht dat eens kunnen meekunnen, zo je babytje direct bij mij op de buik. Ik heb er ook geen postnatale depressie van gehad. Naar ik dacht was dat door de hormonenschommelingen dat je dat kreeg. Ik denk dus niet dat het komt doordat je je kindje niet direct bij jou hebt genomen. Voel je niet schuldig maar zoek wel hulp als je negatieve gedachten blijven aanhouden.
Hopelijk voel je je snel weer beter zodat je echt kan genieten van je kindje!

anonymous_5bb0dfd06e0b9

Berichtdoor anonymous_5bb0dfd06e0b9 » 19 jun 2010, 16:55

Ook ik heb mijn dochter niet onmiddellijk kunnen vasthouden... ze namen haar direct mee (omwille van medische redenen)... ik heb haar dan maar 12 uur later voor de eerste keer kunnen vasthouden!
Ook hier geen postnatale depressie!

Tess'je

Berichtdoor Tess'je » 19 jun 2010, 21:07

De baby blues, dat ken ik wel. Een aantal dagen kon ik niets anders dan huilen. huilen omdat ik m'n beepje niet heb kunnen voldragen, huilen omdat ze via keizersnee moest komen, huilen omdat ze in de couveuse moest, huilen omdat ik niet de borsten had om bv te geven, huilen omdat Janne niet kon drinken bij mij, huilen omdat Janne huilde, huilen omdat ik voor de middag zelf niet in m'n kleren raakte, huilen omdat mijn lichaam niet wou doen wat ik er van verwachtte...'t is gelukkig beter geworden, al zijn er nog dipjes-dagen

Janne werd geboren met een keizersnee via infiltratie. Ik heb de "bevalling" bewust meegemaakt, maar omdat ze prematuur was heb ik enkel van in de verte gezien, ze werd meteen naar neo natale gebracht. Ik haar na 4u gezien en mocht haar niet vastnemen. Pas na 48u heb ik haar voor het eerst in m'n armen genomen.
Het moedergevoel groeit. Ik had ook niet meteen dat overweldigende gevoel van "ik ben moeder"
Dat hoopje mens die daar in m'n armen lag was precies mijn dochter niet. Wat moest ik er mee?
't Is met de tijd dat het kwam.

Alexander weet heeeeeeeeeeeel goed wie z'n mama is. De binding tussen jullie 2, daar komt niemand tussen. Ik denk dat je je vooral schuldig voelt omdat je hem niet hebt geknuffeld op dat "cruciale" moment.
Het is zo dat er een hormoon vrij komt die het oerinstinct van een moeder doet opflakkeren het moment dat je kindje op je buik wordt gelegd. Maar het oerinstinct zegt ook: OVERLEVEN! Je hebt een heel erg zware bevalling gehad, je lichaam vraagt dan niet naar je kindje, maar naar verzorging. Het klinkt heel cru, maar je lichaam weet dat je nog baby's kunt maken, maar dan moet je de bevalling wel overleven.
't Is geen mooie verglijking, maar het illustreerd wat ik wil zeggen. Na de geboorte van een baby kangoeroe gaat het kleine diertje in de buidel van mama kangoeroe om verder te groeien. Als mama-kangoeroe te verzwakt is, laat ze het kleintje uit de buidel en laat het achter om te sterven. Ze weet dat ze er wel weer bovenop komt om dan een nieuw kleintje te maken.
Afbeelding
Afbeelding

anonymous_5b6f563d435b6

Berichtdoor anonymous_5b6f563d435b6 » 20 jun 2010, 17:05

Aan postnatale depressie kan je niets doen, behalve het herkennen en op tijd hulp zoeken. Postpartum depressie wordt namelijk inderdaad hormonaal veroorzaakt. Dus voel je absoluut niet schuldig over dingen die je al dan niet geroepen of gevraagd hebt toen je zoveel pijn had! Het heeft er niets mee te zien en zo te horen ben je een goede mama! :)

anonymous_5b701d7668a0d

Berichtdoor anonymous_5b701d7668a0d » 21 jun 2010, 09:49

Merci al iedereen voor de reactie..

Ik vroeg het mij af of die dingen soms konden samenhangen.
Je weet nooit als ik een 2de zou willen. :)

Dan zeg ik gewoon tegen mijn man dat hij de kleine moet in mijn armen duwen :D

Gaijin

Berichtdoor Gaijin » 21 jun 2010, 12:59

Hey Girly-Girl, net nog op de website van De Standaard gelezen dat een postnatale depressie een biologische oorsprong heeft. Blijkbaar komt er bij sommige vrouwen na de bevalling een enzyme vrij die het gehalte serotonine en dopamine (die ons blij maken) in de hersenen doen afnemen. Dit zou de depressie veroorzaken. Jij hebt gewoon veel pech gehad dat je een postnatale depressie hebt gekregen.
^

anonymous_5b701d7668a0d

Berichtdoor anonymous_5b701d7668a0d » 09 jul 2010, 18:27

.. ikke nooit geen chance e..
Zit ik nu met een defect in mijn lichaam ook.. maar het is een vooruitgang als ze al weten hoe het komt e.

anonymous_5b8145ffcef53

Berichtdoor anonymous_5b8145ffcef53 » 13 feb 2011, 20:45

heb drie keer keizersnede gehad (dus nooit baby op buik) en geen postnatale depressies hier....

anonymous_5baf18aa8736c

Berichtdoor anonymous_5baf18aa8736c » 16 feb 2011, 22:39

@girly girl

lieve meid dat heeft er niets mee te maken!!
Ik heb een zware zwangerschap én bevalling gehad ... ik heb men dochterje platgeknuffeld toen ze geboren was en ik heb wél een postnatale depressie gehad ...

Het komt idd erg door de hormoonschommelingen en andere factoren ...
hier men beebje die maanden aan een stuk dag en nacht weende ... uiteindelijk veel onderzoek én zware refluxer met nu de aangepaste medicatie en nu is het een droom van een baby!
Ben wel nog steeds in behandeling ervoor ...

xxx

anonymous_5b88dd75bf9f6

Berichtdoor anonymous_5b88dd75bf9f6 » 09 jul 2011, 18:34

het is inderdaad puur hormonaal!

Hier een zware tweelingzwangerschap en een keizersnede...plus nadien één van de 2 met héle zware reflux.Veel gebroken nachten enz....en toch geen depressie.....

Het is idd puur hormonaal...

Anna Suzanna

Berichtdoor Anna Suzanna » 25 okt 2011, 20:19

wees niet te streng voor jezelf omdat je niet bent bevallen zoals je wou...
Je lijf zei: "verzorging!". En dan moet je enkel en alleen naar dat lijf luisteren.
Kinderen zijn ontzettend trouw...heb in mijn prille carriere al veel kinders gezien die geplaatst werden, of die hun ouders niet meer zagen...toch staat mama en papa daar op nr. 1
Hechting is niet vanaf de eerste minuut, en modergevoel al helemaal niet. Je hebt recht op die tijd...maak er me soms boos om dat moeders de dag van vandaag alles maar moeten weten en direct moeten aanvoelen. En wij vrouwen spreken dat elkaar aan! Moesten mannen de moeders zijn...

Je hebt gewoon pech, je hebt hier niet om gevraagd om deze dip! Je komt er heus wel uit, en het leven zal er een stuk beter uitzien hierna! Zorg goed voor jezelf...tip: praat veel over je bevalling, neem je baby veel mee in het bad bij jou (natte baby op je buik!) Huil maar es uit, maar leg het uit aan je baby waarom je huilt.Akkoord, hij/zij zal het niet snappen wat je zegt, maar hij/zij zal wel aanvoelen dat je iets wilt zeggen van je gevoel. Allé, ik geef die tips, maar doe ermee wat je wil hé, iedereen reageert anders... hoe gaat het nu met je?

-zappymama-

Berichtdoor -zappymama- » 25 okt 2011, 22:39

Hey, ik weet niet of dat veel zou uitgemaakt hebben. Ik heb mijn zoon na een zware bevalling niet meteen kunnen vastnemen omdat hij extra zuurstof kreeg in een couveuse en ik kon dus ook alleen maar kijken. Zonder postnatale depressie als gevolg. Misschien til je er gewoon vrij zwaar aan door het dipje waar je in zit. Volgens mij maakt het voor je kindje weinig verschil. Het komt wel goed tussen jullie twee ;-)
Deze werkt ook terug... zappymoeke@yahoo.com
paswoord op aanvraag

Voor wie liever even anoniem over zwangerschap, kinderen en andere zaken wil babbelen...

anonymous_5b3a9d61cdd80

Berichtdoor anonymous_5b3a9d61cdd80 » 24 okt 2012, 17:11

Ik heb mijn baby ook niet op de buik gehad en heb toch geen postnatale depressie gehad.. Spijtig dat jij er wel mee gesukkeld hebt!..

Terug naar “Feiten en mythes over baby's”