"natuurlijk moederschap"

Zinzia

Re: "natuurlijk moederschap"

Berichtdoor Zinzia » 08 feb 2011, 08:44

Wat een fantastisch antwoord 'mischien zonder was het nog erger geweest' als iemand al op de bodem heeft gezeten :roll:

Dat soort antwoorden bezorgt iemand net een depressie.

On topic: verwar natuurlijk moederschap niet met slechte gewoontes aanleren.
Een kind leert veel, al heel vroeg. Het is aan de ouder om te zoeken waar een kind klaar voor is en waar niet.
Ge hoeft een kind niet uren te laten wenen, maar het is echt niet nodig om bij elke kik direct naar het kind toe te vliegen en het op te pakken en beginnen voeden. Als je dan soms een paar minuutjes wacht, is de kans heel reëel dat je kind wel vanzelf in slaap valt zonder veel problemen.
Maar onder het motto van 'een kind mag helemaal niet wenen', wordt er direct naar toe gesneld en wordt er direct een borst of een fles ingestoken waar de baby dat op dat moment niet nodig heeft. Je leert je kind dan ook helemaal niet om alleen in te slapen. En door altijd te snel er naar toe te rennen, kan het zelfs zijn dat je extra last veroorzaakt: een overvemoeide baby, een baby die te veel heeft gegeten en dan niet meer kan slapen.
Als het over slapen gaat is 'pantley' eigenlijk altijd mijne bijbel geweest. niet toegeven aan elke snik en constant beginnen voeden, maar zacht leren om de nacht door te slapen...

Zinzia

Berichtdoor Zinzia » 08 feb 2011, 09:36

it's all about expectations schreef:Ik denk dat je als mama meestal ook het verschil hoort tussen eventjes huilen of wat neuten om in slaap te vallen en huilen...

Dat denk ik dus niet.
Hoeveel mama's hebben hier problemen mee, mijn jongste kon midden in de nacht ineens begonnen wenen, echt luid, en dan ineens stil vallen 2 tellen later en verder slapen. Maar dat was geen 'licht geneut of eventjes huilen'. Dat was precies ineens een harde krijs.

Het feit dat veel mama's echt bij de minste kik naar hun kind snellen, wijst er dus op dat er niet het verschil horen tussen eventjes huilen of wat neuten om in slaap te vallen en huilen, zoals je het zegt.
Hoeveel mama's hebben dan uiteindelijk kinderen die na hun eerste verjaardag nog altijd 5 tot 6 keer per nacht drinken of tot 30 keer per dag en die er onderdoor gaan, maar hey, het hoort allemaal in de natuur, dat is natuurlijk ouderschap.

Cupcakeje

Berichtdoor Cupcakeje » 08 feb 2011, 09:38

Klinkt mooi en logisch dat natuurlijk moederschap. Maar ik ben toch blij dat we niet alle regeltjes gevolgd hebben. Ella heeft to 6 maanden in haar eigen bed op onze kamer geslapen. Ook haar dutjes overdag heeft ze altijd op de slaapkamer (alleen dus) gedaan. Als ze in haar park of babysit lag dan sliep ze nooit en ik vind toch dat een pasgeboren baby ook overdag slaap nodig heeft. Ze heeft geregeld in de draagdoek of draagzak gezeten, maar geen ganse dagen zoals ik hier boven ergens las. Een kind moet toch ook vrij met armen en benen kunnen bewegen. Als ze de ganse dag erin zitten zijn ze toch beperkt in hun bewegingen vind ik. Wat is nu het gevolg na bijna een jaar hiervan... Mijn dochter heeft geen problemen met alleen slapen. Ze maakt als ze het bed in gaat wel nog altijd even plezier in bed (lees rondspringen, lachen en brabbelen). Maar dat is blijkbaar haar ritueel. In het begin deed ze het een half uur, ondertussen legt ze zich na 5min al zelf neer en valt in slaap. Ze is heel zelfstandig. Kan alleen spelen, gaat op ontdekking, doet al eens iets wat niet mag, ... als een baby altijd kort bij de mama is dan worden ze toch heel afhankelijk van de mama? Ze prijzen Ella in de opvang voor haar zelfstandigheid. En 's avonds als ze moe is dan is ze heel aanhankelijk en komt ze knuffelen. Dus ik vind zeker niet dat het onze band verminderd heeft. Ik wil van mijn kind een zelfstandig sterk kind maken en geen kind dat na jaren nog steeds aan moeders rok hangt. Momenteel leer ik haar al zelf eten, boterham smeren, helpen met aan- en uitkleden, ...

Zinzia

Berichtdoor Zinzia » 08 feb 2011, 09:54

Wat jij nu schrijft, is ook geen tegenindicatie voor natuurlijk moederschap.

anoniem anoniem

Berichtdoor anoniem anoniem » 08 feb 2011, 09:58

Zinzia schreef:On topic: verwar natuurlijk moederschap niet met slechte gewoontes aanleren.
Een kind leert veel, al heel vroeg. Het is aan de ouder om te zoeken waar een kind klaar voor is en waar niet.
Ge hoeft een kind niet uren te laten wenen, maar het is echt niet nodig om bij elke kik direct naar het kind toe te vliegen en het op te pakken en beginnen voeden. Als je dan soms een paar minuutjes wacht, is de kans heel reëel dat je kind wel vanzelf in slaap valt zonder veel problemen.
Maar onder het motto van 'een kind mag helemaal niet wenen', wordt er direct naar toe gesneld en wordt er direct een borst of een fles ingestoken waar de baby dat op dat moment niet nodig heeft. Je leert je kind dan ook helemaal niet om alleen in te slapen. En door altijd te snel er naar toe te rennen, kan het zelfs zijn dat je extra last veroorzaakt: een overvemoeide baby, een baby die te veel heeft gegeten en dan niet meer kan slapen.
Als het over slapen gaat is 'pantley' eigenlijk altijd mijne bijbel geweest. niet toegeven aan elke snik en constant beginnen voeden, maar zacht leren om de nacht door te slapen...

Heb het boek van pantley hier ook liggen en gelezen, volgens mij is het ook wel heel erg tegen het laten huilen van kindjes om te slapen, en wil ze het bereiken zonder dat kindjes zelfs maar hoeven te snikken.

Cupcakeje schreef:als een baby altijd kort bij de mama is dan worden ze toch heel afhankelijk van de mama?

Nee hoor dat komt allemaal goed. Gewoon je kindje volgen, kijken naar de behoeftes, waar het al klaar voor is en niet bang zijn.

Ik ben tbm en ik volg wel grotendeels het natuurlijk moederschap (niet dwangmatig maar dit sluit hele goed aan bij onze visie daarin) en als we ergens zijn met Abel dan staat iedereen er altijd van te kijken hoe zelfstandig hij is en denkt iedereen dat hij naar creche gaat.... wat dus helemaal niet zo is, Abel wordt ook nog bijna dagelijks gedragen, natuurlijk nu minder dan toen hij echt baby was. En hij is echt heel erg zelfstandig, zeker in vergelijking met leeftijdsgenootjes van hem. Het hangt echt af van het kind, karakter en waar ze al aan toe zijn.

En ahja Abel houd echt van zijn bedje, schattig om te zien :lol: .
--

Zinzia

Berichtdoor Zinzia » 08 feb 2011, 10:12

dan hebt gij precies iets anders gelezen als ik. zonder te snikken, dat lukt niet. Wel zonder te huilen. Ge moet uw kind niet in bed leggen en dan laten huilen en maar laten huilen. Ze heeft het er wel over dat wij veel van dat wenen 's nachts en constant mama vragen aanleren door altijd direct er naar toe te vliegen en erover dat ge een kind ook de kans moet geven om zelf terug in slaap te vallen en dat kan niet zonder dat ze eens snikken of zelfs een harde krijs laten (in ons geval). Net als een volwassene is een baby niet altijd even diep in slaap, en bij de minder diepe slaap kan het gebeuren dat een baby even weent om dan weer verder te slapen. Als ouder moet je hier wel op letten, want als je je kind dan gaat pakken, dan wordt die net wakker.

en behoefte is niet altijd hetzelfde als aangeleerde gewoonte.

anoniem anoniem

Berichtdoor anoniem anoniem » 08 feb 2011, 10:39

in praktijk laat je ze inderdaad wel eens snikken ja
dat zie ik nu ook niet als laten huilen
maar pantley wil echt bereiken dat het allemaal zonder problemen gaat, dat is wel duidelijk ;)

ik vind zo'n zinnen: een behoefte is niet hetzelfde als een aangeleerde gewoonte

dat vind ik wel een moeilijke
want baby's verwachten wel dat de mama er altijd is, willen altijd erbij zijn, altijd kunnen drinken, ...
en dan komt het er op neer je baby te volgen in zijn behoeften

het probleem is meer dat mama's/papa's veel te vlug dingen verwachten van hun kindje
want na hun eerste jaar is nog altijd heel normaal dat ze nachtvoedingen zouden willen en willen samen slapen, maar daar zijn velen zich niet meer van bewust en denken dan dat het een aangeleerde gewoonte is, maar in feite is het werkelijk wel nog altijd een behoefte

je kan het wel afleren ja, maar dan leer je een behoefte af te leren en niet een aangeleerde gewoonte
--

Zinzia

Berichtdoor Zinzia » 08 feb 2011, 10:56

We hebben hier samengeslapen tot 2,5 jaar, dus het is niet dat ik mijn kinderen vanaf nacht 1 in een aparte kamer ver weg heb gestoken.
Daar heb ik het ook niet over als ik zeg 'een behoefte is iets anders als een aangeleerde gewoonte'.
Maar ik heb nogal veel kennissen in de AP wereld en 70 prcent van die mensen zat er na een jar onderdoor omdat hun anderhalfjarige 's nachts nog 15 keer dronk, dat die overdag constant de borst moesten hebben (tot 30 keer per dag was geen uitzondering).
En ik ga hier nooit geloven dat dit nog een behoefte is. Mijn twee jongste kinderen hebben gedronken tot 20 maanden en 2,5 jaar.
En dit vooral 's nachts, omdat ze overdag niet wouden drinken, maar dat was dan ook echt drinken, niet constant kleine slokjes, een keer per nacht. Niemand slaapt door, dat doe ik ook niet, maar een kind is best wel in staat om zonder borst alleen terug in slaap te vallen. Ik heb eerder de indruk dat bij veel AP'ers het omgekeerde gebeurt, dat ze hun kinderen onderschatten. Dat ze niet geloven dat hun kinderen wel alleen in slaap kunnen vallen zonder een borst, zonder opgepakt te worden, want dat is zogezegd behoefte.

Cupcakeje

Berichtdoor Cupcakeje » 08 feb 2011, 11:48

Bij ons werkt het dus niet... als we samenslapen (dikwijls geprobeerd omdat ik het gezellig vind) dan slaapt mijn dochter niet. Ze wil dan constant prullen aan vanalles (zoals mijn neus, wimpers, ...) Heel leuk vind ik dat, maar niet als het slaaptijd is :D Gelukkig heeft ze nooit geweend als het slaaptijd is. Toen ze pasgeboren was keek ze nog wat rond tot ze sliep. Toen ze groter was kroop ze nog wat rond, maar huilbuien heb ik hier nog nooit meegemaakt. Dat maakt het misschien ook gemakkelijker om haar in bed te leggen en de kamer te verlaten. Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik zou moeten doen als ze iedere keer zou wenen.

Zinzia

Berichtdoor Zinzia » 08 feb 2011, 11:56

Ik kan me dat best voorstellen dat jouw kindje liever alleen slaapt.
Ik ben nu niet perse bang om slechte gewoontes aan te leren, maar ik ben me er gewoon bewust van.
Iedereen zegt dan wel altijd dat het heel natuurlijk is om tot 30 keer per dag te voeden bij een baby ouder dan een jaar, maar awel, ik ben hier echt niet van overtuigd dat dit een behoefte is, noch dat het wel zo natuurlijk is...
Ik ga bijvoorbeeld ook niet zeggen 'vanaf dag 1 apart leggen, want ze moeten dat leren'. Ja, ze moeten dat leren om niet meer bij mama en papa te leggen, maar dat doe je als ze er klaar voor zijn. Ze zullen dat wel leren.
Maar als je dan een kind hebt dat 's nachts niet slaapt, en elk uur drinkt, moet je niet afkomen met 'dit is haar behoefte'.

anoniem anoniem

Berichtdoor anoniem anoniem » 08 feb 2011, 12:18

cupcakeje, dat lijkt me een normale reactie van uw dochter als je dat nu doet, als je perse zou willen samen slapen moet je dat enkele weken volhouden en dan zou het bed wel meer dienen om te slapen ... Abel slaapt op zijn eigen kamertje en als hij nu eens bij ons ligt is dat ook meer om te spelen, het is nieuw hé en wat leuk bij mama en papa ... maar das geheel anders met kindjes die vanaf geboorte niet anders weten dan dat dat hun bedje is
ik zeg niet dat die andere kindjes nooit spelen, neen want kindjes spelen ook gewoon in hun spijlenbedje

zinzia, ik snap je wel hoor, maar het is moeilijk uit te leggen hé, het komt er volgens mij gewoon op neer om je kindje echt goed te leren kennen, ik denk wel dat sommige kindjes echt behoefte er aan hebben hoe onnozel het jouw ook in de oren mag klinken
en wat fijn dat jij samen hebt geslapen en lang borstvoeding gegeven hebt en heel fijn dat het bij jouw wel redelijk "afgetekend" was om het maar zo te zeggen

maar ik denk inderdaad dat kindjes die na een jaar nog 30 keer borstvoeding krijgen overdag eerder uitzondering zijn :D en ik denk dat er dan inderdaad kans is dat er ergens een grens van behoefte en aangeleerde gewoonte verkeerd geïnterpreteerd werd door iemand,
meer kans nog dat die kindjes waarschijnlijk een andere behoefte hebben die ook vervuld wordt door die borstvoeding
en dat het daarom ook heel moeilijk te zien is voor de mama wat nu behoefte is of niet
het is niet allemaal zo duidelijk hé en ik kan er wel inkomen dat het wel eens wat kan "uitlopen"
en dan is het boekje van pantley wel een mooie samenvatting met allerlei mogelijkheden om het zachtjes aan te doen en ik denk ook dat je tijdens het proberen af te leren wel zal merken of het een behoefte is/was of een aangeleerde gewoonte, maar volgens mij geheel niet makkelijk om het verschil altijd te zien dus

ik blijf er wel bij dat heel veel mensen veel te veel willen verwachten van hun baby en te weinig kijken naar de werkelijke behoeften

een baby kan alleen in slaap vallen ja maar de vraag is dan of dat echt zo de bedoeling is of niet, uiteindelijk zal iedere baby wel zelf in slaap vallen, sommige hebben er nooit problemen mee om dat alleen te doen, anderen wel, maar welke baby is volgens de natuur juist ....

en natuurlijk ouderschap, gaat ook om de mama, natuurlijk is het niet de bedoeling dat de mama er onderuit gaat

daarom is de combinatie samen slapen en borstvoeding doorgaans een echte aanrader
--

Zinzia

Berichtdoor Zinzia » 08 feb 2011, 12:27

waarom neem jij aan dat een baby niet zelf weer in slaap kan vallen en dat die bij elke snik die ze laten mama terug nodig heeft om weer in slaap te vallen?
Ik denk dat jij je kind daar schromelijk in onderschat.
Tel eens gewoon tot 30 en dan is de in 2/3de van de keren dat je kind wakker wordt of even zijn ogen opendoet al terug in slaap gevallen. Als je altijd hierop in gaat, zal je baby ook 'ontleren' om terug in slaap te vallen, want jij leert hem dan net dat hij niet alleen in slaap kan vallen.
Maar bij weinig mensen die van zichzelf beweren AP te zijn, krijgen die baby's zelfs die kans om zelf terug in slaap te vallen, omdat ze aannemen dat een baby de borst moet hebben als die al maar een snik laat. Dat ze die direct moeten voeden. Dat is niet zo.
En daarmee zeg ik helemaal niet dat je dan maar het andere uiterste moet volgen en een baby uren in zijn bed moet laten wenen.

anoniem anoniem

Berichtdoor anoniem anoniem » 08 feb 2011, 12:51

zinzia, dat zeg ik toch helemaal niet?
--

Zinzia

Berichtdoor Zinzia » 08 feb 2011, 13:24

een baby kan alleen in slaap vallen ja maar de vraag is dan of dat echt zo de bedoeling is of niet, uiteindelijk zal iedere baby wel zelf in slaap vallen, sommige hebben er nooit problemen mee om dat alleen te doen, anderen wel, maar welke baby is volgens de natuur juist ....

Mijn vraag naar jou is dus 'waarom zou dat niet de bedoeling zijn?' waarom neem je aan dat een baby dat niet kan?
Als een baby dat niet kan is het in de meerderheid van de gevallen zo aangeleerd, omdat ouders te snel ingrepen en de baby niet de kans gaven om terug in slaap te vallen...

Cupcakeje

Berichtdoor Cupcakeje » 08 feb 2011, 13:30

Ik heb ook de indruk dat er sommige mama's te veel naar hun kind kijken als een hulpeloos wezentje. Ik heb mijn dochter nooit zo bekeken. Ik vind dat ze op zeer jonge leeftijd al in staat zijn om bepaalde dingen te leren, zonder dat ze daar een trauma aan overhouden. Als ik bv aan het koken ben en ze begint te zeuren, dan zet ik haar bij me in een stoel met een houten lepel of zo, maar ik laat niet mijn taak vallen. Ondertussen babbel ik wel tegen haar of ik zing wat of zo. Ze is daarna altijd terug kalm. Ze moet leren dat ik niet altijd direct kan springen voor haar. Ik wil alles voor haar doen, maar ze moet ook leren geduld te hebben. Als mijn taak gedaan is, dan speel ik terug even met haar. Ze is dan vlug weer met iets nieuws bezig. Maar al ik 5x op een dag alles moet laten vallen omdat ze direct aandacht nodig heeft, dan krijg ik nooit iets gedaan. Als je full-time thuis bent kan je je dat misschien permitteren. Maar als je full-time werk met gezin moet combineren is het gewoon niet altijd mogelijk om alles te laten vallen. Als ik zie hou sommige mama's problemen hebben met hun kleuters omdat ze bv aan de kassa van de winkel niet direct aandacht kunnen geven, dan vind ik toch dat er ergens iets misgelopen is. Je moet je kind toch ook onafhankelijkheid en zelfstandigheid bijbrengen. Schiet me nu weer niet direct af... want bij serieuze zaken laat ik uiteraard wel alles vallen. Maar bij simpel gezeur kan het gewoonweg niet altijd.

anoniem anoniem

Berichtdoor anoniem anoniem » 08 feb 2011, 14:09

Ik snap het heel goed waarom je zoiets denkt/zegt maar zo zien wij het helemaal niet. Onafhankelijkheid en zelfstandigheid hoef je niet bij te brengen, dat leren ze door juist wel afhankelijk te zijn.

En ik ben er heel zeker van dat wij onze kindjes niet onderschatten, integendeel :D . Maar dat ziet de buitenwereld niet, kan je ook niet merkbaar zien, zie je wel duidelijker in andere delen van de opvoeding, zoals bijvoorbeeld in laten spelen en ontdekken.
Maar ik vind het wel vergaand om te zeggen dat als je je kind troost dat je je kindje onderschat, zelfs al troost je heel vlug. Zo zou ik zeker nooit gaan denken.
Ik denk zelfs het tegendeel, als je bang bent om te vlug bij je kindje te staan om te troosten, hulp te bieden, er gewoon te zijn, dat je dan je kindje onderschat.

Ik laat mijn taak ook niet altijd vallen, of even kort als jij beschrijft: in een stoel erbij zetten. Dat doe ik soms, (met Abel dan Emma is daar nog te klein voor) of ik neem hem op mijn rug in de draagdoek of Emma natuurlijk.

Maar dat voorbeeld aan de kassa in de supermarkt vind ik niet echt juist, en verschilt ook van gezin tot gezin en van kind tot kind waarom het kind aan de kassa het moeilijk heeft. Kan veel meer oorzaken hebben. Ik denk dat het veelal gewoon heel erge verveling is :lol: .

Zinzia schreef:

Mijn vraag naar jou is dus 'waarom zou dat niet de bedoeling zijn?' waarom neem je aan dat een baby dat niet kan?
Als een baby dat niet kan is het in de meerderheid van de gevallen zo aangeleerd, omdat ouders te snel ingrepen en de baby niet de kans gaven om terug in slaap te vallen...

Ik zeg niet dat het kindje het niet kan, maar ik zet grote vraagtekens bij dat velen denken dat een kind dat moet doen.

Maar iedereen ziet het echt anders, we kunnen proberen onze zienswijze over te brengen maar als je het niet begrijpt niet inziet is dat bijna onmogelijk om te doen.
--

Cupcakeje

Berichtdoor Cupcakeje » 08 feb 2011, 14:44

Ik blijf er toch bij dat een kind dat de godganse dag in een draagdoek zit zich niet kan ontwikkelen. Hoe leren ze dan kruipen en stappen? Ik heb Ella ook in de draagdoek gehad maar dan meestal 's avonds in de zetel als ze normaal toch zou slapen. Een kind moet overdag vrij kunnen spelen of als ze heel klein zijn ergens liggen rondkijken zodag ze dingen zien en leren. In een draagdoek zien ze enkel de mama... dat gaat toch vervelen na een tijd nee? Als we ergens naartoe gingen zat ze de helft van de tijd in de draagzak zodat ze toch rond kon kijken en de andere tijd lag ze in de wandelwagen om te slapen. Als ik ze in de draagdoek meegenomen zou hebben, dan zou ze maar weinig gezien hebben.

En maak er nu aub weer niet van dat ik mijn kind de ganse dag ergens hulpeloos alleen laat liggen, want dat is helemaal niet zo.

anoniem anoniem

Berichtdoor anoniem anoniem » 08 feb 2011, 15:09

Waarom maak jij er dan wel van dat mijn kinderen de hele dag in de draagdoek zitten? :lol:
Ik denk niet dat wij elkaar nu heen en weer aan het aanvallen zijn, sorry maar ik vond die laatste zin een beetje misplaats. Ik heb toch niet zo'n gevoel ... en probeer dat zeker niet te doen.

Iedereen heeft een ander ritme, voorlopig is ons ritme zo. Ik zeg voorlopig want met 2 zo'n jonge kindjes verandert dat nog bijna continu.

's Morgens draag ik Abel na ons ontbijt terwijl ik de vaatwas uitruim, was ophang, ... zo van die ochtend klusjes doe. Meestal ligt Emma boven nog na te slapen op ons bed.

's Middags als Abel in zijn bed ligt te middagdutten draag ik Emma en slaapt ze daar merendeel van.

Dat zijn de 2 draagmomenten die ik bijna iedere dag heb.
Dan komt daar af en toe nog bij dat ik 's avonds tijdens het koken 1 van de 2 draag en/of tijdens het eten (enkel Emma voor dat laatste, Abel eet mee in zijn stoel). Of gewoon overdag wanneer 1 van de 2 het nodig heeft. En als ze weggaan draag ik Emma, voor Emma droeg ik Abel toen altijd.

Ik snap niet zo goed, waarom zouden ze meer zien in een draagzak dan in een draagdoek?
Vanuit een draagdoek kunnen ze juist heel veel bijleren en heel veel bekijken, zien ze niet enkel de mama. En snap ook niet zo goed waarom je ze dan in een buggy legt om te slapen, kunnen ze toch makkelijk doen in de draagdoek? Ik gebruik mijn draagdoek juist zo graag omdat ze daar zo goed in slapen, en als ze wakker wordt kan ze lekker meekijken.

Er zijn mensen die hun kinderen de eerste 6 maanden BIJNA altijd dragen, meestal is dat omdat het kind zelf aangeeft dat te willen. Je hebt altijd momenten waarop ze neerliggen, bij de pampers, badje, 's nachts slapen,.... En deze kinderen zijn niet achter qua beweging of kunnen een kindje leert enorm veel vanuit de draagdoek doordat ze alle bewegingen van de drager meemaken en voelen. Ook is het goed voor de taalontwikkeling. Zo'n kindjes zouden zelfs voor kunnen zijn qua ontwikkeling.

Maar zoals ik al zei, je moet je kindje daar gewoon in volgen. Emma heeft de eerste 1,5 maand bijna in de doek "gewoond" omdat ze niet anders wou, niet in haar park, niet op haar speelmat , ... af en toe probeer je dat eens, maar je let op je kind, als ze aangeeft het beu te zijn of niet te willen dan dwingen wij haar niet. Nu is ze bijna 4 maandjes en ligt ze soms al meer dan een uur op haar speelmatje te spelen en dingen vast te nemen. Als ik met Abel zit te spelen zit ze er ook heel graag bij. Wij volgen haar er gewoon in, gaat prima zo. En ieder kindje verschilt daarin, sommigen zijn daar al bijna direct aan toe, anderen helemaal nog niet op die leeftijd. Ons zoontje, Abel, kon zich al vanaf dag 1 heel lang alleen bezig houden. Emma niet in vergelijking met hem maar we merken nu amper 4 maandjes later al heel veel verschil. Is niet erg, ieder zijn tempo.

Dit is wel fijn om eens te lezen, over de draagdoek en de voordelen ervan:
http://doekentheek.be/voordelen.html

en dit:
http://www.draagdoek.nl/download/dragen_is_gezond.pdf

Een stukje eruit:

Ook de ontwikkeling van de spieren en de gewrichten wordt gestimuleerd door het gedragen worden in een anatomisch correcte, gebogen houding - de zogenaamde kikkerhouding - die zo makkelijk te verkrijgen is met een goede draagdoek: de knietjes lichtjes opgetrokken en geplooid, de beentjes ongeveer 90° gespreid, en het rugje lekker rond, mooi bol. De schoudertjes wat naar voor, de armpjes geplooid en met de handjes zo dat de vuistjes naar het mondje kunnen worden gebracht om eventuele honger te kunnen signaleren.

In deze houding is de afstand tussen de uiteinden van de beenderen in de gewrichten optimaal en kan het aanvankelijk zachte kraakbeen makkelijk verharden, hetgeen nodig is om te kunnen leren zitten of kruipen, grijpen, staan, enz.

Wanneer de baby in deze houding schommelende bewegingen ervaart kunnen de laterale spiertjes makkelijk samentrekken en wordt de stabiliteit van het hoofdje en de romp groter.

Kindjes hebben dus niet per sé “oefentijd” in de box nodig om zich te leren oprichten of steviger te worden: Daarvoor zorgt de draagdoek wel.

Hoop zo wat meer inzicht te geven, geen kritiek omdat jullie dat niet of minder doen.

Cupcakeje

Berichtdoor Cupcakeje » 08 feb 2011, 15:24

Hoe jij er over praat lijkt het net alsof je ze de ganse dag ronddraagt :D Daarom dat ik ervan uit ging dat je dat doet. Ik liet haar in de wandelwagen slapen omdat ik haar niet lang kan dragen door rugproblemen. Dan had ik zelf ook wat afwisseling. Ik spreek nu ook over zomer 2010 en ik vond het ook veel te warm om de ganse dag de draagdoek aan te hebben. De draagzak was ietsje luchtiger. In de draagdoek zat ze met het gezicht naar voren ook niet echt op haar gemak, ze begon altijd te wenen en te wriemelen. In kommahouding ging het wel, maar dan kon ze niets zien. Daarom dus de babybjorn met gezicht naar voren dus. Ik vind zo een draagdoek echt fijn maar ik zie ook nadelen:
- doek veel te lang en op verplaatsing moeilijk om opnieuw te knopen
- warm in de zomer
- in kommahouding heeft de baby echt weinig bewegingsvrijheid

Trouwens sinds Ella 4,5maand is kan ze zelfstandig zitten en wilde ze ruimte hebben. Vanaf toen zat ze meestal in de buggy als we ergens gingen. En spelen wilde ze ook het liefst alleen op haar mat. Dat zitten was een echte openbaring. Toen ze lag speelde ze altijd haar speelgoed kwijt en dan was haar aandacht weg. Toen ze voor het eerst bleef zitten was ze zo blij dat ze een uur gepruld heeft met 1 speeltje :D

Cupcakeje

Berichtdoor Cupcakeje » 08 feb 2011, 20:29

Oh maar ik voel me niet aangevallen hoor, want ik vind dat het hier heel goed gaat. Ook al zouden anderen mijn aanpak niet goed vinden, voor ons werkt het zo wel. Ik dacht gewoon dat Sofie de ganse dag met haar kinderen rondliep en dan tussendoor ook nog ermee in bed kroop :D Maar dat had ik blijkbaar verkeerd begrepen. Ik dacht al... amai die moet nogal een sterke rug hebben en veel tijd...

De reden dat ik dit
En maak er nu aub weer niet van dat ik mijn kind de ganse dag ergens hulpeloos alleen laat liggen, want dat is helemaal niet zo.
erbij gezet heb, was omdat meestal als ik zeg dat ik mijn dochter ergens neerzet of leg, ik direct reactie krijg dat dat niet knus genoeg en te ver van mama weg is. Het was even om duidelijk te maken dat ze ook wel dikwijls op onze schoot zit of dat we er eens mee rondwandelen om haar dingen te tonen waar ze normaal niet bij kan. Maar zelf vind ze het nog altijd het fijnste om zelf op onderzoek uit te gaan.

Cupcakeje

Berichtdoor Cupcakeje » 09 feb 2011, 10:34

Tja getypte tekst kan ook niet dezelfde nadrukken en accentent weergeven als gesproken taal. Dus daarom voor de duidelijkheid :D

anonymous_5b6f563d435b6

Berichtdoor anonymous_5b6f563d435b6 » 09 feb 2011, 11:01

it's all about expectations schreef:Jammer dat je dat nodig vindt dan ;) Maar ik snap het wel, je moet hier soms echt de meest absurde dingen tot in detail uitleggen omdat ze je er anders toch maar op 'pakken' of het compleet anders draaien... Fora :roll:

Je moet goed oppassen met wat je hoe plaatst op een forum. Ik begrijp perfect dat heel wat mensen zich aangevallen voelen door je opmerkingen hier en op andere topics. Ik heb je al heel vaak zien commentaar geven, en sorry als ik je daarmee voor de borst stoot maar je kan heel grof uit de hoek komen hoor. Maar tot nu toe heb ik me steeds ingehouden om je daarop te wijzen of om op je posts te antwoorden. Ik begrijp de reactie van Cupcakeje dus perfect.

Cupcakeje

Berichtdoor Cupcakeje » 09 feb 2011, 11:28

@Serenity: Oh ik weet al voor ik op "versturen" klik van welke mensen er direct harde kritiek zal komen, omdat het niet in hun visie past. Als ik dan mijn eigen standpunt probeer te argumenteren (daarvoor dient een forum toch dacht ik), dan krijg ik als reactie dat ik me niet aangevallen moet voelen en als ik me toch aangevallen zou voelen dan komt dit door het schuldgevoel dat ik heb door mijn verkeerde opvoedingopvattingen. :roll: Maar ik weet ook ondertussen van welke mensen de leuke reacties of opbouwende reacties komen en die ook respect hebben voor iemand anders zijn mening of opvoedwijze. Maar het is wel leuk om iemand anders zijn opvattingen over een onderwerp te kunnen lezen, we zijn nooit te oud om nog iets bij te leren he :)

Cupcakeje

Berichtdoor Cupcakeje » 09 feb 2011, 11:41

Eerlijk gezegd vind ik jou nog niet eens zo erg... er zijn er die nog veel erger zijn en die soms precies gelijk een boze hond aan mijn been blijven hangen :D

mijn ukkepukje

Berichtdoor mijn ukkepukje » 09 feb 2011, 12:05

je merkt wel dat er altijd mensen zijn die een heel sterke mening hebben over bepaalde dingen, en je weet ook altijd wie er gaat reageren op bepaalde topics. ik vind het vooral grappig :D
maar laten we allen fijn en vrolijk blijven he!
groetjes!!
AfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Feiten en mythes over baby's”