mobilhome

reiziger

mobilhome

Berichtdoor reiziger » 30 mei 2007, 18:46

Wat zijn jullie ervaringen over reizen met een mobilhome met 2 kinderen?
Hebben jullie een eigen mobilhome, welke kosten moet je hiervoor allemaal incalculeren?

bieke

RE: mobilhome

Berichtdoor bieke » 01 jun 2007, 22:28

Hallo,

Wij zijn vorig jaar in oktober met de mobilhome op reis geweest met onze 2 kinderen ((toen anderhalf en drie jaar oud): was fantastisch. Zeker voor herhaling vatbaar. We huurden een mobilhome van de firma Dicar (zeer tevreden van) voor 2 weken. Gezien buiten seizoen viel de prijs nog mee (even duur als een huisje huren).
Grootste budget werd opgeslorpt door huur en mazout. Ik vond het vooral héél practisch dat we altijd onze kinderen te slapen konden leggen. We hebben wel de fout gemaakt teveel kilometers te doen met hen, zo'n mobilhome rijdt niet als een auto en daar hadden wij geen rekening mee gehouden.
We waren erg weg van het idee van Fattore Amico (zijn naar Italië gegaan), maar uiteindelijk bleken de campercampings ons beter te bevallen.
Ik vond het leuke eraan steeds je "huisje" bij de hand te hebben en toch flexibel te zijn (ergens niet leuk, je rijdt door). Je moet uiteeraard wel niet in een stadscentrum gaan rondrijden. Ook kon ik bvb bij de kinderen gaan zitten en hen bezig houden terwijl mijn man reed.
Dit jaar gaan we een weekje mee met vrienden op camping, midden juli, en de prijs voor mobilhome huren vind ik toch te duur in die periode, dus proberen we ditmaal maar eens een tent uit ...

Gast

Berichtdoor Gast » 04 jun 2007, 20:39

up

Bomma

Berichtdoor Bomma » 04 jun 2007, 22:55

Wij gingen vroeger altijd kamperen met een caravan Nu gaan we reeds 15 jaar op reis met een mobilhome, eersy met de kinders daarna alleen en dit jaar zijn we voor het eerst met de kleinkinderen, een tweeling van 3, weg geweest gewoon ZAAAAALIG. Wij gaan bijna nooit op camping maar staan altijd in de vrije natuur op rustige plaatsen. We gaan juist op camping als we grotere steden bezoeken. Welke kosten je moet rekenen, thuis moet je ook eten he dus dat tel ik niet mee. Je hebt wel de prijs van de aankoop of de huurprijs wat niet zo goedkoop is. De verzekering is wel te doen en wegentaks moet je niet betalen. Als je op camping gaat mag je toch een gemiddelde nemen van 25¿ per nacht. Hopelijk heb je hier wat aan, als er nog vragen zijn vuur ze maar af. Ik wens je alvast een leuke reis.

Reiziger @ Bomma

Berichtdoor Reiziger @ Bomma » 05 jun 2007, 19:50

Bedankt voor de info... ik heb inderdaad wel nog wat vragen:
mag je zomaar in de vrije natuur een overnachting doen?
is het niet zo dat de aankoop van een mobilhome hééél duur is? Ik vraag me af hoe lang het duur eer je dit gerecupereerd hebt.
verder vraag ik me ook nog af waarop je moet letten als je een 2de hands mobilhome koopt. Vooral de km-stand vind ik moeilijk.

Bomma

Berichtdoor Bomma » 05 jun 2007, 22:40

Je mag altijd 24 uur op een plaats blijven staan. Dus mag je er ook overnachten tenzij er uidrukkelijk aangegeven staat dat het niet mag. Duitsland en Frankrijk ziijn het meest campervriendelijk, er zijn daar heel veel camperplaatsen te vinden en ook buiten die plaatsen zijn ze zeer tolerant. Ge moet er wel op letten dat je de de bewoners van de plaatsen geen overlast bezorgd dan laten ze je ook gerust. De prijs van de aankoop is natuurlijk een aanzienlijk bedrag, tweedehands is natuurlijk een stuk goedkoper, je moet overwegen of dit wel echt je ding is om zo met verlof te gaan. Ik ken iemand persoonlijk die bij Decuyper in Poperinge is gaan kijken voor een Mobilhome, er werd hem gevraagd of hij een proefritje wilde doen, hij antwoorde "Ja ik wil ermee naar Spanje rijden om te zien of hij ons aanstaat" Hij heeft hem gekregen en is ermee naar Spanje geweest om uit te testen. Daarna heeft hij zijn aankoop gedaan. Ze verkopen bij elke dealer ook tweedehands en dat is wel te vertrouwen, kijken naar km en bouwjaar.

Bomma

Berichtdoor Bomma » 05 jun 2007, 23:10

Nogmaals de Bomma hier, ge kunt er altijd eerst eens ene huren om uit te proberen en aan de verkoper vragen om de huurprijs af te trekken van de aankoopsom als ge er daarna ene koopt. Wij hebben onze 2 MH gekocht bij Urbano in Oostende, heel veel keus en in alle prijsklasses, om te onderhandelen wel vragen naar de baas Paul er valt goe mee te praten. De service is ook zeer goed.

reiziger

Berichtdoor reiziger » 06 jun 2007, 17:17

We hebben er al eentje gehuurd voor een paar dagen, maar ikzelf ben niet razend enthousiast. Niet dat ik het niet leuk vond, maar een aankoop op zich zie ik nog niet zitten. Mijn man zit hierin een hele stap verder en hij probeert me nu langs alle kanten te overtuigen om een 2de hands te kopen. Ik vrees alleen dat hij te impulsief tewerk gaat, vandaar mijn vraag wat er eigenlijk nog allemaal komt bij kijken zodat we niet voor verrassingen komen te staan.

Bomma

Berichtdoor Bomma » 06 jun 2007, 22:29

Als ik je een goeie raad mag geven, indien je er een koopt neem hem dan niet te klein en zie goed uit dat je genoeg bergruimte hebt.

Reiziger @ Bomma

Berichtdoor Reiziger @ Bomma » 07 jun 2007, 20:09

Volgens mij ben je een schat van een bomma. Je tips zijn goud waard.
Moest je nog iets invallen, wil je het hier dan neerschrijven aub?

Bomma à reiziger

Berichtdoor Bomma à reiziger » 08 jun 2007, 04:37

Wel deze schat van een bomma vertrekt over een paar uurtjes naar de Spaanse Pyreneen, dus je gaat me een tijdje niet horen maar als ik thuis kom ben ik hier terug te vinden. Het is wel reeds voor de derde maal dat we naar ginder gaan dus dat zegt genoeg hé. Als ge me je e mail adres geeft wil ik je wel eens enkele fotos doorsturen als we terug zijn. Geen verplichtingen hé ge zijt er vrij van.Groetjes en tot hoors over een 14 tal dagen.

Bieke

Berichtdoor Bieke » 08 jun 2007, 23:20

Een goede maand terug hebben wij ook voor de eerste maal één gehuurd bij Vanomobil in Wevelgem. Omdat we ook van plan waren om één te kopen... Onze kindjes zijn nu bijna drie jaar en de jongste tien maand. Eigenlijk is de jongste nog iets te klein. Wij hebben overwogen om te blijven huren. De aankoopprijs is zo hoog en als je niet minstens vijf keer per jaar een weekend weg kunt of je groot verlof ermee doorbrengen, ben je volgens onze berekening beter af met huren. Ik ben er niet van op de hoogte, maar ik veronderstel dat de rijtaks en verzekering ook tamelijk hoog ligt. Daarbovenop heb je altijd een "nieuw" model.
Eén groot nadeel vond ik, dat je pas kunt beginnen inladen nadat je hem hebt opgehaald. Anders kun je alles van de avond voordien inladen en onmiddellijk vertrekken.
In de toekomst zullen wij dit zeker nog doen, maar toch nog een beetje wachten tot de jongste wat ouder is.

Wij hebben ook in de wilde natuur geparkeerd. Zalig... in de rust... in de bergen... gewoon de max.

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jun 2007, 07:21

Als je goed uitkijkt kan je 2dehands nog een zeer degelijke motorhome vinden voor een spotprijsje.
Mijn ouders hebben vorig jaar een nieuwe gekocht, en hun oude verkocht voor een kliene 4000 euro.
De mensen die hem gekocht hebben, zijn er al vaak mee weg geweest. Dus zo groot hoeft de investering ook niet te zijn.
Onze kinderen vinden het super om met de grootouders weg te gaan.
Zelf ga ik liever op appartement/hotel, hoewel ik het vroeger ook super vond als we met de motorhome op reis gingen.
Het nadeel van een motorhome is dat je er in warme landen niet echt verkoeling kan in vinden, terwijl dit op hotel meestal wel is. Maar voor degene die geen last hebben van de warmte is dit natuurlijk geen probleem.

vdb

Berichtdoor vdb » 12 jun 2007, 22:55

wij hebben nog maar pas een 2dehandsmobilhome aangekocht ,en waar je moet opletten is:
kloppen op het hout om te zien als het niet vochtig of rot is
geen schimmelvorming op de cilicone
dat is het belangrijkste.
anders is bijna alles te vervangen
wij hebben aan een mooi prijsje een mobilhome kunnen kopen en hebben er max 500 euro kosten aan gehad .
ook het aantal plaatsen waarvoor hij is gekeurd moet je nakijken want bv bij urbano gaan ze naar italie om een mobilhome die worden leeg gekeurd en voor bv 5 personen ,die komen aan bij urbano en daar beginnen ze de opties er op te plaatsen en soms gaan er daar heel veel kilo's in waardoor je daar soms een persoon aan verliest bij de weging.
wij waren gekeurd voor 2 + 1 maar ik moest er nog 20 kg kunnen uitnemen en dan had ik een persoon meer ,dus heb ik dit gedaan en is hij nu gekeurd voor 4 pers.
wij hebben 5 jaar met een caravan op reis geweest en het enige nadeel nu met de mobilhome (net een weekend weg geweest) is dat je ter plaatse geen wagen hebt en een caravan laat je daar staat en heb je nog de auto
maar voor ons is dit geen probleem ,wij fietsen toch graag.
maar ik zou nu al niet meer willen terugkeren.
veel plezier nog

Gast

Berichtdoor Gast » 13 jun 2007, 07:04

Zoals hierboven vermeld moet je vooral voor jezelf uitmaken of je op je vakantie veel uitstappen wil maken, want je hebt geen vervoermiddel meer ter plaatste, tenzij je iedere keer gans je boel weer inpakt natuurlijk of de fiets gebruikt. Een mobilhome zou voor mij niets zijn omdat we op verlof toch om de 2 dagen zeker een uitstap maken.

reiziger

Berichtdoor reiziger » 13 jun 2007, 14:33

We zouden alleszins de fietsen meenemen en verder denk ik niet dat het de bedoeling is om langer dan 2 dagen ergens te blijven staan. Dat weet ik eigenlijk niet echt, ik denk dat dit vooral van de omstandigheden afhangt. (omgeving, weer, accomodatie, ....) of vergis ik me?

Merriejane

Re: mobilhome

Berichtdoor Merriejane » 09 aug 2018, 11:47

Ik rakel deze oude post nog eens op.
Wij hebben deze week een 2ehands mobilhome kunnen kopen. Het is een Fiat Ducato, BJ 2002, 104.000km.
We waren al heel lang aan het dromen van een mobilhome, maar dachten aan een budget tussen de 20 en 25.000 euro eer dat we iets zouden vinden naar onze 'vereisten'. Nu hebben we deze voor 16.000 euro kunnen kopen en dat hebben we niet laten schieten.
We zijn jaren bij de schoonouders op vakantie geweest in een stacaravan in Blankenberge. We zijn dus wel vertrouwd met het campingleven. Ook zijn we al enkele keren met vrienden met een mobilhome een weekendje weg geweest. Toen waren we telkens helemaal verkocht dat dat onze ideale vakantie was.
Volgend weekend gaan we een weekendje 'oefenen' op de camping bij de schoonouders. Zo hebben we een achterpoortje als we iets vergeten zijn en toch alles bij de hand. Ik hoop dat het allemaal goed verloopt.
Tips en tricks zijn altijd welkom:
Materiaal dat onmisbaar is
Leuke adresjes van camperplaatsen en campings voor kinderen 8 en 10 jaar
Hebbedingetjes
...

Terug naar “Praktisch”