Nog kindjes na een autike?

Autimama

Nog kindjes na een autike?

Berichtdoor Autimama » 13 jan 2008, 21:55

Het is mss niet meteen de juiste plek om het te posten, maar mijn 'doelgroep' als ik het zo mag noemen zit wel hier.
Ik zou graag mailen met andere auti-mama's die bewust na het kennen van de diagnose bij een vorig kindje toch gekozen hebben voor een nieuwe zwangerschap. En misschien ook mama's die er heel erg mee gewrongen zitten/zaten en het toch juist niet gedaan hebben.

Annelies

RE: Nog kindjes na een autike?

Berichtdoor Annelies » 14 jan 2008, 07:21

Bij ons was kindje nummer 2 auti... We verwachten nu nummer 4!
Mijn mail:
ikbeneensterrenkind@hotmail.com
Mijn blog:
http://ikhouvanmijnzorgenkindje.skynetblogs.be/

leli

Berichtdoor leli » 14 jan 2008, 07:28

Wij zijn na heel veel twijfels, gesprekken en onderzoeken ook gestart aan nummer drie!

groetjes

sandra uit Antwerpen

Berichtdoor sandra uit Antwerpen » 14 jan 2008, 07:58

Hallo

Wij zijn gestopt na 1 kindje, niet alleen door ASS maar ook door IVF en hellpsyndroom, dat samen was ons net iets teveel.

groetjes en succes met je beslissing

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 09:27

Wij hebben een schitterende auti-zoon van 8.
Daarna wel nog kindjes geadopteerd.
We wilden sowieso ook adopteren (zonder diagnose ASS).
Maar we hebben wel bewust gekozen voor geen tweede zwangerschap.
We hebben met onze zoon heel veel geluk. Hij is enorm lief. En hij kan veel.
We kennen te veel gezinnen waar een volgende kindje niet alleen ASS heeft maar ook mentaal gehandicapt is. Dat durfden we niet aan.

Groetjes,
Een heel gelukkige mama van 3

effe ano

Berichtdoor effe ano » 14 jan 2008, 21:00

mijn zus heeft drie kinderen:
meisje van 11: ok
jongen van 6: hoogbegaafd en ASS
jongen van bijna 2: duidelijke ontwikkelingsvertraging en sterk vermoeden van ASS (nog te vroeg om daadwerkelijk te testen)

Hou dit toch maar in je achterhoofd bij het kiezen voor een volgende zwangerschap...

Nathalie

Berichtdoor Nathalie » 15 jan 2008, 06:54

De zus van een ex haar 3de kindje heeft ASS, 4 de kindje ook maar veel erger. De prof had hun gezegd dat als ze nog kindjes wilden, die ook ASS gingen hebben en dat het altijd in ergere mate ging zijn..

Annelies

Berichtdoor Annelies » 15 jan 2008, 07:34

Daar snap ik nu eens niks van. Mij hebben ze duidelijk laten weten dat we niet meer kans hadden als gelijk wie om bij een volgend kindje ASS tegen te komen. En ik denk dan bij mezelf dat het inderdaad wel moeilijk en zwaar kan zijn om er nog bij te nemen maar ik heb er eerlijk gezegd niet bij stilgestaan dat wij nu meer kans hebben dat kleine broer en kleine zus nu meer kans zouden hebben op ASS.
Waarom zijn de basisvragen bvb steeds of je een moeilijke zwangerschap had of niet? Dat zou dan toch willen zeggen dat erfelijkheid er niet altijd mee te maken heeft? En als je nu zwanger bent van een spermadonor dan weet je toch nooit of die ASS had? Dat kan toch niet getest worden?

@Annelies

Berichtdoor @Annelies » 15 jan 2008, 07:54

Onderzoek heeft ondertussen uitgewezen dat er wel degelijk een verhoogd risico bestaat als er al kindjes met ASS in het gezin zijn. Google eens op "autisme en erfelijkheid", je komt dan vanzelf wel uit bij de verschillende onderzoeken en de conclusies.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 08:45

Kan ik ook beamen,mij hebben ze ook duidelijk gezegt dat het risico voor een volgend kindje met ASS groot was.In de familie van mijn man hebben er drie neefjes ASS.Wij hebben ook lang nagedacht ,omdat ook een nieuw kindje,voor extra aandacht zou zorgen .We waren bang dat ons meisje daardoor minder aandacht zou krijgen en ik werk voltijds.

Annelies

Berichtdoor Annelies » 15 jan 2008, 08:53

Jamaar, bij ons in de familie heeft niemand ASS. Hoe zou een volgend kindje in godsnaam iets kunnen overerven van hem? Dan moet het toch in vorige generaties al hebben gezeten? En ik heb al eicellen gedoneerd en toen zeiden ze dat er geen risico was voor de wensouders!

Nathalie

Berichtdoor Nathalie » 15 jan 2008, 09:01

De prof zei ook dat het tot 3 generaties ver weg kan zitten..
Weet jij echt of de neef van je overgrootvader ofzo geen ass had?? Kan ook in lichte mate geweest zijn en zoveel jaren terug was er nog niet zoveel over bekend.

Autimama

Berichtdoor Autimama » 15 jan 2008, 09:26

@ Annelies, ik ga je mailen!

In onze situatie is het vermoeden er dat mijn schoonvader het zou hebben, maar ik spreek met 2 woorden. Na onderzoek bij mijn partner (waarbij ik een zwaar vermoeden had) is gebleken dat hij absoluut géén ass heeft. Zijn hogere intelligentie en zijn opvoeding hebben voor twijfels gezorgd.
Ik vind het een énorm zware beslissing, het blijft een gok...
Mijn ass-kindje doet het ook erg goed, hij heeft wel kansen, hoewel het ook dan moeilijk zal zijn in deze toch wel 'onverdraagzame' wereld. Natuurlijk weet ik dat het veel erger kan, en dat wil ik niet.
Ik vind het soms een heel egoïstisch idee, waarom na al wat we al doormaakten dan nog steeds dat intens verlangen?
Is dat dan bij jullie stilletjes weggegaan, of kunnen jullie er ondertussen mee leven?

mams

Berichtdoor mams » 15 jan 2008, 10:14

ikzelf heb ook lang getwijfeld voor een derde, en het babietje had er zeker gekomen als onze jongste geen ass had. hij is nu 3 en een half en echt wel een lieverd maar hij telt voor 10...
aan mijn man zijn kant is er een neefje met ass en hijzelf heeft toch ook autisme-symptomen (maar hij is hoogbegaafd dus wordt het autisme altijd goedgepraat, zo ook bij het neefje... by the way ons zoontje is niet hoogbegaafd, ik vrees zelfs dat hij een grote ontwikkelingsachterstand heeft, wordt momenteel getest. doordat hij niet of amper praat is het heel moeilijk om iets los te krijgen)

@autimama

Berichtdoor @autimama » 15 jan 2008, 10:15

Autisme is vaak erfelijk, maar KAN ook zomaar opduiken.
Garanties heeft niemand.
Maar geldt dat niet voor elk kindje dat geboren wordt?

Wij hoorden oorspronkelijk dat een tweede zwangerschap (eerste heeft ASS) een kans van 1 op 20 op ASS gaf.
Een buitenstaander ziet vaak alleen die 19 kansen dat het goed gaat.
Maar als je dag en nacht met ASS te maken hebt, denk je nu eenmaal beter na.

Op de mailgroep waar ik een tijdje meegelezen heb, spraken de handtekeningen voor zich: Héél veel gezinnen met meerdere ASS-kinderen.

Annelies

Berichtdoor Annelies » 15 jan 2008, 10:28

Nooit of te nimmer heeft iemand over een percentage van kansen gesproken dat een volgend kindje zou hebben op ass. Wat ik wel heb gehoord is de kans op down... Maar zelfs die testen hebben wij nooit ondergaan. Als je zwanger wil worden heb je kans dat het niet lukt, als je zwanger bent heb je kans dat het misgaat, als je bevalt heb je kans dat je kindje 'iets' heeft of net niet... Maar inderdaad ik heb wel stilgestaan bij de kans dat als ik straks iets tegenkom en ik niet meer voor mijn kind kan zorgen dat anderen wel weten wat hij heeft en hoe ze met hem om moeten gaan. Ik maak me geen zorgen om de kleine broer die op komst is. Gelijk wat hij heeft of niet heeft, hij is welkom!

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 11:55

autimama, ik zit in identiek dezelfde situatie.
mag ik je mailadres eens?

Terug naar “Gezondheid”