Slanke recepten.

Nog maar eens!!

Slanke recepten.

Berichtdoor Nog maar eens!! » 07 jan 2008, 05:42

Hoi,

met de feestdagen achter de rug mogen er weer een paar kilootjes af dacht ik... En ik vermoed dat ik de enige niet ben;)
Vandaar nog eens een topic: slanke recepten.
Wie doet mee en geeft me inspiratie?

Hier vandaag:
biefstukreepjes in de wok met uiringen, champignons en brocoli (op smaakt gebracht met wat ketjap of sojasaus). Ik denk dat ik er gewoon aardappelen bij eet, of anders wordt het roerbakmie.

Vanavond dan een flinke tas vers gemaakte bloemkoolsoep, volkoren boterhammetje met véél rauwkost en wat kalkoenham.

Wie brengt me nog op ideeën voor de rest van de week?

Groetjes.

Gast

RE: Slanke recepten.

Berichtdoor Gast » 07 jan 2008, 08:41

zoek eens hier met de loep ipv nog maar eens receptjes te vragen die hier al met de duizenden opstaan! ikke niet meer zenne!

Gast

Berichtdoor Gast » 07 jan 2008, 10:19

Een grote kom soep voor de maaltijd (vult de maag, geeft vocht om de gifstoffen die vrijkomen bij het vermageren weg te spoelen, vitamines en mineralen, en brengt zelf weinig calorieën aan-.

Gast

Berichtdoor Gast » 07 jan 2008, 10:52

Met die loep is het niet gemakkelijk werken. Ik heb hier ook al dingen opgezocht maar je moet dan heelder blz doorlopen en ik heb nooit gevonden wat ik zocht. Ik snap dat mensen hier dingen blijven vragen.

Catherine

Berichtdoor Catherine » 07 jan 2008, 10:59

Ik ga vanavond wokken:

scampi met tomatenstukjes en paprikareepjes (pikant afgekruid) en daarbij dan basmatirijst.

Dat van die soep klopt idd: ik begin mijn warme maaltijd ook altijd met een bord verse soep. Het scheelt toch wel in de porties die je nadien nog eet.

Ik vind trouwens ook dat opstartster deze vraag gerust nog eens mag stellen!! Ik let ook nogal op wat ik eet en wat nieuwe ideeën of receptjes zijn altijd mooi meegenomen!

Gast

Berichtdoor Gast » 07 jan 2008, 15:08

Allé, ik heb ook maar eens in mijn 'archief' gesnuffeld, en heb alvast deze opgescharreld:

Kabeljauwfilets met groentenreepjes en waterkersaardappelen

Keuken: Nederlands
Moment: Diner, hoofdgerecht
Gerecht: Visgerechten
Aantal personen: Geschikt voor 2 personen
Energiewaarde: 316 kcal per persoon

Ingrediënten
10 g boter
1/2 ui
1 zakje (50 g) waterkers
300 g gekookte aardappelen
400 g groentenreepjes (diepvries, colruyt)
2 x 150 g kabeljauwfilet
2 dl (van 1/2 blokje) visbouillon
naar smaak peper en zout
indien nodig maïzena

Bereidingswijze
Schil de aardappelen en kook in ong 15 minuten gaar. Hou ze opzij.
Verwijder de onderste steeltjes van de waterkers en snij fijn.
Snipper de ui.

Leg de diepgevroren groentereepjes (= mengeling van 25% broccoli, 25% wortel, 25% knolselderreepjes en 25% courgettereepjes) in een ovenschotel en schik er de kabeljauwfilets op. Overgiet met de visbouillon, dek af met allu-folie en schuif 25 minuten in een op 200° voorverwarmde oven.
Verhit intussen 10 g boter in een pan en bak de fijngesnipperde ui. Voeg de gekookte aarrdappelstukken toe, kruid met peper en zout, roer goed om en laat even bakken onder regelmatig roeren. Voeg de fijngesneden waterkers erdoor en laat nog 2 minuten al roerend doorwarmen.
Haal de visschotel uit de oven en bind het kookvocht indien nodig met wat maïzena
(vind ik zelf niet nodig eigenlijk)

Schik de groenten op een bord met de vis en de waterkersaardappelen.

Gast

Berichtdoor Gast » 07 jan 2008, 15:09

En deze:

Slanke paella
Keuken: Spaans-Portugees
Gerecht: Rijst
Energiewaarde: 303 kcal per persoon

Ingrediënten
100 g vis of zeevruchten
100 g kipfilet
10 ml olijfolie
250 ml magere kippenbouillon
1 stuk uien
200 g tomatenstukjes
300 g paprika
100 g rijst (liefst ronde)
naar smaak peper/zout
1 capsule saffraanpoeder

Bereidingswijze
Snipper de ui en snij de kip en vis in reepjes.
Verhit de olie in een wok of diepe pan. Fruit de ui, voeg de kip toe en laat rondom bruinen. Voeg de rijst toe en laat al roerend meebakken tot de rijst glazig wordt.
Voeg dan de groenten toe, de bouillon en de saffraan. Kruid met peper en zout en laat zachtjes doorkoken (10 à 15 min) tot bijna alle vocht is opgenomen. Voeg dan de visblokjes (of zeevruchten) toe en laat zachtjes verder koken tot de vis gaar is.
Alles goed doorroeren en smakelijk!!

Gast

Berichtdoor Gast » 07 jan 2008, 15:14

en nog deze:

Waterzooi van kip

Keuken: Nederlands
Gerecht: Gevogelte
Energiewaarde: 335 kcal per persoon

Ingrediënten
100 ml lichte room (danone)
200 g kipfilet
300 g prei
300 g wortelen
100 g ui
500 ml kippebouillon vetarm
300 g aardappelen

Bereidingswijze
Snij de prei, wortelen en uien fijn. Schil de aardappelen en snij in blokjes van ongeveer 2 cm. Snij de kipfilet in repen of stukken.
Los een blokje vetarme kippebouillon op in 500 ml water. Laat hierin de kipfilet gedurende een kwartiertje garen (bouillon net aan de kook houden). Voeg dan de groenten en de aardappelen toe en laat nog zo'n 20 minuutjes verder garen. Op het laatste de room toevoegen en even laten doorwarmen.
Indien gewenst kun je je saus nog binden met maïzena.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 jan 2008, 23:30

Ik eet al gans de week soep, brood en veel groenten en fruit, resultaat min vier kilo!

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2008, 11:49

Had jij op het topic van 'wat eten we deze week' niet geschreven dat je enkel brood at? Geen wonder dat je op zo'n uur nog op zappy zit... Niet kunnen slapen van de grote honger zeker;)

En zoals ik op het ander topic al schreef: je bent allesbehalve gezond bezig. Je eet nauwelijks eiwitten dus is je lichaam nu héél hard bezig je eigen spieren te verbranden. Of dacht je echt dat je al 4 kg vet kwijt was :hihi

Katleen

Berichtdoor Katleen » 09 jan 2008, 18:44

Kijk eens op de website van Start2Eat (www.starttoeat.be)

Katsumi

Berichtdoor Katsumi » 10 jan 2008, 11:59

Lekkere groenten:

Ingrediënten (1 persoon)

5 g boter
1 kleine sjalot
1 teentje look
100 g champignons
200 g spinazie (deelblokjes, diepvries)

Boter smelten, fijngesnipperde sjalot en look fruiten.
Champignons in 4 snijden en laten stoven.
Na ong 5 minuten de (ontdooide) spinazie toevoegen en nog 10 minuutjes laten stoven.
lekker met rijst en rundsvlees.

Gast

Berichtdoor Gast » 10 jan 2008, 14:55

Had jij op het topic van 'wat eten we deze week' niet geschreven dat je enkel brood at? Geen wonder dat je op zo'n uur nog op zappy zit... Niet kunnen slapen van de grote honger zeker

En zoals ik op het ander topic al schreef: je bent allesbehalve gezond bezig. Je eet nauwelijks eiwitten dus is je lichaam nu héél hard bezig je eigen spieren te verbranden. Of dacht je echt dat je al 4 kg vet kwijt was

>> Zitten er in brood dan geen eiwitten misschien?

Gast

Berichtdoor Gast » 10 jan 2008, 15:55

MIjn dieet (waarbij ik zonder probleem 10kg afval, ja ik ben een grote jojo van 70-58kg)

Ochtend: enkel fruit + magere platte kaas
Voormiddag: fruit of slaatje
Middag: groentenslaatje met kip/kalkoen/zalm (geen gerookte)
Namiddag: stukjes groente om te knabbelen of magere platte kaas
Avond: warme groente plus vlees

Ik eet tijdens deze periode geen aardappelen, pasta of brood en ook helemaal geen zoetigheid en ik val probleemloos 6kg per maand af (dus op minder dan twee maand bereik ik mijn gewoon gewicht). Om dan terug in de zoetigeheid te vliegen en binnen de zes maanden terug bijgekomen te zijn (ja ik ken mezelf).

@15u55

Berichtdoor @15u55 » 10 jan 2008, 16:20

Dat heb je dus helemaal verkeerd voor. De hoeveelheid eiwitten in brood is te verwaarlozen. Daarom vallen alle graanprodukten nl onder de koolhydraatbronnen!

Soit, ik heb het even voor je opgezocht.

100 g bruin brood levert je 227 kcalo's, 8 g eiwit, 43 g koolhydraten en 1,5 g vet.
100 g kabeljauw levert je 82 kcalo's, 18 g eiwit (!!!!!), 0 g koolhydraten en 0,7 g vet.

Als jij dus wil je eiwitten uit je brood halen, dan ga je immens veel moeten eten en kom je gewoon gigantisch BIJ.

De enige reden dat jij op deze manier afvalt is omdat je EENZIJDIG eet. Lijkt een beetje op dingen als het 'eierdieet' of 'bananendieet' en zelfs iets totaal ridicuuls als het 'sherrydieet'. Moraal van het verhaal: als je lang genoeg alleen maar één ding eet, dan val je af (zelfs chips!!). Ik zou alleen niet graag zien welke tekorten je na 3 maand allemaal opgelopen hebt.

@16u55

Berichtdoor @16u55 » 10 jan 2008, 16:22

Wat jij doet leunt heel erg aan hij het low-carb dieet. Inderdaad een succesvolle manier om af te vallen, als je het volhoudt. Je mag dan idd nadien ook amper nog koolhydraten eten (lees: brood/aardappelen/rijst/pasta).
Bepaalde mensen houden dit een leven lang vol, ikzelf zou niet zonder mijn aardappel of boterham kunnen ;)

low carb

Berichtdoor low carb » 11 jan 2008, 11:20

Wel ik ben met het gewone proteinedieet (ruim vijf jaar terug) bijna 35kg afgevallen (tot 60kg) maar dan terug in het verkeerde voedingspatroon terechtgekomen. Op zich ben ik helemaal geen broodeter maar de zoetigheid is mijn probleem. Daarom ook het jo-jo effect natuurlijk :(
Ik laat elke zes maanden bloed prikken en mijn bloed is steeds perfect in orde (zeker als ik low carb eet), ik hou ook veel van groenten dus dat is op zich geen probleem voor me.
Alleen die zoetigheid laten he (en als ik begin kan ik niet stoppen, dan is het niet 1 leo maar de ganse 10 uit de doos)

17u22 @low-carb

Berichtdoor 17u22 @low-carb » 11 jan 2008, 11:25

Low-carb is idd een goede en ook gezonde manier van afvallen. Maar in mijn geval zou ik dus elke ochtend afzien dat ik geen brood/muesli mag eten en elke middag of avond dat ik geen aardappelen/rijst mag eten. Voor mij zou het een echte beproeving zijn!!!
Elk moet de manier van afvallen zoeken die best bij hem of haar past zeker?
Succes in elk geval!!

low carb

Berichtdoor low carb » 11 jan 2008, 11:26

Enkele van mijn receptjes:
Preisoep:
- 1 grote ui aanstoven
- 3 x prei
- aanvullen met water (1-1,5l, ik heb mijn soepen graag vol)
- bouillonblokjes

Gevulde courgette:
- courgette uithollen en even voorkoken
- ui, champignons, vlees courgette opstoven (of groenten naar smaak)
- courgette ermee vullen, eventueel wat kaas erop en verder in oven
- tomatensausje erbij (kan ook mager uiteindelijk)

Gevulde peper:
- naar analogie met hierboven (ik doe er meestal ook bruine rijst bij, met mengeling van groenten dan)

Groentenomelet
Paprika, ui, champignons in pan aanstoven
3 eieren (met maar één dooier en wel de 3 eiwitten) aanlengen met beetje magere melk
Mengsel erop aan zachtjes laten stoven (eventueel afdekken zodat bovenkant ook beter gaart)

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 17:52

Nog een tipje om kaassaus te vervangen: boursin cuisine light!!

Vb voor hamrolletjes met witloof: ipv kaassaus meng je boursin cuisine met bouillon en giet dat erover voor je het in de oven plaatst.
Vb bij gestoomde broccoli, prei of bloemkool...

Ik ben zelf ook nog de mogelijkheden aan het uittesten, maar tot nu toe is alles goed meegevallen.

Terug naar “Voeding”