Vervolg PVL

val

RE: Vervolg PVL

Berichtdoor val » 21 sep 2007, 22:12

Hallo Jessy,

Inderdaad Senna zou volgend jaar de éde kleuterklas doen. In principe zou hij reeds naar de 3de kleuterklas mogen gaan, maar ik denk dat hij daar enigszins niet rijp voor zal zijn en ik wil ook niet dat hij bij zijn broer in de klas zou zitten. Op motorisch vlak denk ik dat het wel haalbaar zal zijn. Er zullen natuurlijk wat aanpassingen moeten zijn maar er zijn geen trappen in de school en Senna stapt (eigenlijk is het meer lopen) zeer vlot met zijn Kay Walker en zonder Kay Walker kan hij houterig stappen. Als hij valt, dan zoept hij "ik ben goed gevallen hoor". Hij doet zich zelden pijn. En dan trekt hij zich op aan iets in de buurt of iemand trekt hem recht. Dus daar maak ik we eigenlijk weinig zorgen over. De beslissende factor voor het al dan niet lukken van een klassieke school is zijn concentratie en zijn CVI. Ik oefen nu zeker 4 maal per week half uur tot 1 uur met hem. We leren puzelen (doet nu zeker al 12 stukjes puzel), blokkentorens achtermaken, lijnen trekken van li naar re, knippen etc. Wij gaan daarvoor 1 maal per maand naar een kinesiste die zich bezighoudt met psychomotoriek. Ze volgt hem nu 2 maand en zowel zij als ik zien een goede vooruitgang in het concentreren en focussen. Hopelijk blijft het zo evolueren.
Senna zou recht hebben op 4 uur GON omdat er een motorische problemen zijn en er een matige CVI is. Maar ze zeggen ons wel dat dit dan eigenlijk 4 lesuren zijn en dan nog met eenkorreltje zout te nemen. Ook zou ik hem nog een kine in de buurt moeten vinden die hem 2 en liefst 3 uur per week kan zien.
Maar Jessy, misschien maak je je wel te veel zorgen. Volgens Veerle (KA) is Xander algemeen veel beter dan Senna. Ze zei ook wel dat zijn zusje een vlugge was.(verder zegt ze niets hoor en het is omdat ik er altijd naar vraag)Misschien vergelijk je te veel. Ik doe dit ook altijd met Senna en Mika die 9 maand ouder is. Ik denk dat wachten met de GON geen slechtt idee is. In de eerste kleuterklas is het nog veel spelen en zo. 2 de en 3de kleuterklas begint meer voorschools te worden. Vorig jaar hebben wij Senna naar een type 4 school laten gaan omdat deze enerzijds net naast de deur lag(was nog dichter dan Mika zijn schook) en omdat ik toen nog fulltime in Brussel werkte en de therapiën niet rondkreeg.
Dit jaar laten wehem nog naar die school gaan omdat we net verhuisden,ik een nieuw werk had en een jaar wou om mij te organiseren. Ondertussen leer ik wat mensen kennen in school etc. Ook hadden zowel mijn man en ik de indruk dat hij er nog veel baat zou bij hebben om er nog een jaartje te doen, zodat er nog iets meer individueel met hem kanworden gewerkt. Nu zitten ze met 9 in klas en in de school waar hij naartoe zou gaan met ongeveer 14 of zo. Dus dat valt ook wel mee.

@Kristien,

Ik kan alleen maar het commentaar van Tabitha volgen. Wij zijn nu net verhuisd naar een bestaande woning. Er komt zoveel bij kijken en wij hebben alles grotendeels in de zomer gedaan en de kinderen zijn heel veel naar mijn mama gegaan. Een nieuwbouw zal zoveel meer stress bezorgen en ik denk dat je al zo veel te doen hebt en mag rondlopen. En alles is al aangepast aan Robin. Ik persoonlijk zou niet twijfelen als het huis in goede staat is en er niet te veel moet aan worden gewerkt. Vergeet ook niet dat je hier precies zal weten hoeveel je betaald, terwijl een nieuwbouw toch altijd boven het budget uitkomt. We horen je beslissing nog wel.

Groetjes, Val

Kristien

Berichtdoor Kristien » 24 sep 2007, 22:38

Hallo allemaal,

We hebben dus gekozen voor de bestaande woning. Het is een huis van 12 jaar oud in een perfecte staat. We kunnen er in het eerste kwartaal van 2008 intrekken.
In het begin gaan we bijna geen kosten hebben.
In de badkamer hebben we enkel een gewone douche (wel voorzien van railsysteem en draagzak). We gaan misschien voorlopig de douche eruit gooien om een bad te zetten en dan later het bad eruit voor een inrijdouche.

We gaan eerst kijken (als we er wonen) hoe deze badkamer meevalt, maar er zijn mogelijkheden voor eventuele aanpassingen.

Er is een railsysteem vanuit Robin zijn kamer ( via een schuifdeur) naar de badkamer. De rail loopt dan over het toilet, verzorgtafel tot in de douche.
Overal zijn er breder deuren en de gang is 1 m 50 breed. Verder is er een keuken met een tafel waar hij enkel onder kan rijden. Alles is gelijkvloers. Er is een dubbele garage volledig verbonden aan het huis via een achtersas (heel ruim).
Heel het huis heeft vloerverwarming (nergens radiators) dus moet je enkel rekening houden met ramen. Qua plaatsing van meubels vind ik dat ook wel een pluspunt.

Voila, nu zijn jullie op de hoogte.
Heb nu weinig tijd maar ik hoop jullie binnekort meer te vertellen.

Groetjes,

Kristien

Jessy

Berichtdoor Jessy » 24 sep 2007, 23:14

Hallo allemaal!!

@Tabitha
Xander kan zich inderdaad verplaatsen, maar geen trappen of opstapjes. Ook verre afstanden, turnen, pauze (spelende kindjes, hoe vlug lopen ze niet es tegen elkaar). Daarom is het schooltje waar hij naartoe gaat wel een groot voordeel, geen trappen. Het is inderdaad leuk dat de dircteur langs is gekomen om ons gerust te stellen. Ik wist al naar welk schooltje de kids zouden gaan, maar had nog de stap niet 'durven' zetten om een gesprek te regelen. De directeur had op een morgen gehoord van onze Xander en dat het voor ons zo gevoelig lag en belde mij op om eens langs te komen... en nog geen half uur later stond hij aan onze deur. Gelukkig zijn het inderdaad kleinere klasjes, amai 24 tot 34 kindjes bij Noa, dat laat inderdaad de moed en geloof bij u zakken...

@Val
X heeft geen kay walker. Ik had er wel al van gehoord, maar de kinesiste was er niet voor te vinden. Hij stapt redelijk houterig, alhoewel dat de laatste dagen wat verbetert is... Ik vind da helemaal niet erg dat je dat vraagt aan Veerle hoor, ik vraag ook soms wel es hoe het met jullie gaat zu, hihi...
Wij hebben nu al voor de derde maal op rij naar het COS geweest, en vandaag was het om de fijne motoriek te testen. Dat was dus puzzelen (da ging wel), strepen trekken (zus en zo), knippen (hij had nog nooit een schaar in zijn handjes gehad, laat staan dat hij al kon knippen, haha. Ik dacht dat ze daar nog te klein voor waren, blijkbaar niet dus), enz. Hij heeft het er nog redelijk goed vanaf gebracht, vooral de blokken stapelen, dat is zijn lievelingsbezigheid, omdat hij dat altijd in zijn sta-apparaat doet. Dus, gevolg, alles wat hij in zijn pollekes kreeg... was om te stapelen!!
In verband met school, hebben we ook wel een reuzegeluk dat de bobath-therapeute slechts 3 min. van 't school woont, dus dat zal goe te combineren zijn.

Vele groetjes,
Jess

Tabitha

Berichtdoor Tabitha » 25 sep 2007, 21:28

Proficiat Kristien!
Ik denk dat je een goede keuze gemaakt hebt.

Ik heb niet veel tijd om te schrijven want het is superdruk en 1 van onze kamermeisjes heeft me in de steek gelaten.
Groetjes,
Tabitha

Ellen

Berichtdoor Ellen » 25 sep 2007, 22:44

Dag Kristien,

Eeuwen geleden ... ik ben nog eens aan het surfen geslaan en zie je naam nog steeds in het forum.
Ik lees dat jullie zonet een huis gekocht hebben. Tof !
Bij ons is het super druk en vliegt de tijd.
Marie is ondertussen al 5.5 jaar en we zijn dus nu aan het uitkijken naar een school waar ze vanaf volgend schooljaar terecht zou kunnen.
Dat is blijkbaar niet zo gemakkelijk ... veel keuze lijken we niet te hebben.
Onze oudste zit ondertussen in het tweede leerjaar en met haar zijn we deze vakantie testings begonnen omdat de juf toch vond dat ze concentratieproblemen had. De testen bevestigen dit en ook grof motorisch blijkt ze serieus uit te vallen. Een diagnose is er nog niet, zou binnen een week of zo misschien wat meer nieuws hebben.

Hoe oud zijn jouw kindjes ondertussen ?
Ik ga proberen om nu wat geregelder terug te komen...

Tot binnenkort ?

Ellen

Kristien

Berichtdoor Kristien » 26 sep 2007, 22:16

Hallo allemaal,

@ Ellen,

Wat fijn dat je hier nog eens langs komt. Het is inderdaad al even geleden, maar dat geeft toch niet.
Je bent hier altijd welkom.
Ja, een nieuwe school kiezen is altijd weer even moelijk. Gaat ze er graag naartoe gaan? Zijn de klassen niet te groot? Is de afstand niet te groot? enz...
Nu, wij hadden eigenlijk geen keuze. Diepenbeek is bijna de enige type 4 school van Limburg (in Heusden is er ook nog één, dacht ik)
Marie zit nu nog in Merlijn? Dat is wel vreemd dat dat tot 6 jaar mag. Bij ons was de opvang tot 4 jaar en dan moeten de kindjes overgaan.

Elle, ik ben de naam vergeten van je oudste (of was het Laura???). Hebben jullie zelf niks gemerkt aan haar? Of had je zelf ook af en toe twijfels. Grote gevolgen zullen er toch wel niet zijn, dan. Of ben ik mis?
Het is natuurlijk wel niet leuk om zulke dingen te horen, hé.

Veel succes met het zoeken naar een goede school.
Laat maar weten hoe het verder met jullie gaat.

groetjes,

Kristien

P.S. Onze Robin is in september 5 geworden en onze Milan wordt op 31 maart 2 jaar. (gecorrigeerd is hij pas 2 op 6 juli 2008)
Ik weet niet of je het hele forum gelezen hebt, want het is een serieus boek geworden, he.

Kristien

Berichtdoor Kristien » 26 sep 2007, 22:31

Hoi allemaal,

@ Val,

Kan je mij vertellen hoe er bij Senna CVI vastgesteld is?
Robin wordt namelijk binnenkort getest op C.V.I. in het C.O.S. in Leuven.
Dr Peirens zou dit doen.
Heeft Senna al zo'n onderzoek gehad?

@ Tabitha,

Dank je wel voor de goede raad i.v.m. de aankoop an ons huis. Ik heb naar je geluisterd, hé. HIHI.
Ik ben er wel content over, hoor. Nu zijn we toch wel een beetje ons huis aan het opknappen om het zo spoedig mogelijk te koop te zetten. Nog even de ramen sappen en de tuin wat beter onderhouden. Binnen alles eens rustig opruimen en wat weg mag naar het containerpark en naar de kringloopwinkel
Ik denk eigenlijk dat we beter een container aan de deur zetten want ik ben echt van plan om veel weg te doen.
Trouwens ons nieuwe huis heeft niet echt veel bergruimte. Tijd voor de grote schoonmaak!!!

Wat fijn dat Noa terug een goed vriendinnetje heeft. Gaat ze nu al regelmatig
met de bus of wordt ze nog vaak gebracht?

Volgende week dinsdag is het voor Robin weer zover. Dan krijgt hij botox. Gelukkig gaat Franc mee want zo afscheid nemen in de OK is niet echt iets voor mij. Hopelijk speelt het probleem van droog blijven niet teveel een rol.
Vorige keer had hij zo'n twee weken enkele accidentjes. Hij was toen nog maar pas droog, maar toch de dokter had ons toch gezegd dat het tijdelijk wat meer zou opspelen. Ook het speekselverlies zou kunnen verergeren. Daar heeft Robin niet echt veel last van. Af en toe als hij naar tv kijkt moet ik eens zeggen: "Robin, slik eens".

Ja, zo'n miniwalker ken ik niet echt. Ik heb vroeger wel eens gebeld naar mensen uit het Leuvense en die deden een ZOEF ZOEF weg van het merk Atlas. Als je die mensen soms eens wilt bellen kan ik je wel hun nummer geven.

Voila, mensen, ik ga het hierbij laten.

groetjes en tot binnenkort,

Kristien

val

Berichtdoor val » 27 sep 2007, 20:02

@Kristien,

Bij Senna dachten ze al vrij vroeg aan CVI. Toen hij nog in het kinderdagverblijf zat is het begonnen met de volgende 2 vaststellingen:
1 als een koe of een auto stil stond viel hem deze niet op. voor hem was dit deel van het landschap.
2 als één van de rherapeuten binnenkwam reageerde hij niet , maar vanaf dat ze begonnen te praten(ook al was dat niet tegen hem), reageerde hij heel enthousiast en wou hij dat ze hem meenamen.
Andere opmerkingen waren dat zijn aandacht moeilijk vast te houden was als hij naar iets moest kijken. TV kijken deed hij niet.
Deze opmerkingen werden gemeld aan het COS en deze hadden ons aangeraden om contact op te nemen met Spermalie van Brugge. Dit is nu ook onze thuisbegeleidingsdienst.
Zij komen regelmatig thuis met tips om met Senna te werken en toen hij 2 jaar en 7 maand was hebben we hem daar getest. We wisten toen nog niet of hij naar een gewone school zou gaan of niet en indien wel dan kon hij eventueel 4 uur GON krijgen (combinatie motorische handicap en visueel). Toen hebben ze besloten dat hij toch aan matige CVI lijdt.
Volgende testen herinner ik me:
toren maken
blokken naast elkaar leggen en voor elkaar
gekleurde stukjes op drukke achtergrond zoeken
plaatjes bekijken en zeggen wat het is .
verder weet ik het niet meer
Ik weet ook nog dat hij moeilijk foto's van ons moeilijk herkende.Ook schematische zaken waren moeilijk; vb tekening van auto .
1 van de kenmerken van CVI is dat ruimtelijk ijnzicht zeer moeilijk is voor die kinderen. Voorbeeld een foto van een tuutje van opzij gezien versus een tuutje van voor of boven gezien. Ze herkennen nie altijd wat het is. Voor CVI kinderen is kijken zeer moeilijk. Ze hebben het eens vergeleken met hoe moeilijk kijken is voor ons als we moe zijn. Nu gaat het al veel beter maar als je Senna vroeg wat er op een blad stond, zag je zijn ogen een blik werpen op het blad en zijn blik ging dan bijna direct naar iets anders.
Het goede nieuws is dat je er echt wel kan op oefenen, maar het vraagt veel energie en geduld. Ik werk gemiddeld 3 uur per week met hem individueel. Dan
bouwen we torens die hij moet achtermaken, in een doos blokken op een zekere plaats zetten dat hij dan weer moet copieren, puzels maken, lijnen trekken van één punt naar een ander punt, knippen, plaatjes bekijken. Ook heb ik het spel "Wat ik leer in de kleuterklas" gekocht die zeer nuttig is. Het is altijd zeer moeilijk om te zeggen of concentratie een probleem is of de CVI maar ik heb me latenvertellen dat deze bij kinderen met CVI niet van elkaar te schheiden zijn. O ja, zwart-wit is moeilijk en ze herkennen het best zeer felle kleuren.

Voila, hopelijk heb je er iets aan.

Proficiat met je huis. Hopelijk gaat het wat rapper opgeruimd zijn dan het onze. Het is nog steeds een slagveld bij ons.

Groetjes

Kristien

Berichtdoor Kristien » 27 sep 2007, 23:35

Hoi Val,

Wat mij bij Robin opvalt is dat hij heel moeilijk lijntekeningen kan herkennen.
Tekeningen die in de helft worden aangeboden (horizontaal of verticaal) waarbij hij de tweede helft moet zoeken gaat niet.
Ook tekeningen met een felle drukke achtergrond zijn uit den boze.

Verder kende hij bv geen strijkijzer bij de tekeningen van de thuisbegeleiding. Mijne man zei toen " hoe wilt ge dat hij dat kent, als ge bijna nooit strijkt?!!!"
Het was om te lachen maar dingen die niet vaak ziet zijn voor hem echt te moeilijk.

Robin heeft ook ene hele tijd gewoon geen interesse gehad in de vragen " wat is dat?, wat zie je hier? enz..
Rond zijn 3 jaar is hij veel en snel achter elkaar getest geweest door thuisbegeleiding, C.O.S en op school.
Die prenten kon hij niet meer zien.

Testen waarbij hij kleur EN vorm moet onderscheiden worden bijna alleen op kleur gemaakt.

Ik moet volgende week eens bellen want in juni heb ik contact gehad met het C.O.S. maar ben nog altijd niet opgeroepen.

groetjes,

Kristien

Kristien

Berichtdoor Kristien » 28 sep 2007, 22:23

Hallo allemaal,

ik heb nog enkele leuke foto's gekregen die onze babysit gemaakt heeft.
Ik vind ze reuze mooi!

groetjes,

Kristien

Attachment : DSC00938 (450 x 600).jpg

Kristien

Berichtdoor Kristien » 28 sep 2007, 22:24

Hier onze Robin

Attachment : P1010825.JPG

Kristien

Berichtdoor Kristien » 28 sep 2007, 22:25

Hier een foto van onze twee schatten

Attachment : P1020892.JPG

Kristien

Berichtdoor Kristien » 28 sep 2007, 22:27

Nu zal ik maar stoppen.
(Ik heb op de computer meer dan 1000 foto's van de mannen staan.)

groetjes,

Kristien

Attachment : P1020906.JPG

Tabitha

Berichtdoor Tabitha » 02 okt 2007, 11:29

@Kristien
Veel succes met de Botox vandaag.
Hopelijk verloopt alles goed en is Robin niet te bang.
Ik ben blij voor jullie dat de kogel door de kerk is wat het huis betreft.
Ik denk echt dat je er goed aan gedaan hebt.
Mijn ouders zijn nu aan het bouwen en als ik zie hoeveel geloop er daar bij komt kijken.....amai...ik zou er nooit aan beginnen.

Grote schoonmaak, ja dat is het moment.
Een mens verzamelt toch eigenlijk veel te veel gerief dat je niet nodig hebt hé.
Ik kan ook nooit iets weggooien (Jos zou het daarintegen allemaal weggooien)

Noa'tje stelt het goed op school maar huilt nog elke morgen (ik kan daar echt heel slecht tegen).
Het duurt blijkbaar wel niet lang hoor...maar haar zo zien vertrekken vind ik echt vreselijk.
Vorig jaar heeft ze dit nooit gedaan. Ze huilde vorig jaar als ze eens niet naar school kon.
Ze zegt ook al een half uur voor de bus komt dat ze niet naar school wilt.
Ze wil bij mama blijven of met zus mee.
Ik hoop dat ze dat niet te lang meer doet.

Ik ben nu wel overtuigt dat we de juiste keuze gemaakt hebben.
Het blijft natuurlijk heel spijtig dat ze een handicap heeft en naar zo'n school moet maar daar is nu éénmaal niets aan te doen.
Vorige week was er een infodag voor de ouders.
We konden 's morgens eens kennismaken met alle mensen die Noa begleiden of verzorgen.
Ewel er heerst daar echt een hele goede sfeer.
Zo'n sympathieke mensen allemaal die echt met hart en ziel met Noa op een positieve, stimulerende mannier bezig zijn.

De dag erna had ze een facultatieve vrije dag en is ze nog eens meegeweest om Luna naar school te brengen.
We kwamen daar natuurlijk C. haar beste vriendinnetje van vorig jaar tegen.
Op verzoek zijn we eens op bezoek geweest in het klasje.
Toen zijn m'n ogen eigenlijk open gegaan.

Een leuk klasje hoor met vrolijk rondhuppelende kleuters en felle kleurtjes, MAAR..........heel klein en druk (ik kon bijna niet binnen met de rolstoel door alle kastjes en stoeltjes .....overal zaten kindjes in verschillende hoekjes te spelen (op een verhoogje, op kussens op de grond, op het bovenste verdiepje enz.
Overal leuk speelgoed waar Noa niet aan of bij kan.
Toen dacht ik echt dat ze daar meer gefrustreerd zou raken dan iets anders.
In het 2de kleuterklasje is er ook geen toiletje meer en moeten de kleutertjes alleen naar het toilet op het einde van de gang (euh? geen optie voor Noa).
Dus ja, eindelijk niet meer twijfelen...het doet deugd.

Zondag hebben we het verjaardagsfeestje gevierd van Luna en Noa.
We deden een feestje thuis en er kwamen 7 kindjes. 5 kindjes uit Luna's klas en dan Camille met haar zusje (die even oud is als Luna).
Ze hebben zich super geasmuseerd en Noa en Camille plakten en knuffelden en kusten elkaar de hele middag door.
Noa had de week voordien al een schilderijtje gemaakt voor Camille.
Hopelijk lukt het om blijvend contact te houden.
Ik probeer volgende week eens een foto door te sturen.

Groetjes,
Tabitha

kris

Berichtdoor kris » 03 okt 2007, 16:34

Hallo,

De tijd gaat toch ontzettend snel hé¿ september is alweer achter de rug.
¿t Komt natuurlijk ook omdat we eigenlijk nog niet stil gezeten hebben hoor¿.

Jules werd gebotoxd de week voor de school begon¿
Dit in het UZBrussel, daar wordt dit gedaan onder lichte sedatie, en niet onder volledige narcose zoals bij jullie. Dit komt omdat de prof. alleen maar in de onderbenen en de bovenbenen doet, en niet in de heupen. (dit gaat door de buik heen en dus daarom is er volledige narcose nodig) Onze kinesiste die hem behandelde in het ZP was daar wel voorstander van maar de prof. niet, zodus. (ik weet het ook niet hoor, de één zegt dit de ander zegt dat¿ Hoe meer je in contact komt met verschillende kinésisten, dokters enz. ¿ (wat in ons geval zo is) allemaal hoor je steeds weer wat anders¿

In tegenstelling tot de vorige keer moest hij nu niet in het gips, er werd na de botox wel direct maat genomen voor nieuwe binnenschoentjes en tot die klaar waren moest hij zijn oude (en nu zijn nieuwe) ook ¿s nachts dragen. Ook heeft Jules nu een nieuw machien: zijn nieuwe runner. (ik ga volgend w-e eens een foto nemen) Als hij er zin in heeft is dit echt een prachtig ding, want nu kan hij eindelijk eens een beetje doen zoals de andere kinderen: nl. gaan waar hij wil! Echt tof, en heel licht te bedienen met zijn duimpjes een tikje en hij gaat al vooruit!

En dus,¿ om nog verder te gaan, terwijl hij in slaap was (voor de botox) hebben ze ook eens in de neus gekeken en toen bleek dat het misschien toch wel nodig was om de amandelen en poliepen weg te nemen. Maar eerst moesten we toch nog eens komen voor een slaaponderzoek (wat blijkbaar nu steeds zo wordt gedaan indien deze operatie nodig zou zijn) (In mijn kinderjaren werd die ingreep bij wijze van spreken aan de lopende band gedaan, maar nu niet meer).

Jules vond het slaaponderzoek hélemaal niet leuk, al die plakkers en toestanden op zijn lijfje, ocharme ik had er echt compasie mee, het moeilijke is ook nog steeds dat je hem niet zo gemakkelijk kunt uitleggen of duidelijk maken wat er gaat gebeuren, en ook geruststellen, omdat hij doof is.

Allez dat was dan achter de rug en dus de derde week van september moesten we terugkomen om de amandelen en poliepen te laten verwijderen.
Voor de pre-ops hadden ze al zijn bloed geprikt in de school, maar wat bleek¿ de morgen dat we dan in het hospitaal waren moest het bloedprikken dan nog maar eens overnieuw gedaan worden want één of andere waarde was niet goed¿ pfffff, weeral afzien voor ons klein manneke. De operatie verliep goed, echter nadien heeft hij het wel te verduren gehad.

Hij is die week thuisgebleven van school (di operatie), wat wel nodig was want hij was er echt van onder de voet, en kon heel slecht/bijna niet eten, ah ja in de keel doet het pijn als ze slikken. Voila een tip voor andere mamas : als het niet echt nodig is, beter niet laten doen want ze zien er van af hoor.

Dan vorige week donderdagnamid. oudercontact in de school, ze hadden de kindjes op sommige momentjes gefilmd om zo aan de ouders de werking van de pimpampoentjes te tonen, leuk hoor. Dat is wel goed nieuws: Juleske doet het echt wel goed op school en we zien hem ook meer en meer gebaartjes gebruiken/ immiteren, wat echt goed is!

Wij, de mama en papa, gaan nu ook elke donderdag naar de gebarentaalles, hier in Mechelen. ¿k Heb een beetje spijt dat ik daarmee al niet vroeger mee gestart ben, ¿k had het voordien altijd wel moeilijk om dat doof zijn te aanvaarden, en nu lukt het veel beter¿ (maar ja alles op zijn tijd zeker). Want zelfs indien Jules met zijn CI (operatie is gepland eind november) geen baat zou hebben op gebied van spraakverwerving, (liever wel natuurlijk) zal hij toch kunnen communiceren, met gebarentaal dan.

Wat zeker goed zal zijn met het CI, is dat hij nu wel een alarm zal kunnen horen, en vroeger niet, de logopediste van het ZP vertelde me dit nog onlangs als ik haar belde. Jules reageerde helemaal niet bij een brandoefening die ze eens gedaan hebben, terwijl de andere kindjes bijna schrik hadden van het hoge schelle geluid.

Ik was ook op wdd, werelddovendag, werd hier in Mechelen georganiseerd dit jaar, en er waren heel veel dove en slechthorende jongeren, zij hebben echt geen problemen om met elkaar te praten hoor, er werd wat afgezwaaid met die handen. Vond ik moedgevend en positief.

Ondertussen hebben we ook nog verder gewerkt aan en rond ons huis, nl. de zolder en de tuin. Inderdaad Kristien, ¿k denk ook dat jullie een goeie keuze gemaakt hebben. Want er komt wat bij kijken,¿ en bij ons is het alleen nog maar een renovatie,¿ aannemers die vertraging hebben , meerkosten, dingen die mis lopen¿ enz; plus de stress die dit met zich mee brengt, amai, ja ¿t is niet zo gemakkelijk. Natuurlijk wij hebben wel 3 kindjes¿ ook veel werk hoor. Hoewel ik ben toch blij hoor met mijn 3 schatjes! Vroeger had ik daar wel eens een schuld/schaamtegevoel over, maar dat is nu def voorbij, dat ze maar denken wat ze willen¿

Lieve oktobergroetjes
Kris

Kristien

Berichtdoor Kristien » 04 okt 2007, 21:37

Hallo allemaal,

Onze Robin zijne botox is goed verlopen.
We waren om 07 u in Pellenberg maar werden pas rond 8 u 45 naar beneden gebracht. Ik mocht zelfs niet mee tot beneden. Phoeffff!! (vorige keer mocht ik wel mee tot beneden aan de deur), dus moest ik halsoverkop afscheid nemen van Robin. Nu ja, hij was eigenlijk al een hele tijd wat buiten westen door de dormicum. Ik heb al lachtend tegen Franc gezegd dat ik dat spul ook in huis ga halen voor als ik er even allemaal niet meer tegen kan. Dan is Robin net een lammetje. hihi.
Na een klein uurtje mocht ik naar beneden. Hij heeft nog een hele tijd geslapen. Daarna werden er nog foto's gemaakt van zijn heupen en ook kreeg hij toen pas vaste gips (van de tenen tot de knie) en gips met een rits (van de lies tot de enkel). Hij mocht de kleur van de gips kiezen maar hij was echt nog niet wakker. Hij sprak nog met een dubbel tong. Verder moet hij aan zijn rechterarm zijn brace dragen.
Eén keer op de kamer was hij terug een heel andere jongen. Amaai, die was bijna niet in zijn bed te houden. Na een tijdje mocht hij drinken en daarna eten. Awel, die heeft drie witte boterhammen met choco gegeten en daarna nog een zebra koek (ook niet klein). Ondertussen was het al 15 u en was de dokter er nog altijd niet. We lagen met drie op de kamer. Er was een meisje van bijna 8 jaar dat nu de 8 ste keer botox kreeg. Ze kon wel lopen maar moeizaam en ze zette haar voeten niet plat.
Rond 16 u kwam er dan een dokter (alé dat denk ik toch, ze stelde haar niet voor) ik had ze nog nooit gezien. Ze handelde de 3 patiënten af in een mum van tijd, maar niemand reclameerde want anders konden we niet naar huis.
Zijn vaste gips mag er pas de 18 de af. Ik had nog speciaal gevraagd om de gips voor de 16 de te verwijderen maar de 15 de en de 16 de waren er geen dokters aanwezig en dan mochten er gaan afspraken gemaakt worden. De 16 de is er nl. in Meeuwen kermis. Er komen dan heel veel gehandicapten van uit de buurt. De ganse namiddag is de foor voorzien voor minder validen. De muziek wordt aangepast en sommige attracties worden een beetje langzamer gezet. Vorig jaar heeft Robin zich goed geamuseerd. Nu ja, met gips gaat ook maar zonder was beter.

@ Tabitha,

Ja, het is niet fijn als je Noa ziet wenen, hé. Laat haar nog een paar weken wennen aan haar nieuwe school. Het is ook allemaal nieuw voor haar. Gaat ze graag met de bus of niet?
Het is wel moeilijk voor jou, hé. Het is inderdaad maar heel even dat de meeste kinderen wenen.

Onze Robin hoorde daarnet op de bus dat ik hem morgen met de auto mee naar huis zou brengen. Awel die protesteerde. Het is morgen nl. openklassendag en alle ouders mogen namidaag les volgen in de klas. Natuurlijk neem ik hem zelf mee naar huis. Toen ik dat had uitgelegd was het terug goed.

@ Kris,

Hey, je hebt ook je werk gehad vorige maand (en nu nog). Ja, die amandel operatie daar kan ik over meespreken. Da doet echt zeer. Dat heb ik vorig jaar laten doen. Ik ben er een dikke twee weken serieus van onder de voeten geweest. Ik kan goed begrijpen dat Jules een week niet naar school kon.

Ik hoop dat dat CI zijn werk gaat doen.
Bij Robin in de klas zitten ook enkele kindjes die eigenlijk niet kunnen praten, hier en daar een woordje. Er word in de klas ook veel aandacht aan gebarentaal besteed. Gebarentaal kan ook gewoon een ondersteuning zijn.
Ik ken een meisje van 6 dat sinds enkele maanden eigenlijk pas woordjes begint te zeggen, zij kan ook redelijk gebarentaal.
Zij gaat regelmatig naar St Truiden. Daar is een centrum voor kinderen waarvan de taalontwikkeling niet op gang komt. Ze komen er zelfs van het buitenland naartoe. Het is vrij duur, het is niet wetenschappelijk bewezen, maar ik ken twee kindjes die ernaar toe gaan en die hebben er precies toch baat bij.
Er zijn wel dokters aanwezig. In het begin wordt er een soort van brainmapping gedaan. Dit is eigenlijk een EEG waaraan men kan zien welke gebieden in de hersenen actief zijn voor de spraak.
Moest je er contactgegevens van willen, daar kan ik wel aangeraken.
Fijn om te horen dat Jules het goed doet op school, hé.

Voor de rest heb ik nog geweldig nieuws. Zoals jullie al weten is mijn zus met hare man in Kazachstan voor een kindje te adopteren. We hebben nu bijna dagelijks contact via de webcam en sinds vandaag heb ik voor de eerste keer mijn metekindje op foto gezien. Het is een héééééeel mooi meisje. Ze gaat Bente heten. Mijn zus was zo fier als ene gieter en ik ook. Het zal alleen nog min. een 8 tal weken duren eerdat ze terug gaat zijn. Gelukkig bestaat er zoiets als een webcam. Onze Robin heeft daarstraks ook heel goed gepraat met mijn zus en gezwaaid dat hij heeft. Voor hem was het precies de normaalste zaak van de wereld, terwijl ik toch nog even moet wennen aan die webcam.

groetjes en tot binnekort,

Kristien

Kristien

Berichtdoor Kristien » 04 okt 2007, 21:55

Effes een correctie. Franc is met Robin mogen meegaan tot in de operatiekamer. Maar ik moest op de kamer blijven; ik mocht niet meegaan naar beneden tot aan de OK. Slechts één persoon mocht mee naar beneden.

kris

Berichtdoor kris » 05 okt 2007, 10:26

Hey Kristien,

Ja zeg, dat interesseert me wel, als je eens aan dat adres kan geraken van dat centrum voor taalstoornissen. Ik heb gisteren een beetje zitten zoeken op het internet, maar heb niks speciaals gevonden.

Hoe is het nu met Robin, is hij niet te lastig met die gipsen rond zijn benen? Kan hij zijn beentjes plooien of zijn ze dan steeds recht en zit hij de hele tijd in zijn rolstoel of staplank? En kan hij nr de wc gemakkelijk? Amai, je hebt ook je werk denk ik.
En met Milan, gaat die dan ondertussen nr de onthaalmoeder ofzo? Hoe houdt hij zijn voetjes, zijn ze plat op de grond of niet? Dat is toch wel een goed teken als hij kan staan aan een salontafeltje! Jules kon zijn voetjes niet platzetten en zijn 2 dikke teentjes stonden omhoog. Nu met de 2 keer botox zijn de dikke tenen goed gekomen en zet hij zijn voeten al meer plat, maar de knieen gaan veel naar binnen, ik hoop dat ze dat ook nog eens niet willen opereren.

Jules wil nog steeds graag rondkruipen of overal opklimmen, zijn naamgebaar is trouwens 'de klimmende Jules', de letter J van het vingeralfabet en die nr omhoog gaat. Maar de kinésiste zegt dat het kruipen niet zo goed meer is voor hem. Beter is rechtstaan. Robin heeft niet of bijna nt gekropen, dacht ik? Heeft hij het goed aanvaard om steeds in zijn rolstoel te zitten? Jules wil ook nog steeds graag gedragen worden, maar het begint me zwaar te worden. Een ander kindje dat groter wordt, wordt ook niet meer gedragen, alleen om eens te troosten ofzo... Aan de andere kant gun ik het hem wel, en bijt ik maar door... en draag hem wel regelmatig... begrijp je? Hoe is/was dat bij de andere mama's?

Tabitha, 'k heb nog een vraagje voor jou, jullie (jos) hebben dat al eens uitgelegd,... anders zoek ik het nog eens op. We zijn nu bezig met de aankoop van een nieuwe (2dehands) auto. Voor die vrijstelling vande BTW,... Er staat in de regels geschreven dat je voor een minderjarig gehandicapt kindje de auto mag gebruiken in afwezigheid vn het kind, als er maar één gezinswagen is. Maar wij hebben 2 wagens? Alhoewel, de ene staat op mijn man zijn naam en de andere op mijn naam... zouden ze dat dan controleren?

Zo dat was het, deze middag nr Brugge, gelukkig regent het niet!
groetjes
Kris

Kristien

Berichtdoor Kristien » 05 okt 2007, 21:48

Hoi Kris,

Even al iets doorgeven aan jou

www.atlantis.vzw.com
www.luistertherapie.nl
www.tomatis.com

Zondag is er ook in Hasselt iets over het CI. Het stond in de week in het Belang van Limburg. Ik dacht toch dat het nu zondag was.
Misschien kan je het nog ergens terugvinden.

Ik heb nu weinig tijd maar ik ga nog reageren op de rest van je bericht.
Wordt vervolgd zou ik zeggen...

groetjes aan iedereen en een zonnig najaarsweekend gewenst.

Kristien

Kristien

Berichtdoor Kristien » 07 okt 2007, 23:21

Hallo allemaal,

@ Kris,

Onze Robin heeft inderdaad nooit gekropen. Hij sluipt wel een beetje. Een paar weken geleden deed hij gewoon onze Milan na. Die komt van de speelmat (living) naar de keuken. Robin zei toen : "kijk, mama, ik ben ook naar de keuken geslopen gelijk Milan". Ik heb hem natuurlijk enorm aangehaald.

Op dit moment heeft Robin wel wat moeite met zijn gipse benen.
Hij heeft dus vaste gips van zijn teen tot zijn knie. Daar heeft hij weinig last van, het is eigenlijk hetzelfde als constant zijn beugels aan.
Maar hij heeft dus ook gips met een rits van zijn enkel tot zijn lies. Die heeft hij enkel in bed en op de zetel aan. Als hij in de plank of runner staat zijn zijn benen toch gestrekt. Het is wel een heel werk om die gipsen aan en uit te doen. Ook 's nachts lukt het nog niet denderend. Daarom probeer ik ze overdag toch wat aan te doen. Als hij tv kijkt enz...
Maar meneer wilt natuurlijk ook in zijn rolstoel zitten en dan heeft hij niks aan.
Voor zijn rechterarm (heeft hij ook botox in gehad) heeft hij een brace die hij zoveel mogelijk moet dragen.
Zie je hem 's nachts al liggen op zijn buik, 1 arm en twee benen volledig ingepakt!!!!
De brace doen we enkel overdag aan want op je buik slapen met een arm gestrekt is NIET te doen.
Ik slaap momenteel in een ander bed bij Robin op zijn kamer. Als hij zijn gipsen uit wil, neem ik hem nog even bij mij in bed zodat hij ze vaak toch weer een uurtje of langer aanhoudt. Het is geen oplossing voor altijd, maar ik wil dat hij er zoveel mogelijk resultaat van gaat hebben. Als ik er mijn slaap voor moet opofferen, graag dan. Het zal ook niet gemakkelijk zijn om terug in mijn eigen bed te gaan slapen want meneer wilt natuurlijk ook af en toe profiteren van mama haar goedheid. Oké dat zijn hopelijk (niet te grote) zorgen voor later.

Verder krijgt hij per week 10 keer een half uur kiné. 7 keer op school en 3 keer thuis. (dit voor minimum 3 maanden maar liefst langer)
Ik ben benieuwd wat deze keer het resultaat op langere termijn gaat zijn.

Ja, onze Milan heeft toch weer wat stapjes vooruit gezet. Hij begint beter te staan. Hij wilt de ganse tijd aan onze handen stappen. Dat lukt al vrij aardig. In het begin liep hij juist met zijn benen de éné kant uit en met de rest de andere kant uit. Nu heeft hij zelf door waar hij zijn voetjes moet zettten. Hij zwiert wel een beetje met zijn linkervoetje. Dat gaat precies eerst wat naar binnen tijdens het opheffen van zijn voet. Zijn rechtervoet staat vrij mooi recht. Voorlopig zegt de kine om nog af te wachten. Ze corrigeren dat vaak zelf eens ze de spieren aan de buitenkant van de voet meer gebruiken.
Hij trekt zich nu aan zowat alles recht. Het is wel effe verschieten als je hem alleen aan de salontafel ziet staan. Hij kan zich dus nog altijd in één keer gewoon loslaten en dan valt hij. Hij heeft wel meestal door dat wij in de buurt zijn. Maar toch het gaat binnenkort toch eens gebeuren als wij het niet gezien hebben. Hij kan ook enkele pasjes kruipen, maar hij ziet in dat sluipen gewoon voor hem veel sneller gaat. Hij kan nu ook op zo'n loopautootje zelf wat mee duwen. Daar is hij wel fier op.
Verbaal is hij ook meer bezig. Hij zegt mama, papa, ja en nee. Ik moet wel zeggen dat Robin duidelijker sprak zelfs in het begin. Nu ja, we zullen even afwachten.
Hij klapt op commando in zijn handen. Hij woog de laatste keer 9, 580kg en was 76,5 cm groot. Hij is nu net 15 maanden gecorrigeerd en bijna 19 maanden werkelijk.
In januari moeten we dan weer een scan laten nemen van de hersenen. De prof De Cock van het C.O.S. verwacht daar toch iets op te zien. Ik heb ook de papieren thuis voor het verhoogd kindergeld aan te vragen. Op dit moment heeft Milan al E-pathologie maar ik moet bij elke visite van de kiné 4.43 euro betalen. Voor Robin betaal ik 1.83 euro, omdat hij een apart ziekenboekje heeft. Ik zal de papieren dus toch maar snel opsturen, zeker. Phff daar zie ik tegenaan, weer alles invullen, weer controledokter, weer wachten ....

Ik zal maar positief afsluiten met een leuke foto.

groetjes aan iedereen

Attachment : DSC01258.JPG

Linda

Berichtdoor Linda » 11 okt 2007, 22:22

Hallo allemaal
Het is een tijdje geleden dat ik nog eens iets heb geschreven.
Met Hanne gaat alles goed, ze zit sinds september in een ander klasje het bubaoklasje. Het is wel even wennen zowel voor haar als voor ons.
Ze heeft drie jaar in het dagverblijf gezeten, maar ze vonden dat het tijd was om Hanne een andere uitdaging te geven. Iedereen moet nog een beetje zoeken , maar ik denk dat het wel in orde zal komen . Ik hoop dat ze Hanne nog een beetje kunnen bijleren.
Haar ogen zijn een groot probleem , niemand kan ons zeggen hoe goed of hoe slecht ze kan zien . We zijn vorige week nog op consultatie bij de oogarts geweest , en ze kon ons ook nog niet veel zeggen , ze gaan het bespreken en ze gaan ons dan eens telefoneren . Ik ben benieuwd.

Hanne drinkt ook heel slecht,s'ochtends en s'avonds krijgt ze nog een papfles en dat is geen probleem die drinkt ze zonder moeite leeg, maar overdag moet ze water drinken in een bekertje en dan verslikt ze zich heel veel, daarom hadden ze ons aangeraden om eens een slikonderzoek te laten doen.
Het onderzoek was goed , er ging geen vloeistof naar de luchtpijp, maar waarom ze zich nog zoveel verslikt is ons nog altijd een raadsel.
Op school gebruiken ze een verdikkingsmiddel dan is het water een beetje dikker en kunnen ze het desnoods met een lepeltje geven.
Thuis gebruik ik het nog niet want de verpakking is redelijk groot en het is na 8 weken vervallen.
Hanne heeft sinds enkele maanden een nieuw onderstel voor haar zitschaal.
Haar vorig onderstel een spider van het merk Otto Bock doen we weg,als ik er iemand een plezier mee kan doen mag hij of zij het hebben , het is nog in een heel goede staat, laat me gerust iets weten.
We zijn op zoek naar een hoog lage verzorgingstafel weet er toevallig iemand van jullie waar we die kunnen vinden ?
Ziezo ik stop er mee want morgen moet ik er vroeg uit.
Groetjes,
Linda

Kristien

Berichtdoor Kristien » 16 okt 2007, 23:44

Dag Linda,

Het is inderdaad al even geleden dat we nog iets van je hebben gehoord, maar niemand zegt je dat je wekelijks op het forum moet verschijnen. Het is geheel vrijblijvend. Ik weet dat er nog heel veel mensen meelezen maar soms geen goesting hebben om te reageren of geen tijd.
Ja, zo'n nieuwe omgeving is even aanpassen voor Hanne zowel als voor jullie. Maar ik denk dat het ook goede dingen kan opleveren.
Gun jezelf en Hanne enkele weken en dan zal alles alweer heel gewoon aanvoelen.
Ik sta soms versteld hoe gemakkelijk Robin zich aanpast terwijl hij daar vroeger toch wel veel problemen mee had.

Gaan jullie naar een speciale oogarts? WIj gaan in Leuven bij Prof Casteels. Zij zit in het St. Rafael. We hebben daar telkens een gecombineerde afspraak samen met de dienst orthoptie. Robin heeft strabisme (scheel zien).

Robin heeft ook lang problemen gehad met water drinken. Er zijn tegenwoordig van die flesjes water van Nestlé aquarel. Daar zit een speciale dop op. Er komt eigenlijk pas veel water uit als je er een beetje op zuigt. Robin kan hier nu goed aan drinken. Hij kan dit flesje ook zelf open en dicht (klikdop) (het bevorderd zijn zelfstandigheid wat ik toch een serieus pluspunt vind)
Verslikt Hanne zich enkel in water of ook in bv. chocomelk?

Linda, als je een verzorgingstafel wilt zoeken, kan je het beste gaan naar:
www.vlibank.be
ga naar punt 1.6.10.3 verzorgingstafel;
je krijgt dan 47 verschillende produkten, er zijn enkele hele mooie bij voor kinderen. Ik weet nu niet van buiten wat je terug krijgt voor zo'n tafel. Dat is toch niet geheel onbelangrijk.

Wij hebben nu sinds enkele maanden een hoog/laagbed.

Denk goed na alvorens een aanvrag te doen. Voor wat ga ik het gebruiken, enkel aan- en uitkleden, of ook voor het wassen?

groetjes,

Kristien

Tabitha

Berichtdoor Tabitha » 17 okt 2007, 11:34

Hey allemaal,
Ik ben heel blij jullie te kunnen melden dat Noa echt haar draai gevonden heeft op school.
Ze huilt niet meer als we haar brengen en ook niet als ze met de bus gaat.
Een paar dagen geleden zei ze zomaar aan tafel:"Ik vind het leuk op mijn nieuwe school."

Ze zit nu thuis met een griepje maar belde me zojuist op (met hulp van papa) om te melden dat ze geen koorts meer heeft en dat ze dus morgen terug naar school MAG.
De donderdag heeft ze net zwemmen dus ze is blij dat ze dat nog kan meepikken.

@Kristien
Morgen mogen Robin's gipsjes er al af hé?
Dat is ook alweer achter de rug zie.
Ik vraag me af wanneer Noa weer gebotoxed zal worden?
Voorlopig is ze nog niet stijver aan het worden.
Waarschijnlijk na nieuwjaar.

Ik lees dat jullie een babysit hebben.
Dat is super dat dat lukt bij jullie.
Hier dus niet hé.
Noa huilt en tiert.
Zelfs als we pas vertrekken als ze slaapt lukt het niet want ze komt meestal nog eens wakker rond 9.30u en als ze dan een babysit ziet raakt ze compleet over haar toeren.
Oma lukt ook niet , alleen mijn ouders.
Jammer genoeg willen die niet op regelmatige basis komen babysitten (1 x in de maand vinden ze al veel te veel).

@Val
Noa wordt volgende week getest op CVI in school.

@Kris
Zo tof dat ze Jules gefilmd hebben op school?
Dan kan je echt eens een vlieg op de muur zijn hé.
Goed dat jullie gebarentaal leren.
Zoals je zelf zegt: "Alles op z'n tijd".
Dat heb ik ook al ondervonden, we zijn soms te hard voor onszelf.
'T zijn verdorie toch harde brokken die wij te verwerken krijgen hé.

Noa werd reeds 2 x gebotoxt en steeds onder volledige verdoving (ook enkel de hamstrings, niet in de heupen).
Maar ja, ieder ziekenhuis en iedere dokter heeft zo z'n eigen methode hé.
Zoveel te beter voor Jules want algemene verdoving blijft toch een risico hé.

Had jij echt een schuld/schaamte gevoel omdat je 3 kinderen hebt?
Allez Kris dat is toch nergens voor nodig.
Ik wou heeeeel graag 4 kindjes maar durf nu niet meer.

@Kristien
Dat doet er me nog aan denken.
Proficiat voor je zus hoor!!!!!
Amai, fantastisch dat ze dat aandurft.
Ik heb het ook overwogen maar toch maar besloten om er niet in verder te gaan.
Jos wou er ook niet over horen, spijtig.

Vele groetjes allemaal,
Tabitha
(de foto's volgen ooit nog wel eens hoor :))

Gast

Berichtdoor Gast » 23 okt 2007, 18:12

up

Kristien

Berichtdoor Kristien » 23 okt 2007, 21:15

Heykes allemaal,

Wat is het hier rustig op het forum?
Waar zit iedereen? Nu is er toch niks gezelligers en dan de chauffage op en voor de computer zitten, hm!!

@ Tabitha,

Fijn dat Noa nu liever naar school gaat. Het is even wennen voor iedereen, hé.
Hebben ze bij Noa al dat CVI onderzoek gedaan? Ik heb daarvoor in juni naar Dr peirens van het C.O.S gebeld en heb tot op heden nog altijd niks gehoord. Tijd om er weer eens achter te gaan.

Ja, we hebben twee goede babysitters. Eén meisje heb ik via internet leren kennen. Ze valt heel goed mee en de andere is Robin zijn ergo van op school.
Zijn er geen meisjes bij Noa op school die interesse hebben om te babysitten? Misschien eventueel meisjes die stage doen op school?
Wie weet wilt Noa wel dat die bij jullie in huis komen?

Verder ben ik vandaag met onze Milan naar de KA geweest. Ik heb in Genk een afspraak gemaakt om een NMR van de hersenen te laten uitvoeren. 7 december is het zover. Hij wordt dan wel eventjes en slaap gedaan want zo'n jong kind kan natuurlijk geen 20 minuten stilliggen (en zeker onze Milan niet).
De KA vond dat Milan een positieve evolutie had gemaakt maar er zullen toch wel enkele dingen zijn die moelijk zullen worden.
Daarstraks gaf ik hem enkele letterkoekje. Hij had er blijkbaar niet genoeg en toen ik hem even geen aandacht gaf zei hij "Koe.."
Nu ben ik benieuwd of ik het wel juist gehoord heb, maar ik denk van wel. Morgen ga ik het nog eens proberen.
Hij zegt nu papa, pap, mama, ja, nee, en dus koek.
Op 7 dec gaat de KA ook al de papieren in orde maken voor het verhoogd kindergeld. Phff. Weer enkele extra controles.

Voila, dat was alles voor deze keer. Ik ben benieuwd naar nieuws van jullie kant.

groetjes,

Kristien

Attachment : DSC01255.JPG

Terug naar “Gezondheid”