Te pikante pastasaus!?

Lyzzi

Te pikante pastasaus!?

Berichtdoor Lyzzi » 02 jan 2008, 18:24

Mijn bolognesesaus is (wat) te pikant uitgevallen!
Ik ben een beetje te gul geweest met de tabasco, pilli-pilli en paprika kruiden.

Bestaan er middeltjes om de saus wat te verzachten van smaak?

De pasta is namelijk voor mijn vriend en die eet niet graag heel pikant.

Gast

RE: Te pikante pastasaus!?

Berichtdoor Gast » 02 jan 2008, 19:10

Room toevoegen of (klinkt raar)bruine suiker.

Gast

Berichtdoor Gast » 02 jan 2008, 19:32

Mag ik even lastig doen? Als het Bolognese moest zijn, waarom zitten die pikante kruiden er dan in?

Bolognese is toch gewoon gehakt, tomaten, rozemarijn, een beetje oregano, pancetta, etc.

Gast

Berichtdoor Gast » 02 jan 2008, 22:12

Omdat er mensen zijn die alles graag een beetje pikant eten mss?

Gast

Berichtdoor Gast » 02 jan 2008, 23:44

Dan is het een arrabiata en geen bolognese...

Gast

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 06:53

ah, moeilijk mens. We zijn hier niet in italie, hé.
ga naar 10 restaurants en vraag 10 "spaghetti bologneses", dan krijg je 10 verschillende sausen die volgens "italiaanse wetten" geen bolognese saus zijn.

In belgie is het begrip "bolognese" nu eenmaal ruim. Ikzelf heb die ook graag pikant, en we noemen het ook bolognese hoor.

Hollanders zeggen toch ook bier tegen Heineken, terwijl het kattepis is.
Engelsen zeggen ook chips tegen onze frieten, terwijl het gewoon patatten zijn die ze in 6 blokken kappen en in het vet gooien.

Gast

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 09:40

Wat is dat nu voor redenering?

Als er champagne op het menu staat, dan wil ik toch echte champagne krijgen en geen vin moussant of cava.

En als ik een goede spaghetti bolognese zou willen eten, dan zou ik naar een betrouwbare Italiaan gaan. Maar dat is dan ook het laatste dat ik daar zou bestellen, want ik kan het thuis ook maken. En dan heb ik het nog niet eens over de regionale verschillen gehad.

Aan de basis blijft het echter hetzelfde. Koop jij een VW om dan een Skoda te krijgen?

Gast

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 10:33

Zeg, zo zagen hierboven, wat doet dat er nu toe? Ik vind die opmerking van die Heineken/kattenpis wel een goeie!
Aan de opstartster: ik zou ook room toevoegen, ofwel de helft van de saus bvb invriezen, en dan nog wat tomatenpuree en groentjes toevoegen.
Succes ermee!

Gast

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 11:56

Bruine suiker helpt inderdaad en dit zou ik nog rapper gaan toevoegen dan room anders maak je de saus wel weer iets zwaarder en vettiger en moet je ook weer meer gaan opletten als je ze wilt bewaren.

toch wel grappig dat er zo'n reacties komen op gewone onnozele saus om bij spaghetti te serveren... ik zou gewoon pastasaus zeggen .. spaghetti-saus is weer een risico natuurlijk, misschien doe je die saus ooit wel eens over tagliatelli of zo.

Gast

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 19:19

Tip: maak je saus gewoon en koop een flesje pikante olijfolie. Kan ieder in zijn bord de saus kruiden naar smaak.

Gast

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 20:55

omdat, lieve schatten, ik van Italiaanse afkomst ben, en het dus niet kan aanzien dat mijn keuken zo verbasterd wordt. Het doet gewoon pijn als mensen recepten die van generatie op generatie doorgegeven worden, en die bij ons met respect behandeld worden, verwateren tot iets wat de naam niet waardig is.

Slow food: respect voor de ingrediënten, de manier waarop je het kookt en de manier waarop je het eet. Het wordt eens tijd dat we terug naar de basis leren en durven grijpen... Een mottige vieze zompige pizza is de naam niet waardig.

Tot zover mijn pleidooi.

Gast

Berichtdoor Gast » 04 jan 2008, 07:46

Lieve Italiaanse schat, ieder maakt toch zijn eten klaar zoals hij het zelf graag lust? Of dat nu authentiek is of niet, dat doet er toch niet toe?

Gast

Berichtdoor Gast » 04 jan 2008, 13:18

Laat ons allemaal eens gaan proeven van de authentieke pizza van de italiaanse kok van hierboven

Lyzzi

Berichtdoor Lyzzi » 04 jan 2008, 20:01

Bedankt voor de reacties.

Wegens een gebrek aan bruine suiker en room (en geen tijd om te gaan winkelen, want ik moest werken), is de saus in de vuilbak beland. Maar ik zal vast en zeker de tips onthouden, voor het geval ik dat nog es tegenkom.

En mijn excuses aan de persoon van Italiaans afkomst, het was helemaal niet mijn bedoeling om jullie keuken te verbasteren of wat dan ook.

Gast

Berichtdoor Gast » 07 jan 2008, 10:10

Aan die van Italiaanse afkomst: enig idee of het kookboek "de zilveren lepel" echt zo goed is als beweerd wordt voor de Italiaanse basiskeuken?

Gast

Berichtdoor Gast » 07 jan 2008, 22:04

goh, ik haal veel uit de recepten van mijn vader, en wat ik en route geleerd heb. Verder koop ik af en toe sale e pepe en lees ik met veel plezier de kookboeken van Marcella Hazan.

Il Cucchiaio is een beetje als Ons Kookboek, denk ik.
Ik ken het zelf niet, maar het zal ongetwijfeld wel zijn waarde hebben.

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2008, 10:14

wat een zonde om die lekkere saus in de vuilbak te kieperen. Ik zou ze in kleine porties ingevroren hebben en telkens ik saus maak er een kleine portie toevoegen.

Lyzzi

Berichtdoor Lyzzi » 12 jan 2008, 20:44

"wat een zonde om die lekkere saus in de vuilbak te kieperen. Ik zou ze in kleine porties ingevroren hebben en telkens ik saus maak er een kleine portie toevoegen."

Dat kon ik ook gedaan hebben! Maar daar er pas te laat aan.

Terug naar “Voeding”