Verborgen reflux of slechte slaapgewoontes?

Karolien Claessens

Verborgen reflux of slechte slaapgewoontes?

Berichtdoor Karolien Claessens » 21 mar 2018, 15:34

Hoi allemaal,

Ons baby'tje Michaël is nu bijna 5 maanden oud.

Overdag:
Michaël wil niet slapen, slapen is alleen mogelijk in de draagdoek of onderweg in de auto (na +/- 15 minuten). Resultaat: soms maar 1,5u slaap op een hele dag...
Als hij tegen de middag nog niet in de draagdoek of de auto heeft geslapen, is hij doodmoe, dan ligt hij in zijn oogjes te wrijven. Als ik hem dan in zijn bedje leg, kijkt hij nog wat naar zijn mobiel, maar na vijf minuten is hij dat beu en begint hij te zeuren en uiteindelijk te huilen. Na een tijdje lijkt hij boos te worden en begint hij echt te krijsen.
Ik heb alles geprobeerd om hem te laten slapen, o.a. laten huilen... 10 minuutjes, een half uur... Eén keer heb ik hem 1,5 uur laten huilen, maar dat was dan ook de laatste keer.
Wanneer ik zie dat hij moe is, leg ik hem in zijn bedje, maar dan begint hij vrijwel onmiddellijk te huilen. Als hij bij mij op het borstvoedingskussen in slaap is gevallen, probeer ik hem al slapende in zijn bedje te leggen. Meestal wordt hij meteen wakker in zijn bedje. Soms slaapt hij 5 minuutjes door, maar dan wordt hij wakker en begint hij te huilen.
De eerste maanden na de geboorte gaf hij na elke maaltijd weer terug, soms leek het alsof de hele maaltijd er weer uitkwam. Dat is de afgelopen weken wel veel verminderd. Hij geeft vaak wel weer wat terug als hij nogal wild is en met zijn armpjes en beentjes ligt te zwaaien.
Hij heeft vaak een nogal 'natte' hik, nogal zwaar (weet niet of dit duidelijk is...) en laat vaak zijn tong zien.

's Nachts:
Michaël wordt gemiddeld om de 2 uur wakker, ik geef hem dan te drinken aan de borst. Soms is het echt drinken, soms is het gewoon eventjes aanhappen en dan direct beginnen huilen. Soms lijkt het alsof hij niet genoeg melk krijgt en daarom huilt, maar dan druk ik zelf eens en komt er best nog veel uit. Meestal hapt hij wel opnieuw aan en valt dan zo weer in slaap...

Als hij huilt, dag of nacht, helpt het altijd als ik hem oppak en rechtop tegen mij aanhoud. Dan stopt hij met huilen, tenzij hij echt honger heeft natuurlijk.

Het is nu wel zo dat Michaël sinds dag 1 bij mij in bed slaapt. In het begin heb ik geprobeerd om hem in zijn co-sleeper te leggen, maar dat resulteerde altijd bijna direct in gehuil. Ik was uiteindelijk zo moe dat ik dit gewoon heb opgegeven en hem sindsdien bij ons in bed te slapen leg...
Ondertussen gaat hij al 2 weken 3 dagen per week naar de crèche. Daar slaapt hij maximum 1,5 uur over de hele dag.

Ik vind het belangrijk dat hij genoeg slaap krijgt. Op de dagen dat hij naar de crèche gaat, moeten we wat vroeger opstaan en zit er voor mij dus niets anders op om samen met hem de avond ervoor om 19u in bed te kruipen. En dan is het om de 2 uur wakker worden. Het gebeurt soms dat hij 's nachts gewoon enkele uren wakker ligt. Dan huilt hij niet, maar dan ligt hij wat te brabbelen en rond te kijken. 2 uur duurt dit soms, een keer 3 uur...
Als ik het waag om hem alleen achter te laten in bed, hoor ik na maximum 15 minuten gehuil.

Over 2 weken moet ik weer aan het werk. Ik weet niet hoe ik dit alles ga kunnen combineren...

Ik weet dat verborgen reflux tegenwoordig nogal vlotjes wordt uitgesproken, maar is dit misschien herkenbaar voor iemand?
Ik weet ook dat ik het hem van in het begin gewoon heb gemaakt om nooit alleen te moeten slapen... Dus dat kan natuurlijk ook deel van het probleem zijn.

Alle tips van ervaringsdeskundigen zijn welkom! Alvast bedankt!

Terug naar “Gezondheid”