aandachtsstoornis

Nadia

aandachtsstoornis

Berichtdoor Nadia » 11 jan 2008, 13:38

Klopt het dat ze de diagnose "aandachtsstoornis" niet voor de leeftijd van 6 jaar kunnen stellen?

Ons zoontje is pas 5 jaar. Voor ons is het duidelijk dat hij aandachtsstoornis heeft, niet zozeer hyperactief is maar wel impulsief is.
Al 2 jaar wordt hij getest zonder dat we wijzer geworden zijn.
Hij is snel afgeleid, kan zich niet concentreren, doet wat in zijn hoofd schiet, het schijnt niet tot hem door te dringen als je hem iets vraagt, complexe opdrachten kan hij niet aan, hij is in de klas zeer traag.
Van de school zou hij de kleuterklas moeten dubbelen omdat hij "nog niet rijp is".
Maar voor mij is er meer aan de hand.
Volgens de testen zou hij geen ASS hebben.

Gast

RE: aandachtsstoornis

Berichtdoor Gast » 11 jan 2008, 15:05

Een beetje geduld hebben met je kind kan eigenlijk ook geen kwaad. Mijn zoon is ook van het impulsieve soort, en we moeten die strikt in de gaten houden, maar het betert met de leeftijd. Je bent ouders voor iets he... het is aan jou om je kind meer aandachtig te leren zijn. Ook de moeilijke gevallen moeten dat leren.

x

RE: aandachtsstoornis

Berichtdoor x » 11 jan 2008, 20:01

Hallo,
Mijn zoontje heeft de diagnose ass en onlangs heeft de psychologe van het revalidatiecentrum me verteld dat er waarschijnlijk de diagnose ADD nog zal kunnen bijkomen. Mijn zoontje kan zich totaal niet concentreren, zelfs op school zijn flesje chocomelk leegdrinken lukt niet(zit daar nog helemaal alleen terwijl andere kinderen al op de speelplaats zijn, de juf moet hem daarop wijzen vooraleer hij verder drinkt) thuis lukte zelfstandig eten en aankleden niet. De juf zegt dat de intelligentie er wel is, dat het hem gewoon niet lukt om een opdracht af te werken.
Nu wou men van het reva uit hem medicijnen laten nemen(rilatine), maar ik ben daar niet echt voor te vinden en heb gezegd dat ik nog wil wachten. Ook de juf vind dit niet nodig en aangezien het eerste leerjaar toch minder chaotisch is dan een kleuterklas denkt ze dat het volgend schooljaar wel zal lukken. Nu ben ik al maanden bezig om hem zelfstandig te laten aankleden en heb nu eindelijk de truc gevonden: ik werk met een klokje, een pictogram en een beloning en het werkt! Sinds kort kleed hij zich s'morgens en s'avonds alleen om. En verwacht natuurlijk zijn beloning. Deze stimulans helpt hem om zich te concentreren tot zijn opdracht klaar is. Die beloning kan zijn: een verhaaltje lezen, 10 minuten langer opblijven en s'morgens mag hij nog even tv kijken als er tijd over is.

Terug naar “Gezondheid”