overheid

D

overheid

Berichtdoor D » 09 jan 2008, 07:29

Hello,

Ik werk momenteel 10 jaar in de privé. Voor mijn dochtertje van 6 maand neem ik nu ouderschapsverlof (4/5). De baas heeft het niet graag, ook al noemt hij zijn bedrijf kind- en vrouwvriendelijk (?). We hebben vaste uren (38u/week) en 20 dagen verlof. Tijdskrediet kan ik niet nemen aangezien we met te weinig zijn...
Dus ben ik op zoek naar een andere flexiblere job met glijdende uren en waar ik vooral de kans krijg om op lange termijn 4/5 te werken.
Ik had graag van de mensen die bij de overheid werkten of gewerkt hebben wat info gehad over hoe flexibel ze zijn, wat de mogelijkheden zijn qua glijdende uren, aantal verlofdagen... Dus geen info over sfeer of zo, want dat is volgens mij afhankelijk van waar je terecht komt.
Hoe lang moet je bij de overheid werken om ouderschapsverlof/tijdskrediet te krijgen? Kun je gemakkelijk overschakelen van een fulltime naar een 4/5? Is er qua regeling een verschil tss werken bij de Vlaamse overheid, federale overheid, provincie, lokale overheid...?
Bij welke overheid werken jullie? En hoe flexibel vind je het er?

Alvast bedankt voor de info.

margootje

RE: overheid

Berichtdoor margootje » 09 jan 2008, 07:36

Hoi, Ik werk sinds een maand voor een gemeentedienst en ben overgeschakeld om dezelfde redenen als jij. Ik werk nu wel terug fulltime ipv 4/5de. Vond het nogal raar om dit onmiddelijk te vragen.
Wij hebben glijdende uren beginnen tss 7.30 en 9 en stoppen tss 15-18u. We mogen 8uur in min staan. We hebben véél verlof ivm de privé: met kerst heb ik maar 2 dagen mtn werken en met nieuwjaar ook (brugdagen).
Het loon is wel miniem ivm privé: verdien nu evenveel voor ft als vroeger voor 4/5, maar krijg nu wel maaltijdcheques.
Ondanks dit alles ben i ktoch al aan 't zoeken naar iets anders: de sfeer is hier 0 en ik doe al 4 weken niets. opvang was hier totaal niet, maar dit hangt inderdaad af van waar je terecht komt.
Veel succes.

Gast

RE: overheid

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 12:33

Vlaamse overheid: 35 dagen betaald verlof, recht om jaarlijks 20 dagen onbetaald verlof te nemen (dan worden 35 dagen betaald wel herberekend naar 32,5 dagen) - tussen Kerst en Nieuw sowieso thuis - geen brugdagen

verschillende mogelijkheden om part time te werken, meestal geen probleem, afhankelijk van het niveau moet je een stage doen en na die stage kan je onmiddellijk deeltijds gaan, als de dienst het toelaat.

Glijtijden bij meeste diensten denk ik: tussen 7.30-9.15u, tussen 11.45u en 13.45u, tussen 16u-19u. Gemiddeld 37,5 uur per week te presteren, geen mogelijkheid om recuperatiedagen te nemen.

Federale overheid: 26 dagen verlof + aantal brugdagen + thuis tussen Kerst en Nieuw + mogelijkheid om onbetaald verlof te nemen + mogelijkheid om max 1,5 dag per maand recuperatie te nemen, indien overuren genoeg.

Glijtijden ongeveer dezelfde als bij Vlaamse overheid, uren na 18u tellen niet mee.

Mogelijkheden deeltijds werken ongeveer zelfde als bij Vlaamse overheid.

Veel succes!

Terug naar “Praktisch”