vertel je mening maar...

omj

vertel je mening maar...

Berichtdoor omj » 15 jan 2008, 07:13

gisteren heb ik een gesprek gehad met een mama.
Het ging over de middagdutjes, mama wilt dat ik die inkort tot max 1 uurtje voor haar kind of volledig weglaat!
Het laatste doe ik in ieder geval nog niet want het kindje moet hier nog 8 maand blijven.
Hoe los ik het inkorten op?
Ze slaapt op een kamer van 4 kindjes, ze zijn snel wakker van lawaai.
Haar er later instoppen of vroeger uithalen?
Ik denk dat ik op de 2 manieren de andere kindjes zal wakker maken.
Haar op een andere kamer leggen is geen optie,
daar liggen mijn kleine en nieuwe kindjes.....

Vanaf wanneer laat jij de kindjes geen middagdutje meer doen?
Ik normaal 2 maand voor ze naar school gaan, en jij?

Maar 8 maand vind ik té veel, ik kan dan zelf niet meer op mijn gemak eten of heb ik dan geen pauze....

omp

RE: vertel je mening maar...

Berichtdoor omp » 15 jan 2008, 07:30

waarom wil de mama dat?
is het kindje nog heel moe 's middags en hoe lang slaapt ze normaal?
blijft ze 's avonds nog heel lang wakker mss?
ik persoonlijk ga nooit bewust een kindje wakkerhouden dat nog slaap nodig heeft. Wat ik wel doe, als ik hoor dat ze 's avonds echt moeilijk in slaap geraken, dat is hun dut inkorten. Ik laat ze dan max. 2u slapen in de namiddag maar als ik op de kamer kom en ik krijg hen niet direct wakker, dan laat ik ze gewoon nog wat slapen. Volgens mij is dat kindje nog veel te jong om niet meer te slapen in de namiddag, ze zal dan veel gemakkelijker ziek worden en lastig zijn. Probeer dat eens aan de mama uit te leggen, kinderen geven dit normaal uit zichzelf aan en best is om dat te respecteren.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 09:32

hier weten de ouders dat ze hun middagdutje blijven doen tot ze naar school gaan. Kinderen hebben hun slaap nodig, en indien nodig maak ik ze wakker na anderhalf uur slapen.
Hier vrije dag voor er kritiek komt;

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 10:15

ik had dat gevraagd omdat mijn zoontje anders 's avonds zeer slecht sliep. we hadden dan samen afgesproken om hem tot 15u te laten slapen en niet langer. dus om 15u werd hij uit zijn bedje gehaald. soms was hij zelf al vroeger wakker. nu staat hij wel wat op zijn uur. als hij echt doooooooodmoe is, laat ik hem wat langer liggen, maar meestal doet hij zijn oogjes open als er iemand op de kamer komt, en weet hij dat hij mag opstaan...

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 10:35

Wat doen jullie dan met kinderen die heel weinig slaap nodig hebben?

Mijn oudste is er eentje die zelfs niet de helft sliep van wat gemiddeld werd aangegeven door kind en gezin. Die deed al lang geen middagdut meer voor ze naar school ging. De onthaalmoeder die we toen hadden, heeft geprobeerd om haar nog te laten slapen met de rest, maar dat draaide uit op huilen tot ze weer uit bed genomen werd. Als het toch een keertje lukte, was ze thuis tot een gat in de nacht wakker...

Ze is nu 12 en slaapt slechts 6 à 7 uur per nacht, wat erg weinig is, maar volgens de artsen die we contacteerden voldoende als ze s'morgens uitgeslapen was. En dit is ook het geval (is overdag niet moe, hoewel ze beduidend minder slaapt dan haar leeftijdsgenootjes).

Je kan een kind toch niet dwingen om te slapen?

Anderzijds zou ik een kind dat meteen in slaap valt als je het na de middag in bed legt, zeker niet wakker houden en ook niet vroeger wakker maken dan de rest. Mijn andere kindjes sliepen wel makkelijk na de middag en die liet ik gewoon uitslapen. Waren ze 's avonds wel wat later op, maar dat verandert toch op het moment dat ze naar school beginnen te gaan.

Misschien willen die ouders 's avonds zo snel mogelijk op hun gemak zijn zonder kind?

Enfin... als dat kindje er niet eentje is zoals onze oudste, die echt met minder slaap rondkomt, dan zou ik dat gewoon laten slapen zoals de rest.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 10:42

Ik maak de overgang naar school gewoonlijk door het kindje op een veldbedje te laten slapen in de opvangruimte. De kindjes slapen hier zowat allemaal samen dus is het dan ook rustig. Aangezien er meer licht is in de opvangruimte dan in de slaapkamer ( waar ik rolluiken heb) slapen ze vanzelf minder lang. maar rusten doen ze allemaal tot ze naar school gaan . Tot hir toe geen problemen na 15jaar OM. In vele kleuterscholen wordt een middagsiesta verplicht ingevoerd!

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 12:30

Ik sleutel niet aan dutjes. Kindjes hebben dat nodig. De ene slaapt 1.5u de andere 3. Sommige ouders denken dat ze beter inslapen thuis als ze overdag niet hebben geslapen. Niets is minder waar, want dan zijn ze oververmoeid en vallen ze zeker niet in slaap. Als ze naar school moeten en ze slapen nog in de namiddag, wel dan zijn ze er nog niet helemaal aan toe. Dat is jammer, maar het kan allemaal niet rap genoeg gaan tegenwoordig.

Terug naar “Praktisch”