moeders die al hun huishoudelijk werk zelf doen

die van 13 jan 11:11

RE: moeders die al hun huishoudelijk werk zelf doen

Berichtdoor die van 13 jan 11:11 » 13 jan 2008, 19:50

Weet niet meer van wie de vragen kwamen, maar hier zijn de antwoorden:

Kuisvrouw is met dienstencheques
Strijk doet zij tijdens haar 8u dus ook met dienstencheques.
Ramenwasser (om de 6 weken) 75 euro voor 23 grote ramen (hebben enkel een kleine raam in het toilet al de andere 2 m br. en meer) boven allemaal loodglas dus echt een job om deze te poetsen.
Tuin (is enkel voor het snoeien en onkruid enzo) een kleine 400 euro, gras maaien doet mijn man.

Zoals ik al zei, wonen wij in een groot huis en ik krijg dit niet op een zaterdag gedaan met 3 kinderen bij mij.

En chapeau voor diegene die het wel zelf doen.

Maar voor mij persoonlijk, ik ben niet gek, ik heb ook nog een leven met mijn gezin.

karen

Berichtdoor karen » 13 jan 2008, 20:12

waarom moet je er nu fier op zijn dat je alles zelf doet!?
Ik heb zelf vier kinderen, werk ong 35u/week, en ja ik heb poetshulp. Betekent dat dan dat ik een lui doos ben of wat? Zou ik fierder op mezelf kunnen zijn moest ik die poetshulp niet hebben?
Sorry hoor, wat een belachelijke redenering.
Je kan er ook fier op zijn dat je rekening houdt met je eigen grenzen, dat je prioriteiten kan stellen (en zelf alles kuisen is voor mij nt prioritair, als het maar gekuist is)
Typisch des mensen (of vrouwen?): Altijd zoeken nr iets wat me me 'beter' doet voelen dan de andere
pffffffff

Gast

Berichtdoor Gast » 13 jan 2008, 20:33

Zich beter voelen dan de andere ? Dat geldt dan zeker voor de persoon van 2 replieken hierboven, want 'zij is niet gek'. En de vrouwen die hun huishouden dan wel helemaal zelf doen wel, of wat ? Laat die 'chapeau' dan ook maar achterwege.
Aan al die bekrompen geesten die zichzelf beter wanen dan iemand anders: zet jullie oogkleppen af en heb respect voor ieders keuze !

opstartster

Berichtdoor opstartster » 14 jan 2008, 06:36

Halllooooo, zeg! Ik wil niemand aanvallen, hoor, 't is voor mij ok als je poetshulp hebt, idd, ik heb er geen zaken mee, ik was gewoon benieuwd of er eigenlijk nog werkende moeders - vrouwen waren die hun huishouden alleen runden, dat is alles!

En euuhhh, om 5.00 smorgens sta ik op, poets ik iets (maandag: winkel, dinsdag: badkamer en onze slaapkamer, woensdag: speelkamer en salon, donderdag: living, vrijdag: keuken) en eens de kinderen in bed zitten doe ik de was en strijk, dus de kinderen hebben er niets van last van!

voor mij is het dus goed te doen! Het is wat moeilijker om de kamers van de kids te doen ...

Karen

Berichtdoor Karen » 14 jan 2008, 06:37

Hier een mama van 5 die full time werkt...
We zijn weer reuze aardig voor elkaar hé...@tbm, chapeau !ik vind het knap dat je een bewuste keuze maakt en daar dan ook de consequenties van draagt(geen stempelgeld)
@alle negatieve commentaren tov de tbm: misschien stiekem een beetje afgunstig ? :-)
@opstartster: wij werken beiden full time en hebben 5 kids.Soms doe ik het huishouden alleen, soms hebben we iemand met dienstencheques die ons 4u per week helpt...Ik merk dat ik een hekel heb aan poetsen (en het trouwens ook niet echt goed kan)en wordt dan vervelend en kribbig...sorry, maar dan laat ik het liever doen door iemand die plezier heeft in haar werk ! en krijgen m'n kids een leuke ontspannen mama terug !

Assepoester

Berichtdoor Assepoester » 14 jan 2008, 09:46

Wat een vreemd onderwerp. Leuk voor sommige mama's dat ze al het werk zelf doen. Ik zie het nut daar niet van in. Waarom is dat iets om trots op te zijn? Iedereen doet toch wat hij wil? Mijn prioriteiten liggen echt niet daar. Ik werk 3/4, heb een hekel aan schoonmaken en maak liever tijd voor andere dingen. En voor een belachelijk laag bedrag kan ik (en iedereen) zich veroorloven dat iemand een deel van je werk thuis overneemt. Werk dat ik helemaal niet graag doe. Werk dat er sowieso is, en mij weerhoudt andere dingen te doen die ik wel leuk vind.

In het leven draait alles om keuzes maken :)

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 09:55

toch zijn er gezinnen die zich die poetshulp met dienstencheques zich niet kunnen permiteren ...

ps: ik vind dit geen vreemd onderwerp, erger nog, den dag van vandaag lijkt het - als werkende moeder van 2 à3 kids - vreemd dat je geen poetshulp hebt!!

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 10:06

dank u karen

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 10:09

ik ben de tbm en eerlijk: ik kuis graag, ik zet de radio op, mijn zoontje zit op zijn speelmat, en stofzuigen maar. Hij heeft dan alles in de gaten en kan er volgens mij uit leren. (wie weet, stofzuigt hij voor mij als hij 3j is...) grapje he
en eens ik vertrokken ben, kan ik moeilijk stoppen. Ik geef mijn zoontje ondertussen ook aandacht he, het is niet zo dat hij een uur of 2 alleen moet spelen. Maar ja, ik kuis graag.
Zeker achteraf, als je resultaat van je werk ziet. Mijn ventje komt thuis in een mooi huisje, en wij hebben nog de hele avond... (om te oefenen voor een 2de)

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 10:51

Wij werken beiden fulltime 40 uren per week en dan nog die flexibiliteit die geen grenzen kent en waarvoor we niks extra krijgen. Wij kunnen ons geen extra hulp permiteren, want wij zijn volop aan het verbouwen en dat kost geld.
Kindje is op komst wat ook zijn kosten zal meebrengen en het huishouden zal ik zelf moeten blijven doen anders zal het gewoon blijven liggen.
Ik denk dat ieder dat voor zichzelf moet uitmaken waar hij zijn geld wilt aan uitgeven, maar als ik iemand moet betalen voor iets wat ik zelf beter doe daar begin ik niet aan.

caroline

Berichtdoor caroline » 14 jan 2008, 11:14

Ik heb geen hulp in het huishouden. We werken beide ft, hebben een eigen huis waarin nog veel renovatie en opfrissen moet gebeuren, een peuter van anderhalf en een gevuld sociaal leven. Aangezien we nachttarief hebben, wassen we alleen in het weekend, momenteel staan er dus nog vier overvolle manden te wachten om gestreken/opgeplooid te worden.
Mijn man gaat binnenkort weer studeren (twee jaar) en een paar keer naar het buitenland en dan ga ik wel iemand vragen om te komen poetsen. Anders gaat het niet lukken vrees ik. Allé ja, 75% niet lukken en 25% niet willen ;)

zelfstandige mama

Berichtdoor zelfstandige mama » 14 jan 2008, 11:50

Als ik aan mijn huishouden bezig ben, dan pas heb ik geen zorgen, geen klanten, geen deadlines, geen telefoons (meestal toch), geen gejammer, geen stress, gewoon poetsen of strijken ... Kan zalig zijn! Voor mij werkt het zelfs ontspannend! Gek, hé!

werkende vrouw met poetshulp

Berichtdoor werkende vrouw met poetshulp » 14 jan 2008, 13:07

Ieder doet wat hij of zij zelf wil natuurlijk, maar persoonlijk vind ik het 'zonde' om je schaarse vrije tijd als werkende moeder dan nog voor een groot stuk aan je huishouden te besteden. Dan doe ik liever leuke dingen, met mijn gezin, met vrienden, alleen...
Daar heb ik veel meer deugd van dan voor de 1000ste keer de keuken te dweilen, te wassen en te strijken,...
Als ik 80 ben en terugblik op mijn leven, zal ik mij niet die klussen herinneren, maar wel de goede en toffe momenten waarvan ik genoten heb.

Dus als je het je kan permitteren, moet je in mijn ogen maar 'dwaas' (sorry, klinkt te hard, maar ik vind geen beter woord) zijn om saaie dingen niet uit te besteden. Ik hou niet van het huishouden, dus doe ik zo weinig mogelijk. We eten warm op het werk/school, en we hebben 4u. per week een poetsvrouw.

Maar zoals gezegd, ieder doet wat hij wil. Ik heb er geen last van.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 14:20

te lui om zelf je eigen vuil op te kuisen .... zo noem ik dat!

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 14:36

Awel, dan ben ik maar te lui om mijn eigen vuil op te kuisen ! So what ? Ik werk 80%, heb 1 zoon en er is er nog 1 onderweg en ik poets en strijk gewoon niet graag, dus heb ik een poetsvrouw en doe ik af en toe de strijk weg als ik andere dingen te doen had in het weekend ! Ik geef eerlijk toe dat het ons wel zou lukken, maar zowel ik als mijn vriend zijn geen poetsers, wij haten dit gewoon .. Dus neem ik een poetsvrouw, 4u per week, en iedereen gelukkig toch ?
Mijn ouders werkten beiden full-time (verpleging en zelfstandige), en hadden ook al de jaren dat ik thuis woonde een poetsvrouw, misschien ben ik het zo gewoon, en heb ik dat niet geleerd thuis van zelf mijn eigen kuis te doen ? Kan wel zijn, en het is dan maar zo !

Het is toch iedereen zijn vrije keuze om taken al dan niet uit te besteden ? Sommigen doen zelf het onderhoud van hun wagen, anderen doen de wagen naar de garage, sommigen verbouwen eigenhandig hun huis, anderen niet, enzoverder ... Zo doet iedereen wat hij of zij het beste vind en daarom moet je elkaar toch niet zitten uitschelden ???

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 17:20

Ik snap niet dat jullie dat zo duur vinden. Je betaalt tenslotte amper vijf eur per uur. Spotgoedkoop noem ik dat!

@ hierboven

Berichtdoor @ hierboven » 14 jan 2008, 20:06

voor jou misschien wel maar niet voor iedereen he!!

@|18.20

Berichtdoor @|18.20 » 14 jan 2008, 20:20

spotgoedkoop ? 5 euro per uur, 4 uur per week is 20 euro per week , is 80 euro per maand ; da's rap efkes berekend en iets teveel voor ons !

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 20:48

euh, wij zien dit toch anders ...
¿ 6.70 x 4 uren = ¿ 26.80, 'k weet eht wel met aftrek en zo, maar toch, wij betalen zowiezo NOOIT geen cent belastingen, integendeel! Dus met die aftrek houd ik geen rekening! dus: ¿ 26.80 x 50 weken/jaar= ¿ 1340 !!! Juist maar om wat te dweilen en te strijken ... ik vind het zijn geld niet waard! Met dat geld ga ik liever op reis!!

ikki

Berichtdoor ikki » 14 jan 2008, 21:12

Ok dat is veel maar je moet de belastingsaftrek nog rekenen he!?
je kan het ook anders bekijken, wat kost een etentje? Een dagje shoppen...
als je dan een heel jaar "niets" moet doen .... Tja mijn keuze is snel gemaakt...

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 08:16

Mijn keuze ook! Ik doe het zelf!!!

sonja

Berichtdoor sonja » 15 jan 2008, 10:02

Ik doe ook alles zelf...samen met mijn man! Een schat van een man die niet vies is van een dweil en de afwas.

Ten eerste vind ik het budgettair beter verantwoord voor ons gezin.
Ten tweede heb ik niet graag een vreemde in huis terwijl ik er niet ben. Oké, dat vertrouwen moet je natuurlijk opbouwen.
Ten derde heb ik het nogal graag naar mijn goesting gepoetst. Als het niet zo is, dan loop ik toch zelf opnieuw met kuisproducten rond om het over te doen.

Een vriendin van mij werkt 4/5 en werkt niet op de dag dat ze een poetsvrouw heeft. Ze kan die niet zelfstandig laten werken of het loopt fout. Ze loopt de poetsvrouw achterna om ofwel werk uit haar handen te nemen, ofwel te controleren, ofwel gaat ze zelf aan de slag eens de poetsvrouw terug weg is. Weggegooid geld vind ik persoolijk. Misschien wel een uitzondering, maar ik heb al veel verhalen gehoord van uitzonderingen, ik begin er niet aan!

Thuis waren we vroeger met 3. En ook mijn moeder deed alles zelf. Tijdens weekends en schoolvakanties moesten wij ook de handen uit de mouwen steken.

Enkele mensen die ik ken en die een poetsvrouw hebben, voelen zich echt wel te goed om zelf een dweil in de handen te nemen. Om nog maar te zwijgen over hoe ze over hun poetsvrouw praten...

@sonja

Berichtdoor @sonja » 15 jan 2008, 11:45

mooier ging ik het niet kunnen zeggen

allé, als je nu iedere dag 1 à 2 uurtjes de handen uit de mouwen steekt, tegen de vrijdag is toch alles geklaard ...

Terug naar “Praktisch”